Postnord - en logistisk katastrof

Permalänk
Inaktiv
Permalänk
Skrivet av Defender:

Portona stämmer inte heller, eller hur hade dem planerat att man skulle skicka 500g utlandet brev för 80kr ? Vilka frimärken ska man ha då tycker dem ?

Valfria frimärken, vanliga har värdet för ett inrikes 50 grams brev de med värde på är värda det det står på dem. Summan av frimärkena ska vara minst 80 kr.

Visa signatur

Corsair Vengeance LPX 4x8GB DDR4 2666MHz CL16 | Intel Core i7 6700 3,4 GHz 8MB | MSI Z170A KRAIT GAMING | Corsair Force Series 3 120 GB | Seagate SSHD Desktop 2 TB 7200 RPM 3,5" | Creative Sound Blaster Z PCIe | Western Digital 500 GB | Samsung Writemaster | Corsair TX750 V2 750 W | EVGA GeForce GTX 970 4GB SSC ACX 2.0+| Fractal Design Define R5 (Svart)

Permalänk
Medlem
Skrivet av gaminggirl:

Valfria frimärken, vanliga har värdet för ett inrikes 50 grams brev de med värde på är värda det det står på dem. Summan av frimärkena ska vara minst 80 kr.

Ahh fan...
Köper frimärken för 2000kr/mån
Jag ska förklara vad ja menar, Det finns 7, 14, 21 kr frimärken, du kan inte få nått av dessa att bli 80kr , 84 kr kan du få det till vilket innebär att då ska det stå 84 kr också. Finns fler liknande på deras sida som inte går att få ihop med deras frimärken.
Små summor det handlar om, fattar bara inte varför det inte står en summa man faktiskt kan få ihop med frimärkena.
Om inte jag missat nått så att säga.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Skrivet av Defender:

Ahh fan...
Köper frimärken för 2000kr/mån
Jag ska förklara vad ja menar, Det finns 7, 14, 21 kr frimärken, du kan inte få nått av dessa att bli 80kr , 84 kr kan du få det till vilket innebär att då ska det stå 84 kr också. Finns fler liknande på deras sida som inte går att få ihop med deras frimärken.
Små summor det handlar om, fattar bara inte varför det inte står en summa man faktiskt kan få ihop med frimärkena.
Om inte jag missat nått så att säga.

https://ebutik.postnord.se/default.aspx?htx=view1&varugrupp=4...

Verkar finnas från 50 öre och uppåt...

Visa signatur

Corsair Vengeance LPX 4x8GB DDR4 2666MHz CL16 | Intel Core i7 6700 3,4 GHz 8MB | MSI Z170A KRAIT GAMING | Corsair Force Series 3 120 GB | Seagate SSHD Desktop 2 TB 7200 RPM 3,5" | Creative Sound Blaster Z PCIe | Western Digital 500 GB | Samsung Writemaster | Corsair TX750 V2 750 W | EVGA GeForce GTX 970 4GB SSC ACX 2.0+| Fractal Design Define R5 (Svart)

Permalänk
Medlem

Det bästa var ju när jag var hemma och väntade på ett paket och så fick jag ner en avi i brevlådan om att man sökt mig utan resultat. Vad sägs om att ringa på dörrklockan nästa gång eller kanske slå en signal på mobilen? Tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av gaminggirl:

Letat som en idiot på deras sida utan att hitta denna av nån anledning, tack.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Defender:

Ahh fan...
Köper frimärken för 2000kr/mån
Jag ska förklara vad ja menar, Det finns 7, 14, 21 kr frimärken, du kan inte få nått av dessa att bli 80kr , 84 kr kan du få det till vilket innebär att då ska det stå 84 kr också. Finns fler liknande på deras sida som inte går att få ihop med deras frimärken.
Små summor det handlar om, fattar bara inte varför det inte står en summa man faktiskt kan få ihop med frimärkena.
Om inte jag missat nått så att säga.

1 frimärke a 30Kr plus 1 frimärke a 50Kr valör ger 80 Kr porto. Så visst går det! Bör dock påpekas att vanliga frimärksombud till Postnord tex Pressbyrån ej har alla valörer inne och då kan det bli så att det inte går att få ihop till ett visst porto. Hos de fullfjädrade Postombuden skall dock alla valörer finnas att få tag på. Högsta valör på frimärke är 100 Kr.

Visa signatur

Nuvarande dator: CPU: Core i5 2500K @ 3.7GHz, CPU kylare: Zalman CNPS12X, GPU: Zotac GTX560Ti 2048MB, Moderkort: ASRock Z68 Extreme 3 Gen3, Minne: Corsair Vengeance LP 1600MHz (4X4GB)16GB Kit, Lagring: Samsung 840 EVO 250GB SSD, Western Digital Caviar Black 64MB Cache 1TB, Seagate Barracuda 256MB cache 2TB, Seagate Barrracuda 256MB cache 4TB Optisk läsare: DVD Brännare Sony Optiarc AD-7280S, Ljudkort: Asus Xonar DG, Chassi: HafX 942 Nvidia Edition, Nätaggregat: Corsair TX650 v1 650 Watt, OS Windows 10 Pro Svensk Version

Permalänk
Medlem

Jag har beställt 2 hempaket med postnord senaste tiden.

Det första paketet skulle levereras på en måndag, på onsdag förmiddag hade jag fortfarande inte hört av någonting så jag ringde och pratade med dom.
Kundtjänst var jättetrevlig och sade "ja ditt paket står här på lagret, det skulle körts ut i måndags, jag vet inte varför det inte gjorde det. Jag schemalägger ny utkörning, funkar det imorgon?" Det gjorde det och på torsdagen så kom paketet och det gick smidigt.

Det andra paketet skulle också levereras på en måndag, mellan 13-15. Vid 17 hade jag fortfarande inte hört någonting så jag trodde det var som sist så jag gick och duschade. När jag senare kommer ut ur duschen så har jag missade samtal och dom försökt leverera paketet. Dock utan att ringa på porttelefonen, bara mobilen. Eftersom det var sent, lång telefonkö och deras kundtjänst stänger så fick jag vänta till nästa dag innan jag ringde.
När jag nästa dag ringer kundtjänst så säger dom direkt "oj, där har vi gjort fel, vi får boka en ny utkörning, funkar onsdag?" Ja visst säger jag.
På onsdag vid 13 tiden får jag påminnelse om att jag kan hämta mitt paket på mitt utlämningsställe, jag blir fundersam och ringer kundtjänst igen, återigen är dom väldigt hjälpsamma men här är det lite krångligt att reda ut vad som gått snett och hur det ska lösas men kundtjänst är hela tiden väldigt vänlig och hjälpsam och jag pratar med 3 olika personer innan det blir rätt.
Eftersom dom måste hämta upp paketet så får jag vänta tills på måndagen efter helgen innan det levereras, men det går bra.
På måndagen kommer paketet och levereras till dörren rent av och inte bara till porten som det brukar.
Dock var paketet ganska mosat och upp och ner och i ganska oacceptabelt skick egentligen. Det enda som hade skadats i paketet var en påse chips och jag har orkat kontakta kundtjänst igen för att klaga, men funderar på att göra det bara för att deras klagomåls statistik ska öka så att dom skärper sig.

Att dom har problem på postnord är minst sagt uppenbart.

Permalänk
Medlem

Ska man skratta eller gråta?!

2017-09-19
13:16
Uppsala Sverige Försändelsen transporteras till ny mottagare på avsändarens begäran 2017-09-19
10:16
Uppsala Sverige Det gick inte att leverera. Mottagaren får en avi om var försändelsen kan hämtas. 2017-09-19
10:11
Uppsala Sverige Lastad på bil, utkörning påbörjad 2017-09-19
09:11
Uppsala Sverige Försändelsen har ankommit distributionsterminal 2017-09-18
18:57
Uppsala Sverige Försändelsen är på väg 2017-09-18
13:15
ICA Maxi Uppsala Sverige Försändelsen har felsorterats 2017-09-18
11:58
ICA Maxi Uppsala Sverige Försändelsen har levererats till ett serviceställe 2017-09-14
19:43
Uppsala Sverige Försändelsen är på väg 2017-09-14
19:31
Uppsala Sverige Försändelsen är på väg 2017-09-14
12:07
ICA Maxi Uppsala Sverige Försändelsen har felsorterats 2017-09-14
11:43
ICA Maxi Uppsala Sverige Försändelsen har levererats till ett serviceställe 2017-09-12
19:39
Uppsala Sverige Försändelsen är på väg 2017-09-11
18:18
Toftanäs Sverige Försändelsen är på väg 2017-09-11
12:58
Toftanäs Sverige Försändelsen är på väg 2017-09-11
12:56
UPK Malmö Sverige Försändelsen är på väg

Terrornord har kidnappat mitt paket ....

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Medlem

Det är väl så att om allt funkar så skrivs det inget. Men har beställt från NetonNet och Webhallen och båda leveranser funkade klockrent. Som alla andra leveranser.

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk

Beställde Julgrejer från en online firma fick hem dem idag ,
Totalt förstörda in tryckta i brevinkastet på så vis att allt var mos när jag tillslut fick ut det ur brevinkastet ?
Vad gör jag nu ?
Tog kort på spektaklet innan jag trocklade ut det ?
Varför inte ringa på dörren innan och kolla om någon är hemma , eller lämna utanför ,suck ...

Permalänk
Medlem

Två bilder säger mer än tusen ord
Paketet skulle till Norge. Ringde kundtjänst och de sa att de saknade adressinformation OCH att landet var Sverige när det adresslappen klart och tydligt står det motsatta. Måste funnits något ruskigt spännande i Toftanäs iaf

(Vågade inte lägga upp bilderna eftersom de är rätt stora på höjden)
https://i.imgur.com/2bbbU0K.png
https://i.imgur.com/T4mwSRI.png

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Inaktiv

Gissar att det är stora lokala variationer? Personligen har jag aldrig haft problem leveranser, varken med brev eller paket.

Permalänk
Jacob Fanboy

Tråkigt att alla har massa problem med PostNord, själv har jag hitills aldrig haft problem så jag är fortfarande hur nöjd som helst. Något dem ska ha beröm för är deras app den är ju helt underbar, bra utvecklad helt enkelt.

Permalänk
Medlem

Postnord borde leverera paket med drönare istället, så slipper dem all trafik.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VideoyGTX:

Postnord borde leverera paket med drönare istället, så slipper dem all trafik.

Vilket gnäll det skulle bli då.....

Fotograferar/filmar med drönare i mitt yrke och det är jämt folk som ska komma och gnälla, även om jag så är på 70m höjd.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk

Kan varna för att råka skriva fel Postnr (skrev snabbt och råkade börja mitt postnr på 7 istället för 6), och sedan ringa till utlämningsstället för att fixa det (te.x skriva dit med penna vad det korrekta postnr är)..

Det som händer är att paketet kommer bollas fram och tillbaka i evighet mellan människa (kan läsa både stad och postnr) och maskin (som bara läser streckkod och skiter fullständigt i resten).

Hur svårt eller avancerat kan det vara för en dator att faktiskt läsa av både postnr OCH ort? om postnr och ort inte stämmer överens så fixar såklart en dator det på noll tid, den kan enkelt matcha och se vad som ska vara det korrekta. Är det för avancerat (för deras enda Vic-20 som sköter all post i hela sverige?) så kan den iaf rödflagga paketet så en människa får ta en titt.

Likaså om du ringer deras kundtjänst så kan du glömma att få någon verklig hjälp.. de borde med enkelhet kunna gå in i deras system och manuellt ändra denna siffra, men nej.. det verkar som avsändaren (i mitt fall är det ett mindre brev från Polen), som då ska läsa en hel blankett (som bara finns på svenska), han ska fylla i denna korrekt, sen får man betala för ny frakt - hur hela den biten med betalning av frakt och om det gick bra att maila in blanketten, det visste inte ens kundtjänsten. Personen (i detta fall i ett annat land) ska även skriva under, visa kvitto på att han lämnat i det.. allt för att 1 siffra råkat bli fel.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D / Gigabyte B650 Aorus Pro AX / Kingston 32GB DDR5 6400MHz CL32 FURY Renegade / RTX 3090 / Cooler Master Tempest GP27Q Gaming 27"

Permalänk
Avstängd

Det går bra för Postnord, klarar inte ens att hålla paketen kvar i bilarna. Inte konstigt att en del går sönder.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/a/rkL6e/lastbil-fran-postno...

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

Det går bra för Postnord, klarar inte ens att hålla paketen kvar i bilarna. Inte konstigt att en del går sönder.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/a/rkL6e/lastbil-fran-postno...

Intressant att det fallit på kommunens lott att plocka upp paketen. Borde inte Postnord själva vara där direkt och plocka upp dem?

Permalänk
Inaktiv

Polaren hade beställt en terminal till något via sitt jobb, en lapp på att paketet säger att det gått sönder under transport och han ska kontakta PostNord.

Öppnar paketet och där i ligger ett paket som har tydliga däckavtryck.
Öppnar det paketet och terminalen är helt mosad.

Hur lyckas de köra över paket?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon200632:

Polaren hade beställt en terminal till något via sitt jobb, en lapp på att paketet säger att det gått sönder under transport och han ska kontakta PostNord.

Öppnar paketet och där i ligger ett paket som har tydliga däckavtryck.
Öppnar det paketet och terminalen är helt mosad.

Hur lyckas de köra över paket?

Inte så svårt egentligen då dessa personer är proffs på just detta. 😀

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon200632:

Polaren hade beställt en terminal till något via sitt jobb, en lapp på att paketet säger att det gått sönder under transport och han ska kontakta PostNord.

Öppnar paketet och där i ligger ett paket som har tydliga däckavtryck.
Öppnar det paketet och terminalen är helt mosad.

Hur lyckas de köra över paket?

http://www.aftonbladet.se/nyheter/a/rkL6e/lastbil-fran-postno...
#detgårbranu

"Ingen skadades i olyckan", ingen människa iaf

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Aene:

Intressant att det fallit på kommunens lott att plocka upp paketen. Borde inte Postnord själva vara där direkt och plocka upp dem?

Kan man tycka, men det skulle göra att kvarvarande paket skulle bli ännu mer försenade.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Men herregud...

Permalänk
Inaktiv

verkar vara någon ny grejj de har att köra med flaket öppet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon200632:

Polaren hade beställt en terminal till något via sitt jobb, en lapp på att paketet säger att det gått sönder under transport och han ska kontakta PostNord.

Öppnar paketet och där i ligger ett paket som har tydliga däckavtryck.
Öppnar det paketet och terminalen är helt mosad.

Hur lyckas de köra över paket?

Det blir ju sånt liv när postnords chaufförer ska preja medtrafikanter och ge dom stryk. Bättre att få ut sina aggressioner på paketen.

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Storage Jar:

Det blir ju sånt liv när postnords chaufförer ska preja medtrafikanter och ge dom stryk. Bättre att få ut sina aggressioner på paketen.

Japp, sen är det perfekt att kunna plocka upp sitt paket på vägen till jobbet lite smidigt.

Permalänk
Hedersmedlem

@anon200632: Det kanske är nya given för att öka arbetstempot i samhället. "Red light pickup" som leveransval, där man enkelt hoppar ur vid rött, tar paketet, signerar vid gult och glatt åker vidare vid grönt. Avstressande och bra, passar vår nutid.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av MultiMan:

@Decimal: Det kanske är nya given för att öka arbetstempot i samhället. "Red light pickup" som leveransval, där man enkelt hoppar ur vid rött, tar paketet, signerar vid gult och glatt åker vidare vid grönt. Avstressande och bra, passar vår nutid.

Haha ja

Permalänk

Känns ibland som att jag är den enda som aldrig haft problem med postnord. Känns ändå som att jag beställer ganska många paket på nätet men har alltid fått dom i fint skick och inom hyffsad bra tidspann