Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av anon284015:

Forskning är i största grad styrt av politik och pengar.

Ingenting jag har motsagt mig heller. Min poäng var att så länge som forskningen i sig sker enligt den vetenskapliga metoden så är det irrelevant ifall den är sponsrad av politiker eller företag. Det är bevisen och resultatet som räknas, oavsett om man gillar det eller ej, eller om man tycker det finns bättre saker att forska kring.

Skrivet av anon284015:

Visar ju bara hur naiv man är om man på riktigt sväljer allt som den etablerade vetenskapen klämmer fram.

Du bör aldrig acceptera något "bara för att", men med samma logik så bör du inte heller förneka något av den anledning. Vad exakt är det med den "etablerade" vetenskapens resultat du inte finner trovärdiga, men som en minoritet inom forskarvärlden har en bättre logisk förklaring på?

Sen får du nog utveckla med vad du menar med "etablerad vetenskap". Ifall du menar att det är den del som är mest accepterad över världen så är det förmodligen så av en anledning. Andelen "forskare" som förespråkar ett platt jordklot är en väldigt liten minoritet, men det betyder inte att deras resultat är mer trovärdiga.

Visa signatur

"The more you learn, the more you realize how little you know."

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av anon284015:

Det finns en massa bevis på att GMO inte är hälsosamt, dessutom används Roundup till i princip alla GMO grödor. Du vill inte käka roundup. Faktiskt... Har ni verkligen svårt att Googla, det finns så mycket info att tillgå. Eller kommer all er kunskap från Illustrerad Vetenskap och Aftonbladet??

Det finns verkligen INGA bevis för att GMO föda i sig är skadligt för hälsan. Däremot finns det helt klart en risk att Roundup är cancerogent. Men det används inte i högre utsträckning på GMO grödor än vad det gör på "vanliga" grödor. Roundup brukas på de flesta vanligt förekommande grödor - enda alternativet är att köpa ekologiskt odlade produkter om man oroar sig för rester från sådan besprutning.
Det finns däremot vissa specifikt utvecklade GMO grödor som är resistenta mot just Roundup och de besprutas såklart i ökad omfattning. Sen finns det å andra sidan många GMO grödor specifikt utvecklade för att inte behöva besprutas genom att de görs tåliga mot skadedjur. Det är nog kanske du som borde läsa på lite mer om både ett och annat...

Men, tillbaka till ämnet:

Jag tror mycket väl att strålning från exempelvis mobiltelefoner kan innebära vissa hälsorisker. Jag använder därför alltid Handsfree när så möjligt. Efter att faktiskt ha läst de rapporter som länkats till tidigare it tråden tror jag däremot att din rädsla för Wifi och blåtand är missriktad.

Jag blir gärna motbevisad. Jag har bytt åsikt i diverse ståndpunkter åtskilliga gånger efter att ha blivit presenterad fakta som går emot min då rådande åsikt. Du har däremot inte presenterat något, du har bara kommit med underfundiga förolämpningar och bett folk att googla. Jag HAR googlat. Det enda jag hittar är några fåtal rapporter (som däremot hundratals sidor länkar till från sina artiklar med diverse "du-kan-dö-när-som-helst" rubriker. Gemensamt för samtliga av de vetenskapligt underbyggda artiklarna är att de testat med strålning som är flera tiopotenser starkare än Wifi och Bluetooth (oftast motsvarande mobiltelefoner 5-10 cm från försöksobjekten - och oftast med väldigt långa exponeringstider).

För att få samma dos strålning från Wifi som du får från ett 20 minuters telefonsamtal måste du sitta inom 40 cm från wifi sändaren i över ett år i sträck.

Jag är också fortfarande nyfiken vilka fakta du baserar din skepsis mot Wifi på - du har fortfarande inte visat några? Samt hur du ställer dig till utrustning som t.ex elledningarna i husets väggar, TVns bildskärm, din dators bildskärm som alla sänder ut betydligt starkare strålning än vad en router för hemmabruk någonsin kan göra?

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem

Om nu @anon284015 vill slippa WiFi så tycker jag det är hans fulla rättighet oavsett vad det beror på. Även om det nu berodde på att han trodde sig få vårtor i röven av det. Sen har jag inte orkat läsa alla inlägg (eller TL;DR; som ni ungdomar nog skulle kalla det) och i vilken mån OldFatGamer kommit med ogrundade påståenden men av det jag har läst så är det nog isf många som syndat där

(Återigen, ovanstående gäller så länge det inte innefattar typ att förstöra infrastruktur genom att såga ner publika radiomaster och liknande, då blir det genast en annan fråga )

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Energin i emissionerna från Wifi-antenner och liknande är sanslöst små jämfört med de enorma energier i picohertz och terahertz-banden som en TV-sänder ut. Mer specifikt våglängder från 720 nm till 380 nm. Det är dessutom strålning som ligger betydligt närmare erkänt skadlig strålning som ultraviolett och röntgen. Detta då jämfört med BT och Wifi som ofta drivs på batterier där TV:ns strålning grundar sig i utsändning på flera Watt, kanske så mycket som 100 Watt eller mer.

Men ifall @OldFatGamer vill undvika den diskussionen kanske han själv inte ska öppna burken? Jag hjälper gärna till så länge du är mer specifik om vilken strålning du anser vara farlig. För som skrivet har jag hjälpt till innan och konstaterat att EMF-mätarna ofta mäter fel sort emissioner.

Det är skillnad på strålning o strålning, tex solen stålar vid klart väder ca 1000W/m² men tar du och lyser på nån med en 1W grön laserpekare kan du räknas för brottsling och då är det ändå i ungefär samma våglängdsområde.

Och med ditt resonemang ovan skulle en mobil som ligger i solen inte heller funka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av loefet:

@videopac: Jag har läst på sidan som du säger: https://www.folkhalsomyndigheten.se/livsvillkor-levnadsvanor/...

Står ingenting om att det är en "inbillad" diagnos som du uttrycker det.

Visst de säger ju att det inte är en medicinsk diagnos, vilket troligen beror på att de inte kan fastställa sambanden mellan elektromagnetisk strålning och elöverkänslighet.
Dock skriver de också att det inte finns något tvivel om att vissa personer har stora problem när de uppehåller sig nära elektronisk utrustning. Så jag skulle mer säga att den sidan bekräftar mer på att elöverkänslighet är ett realt problem än att det bara är inbillning..

Antar att om du träffar någon som råkar vara elöverkänslig så skulle din reaktion vara att trycka upp din telefon/annan strålande utrustning i ansiktet på personen och skrika att det bara är inbillning då också?

Martin Pall har studerat bl.a. detta, det finns en nedkortad version av ett anförande av honom här:

https://www.youtube.com/watch?v=3kQQyU8NHv8

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tanis:

Oaktat vad man tycker om elallergi kan en vardaglig jämförelse vara på sin plats.
- Bör jag vara orolig för strålning från Wifi? När jag får frågan - och den kommer då o då - brukar jag svara: Använder du en mobiltelefon? Naturligtvis, svarar de allra flesta.

Betänk då att strålningen från en mobiltelefon är ngt som ger en betydligt större strålningsdos än wifi. Beroende dels på att en telefon kan (om den behöver) sända med högre signalstyrka än en access-punkt/trådlös router. Samt då man har telefonen mot/på sin kropp - medan accesspunkten normalt är åtminstone någon meter bort.

Ett enkelt räkneexempel. För enkelhetens skull säger vi att du pratar i mobiltelefon 30min/dag samt att telefonen då kör med 50mW styrka (den kan gå betydligt högre). Sen jämför vi det med att du sitter 8h/dag, 5 meter från en access-punkt som också kör i 50mW (den kan inte gå högre än 100mW).

Måste bli mycket mer total strålning från APn, eller hur?
Precis tvärtom. 30 minuter mobiltelefon i örat motsvarar flera ÅR av strålning från accesspunkten.

Kalkyl:
FSPL för 5meter på 2,4Ghz är ca 53-54dB. Det innebär att 0,000005 av signalstyrkan kvarstår. Så 50mW är nu 0,00025mW. 50/0,00025 x 30min = 6 miljoner minuter eller drygt 11år....

Vill jag med detta säga att strålning från Wifi är ofarligt? Nej, det är upp till var och en att dra sin slutsats kring. Det jag säger är att så länge du använder mobiltelefon - överhuvudtaget - skulle jag inte förlora någon sömn kring att fundera kring strålning från Wifi. (så länge du inte sover med accesspunkten under huvudkudden )

Nu finns det ju andra faktorer än total dos. En accssspunkt sänder pulser kontinuerligt även när man inte kör data genom den.

En liknelse: Du kan gå på konsert o lyssna på musik i 90 dB i två timmar. Det skulle då motsvara 2000 timmar kontinuerligt spelande i 60dB (1000 ggr lägre effekt). Jag tror du hellre går på konserten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon284015:

Dude! jag hade en teknisk fråga. Det är inte mitt fel att den drog till sig fanatiska skeptiker.
Jag är övertygad om att strålning mer eller mindre är skadligt och hade en fråga som relaterade till det faktumet. Jag är inte här för att omvända någon, de är här för att omvända mig
Tråden är helt OT just nu.

Tror ni seriöst att jag skulle ta medlemmar på Sweclockers som mer trovärdiga i frågan än faktiska vetenskapsmän som utfört seriösa tester?

Tror du skulle göra klokt i att investera i en strålningsmätare. maxicom.se säljer tex cornet ed88t.
Mäter upp till 8 GHz och har frekvensräknare som går till 2.7 GHz.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SAFA:

Tror du skulle göra klokt i att investera i en strålningsmätare. maxicom.se säljer tex cornet ed88t.
Mäter upp till 8 GHz och har frekvensräknare som går till 2.7 GHz.

Problemet jag har med sådana mätare är att de inte går att specificera vilken frekvens man vill mäta. Om vi håller oss till TV'n som tråden handlar om. All elektronik avger EMI. Om WiFi't är igång, men inte aktivt används, eller WiFi't är fullständigt avstängt, är frågan. Det bästa man kan göra med den här mätaren, är att se om det är en peak på nätverksfrekvenser, vilket där inte kommer vara, om man inte har fyllt i några nätverksuppgifter på TV'n. Killen vill isolera, och bli av med EM från nätverkskortet i hårdvaran. Personligen är jag rätt säker på att nätverkskortet alltid är strömsatt, och enda lösningen på att bli av med strålningen, är att koppla bort hela enheten. Har man tur är det ett dedikerat trådlöst chip, har man otur är det ett kombinerat chip, tex trådlöst / kablat nätverk, eller rent av en integrerad krets på huvudenheten i TV'n. Bäst / värst av allt är att fältstyrkan hos EM på en så pass liten diskret krets, troligtvis inte är nog för att vara mätbar vid sidan av resten av TV'ns elektronik. Vore jag orolig hade jag kopplat TV'n på en strömbrytare, och när den inte är i bruk, kopplat bort strömmen, samt levt med de potentiella risker strålningen möjligen kan innebära.

Om det är det minsta otydligt... Jag anser att elöverkänslighet från hushållselektronik är hjärnspöken. Men om man behöver göra något åt ett hjärnspöke för att sova bättre om nätterna är det ett jäkligt bra sätt att skaffa sig bättre nattsömn. Vilket rent praktiskt betyder att jag är för att man hanterar problemet som om det verkligen vore bevisat, ett konstaterat faktum, och gör något åt det, så länge det inte påverkar andra.

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SAFA:

Nu finns det ju andra faktorer än total dos. En accssspunkt sänder pulser kontinuerligt även när man inte kör data genom den.

En accesspunkt som inte sänder data skickar alltid dock löpande sk beacons för att annonsera sig, det är korrekt. Dessa beacons tar högt räknat uppemot 0,2% airtime per SSID. Normalt har man sällan mer än 3-4 SSID. Alltså är en AP som inte jobbar ca 99% tyst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon284015:

Forskning är i största grad styrt av politik och pengar. Visar ju bara hur naiv man är om man på riktigt sväljer allt som den etablerade vetenskapen klämmer fram.

Tycker det är värre när man lyssnar på pseudo-vetenskap som du som inte går att upprepa när man följer den vetenskapliga metoden. De flesta som tror på elöverkänslighet gör det på grund av anekdoter. Precis som de som tror att vaccin orskar autism eller att klimatförändring är en konspiration uppfunnen av Kina, eller att 911 var ett insider jobb av FBI/CIA etc. Vilka som betalar för vetenskapen är oviktigt, vem som helst kan försöka motbevisa det då all riktig vetenska blir utsatt för peer review och de uppskattar bara om du försöker motbevisa det. Finns ingen RIKTIG vetenskap som du kan stödja dig på.

Visa signatur

Ryzen 7 7700
Gigabyte B650 Eagle ax
2x16 GB RAM
Sapphire Radeon RX 7800 XT PULSE

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av SAFA:

Det är skillnad på strålning o strålning, tex solen stålar vid klart väder ca 1000W/m² men tar du och lyser på nån med en 1W grön laserpekare kan du räknas för brottsling och då är det ändå i ungefär samma våglängdsområde.

Och med ditt resonemang ovan skulle en mobil som ligger i solen inte heller funka.

Tror inte riktigt du har koll på fysiken här. Tips (1): blanda inte ihop W och W/m². Tips (2): Blanda inte ihop solens energi med en grön laser. Tips (3): Lägg gärna din mobil i solen vid 1000W/m² och berätta hur den mår efter ett tag.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av SAFA:

Tror du skulle göra klokt i att investera i en strålningsmätare. maxicom.se säljer tex cornet ed88t.
Mäter upp till 8 GHz och har frekvensräknare som går till 2.7 GHz.

Jag och fler här ovanför har förklarat tidigare varför dessa inte fungerar. Allt med elektricitet i sig kommer ge utslag på mätaren och inte enbart Wifi. Som av en händelse verkar också "cornet ed88t" flitigt säljas av sajter som vilka även säljer olika former av skydd, EMF-dämpande mattor och tyg med invävd aluminiumtrådar. Samt förstås ren aluminiumfolier av olika sorter och verkan.

Ganska bra idé egentligen. Sälj en pryl som ger utslag mot allt all aktiv elektronik och därmed spär på din rädsla för strålning. Sälj också skydd mot nämnda strålning. Profit.

Permalänk
Medlem

På 90-talet var det datorskärmar som gjorde folk "sjuka"
Högspänningsledningar gav farlig strålning.
Sedan var det mobilerna som "skadade" människor.
Nu är det Wifi för hen-folk.

Tycker trådskaparen ska köpa sig en mätare för radiovågor (vad det nu finns för funktioner och modeller).
Så kommer han/hon/hen att finna att det finns betydligt starkare källor än Wifi sändare/mottagare i hemmet.
Kanske Processorn, grafikkortet och nätagget i TS dator ger mer strålning än Wifi sändar/mottagaren.

Hört talats om radarstationer?
Hört talats om radio och TV-sändningar?

Visa signatur

Huvuddator: i5-6600K, GTX 970, 8GB DDR4 2660MHz, Maximus VIII Gene MK, 120GB SSD+250GB SSD+240GB SDD, Linux Mint 18.2/Win7

Mest använda datorn Acer E3-112: Linux Mint 18.1, helt fläktlös, N2830 500GB 750EVO. För surf+film+musik vid "nanna kudde dax.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Laxpudding:

Jag och fler här ovanför har förklarat tidigare varför dessa inte fungerar. Allt med elektricitet i sig kommer ge utslag på mätaren och inte enbart Wifi. Som av en händelse verkar också "cornet ed88t" flitigt säljas av sajter som vilka även säljer olika former av skydd, EMF-dämpande mattor och tyg med invävd aluminiumtrådar. Samt förstås ren aluminiumfolier av olika sorter och verkan.

Ganska bra idé egentligen. Sälj en pryl som ger utslag mot allt all aktiv elektronik och därmed spär på din rädsla för strålning. Sälj också skydd mot nämnda strålning. Profit.

Sälj en produkt som är potentiellt hälsoskadlig men billig att tillverka, gå med i en klubb med andra tillverkare av samma produkt, se till att regeringar inte begränsar användandet av produkten, betala forskare för att påvisa att den inte är farlig genom vinklade tester, se till att media övertalar folket att allt är OK, tysta ner de som ifrågasätter genom att kalla dem hypokondriker och konspirationsteoretiker, lobba för utrullning av produkten globalt, ersätt allt i samhället med nya system som är beroende av produkten, sälj miljarder stycken av produkten. profit!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon284015:

Sälj en produkt som är potentiellt hälsoskadlig men billig att tillverka, gå med i en klubb med andra tillverkare av samma produkt, se till att regeringar inte begränsar användandet av produkten, betala forskare för att påvisa att den inte är farlig genom vinklade tester, se till att media övertalar folket att allt är OK, tysta ner de som ifrågasätter genom att kalla dem hypokondriker och konspirationsteoretiker, lobba för utrullning av produkten globalt, ersätt allt i samhället med nya system som är beroende av produkten, sälj miljarder stycken av produkten. profit!!

Japp, det är så enorma marginaler för företag som Cisco, Ubiquiti och Netgear att de köpt hela världens press, politiker och forskare. De har även köpt mig och nästan alla andra på sweclockers forum, du är en av få vi inte inte lyckats korrumpera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krippa75:

Japp, det är så enorma marginaler för företag som Cisco, Ubiquiti och Netgear att de köpt hela världens press, politiker och forskare.

Nej nej nej, påtala nu inte orimligheten i de stora konspirationerna. Då kanske folk börjar fundera på hur många miljoner som arbetar inom flygindustrin, där allihopa lyckas hålla tyst om chemtrails...

Permalänk
Bildexpert 📺

@anon284015: Jag förstår. Alla andra (förutom just du) är mutade och korrupta. Alla andra (förutom just du) använder medvetet skadliga produkter för att de får betalt. Jag menar, säljer man Wifi-routrar för 1000 kronor styck måste det helt klart räcka till att muta världens alla forskare och alla redaktioner. Eftersom alla människor (förutom just du) gör vad som helst för lite cash.

Edit: Jag glömde också nämna alla mutade och korrupta politiker som tillåter skadliga utsändningar på 100 mW!

Så, varför har dessa mörkrets krafter ännu inte kontakta dig och erbjudit dig pengar för din tystnad?

Permalänk
Medlem

Jag kan förstå att människor är oroliga men forskningen visar tvärtom allt mindre skäl att tro att elektromagnetisk strålning från mobiltelefoner eller trådlösa nätverk skulle vara skadligt.

Tex skriver strålsäkerhetsmyndigheten :
”trålsäkerhetsmyndighetens vetenskapliga råd för elektromagnetiska fält (EMF) har under 13 år sammanställt den samlade forskningen på området. För varje år har misstanken om att mobiltelefoner eller trådlösa nätverk skulle innebära en hälsorisk för människor eller miljö blivit allt svagare.”
http://www.stralsakerhetsmyndigheten.se/start/Magnetfalt--tra...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Underbar tråd med så många härliga påståenden, gjorde min dag. För vissa är det tur at det finns kardborrband till skorna.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Kronvrak:

På 90-talet var det datorskärmar som gjorde folk "sjuka"
Högspänningsledningar gav farlig strålning.
Sedan var det mobilerna som "skadade" människor.
Nu är det Wifi för hen-folk.

Tycker trådskaparen ska köpa sig en mätare för radiovågor (vad det nu finns för funktioner och modeller).
Så kommer han/hon/hen att finna att det finns betydligt starkare källor än Wifi sändare/mottagare i hemmet.
Kanske Processorn, grafikkortet och nätagget i TS dator ger mer strålning än Wifi sändar/mottagaren.

Hört talats om radarstationer?
Hört talats om radio och TV-sändningar?

Antar att du använder ordet hen för att på något sätt insinuera att man är fjollig för att man vill undvika exponering av trådlösa nät? Är du en sån där som tycker det är manligt att inte använda hörselskydd eller hjälm på byggarbetsplats samt grisa med olja och bensin utan handskar och röker cigg för att det är tufft? Bilbälte är väl också bara för hens? Synd att man inte är lika häftig som du...

CRT strålar mer än dagens ja skärmar ja.
Cancern har ökat en hel del sen 90 talet. Kan det bero på trådlösa nät...??? Just saying...

Så du menar att CPUn i min PC som står åtminstone 10 meter från min säng med vägg emellan, om än påslagen skulle ge mig mer strålningsverkan när jag sover än en AP med ca 70 meter i teoretisk räckvidd?
Jag kan dessutom inte gå och hugga ner närmaste radiomast? Eller tycker du att det är rimligt?
Nej det jag kan göra är att dra ner exponering där jag kan och dessutom i områden jag inte behöver det. Jag behöver ha min dator igång, Wifi kan jag gott vara utan, kör trådat, stabilare, snabbare, säkrare.

Permalänk
Inaktiv

Nu orkar jag inte skriva mer. lämnar er med denna länk http://www.stralskyddsstiftelsen.se/

En av de mest aktiva trådarna senaste dygnet. Damn...
Det tog hus i helvete när någon talade illa om allas älskade Access Points och routrar.
Om det förbjöds är det som att knycka knark av en pundare

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon284015:

Nu orkar jag inte skriva mer. lämnar er med denna länk http://www.stralskyddsstiftelsen.se/

Jag tror du menar: http://www.stralsakerhetsmyndigheten.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av MiST:

Du tror på flatearth eller hur ?

Skickades från m.sweclockers.com

Spring inte för långt från trådens ämne, då kanske du trillar av kanten

Skrivet av anon284015:

Nu orkar jag inte skriva mer. lämnar er med denna länk http://www.stralskyddsstiftelsen.se/

Skrivet av http://www.vof.se/utmarkelser/tidigare-utmarkelser/arets-forvillare-2013/:

Årets förvillare 2013

Strålskyddsstiftelsen är Årets förvillare 2013

Lobbygruppen Strålskyddsstiftelsen får utmärkelsen Årets förvillare 2013 av Föreningen Vetenskap och Folkbildning. Stiftelsen får utmärkelsen ”för sin skrämselpropaganda och vinklade rapportering om hälsoeffekterna av mobiltelefonanvändning och trådlösa nätverk”. Priset för Årets förvillare delas ut sedan 1987.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av henkiii:

Spring inte för långt från trådens ämne, då kanske du trillar av kanten

Dude... VoF är inte direkt trovärdiga. De är troll. Av samma typ som vissa som skrivit i den här tråden.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av anon284015:

Nu orkar jag inte skriva mer. lämnar er med denna länk http://www.stralskyddsstiftelsen.se/

Om det förbjöds är det som att knycka knark av en pundare

Återigen - det är du som anklagar alla andra för att våra korkade, korrupta och nu även knarkare. Om du kan din sak, varför reagera på det sättet?

Det intressanta är att när man läser denna stiftelses White Paper om strålningen ger de följande symptom:
• Huvudvärk
• Sömnsvårigheter, sömnrubbningar
• Onormal trötthet, utmattning
• Koncentrationsproblem, minnesstörningar, yrsel
• Värk i hjärtat/tryck över bröstet, hjärtrusningar
• Stresskänsla, ökad irritation, aggressivitet
• Nedstämdhet, ångest
• Tinnitus
• Hudutslag

Det där låter som jag i 20-årsåldern. En tid långt innan Wifi. På den tiden gick jag också runt och trodde på feng shiu och karmabaserad cancer.

Idag har jag tagit tag i min övervikt, min hälsa, min stress och min inställning till omvärlden och förhållandesättet till andra människor. Symptomen ovan är borta. Dessutom har jag två Wifi-sändare i mitt hem och på samtliga arbetsplatser.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Tror inte riktigt du har koll på fysiken här. Tips (1): blanda inte ihop W och W/m². Tips (2): Blanda inte ihop solens energi med en grön laser. Tips (3): Lägg gärna din mobil i solen vid 1000W/m² och berätta hur den mår efter ett tag.

Tror du missat poängen . Mitt inlägg vill bara med ett liknande exempel visa hur fel inlägget jag citerade har.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tanis:

En accesspunkt som inte sänder data skickar alltid dock löpande sk beacons för att annonsera sig, det är korrekt. Dessa beacons tar högt räknat uppemot 0,2% airtime per SSID. Normalt har man sällan mer än 3-4 SSID. Alltså är en AP som inte jobbar ca 99% tyst.

Yep, det är det jag menade, den sänder pulser hela tiden. 99% tyst != 100% tyst. 1% / 0% kan bli ett rätt stort tal.

Permalänk
Medlem

Jag har hittat lösningen, skall införskaffa denna att ha på mig på dagtid:
https://www.amazon.com/Electro-Deflecto-Unisex-Foil-Size/dp/B...

Samt detta täcke att sova med:
https://www.amazon.co.uk/Survival-Blanket-reflective-thermal-...

Skall man till kontoret eller miljö där det finns mycket trådlösa nät kan man helt enkelt gå klädd såhär:
https://westernrifleshooters.files.wordpress.com/2015/10/1920...

Detta kommer skydda mig i framtiden så jag inte får fler tumörer, nu känner jag mig lugn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Problemet jag har med sådana mätare är att de inte går att specificera vilken frekvens man vill mäta. Om vi håller oss till TV'n som tråden handlar om. All elektronik avger EMI. Om WiFi't är igång, men inte aktivt används, eller WiFi't är fullständigt avstängt, är frågan. Det bästa man kan göra med den här mätaren, är att se om det är en peak på nätverksfrekvenser, vilket där inte kommer vara, om man inte har fyllt i några nätverksuppgifter på TV'n. Killen vill isolera, och bli av med EM från nätverkskortet i hårdvaran. Personligen är jag rätt säker på att nätverkskortet alltid är strömsatt, och enda lösningen på att bli av med strålningen, är att koppla bort hela enheten. Har man tur är det ett dedikerat trådlöst chip, har man otur är det ett kombinerat chip, tex trådlöst / kablat nätverk, eller rent av en integrerad krets på huvudenheten i TV'n. Bäst / värst av allt är att fältstyrkan hos EM på en så pass liten diskret krets, troligtvis inte är nog för att vara mätbar vid sidan av resten av TV'ns elektronik. Vore jag orolig hade jag kopplat TV'n på en strömbrytare, och när den inte är i bruk, kopplat bort strömmen, samt levt med de potentiella risker strålningen möjligen kan innebära.

Om det är det minsta otydligt... Jag anser att elöverkänslighet från hushållselektronik är hjärnspöken. Men om man behöver göra något åt ett hjärnspöke för att sova bättre om nätterna är det ett jäkligt bra sätt att skaffa sig bättre nattsömn. Vilket rent praktiskt betyder att jag är för att man hanterar problemet som om det verkligen vore bevisat, ett konstaterat faktum, och gör något åt det, så länge det inte påverkar andra.

Om nu TS vill kolla att den avstängda enheten inte sänder så funkar en sån mätare ok. Om han däremot vill kolla dess egen emission i off-läge så behövs betydligt bättre saker. Och om man vill undvika såna strålningsnivåer så är det bäst att stänga av TV:n helt o hållet då nätaggregat mm lär stråla mer.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av SAFA:

Yep, det är det jag menade, den sänder pulser hela tiden. 99% tyst != 100% tyst. 1% / 0% kan bli ett rätt stort tal.

Hur stort är ett "rätt stort tal?"