Varför Ryzen 7 när i7 7700K är bättre? (gaming)

Permalänk

Varför Ryzen 7 när i7 7700K är bättre? (gaming)

Jag satt o plockade ihop en dator för gaming för en budget runt 14K, där det passar bra med Ryzen. Sedan bestämde jag att jag kunde köra på runt 18K istället, och då kommer man upp i en prisklass där Intels i7 7700K passar in. Man får mycket bättre FPS i spel.
När jag då går in här och ser vad som rekomenderas för liknande budgetar så ser jag att folk fortfarande säger att man ska ha Ryzen.
Varför?
Om jag lägger till 100kr på priset för Ryzen 7 1700 så får jag en i7 7700K (kräver annat moderkort) och 20-30 fps mer i spel. Varför skulle jag inte göra det?

Vad är det jag missar?

Permalänk
Medlem

@spacemarcus:
Menar du 7700k eller 7700. Var det du skrev iallafall.
Jag bytte min I7 7700 " icke k " mot min Ryzen 1700.
Fick bättre fps med min 1700 som klockad än med min 7700.
I wildlands fick jag inte ens 60 fps stabila.
Det enda spelet jag kan komma på som min 7700 jag hade spöade min 1700 var csgo.

7700, 4 kärnor. inte överklocknings bar .
Turbo till 4.2 ghz om jag minns rätt.
Bra prestanda men forftarande ej överklocknings bar och 4 kärnor.

Ryzen, Klocka, flera kärnor och bra multitråd prestanda.
Kan köra kommande cpuer på ditt moderkort då de lovat att man kan köra nya cpuer på dessa.
Flyter på bra i spelen, speciellt med högre överklockning och snabba minnen.
Går att kyla en ryzen 1700 i 4ghz på en liten 120 mm vatten kylare.
Presterar bra i många spel.

Så det är en smaksak.
Jag föredrar ryzen, behöver inte delidas och ger bra prestanda per krona .

Och jag sitter bara och spelar, men det är jäkligt bekvämt med fler kärnor och multi taska på samma vända .
även om mitt gtx 1080 jobbar i 98% och cpun i hälften på kärnorna i spel.

Sen kommer ju 8700k, men den får vi se hur den levererar

Permalänk

@ExcZist: Jag menade K, förlåt (har ändrat nu).

Permalänk
Medlem

Fler kärnor gör nytta i många spel och kommer att göra mer och mer nytta i framtiden även om klocken på dom är lite lägre.
Det kommer funka bra vilken du än väljer, du slipper ju dock som ovan säger med 7700 värmeproblem om du kör ryzen.

Visa signatur

Intel Core i7 4770k @ 4.6Ghz | Asus Z87-PRO | MSI GeForce GTX 980 Ti Gaming 6G | 4x8GB Kingston Fury Beast 1600Mhz @ 2000Mhz | Fractal Design Define XL R2 Svart | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 850 Pro 256GB | Western Digital 4TB | Western Digital Red 3TB | 2st AOC 24G2U skärm | EVGA Supernova G2 850W | Windows 10 Pro | Custom EK vattenkylning

Permalänk
Medlem

@spacemarcus: Jadu.

Om Pelle köper en cpu för 3300 och kalle köper en cpu för 2390.
Pelles cpu får 180 fps i spel medans kalle har 150 fps i spel så tjänar kalle mer på det.

Köp vilken du vill , men det är så det är
https://www.youtube.com/watch?v=Qj5MtsSZJIk

Permalänk

@ExcZist: Absolut. Du har en bra poäng, förutom en sak:

Intel i7 7700K: 3 349 kr
AMD Ryzen 7 1700: 3 227 kr

Det skiljer bara 122Kr.

Permalänk
Medlem

@spacemarcus: 1600 presterar mer eller mindre exakt lika bra som 1700.
Så jag har en poäng.
Sen videon så ser du vad 1600 får mot en 7700k.
https://www.youtube.com/watch?v=0JhDSh0Rn10
https://www.youtube.com/watch?v=2iW__e20Aek
1700 och 1600 är riktigt lika i fps.

Bara några fler kärnor på 1700
1600 är mest för pengarna.

Jag hade köpt en 1600 istället för 1700 idag om jag inte haft min 1700
på grund av att jag får mer eller mindre samma fps för mindre pengar.

Men klart köper folk de dom vill ha.

Edit:
Men 1700 är en maffig cpu, kostar som en 7700k men du slipper värme problemet
Men mycket mer kärnor. 1600 presterar likvärdigt
men du får köpa den du vill , men jag tycker 1600 för mindre pengar om du spelar mest

Permalänk
Medlem

Har ju även med framtida uppskattningar att göra. Intels socket är död. AMD's kommer funka med framtida uppdateringar av Zen så som zen+, zen2 och zen2+ (?).

Sen beror det ju på vilken upplösning och uppdateringsfrekvens du spelar och vilka spel. Men för dom flesta är det bättre att offra 10-20 fps, från 150 till 130, men få en mycket bättre allround-CPU om du vill leka lite med film eller streama till twitch och youtube. Ryzen 7 är helt enkelt en bättre CPU för dom flesta. (Edit: flesta entusiaster. För dom flesta räcker det med något från Qualcom)

Edit: En behöver du även en CPU-kylare till 7700K. R7 1700 kommer med en väldigt bra i boxen, så det blir 300-600 kr mer so du måste lägga ut. Men ska man lira dx9,10 och 11 spel i 144 fps så kör på 7700k. Annars Ryzen all day all night.

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770

Permalänk
Medlem

Det är bara att vänja sig, här på sweclockers forum vill många att man ska stödköpa AMD's produkter fast de är rent av sämre för det endamålet snittanvändaren ska använda datorn till.

Battlefield 1 är väll bland de spel som faktiskt kan använda många trådar effektivt och även där är Ryzen efter Intel. http://www.sweclockers.com/test/23426-amd-ryzen-7-1800x-och-7...

Själv skulle jag aldrig rekommendera AMD oavsett vad datorn skall användas till, så många av mina bekanta som gått på detta med stödköpa som har slutat med en knappt fungerande dator eller andra skumma problem.

"Ryzen för att streama till Twitch"
Jag kan streama till Twitch med min gamla 3770K i 1440P 60fps med hög bitrate, mycket hänger på mjukvaran man använder sig av.

Vill man kunna flytta med moderkortet ex antal generationer och använder program som trådar riktigt riktigt bra så ska man överväga en Ryzen. Annars inte.

Visa signatur

7800X3D | 7900XTX Merc 310 Alphacool | ASUS B650E-F | G.Skill 6000Mhz 32GB CL30 | SN850X | EK Quantum custom loop | Be Quiet 900 Dremel Edition | ASUS Xonar STX + Sennheiser HD650 | Corsair RM1000x | Monitor: LG C2 42 | Nintendo Switch | TV: LG C1 65

Permalänk

Oookej... Nu förstår jag varför Ryzen är så bra. Jag satt ju och jämförde Ryzen 7 med i7 7700k i ren FPS i spel, enbart. Jag visste inte att man kunde gå ner 1000kr till Ryzen 5 och få i princip precis lika bra prestanda som Ryzen 7.

The hype IS real

Tack ska ni ha!

Permalänk
Medlem
Skrivet av spacemarcus:

Oookej... Nu förstår jag varför Ryzen är så bra. Jag satt ju och jämförde Ryzen 7 med i7 7700k i ren FPS i spel, enbart. Jag visste inte att man kunde gå ner 1000kr till Ryzen 5 och få i princip precis lika bra prestanda som Ryzen 7.

The hype IS real

Tack ska ni ha!

Ryzen 7 är inte för spel, Ryzen 7 riktar sig till någon som streamar, redigerar videos och ibland spelar, ibland kanske allt samtidigt

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av heatm:

Men för dom flesta är det bättre att offra 10-20 fps, från 150 till 130, men få en mycket bättre allround-CPU [...]

Beredd att hålla med om det, men...

Skrivet av heatm:

[...] om du vill leka lite med film eller streama till twitch och youtube.

Tvivlar starkt på att "de flesta" håller på med videoproduktion eller streaming. Ja, bland entusiaster.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X | 32 GB Corsair Vengeance 3200 MHz | ASUS TUF Geforce RTX 3080

Permalänk
Medlem
Skrivet av spacemarcus:

Oookej... Nu förstår jag varför Ryzen är så bra. Jag satt ju och jämförde Ryzen 7 med i7 7700k i ren FPS i spel, enbart. Jag visste inte att man kunde gå ner 1000kr till Ryzen 5 och få i princip precis lika bra prestanda som Ryzen 7.

The hype IS real

Tack ska ni ha!

Bättre du köper en intel, lyssna på de andra .

Ska vara intel och inget annat hos dessa typer.

Själv har jag cpu och gpu från båda sidorna och skulle aldrig låta som folk gör.
Köp de du vill.
Du tjänar bara så lite fps mer för de pengarna som du kan lägga på annat.
Annars köp 8700k har läst att intel kommer att skrota 7700k sen.
Hur vida de stämmer vet jag ej
Intel är inte guds bästa lösning på människans problem.
Men hos vissa är det så

Permalänk
Medlem
Skrivet av ExcZist:

Bättre du köper en intel, lyssna på de andra .

Ska vara intel och inget annat hos dessa typer.

Själv har jag cpu och gpu från båda sidorna och skulle aldrig låta som folk gör.
Köp de du vill.
Du tjänar bara så lite fps mer för de pengarna som du kan lägga på annat.
Annars köp 8700k har läst att intel kommer att skrota 7700k sen.
Hur vida de stämmer vet jag ej
Intel är inte guds bästa lösning på människans problem.
Men hos vissa är det så

Eller så håller man sig till ren fakta

Visa signatur

7800X3D | 7900XTX Merc 310 Alphacool | ASUS B650E-F | G.Skill 6000Mhz 32GB CL30 | SN850X | EK Quantum custom loop | Be Quiet 900 Dremel Edition | ASUS Xonar STX + Sennheiser HD650 | Corsair RM1000x | Monitor: LG C2 42 | Nintendo Switch | TV: LG C1 65

Permalänk
Medlem
Skrivet av X-TroNiC:

Eller så håller man sig till ren fakta

men han kan köpa en intel. Inte mig emot, lite trist om han behöver delida den och det inte lyckas.

Jaja det löser sig blir bra oavsett.

Permalänk

Hm okej. Intressant diskussion.
Ganska tydligt att det är två läger. Intel vs AMD. Lite som iPhone vs Android.
Det handlar nog mest om man vill vänta med sitt köp eller inte, för jag har en känsla av att Intels svar på Ryzen-hypen kommer vara ganska vasst, om man går utifrån vad som läckt ut hittills.

Edit: Ekonomifrågan är ju också ett starkt argument.

Permalänk
Medlem

@spacemarcus: Köp de du vill.
Dumt att lyssna på folk som lär säga olika.
https://www.youtube.com/watch?v=aNK7EtXrtjs

Permalänk
Medlem

Tar fram popcornen och bänkar mig med spänning inför vad som komma skall i denna tråd, lär bli ännu en tråd där mods får jobba hårt

Permalänk
Medlem

@improwise: hehe jo känns som det.
Han kan köpa de han vill, Jag slutar svara nu iallafall.
Har bättre saker för mig, ha de !

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av spacemarcus:

Varför?
Om jag lägger till 100kr på priset för Ryzen 7 1700 så får jag en i7 7700K (kräver annat moderkort) och 20-30 fps mer i spel. Varför skulle jag inte göra det?

Vad är det jag missar?

Visst, 7700K är en bättre spelprocessor, men Ryzen är mer mångsidig. Många kanske inte har fattat detta än, men en PC kan användas till så mycket mer än bara spel. Typiskt missförstånd här på SweC forum...

Permalänk
Medlem

@ExcZist: Så är det, men delid är väll man bara tvungen till om man skall överklocka?
Men håller med, det är riktigt kasst av Intel att inte fixa ett problem som har varit med sedan Ivy Bridge.

Skulle inte prollen klara standard boost så skulle iaf jag returera den, om nu det ens är ett problem på 7700K.

Visa signatur

7800X3D | 7900XTX Merc 310 Alphacool | ASUS B650E-F | G.Skill 6000Mhz 32GB CL30 | SN850X | EK Quantum custom loop | Be Quiet 900 Dremel Edition | ASUS Xonar STX + Sennheiser HD650 | Corsair RM1000x | Monitor: LG C2 42 | Nintendo Switch | TV: LG C1 65

Permalänk
Medlem
Skrivet av X-TroNiC:

@ExcZist: Så är det, men delid är väll man bara tvungen till om man skall överklocka?
Men håller med, det är riktigt kasst av Intel att inte fixa ett problem som har varit med sedan Ivy Bridge.

Skulle inte prollen klara standard boost så skulle iaf jag returera den, om nu det ens är ett problem på 7700K.

Jojo men onödigt att chansa på det .
Intel gillar ju tandkräm på cpun
Sen även om cpun har 208 fps och Ryzen har 160+ så är det inte mycket att hänga i granen om han kan få en 1600 för så pass mycket mindre.

Inte precis som att 160fps + är dåligt?

Vill man spara pengarna emellan på en flashig gpu och köpa en annan cpu senare så kan han ju göra det.
Men köper han en intel så gör han det. Hans val.
Men onödigt i min mening då 1600 presterar tillräckligt bra för summan han betalar.
Men jaja han gör som han vill

Permalänk
Medlem

Många som rek ryzen pga prisvärdheten, bra all-around prestanda och AM4 socket som är relativt ny.
Mina åsikter runt ryzen är att de är just mer prisvärda, går svalare(lättare att kyla och räcker i de flesta fall med stockkylarn), många uppdateringar som har gjort att man har ökat stödet för snabbare ram, nyare socket, bra lägsta FPS och mer framtidssäkert med flera kärnor.
Intel har ju länge haft bäst spelprestanda men nu har ju ryzen gjort riktigt bra ifrån sig och ser ingen som helst anledning till varför jag skulle köra på en 7700k som oftast behöver överklockas till 5ghz för att vara marginellt snabbare och det är inte alls lätt att kyla en sådan.

Nä min röst går på ryzen dock säger jag inte att intels 7000serie är dålig. I slutänden är det ditt val och du bör nog forska vidare inom ämnet själv.

edit: glömde ju att nämna att ryzens cpuer är upplåsta och överklockning är välkommet på alla modeller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av spacemarcus:

Oookej... Nu förstår jag varför Ryzen är så bra. Jag satt ju och jämförde Ryzen 7 med i7 7700k i ren FPS i spel, enbart. Jag visste inte att man kunde gå ner 1000kr till Ryzen 5 och få i princip precis lika bra prestanda som Ryzen 7.

The hype IS real

Jag förstår att du raljerar lite ironiskt, men... Faktum är ju att det i vissa fall är helt sant. Med 6 kärnor, och 200MHz högre basfrekvens är 1600 snabbare på mycket, än vad 1700 är, med sina 8 kärnor, och 3GHz basfrekvens. Precis som 7700K, som har både högre IPC, och högre klockfrekvens, är snabbare så länge belastningen klarar sig med just 4 tunga trådar. För spel, i dag, är 7700K överlägsen allt AMD har att erbjuda. Det finns helt enkelt ingen CPU som är bättre än Intels från det gröna laget. Vad folk som investerar i Ryzen 5 / 7 (förhoppningsvis) satsar på är att deras CPU i dag ger "bra nog" prestanda i dag, och bättre prestanda i framtiden. Vilket nog oftast är sant. Alla övriga komponenter de samma så skiljer det 1-5% FPS i de flesta spel, vilket de flesta inte ens märker av. Vinsten då blir i livslängd. När Intel nu äntligen börjar lyfta antalet kärnor eftersom AMD tvingar dem att svara på deras val av utveckling, så kommer spel att mer och mer anamma utvecklingen, och om man lyckas pressa ut 100% av prestandan ur både en i7 7700K och en R5 1600, så är där någonstans mellan 10 & 15% mer att hämta ur R5 1600. Vi är alltså inte där än, och, för många kommer man ha bytt CPU en gång till innan det är aktuellt. Personligen hoppades jag på en Threadripper, troligen dock bara en 1900X, men som vanligt kommer budgeten i vägen, och jag kommer antingen uppgradera till en 4670K, för att jag får den gratis, eller sitta kvar på min 2500k. Realiteten är nämligen sådan att min 2500K är precis lika snabb, eller snabbare, än alla AMD CPU'er jag rimligtvis kan motivera att lägga pengar på, till 95% av allt jag gör.
Skulle jag rekommendera en R3 / R5 till en renodlad spelburk? I det närmaste självklart. Lägg mer av pengarna på ett bättre grafikkort.
Skulle jag rekommendera en i7 7700K till en spelburk som redan har ett 1080Ti i planerna? Garanterat.
Det är när man börjar lämna "spelburk" som definition jag skulle börja få svårare att motivera en 7700k. Mjukvara som fullständigt älskar fler kärnor är helt enkelt så mycket bättre på R7 & Threadripper att det börjar bli svårt att motivera ett premium för singeltråd prestandan i 7700K.

Och när folk börjar snacka om att man ska överklocka sin AMD för att få samma singeltråd prestanda som en 7700K, så glömmer de gärna bort att 7700K klockar snällt den med.
7700K är dagens kung på prestanda sett till 4 kärnor, med HT. Men det är en tron som inte är lika imponerande längre. Bakom den sitter en hel rad AMD CPU'er med bättre total prestanda, till samma, eller betydligt lägre pris.

Skrivet av ExcZist:

Intel gillar ju tandkräm på cpun

Det gör faktiskt jag med. Tandkräm fungerar RIKTIGT bra. Problemet med tandkräm är att den torkar på ett par dagar, och fungerar sämre ju mindre vätska det är kvar. Rätt kort livslängd med andra ord. Ett par timmars spelande, och sen får man byta pasta.

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

@-=Mr_B=-: hahaha ^^

Bra sagt btw

Permalänk
Avstängd

För att göra det enkelt:

Intel : Bättre enkel kärning prestanda till ett högre pris per kärna, ger mer i spel som utnyttjar färre kärnor så som CS:GO,OverWatch och GTA V

AMD : Mycket billigare per kärna, och tar inte premium för extra virituella trådar, ger runt 10-20% lägre prestanda i enkeltrådiga situationer men eftersom man lätt kan köpa 6 kärnor så är alltid några kärnor helt lediga!
Så runt -10% är att vänta sig i spel, finns undantag där dom optimerat längre för Intel än för Ryzen och skillnaden är större.

Vill du ha en kraftig burk som kan göra allt och lite till rekommenderar jag AMD och Ryzen 1700 (1600 om du siktar jämte i5 7600k). Du har nästan alltid extra trådar att ha igång bakgrundprogram!

Vill du ha en renodlad gamingbruk där du sitter med ett 1080 Ti och vill ha dom sista 5-10 FPSen så rekommenderar jag i7 7700k

That's all folks!

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem

https://youtu.be/UfNMn7RWgLw

Där ser du lite hur en 2200kr står sig mot en 2800 kr cpu.

Lyssnar du noga på vad han säger där så hör du att det pågår lite suspekta konstigheter i vissa fall.

Hmm låt se.. ska man köpa en cpu för 2200 som kommer med ganska ok stockkylare som skulle låta dig komma upp i runt 3.7ghz lr köpa en 7700k och låta den köras i stock? Hm just ja .. am4 moderkorten var ju lite billigare..
Vill ja maxa 7700k så behöver jag en ny kylare för ca 700-1000kr.. hmm

Lägger nog hellre mellanskillnaden på en snabbare gpu då.

Permalänk
Medlem

När det gäller 7700K vs. 1700 och spel så hade mitt val gått till 7700K, just för att dagens spel drar sällan mer nytta av fler trådar än 8. IPC:n + den högre klocken gör 7700K till ett bättre val för just spel - om man håller på med videoredigering eller annat som drar nytta av många fler trådar så kan 1700 vara ett bättre val.

Det jag tycker är mest intressant i dagsläget är diskussionen kring huruvida man bör skaffa en Intel i5 eller en Ryzen. Ser man på priset så kostar en i5-7600K 2200 kr just nu - en summa som istället kan läggas på Ryzen 1600 som har 6 kärnor och 12 trådar. Visst, än en gång, du får lite sämre IPC och kan inte klocka så mycket högre än 4 GHz. Du kanske får lite sämre FPS i diverse spel, men du får samtidigt bättre möjligheter till bl.a. multitasking, videoredigering och streaming.

Det kommer dock bli intressant med Coffee Lake nu när dessa släpps, här kommer vi få en i5:a med 6 kärnor (dock ingen HT) samt i7:a med 6 kärnor och HT. Kan tänka mig att folk kommer att börjar köpa i7-8700K över Ryzen 1700 då man får nog med kärnor och trådar för bl.a. spel, streaming, videoredigering samt multitasking och samtidigt förmodligen en högre överklockningsbar CPU.

EDIT: Värt att nämna är ju även "skandalen" med kylpastan under IHS:en på Intel CPU:erna vs. fastlödd IHS på Ryzen. Har ju läst några skräckhistorier om folk som sitter med 7700K och knappt kan överklocka dessa då de blir så extremt varma, vilket gör att de blir tvungna att byta ut kylpastan mot en bättre variant vilket a) gör att din kostnad går upp och b) garantin på CPU:n ryker. Jag tror inte heller att du kan reklamera en t.ex. 7700K för att den går så varm att du inte kan överklocka denna då Intel inte garanterar någon överklockningsbarhet på sina CPU:er med upplåsta multiplar.

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem
Skrivet av ExcZist:

Jojo men onödigt att chansa på det .
Intel gillar ju tandkräm på cpun
Sen även om cpun har 208 fps och Ryzen har 160+ så är det inte mycket att hänga i granen om han kan få en 1600 för så pass mycket mindre.

Inte precis som att 160fps + är dåligt?

Vill man spara pengarna emellan på en flashig gpu och köpa en annan cpu senare så kan han ju göra det.
Men köper han en intel så gör han det. Hans val.
Men onödigt i min mening då 1600 presterar tillräckligt bra för summan han betalar.
Men jaja han gör som han vill

Nu är det väll inte så många titlar som är så lättdrivna, men vad skulle du välja i Fallout 4 till exempel.
70 eller 100fps? Känns dock lite fel att jämföra 1600 Ryzen och 7700K. Då kan han lika gärna köpa 7600K som kostar något mer än 1600 och endå få mer spelprestanda än Ryzen 1800X i 1080P.

Visa signatur

7800X3D | 7900XTX Merc 310 Alphacool | ASUS B650E-F | G.Skill 6000Mhz 32GB CL30 | SN850X | EK Quantum custom loop | Be Quiet 900 Dremel Edition | ASUS Xonar STX + Sennheiser HD650 | Corsair RM1000x | Monitor: LG C2 42 | Nintendo Switch | TV: LG C1 65

Permalänk
Medlem

Själv tycker jag det är bra att det ens är en diskussion om det. Efter alla år med total Intel dominans så har de slutat innovera, vilket gjorde att AMD kunde ta dem på sängen med Ryzen- Helt plötsligt så kommer Intel också med fler kärnor efter att i åratal sagt att vi inte behöver mer än 4.

Visa signatur

Ryzen 7 7700
Gigabyte B650 Eagle ax
2x16 GB RAM
Sapphire Radeon RX 7800 XT PULSE