Permalänk
Medlem

Jäklar vad FPSen kan droppa nu för tiden... varför är det så?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swennis:

Jäklar vad FPSen kan droppa nu för tiden... varför är det så?

Jag märker det med.
Läser mycket i chatterna i bf1 på att servrarna är skit och spelet laggar.
Sen ska ju Windows 10 nya uppdatering göra prestandan sämre om de inte fixat detta redan. " Kan inte hålla 300 fps stadigt i cs längre droppar till 200 "
Men de nya kartorna verkar kräva en del cpu, iallafall om man läser.
Folk som kan droppa till 80 fps med sina i7 cpuer .
Jag kan inte hålla 150-180 fps stadigt längre utan droppar och rycker nu med.
Innan denna ****** dlc kom så var det frid och fröjd xD

Så jag vet inte heller vad som händer med spelet men skulle vilja veta om någon vet..

Permalänk
Medlem
Skrivet av ExcZist:

Jag märker det med.
Läser mycket i chatterna i bf1 på att servrarna är skit och spelet laggar.
Sen ska ju Windows 10 nya uppdatering göra prestandan sämre om de inte fixat detta redan. " Kan inte hålla 300 fps stadigt i cs längre droppar till 200 "
Men de nya kartorna verkar kräva en del cpu, iallafall om man läser.
Folk som kan droppa till 80 fps med sina i7 cpuer .
Jag kan inte hålla 150-180 fps stadigt längre utan droppar och rycker nu med.
Innan denna ****** dlc kom så var det frid och fröjd xD

Så jag vet inte heller vad som händer med spelet men skulle vilja veta om någon vet..

https://forums.battlefield.com/en-us/discussion/124326/battle...

Visa signatur

Intel Core i9-10900K | ASUS ROG Z490 Maximus XII Formula (WI-FI) | ASUS TUF RTX 3090 OC | Asus ROG Swift PG259QNR 360Hz | Corsair Dominator Platinum RGB 32GB / 4000MHz / DDR4 | Samsung 970 EVO Plus SSD 1TB M.2 | Corsair Cooling Hydro H100X / 240mm | Corsair HX1000i | Logitech PRO X Superlight | Fractal Design Meshify S2 | Windows 11 x64 Pro |

Permalänk
Medlem

jo Microsoft gick ju ut å erkände att de blev nåt knas med deras senaste win update till win10 så spel får damp med fpsn

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

In science we trust!

Permalänk
Medlem

kan ju meddela att den skiten inte hjälpte ett dugg. Fortfarande konstant server lag.

Visa signatur

[MSI X470 GAMING PLUS] - [AMD RYZEN 3700X] - [G.SKILL F4-3200C14D-16GTZKW] - [Palit GTX 1080] - [Kingston 1TB NVME] - [Corsair HX 750W] - [Noctua NH-D15] - [Fractal Design XL R2] - [Acer XB270HU]

Permalänk
Medlem

Uppdaterade BF1 idag. Efter en match kraschade spelet med vanligt "Stopped responding"-meddelande. Någon som råkat ut för samma sak sedan senaste uppdateringen? Innan dagens uppdatering hade jag inte något problem med det alls.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 1700 @ 3.8GHz | Kylning: Noctua NH-D15 | Nätagg: EVGA SuperNOVA G2 850 W | Grafikkort: Sapphire RX Vega 64 Nitro+ | RAM: GSkill Ripjaws V @ 3600 MHz 16GB | Moderkort: Asus Crosshair VI Hero | OS: Win 10 | SSD: OCZ 960GB - Sandisk Ultra Plus 256 GB - Crucial BX100 500GB | Case: Phanteks Enthoo Evolv ATX

Permalänk
Avstängd

@Simonnice:
Efter uppateringen måste jag starta spelet 2 ggr.
Första gången står det bara och tuggar,och visar en jordglob.
Någon mer med detta mini problem?

Visa signatur

Chassi.Corsair Obsidian 750 D.Moderkort Asus Maximus XI Hero Processor Intel I7 8700K Med kylare Fractal design Celsius S36.Grafikkort MSI Gaming X trio 2080.SSD.1 Samsung 850 Pro 256 GB.SSD.2 Samsung 840 Evo 500 GB till spel.Nätagg Evga 850 G2.Minne 16 gb corsair vengeance 3200 mhtz.Skärm. Asus PG278QR.
2×596 gb.Mekaniska hårddiskar.

Permalänk
Medlem

@Mange43: Inte stött på det problemet än i alla fall. Upplevde dock Origin-applikationen som väldigt långsam med att starta upp och starta spelen etc.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 1700 @ 3.8GHz | Kylning: Noctua NH-D15 | Nätagg: EVGA SuperNOVA G2 850 W | Grafikkort: Sapphire RX Vega 64 Nitro+ | RAM: GSkill Ripjaws V @ 3600 MHz 16GB | Moderkort: Asus Crosshair VI Hero | OS: Win 10 | SSD: OCZ 960GB - Sandisk Ultra Plus 256 GB - Crucial BX100 500GB | Case: Phanteks Enthoo Evolv ATX

Permalänk
Medlem

Jaha det är därför jag droppar i bf1! Trodde det var något strul med datorn!

Visa signatur

Spelar Just Nu: INGET Väntar På: HL 3, Grand Theft Auto VI
Moderkort: Gigabyte Z790 Gaming X AX CPU: Intel Core i7 13700K 3.4GHz Kylare: Arctic Liquid Freezer II 360
Internminne:
Corsair 32GB (2x16) DDR5 6000MHz Vengeance GPU: Asus RTX 4090 TUF GAMING
SSD: WD Black SN850X 1TB Gen 4 & Samsung 860 EVO 1TB OS: Windows 11 Skärm: LG C2 42"

Permalänk
Inaktiv

Jag har också problem med fps drops. T.ex 144fps till 80/60/40fps.

Verkar som att detta inträffade efter senaste uppdateringen. Det är alltså inte våra datorer som orsakar detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av blackis:

Någon som fått nyckel till Alpha Incursions ?

https://twitter.com/bfbulletin/status/910776579537670144

Ja, tänkte installera nu och kolla vad det är. Får se om det ens går att spela nu.

Sj?

Visa signatur

What evah! i'll do what i want! | Det stavas väl inte väll...såvida du inte ska skriva välling.
"Det var väl bra"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ceogar:

Ja, tänkte installera nu och kolla vad det är. Får se om det ens går att spela nu.

Sj?

Inte fått någon nyckel.. hoppas

Visa signatur

Intel Core i9-10900K | ASUS ROG Z490 Maximus XII Formula (WI-FI) | ASUS TUF RTX 3090 OC | Asus ROG Swift PG259QNR 360Hz | Corsair Dominator Platinum RGB 32GB / 4000MHz / DDR4 | Samsung 970 EVO Plus SSD 1TB M.2 | Corsair Cooling Hydro H100X / 240mm | Corsair HX1000i | Logitech PRO X Superlight | Fractal Design Meshify S2 | Windows 11 x64 Pro |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ceogar:

Ja, tänkte installera nu och kolla vad det är. Får se om det ens går att spela nu.

Sj?

De stängde ner servrarna i söndags men de kommer upp igen idag kl. 09:00!

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon276266:

Jag har också problem med fps drops. T.ex 144fps till 80/60/40fps.

Verkar som att detta inträffade efter senaste uppdateringen. Det är alltså inte våra datorer som orsakar detta.

Har precis samma problem som dig. Spelade för någon vecka sen och hade inte dessa drop då.
Trodde jag fått något fel på min dator. Har provat spela på lägsta inställningar men lider fortfarande av samma problem.
Tråkigt för vill gärna spela BF1 efter en väldigt lång paus.

Visa signatur

Spelar Just Nu: INGET Väntar På: HL 3, Grand Theft Auto VI
Moderkort: Gigabyte Z790 Gaming X AX CPU: Intel Core i7 13700K 3.4GHz Kylare: Arctic Liquid Freezer II 360
Internminne:
Corsair 32GB (2x16) DDR5 6000MHz Vengeance GPU: Asus RTX 4090 TUF GAMING
SSD: WD Black SN850X 1TB Gen 4 & Samsung 860 EVO 1TB OS: Windows 11 Skärm: LG C2 42"

Permalänk
Medlem

Tycker att det har blivit betydligt bättre nu faktiskt med både lagg/delay och FPS drops. Jag kör iofs fortfarande med lägre grafikinställningar än förr.

Jag har också haft en mindre grafikbugg rätt länge med flera ljusa horisontella linjer över dimma och så, märktes särskilt vid spawnskärmen. Men det fixades genom att ändra från SSAO till HBAO.

Permalänk
Medlem

Har kollat lite nyfiket på BF1 nu inför mitt nya datorköp.

Tyckte väldigt mycket om Bf3 och Bf4, men kommer ihåg att jag var väldigt oroad för "konsol-port" känslan när jag såg tidiga gameplay trailrar.

Hur är det egentligen? Är det något som märks?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bodorio:

Har kollat lite nyfiket på BF1 nu inför mitt nya datorköp.

Tyckte väldigt mycket om Bf3 och Bf4, men kommer ihåg att jag var väldigt oroad för "konsol-port" känslan när jag såg tidiga gameplay trailrar.

Hur är det egentligen? Är det något som märks?

Skulle inte kalla BF1 för "enklare", men lite annorlunda mot BF3 och BF4.

Det finns färre roliga gadgets och IR-sikten osv att gräva ner sig i, men det är minst lika viktigt som innan att kunna hantera sitt vapen.

Banorna är mer koncentrerade med tätare mellan flaggor och objektiv. Nackdelen är att det kan bli rätt grötigt ibland, men å andra sidan så blir det mer krigande runt flaggor som faktiskt betyder något och inte lika många utspridda småfighter här och där ute i ingenstans.

Det jag gillar med BF1 är att man blir dödad hjälplöst av stridsvagnar, flygplan (och helikoptrar) mycket mindre. Stridsvagnar kan fortfarande vara svåra att ta ut mot bra spelare men man kan oftast röra sig på en annan del av banan bara om man inte orkar med dem. Till skillnad från Apache och attackhelikoptrarna som knappt gick att gömma sig ifrån.

Permalänk
Medlem

Ni som har FPS drop har ni även 100% CPU-användning?

Installerade BF1 igen efter ett halvårs paus mest för att testa ett nytt grafikkort och märker att CPU ligger betydligt högre än vad jag kommer ihåg sen tidigare. Tror den brukade ligga runt 60-80% men ligger nu på nästan konstant 100%.

Jag får runt 140-160 FPS i 1440p med allt på Ultra med ett 1080 Ti och maskinen i signaturen så det verkar ok i övrigt.

Har slagit ifrån spelläget i Win 10, avinstallerat Xbox-appen, slagit ifrån Shadowplay osv.

Andra spel jag testat ligger lägre, tom Wildlands lyckas dra mindre CPU och då är det långt gått

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Skippa ultra för det är totalt meningslöst att köra på. Det enda man får ut är FPS drops till total onytta! Ultra är enbart för att sälja dyra grafikkort och lura kidsen på pengar!

Visa signatur

r_wateralpha 0.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Datanisse:

Skippa ultra för det är totalt meningslöst att köra på. Det enda man får ut är FPS drops till total onytta! Ultra är enbart för att sälja dyra grafikkort och lura kidsen på pengar!

Härligt att man anses vara kids när man är 48 år gammal!

Nu får jag ju dock 140 FPS så känns väl inte så nödvändigt att sänka något... Jo, jag vet att skillnaden visuellt inte är så stor mellan High och Ultra.

Men jag är fortfarande nyfiken på om övriga här får hög CPU användning. Testade precis med Aktivitetshanteraren öppen på sekundär skärm och den ligger i princip konstant på 100% när man är inne på en karta i 64 multiplayer.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av BengansBlogg:

Härligt att man anses vara kids när man är 48 år gammal!

Nu får jag ju dock 140 FPS så känns väl inte så nödvändigt att sänka något... Jo, jag vet att skillnaden visuellt inte är så stor mellan High och Ultra.

Men jag är fortfarande nyfiken på om övriga här får hög CPU användning. Testade precis med Aktivitetshanteraren öppen på sekundär skärm och den ligger i princip konstant på 100% när man är inne på en karta i 64 multiplayer.

Inte sen jag skaffade en ryzen 1600

Tidigare hade jag en 2500k och även om inte det är en förvåning så låg den på 110% konstant. Tvingades spela på en skärm då men nu kan jag spela med alla 3 igen och ca 100-120 fps. Spelar med ALLT på lägsta i 5760 x 1080.

Kanske är placebo men även jag har upplevt mer drops den senaste tiden.. tror jag. Högst oklart.

Visa signatur

What evah! i'll do what i want! | Det stavas väl inte väll...såvida du inte ska skriva välling.
"Det var väl bra"

Permalänk
Medlem

Är det någon annan som har problem med låg FPS p.g.a. låg GPU användning i Borderless mode då och då, speciellt när man startar spelet efter att ha haft datorn avstängd? Händer inte vid varje coldboot men ca 50% av tiden, och kräver att jag startar om datorn för att lösa detta. Testat med äldre grafik drivrutiner (för GTX 1070) men detta har inte hjälpt.

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bodorio:

Har kollat lite nyfiket på BF1 nu inför mitt nya datorköp.

Tyckte väldigt mycket om Bf3 och Bf4, men kommer ihåg att jag var väldigt oroad för "konsol-port" känslan när jag såg tidiga gameplay trailrar.

Hur är det egentligen? Är det något som märks?

Har lirat spelet i ~700 timmar och här kommer min utvärdering:

Pros: vapenkänslan, grafiken, stämningen, valmöjligheten med alla klasser och vehicles, ett par av banorna är bland de bästa någonsin i BF serien, många olika gamemodes

Cons: mycket buggar, ofta väldigt obalanserat på servern vilket gör att ena sidan uklassar den andra om och om, vissa vapen är väldigt OP, vissa banor är helt värdelösa, vissa gamemodes är värdelösa, jag är inget fan av behemoths

Det är mina åsikter o tankar

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Varför känns UIn och HUDen så himla opersonligt till ww1? Förstör ju typ hela spelet.

Permalänk
Avstängd

@BengansBlogg:
Då är det väl din cpu som flaskar ditt grafikkort prova överklocka din cpu.
Min cpu är snarlik din,och använder kanske 60/70% av den.(Ej överklockad,eftersom det ej behövs för min del ännu)
Men kör ju med 970 sli,och ligger på ca 85 fps.
Är 50 år.:)

Visa signatur

Chassi.Corsair Obsidian 750 D.Moderkort Asus Maximus XI Hero Processor Intel I7 8700K Med kylare Fractal design Celsius S36.Grafikkort MSI Gaming X trio 2080.SSD.1 Samsung 850 Pro 256 GB.SSD.2 Samsung 840 Evo 500 GB till spel.Nätagg Evga 850 G2.Minne 16 gb corsair vengeance 3200 mhtz.Skärm. Asus PG278QR.
2×596 gb.Mekaniska hårddiskar.

Permalänk
Avstängd

Egentligen en struntfråga,men ställer den ändå.
Har någon märkt att det blivit mycket svårare att få en kill,med Anti-tank grenade.
Sen man skulle göra 10 kills med den,för att delvis låsa upp ett nytt vapen.
Upplever att förr var det bara att svinga iväg den så fick man nästan en kill typ.

Visa signatur

Chassi.Corsair Obsidian 750 D.Moderkort Asus Maximus XI Hero Processor Intel I7 8700K Med kylare Fractal design Celsius S36.Grafikkort MSI Gaming X trio 2080.SSD.1 Samsung 850 Pro 256 GB.SSD.2 Samsung 840 Evo 500 GB till spel.Nätagg Evga 850 G2.Minne 16 gb corsair vengeance 3200 mhtz.Skärm. Asus PG278QR.
2×596 gb.Mekaniska hårddiskar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mange43:

Egentligen en struntfråga,men ställer den ändå.
Har någon märkt att det blivit mycket svårare att få en kill,med Anti-tank grenade.
Sen man skulle göra 10 kills med den,för att delvis låsa upp ett nytt vapen.
Upplever att förr var det bara att svinga iväg den så fick man nästan en kill typ.

Anledning 1: de har sänkt dmg mot infantry
Anledning 2: svårare att träffa vehicles pga server lag
Anledning 3: specializations (flak) som tar ner dmg från explosives (bl.a grenades)

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mange43:

@BengansBlogg:
Då är det väl din cpu som flaskar ditt grafikkort prova överklocka din cpu.
Min cpu är snarlik din,och använder kanske 60/70% av den.(Ej överklockad,eftersom det ej behövs för min del ännu)
Men kör ju med 970 sli,och ligger på ca 85 fps.
Är 50 år.:)

Nej, jag tror inte det för GPU användningen ligger på 98-99% (har CPU redan överklockad till 4.5 GHz). Om CPU vore en bottleneck så borde väl rimligtvis GPU-användningen sjunka?

En annan skum sak är att CPU blir inte alls så varm som den borde bli vid max belastning och RealTemp visar på runt 80% CPU samtidigt som Aktivitetshanteraren visar 100%... Hmm...
Det är enbart i BF1 som det blir så här, andra spel ligger på mer normala 60-80% CPU.

Faktiskt så flyter BF1 på bra runt 130-150 FPS och jag upplever inga direkta drops så det är väl bara att strunta i vad mätarna visar och köra på kanske

Eller snarare avinstallera igen och spela något roligare, heh.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Har spelat BF1 en del senaste tiden och har haft väldigt kul med det sen ryss-dlct. Däremot, något som förtar en stor del av upplevelsen är att jag verkar ha mycket högre latency än andra, även när jag har klart lägre ping.

Det är dock random och blir extremt påtagligt när det vänder och blir tvärtemot och man alltid verkar reagera halvsekunden snabbare än andra istället för tvärtom. Ofta kan jag också när jag blir dödad se att deras liv är 13% mindre, fastän jag fick in två träffar där det ena registrerades som headshot. Vad beror detta på? Har även hänt att jag skjutit personer rakt på med hagelbrakare från 1m avstånd, men får bara vita indikatorer som om jag sköt en vägg eller missade mitt mål helt.

Störande som fan... händer också ibland titt som tätt att jag skjuter rakt på med en lmg t ex, men alla skott magiskt missar som om personen ifråga hade ett skyddande kraftfält. Visst, ibland siktar man ju som en potatis men när man bränner av typ 30-40 skott på kort avstånd utan att träffa med ett enda börjar man ju undra, åtminstone något skott borde ju ha träffat?

Hade tänkt spela in videos för att studera, men ShadowPlay har helt gett upp och slutat fungera givetvis.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem

Någon annan som fått problem med att FPS droppar igen?
Kunde spela innan updaten jag fick idag.

Visa signatur

Spelar Just Nu: INGET Väntar På: HL 3, Grand Theft Auto VI
Moderkort: Gigabyte Z790 Gaming X AX CPU: Intel Core i7 13700K 3.4GHz Kylare: Arctic Liquid Freezer II 360
Internminne:
Corsair 32GB (2x16) DDR5 6000MHz Vengeance GPU: Asus RTX 4090 TUF GAMING
SSD: WD Black SN850X 1TB Gen 4 & Samsung 860 EVO 1TB OS: Windows 11 Skärm: LG C2 42"