Är det värt att byta kylpasta på vega 56? (test)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icte:

Intressant resultat, tack för den lilla guiden! Funderar själv på att köpa Conductonaut och applicera på bl.a. CPU:n i min gamla X220.

Hur ofta måste man omapplicera liqud metal om man gör det ordentligt vid ett tillfälle? Försämras dess konduktivitet liksom icke-metall thermal paste som oftast torkar upp efter ett tag? Eller är det mer "resistent" mot försämring av konduktivitet och håller i många fler år än vanlig thermal paste?

Undrar då 1g Conductonaut kostar 149 kr (!!!) vilket kan jämföras mot bl.a. NT-H1 som kostar ca 90 kr för 3.5g.

Inga problem

Jag varnar för att jag kanske blir lite väl omständig och kanske tar ner det här på en väldigt låg nivå, men det brukar jag göra för att vara säker på att man förstår varandra

Conductonaut har extremt hög värmeledningsförmåga i jämförelse med traditionell kylpasta, sisådär 10-15 ggr högre. och man behöver extremt lite i jämförelse, 1g räcker till ungefär 3-4 tillfällen. Jag har inte någon erfarenhet av hur det beter sig över tid, sett olika resultat, men det bör man märka om temperaturerna börjar stiga. hittills inga problem för mig. Gammal conductonaut som blivit kvar på topsen och legat oskyddad verkar iaf inte ändra karaktär utan är fullt flytande och går att plocka på och av.

Det bör inte ha samma besvär med åldrande som traditionell kylpasta sett till innehållet som till största delen är gallium. Om det är värt det beror på var du tänker applicera det, eller snarare på storleken mellan de två kontaktytorna. Är kontaktytorna stora så vinner du inte mycket, är det en liten kontaktyta på ena sidan vinner du mer. Då du i grund och botten kan tänka ungefär Värmeledningsförmåga*yta.
Det är en halvsanning då värmen inte alltid(oftast inte) är jämnt fördelad över kontaktytan.
Tester visar inga extrema skillnader om du applicerar på exempelvis en heatspreader på en CPU, men om du exempelvis gör som jag gjorde och använde det efter en delid så vinner man mycket (över 15 grader load med pwm, och 25 med fläkten satt till 60% under stress). Det hela beror helt enkelt på var du har en flaskhals. I mitt fall körde jag endast conductonaut på GPU och mellan cpu och värmespridare. Mellan värmespridaren och kylaren kör jag arctic silver då det är lätt att jobba med och gör jobbet när ytorna är så stora i förhållande till mängden värme.

En förklarande bild hur jag menar:

Jag vet att den där bilden är extremt generaliserande och att det finns massor av andra faktorer att räkna in, värmen sprider sig ju exempelvis inte först i sidled innan den vandrar vidare utan åt alla håll så i mitten rakt över värmekällan krävs bättre värmeledningsförmåga osv, men du förstår min tanke hoppas jag

Sen kan ju flaskhalsen sitta efter pastan, som på Vegakortet då jag inte vann så speciellt mycket, det går inte att transportera värmen vidare ut i luften lika snabbt som värmen kan ta sig från värmelällaren till kylaren som från kylaren ut i luften.

Vanlig pasta duger utmärkt till det mesta, men med conductonaut är man säker på att pastan inte är problemet utan kan fokusera på annat om man upplever problem.

Så, svarade kanske egentligen på väldigt lite med väldigt mycket text o ett charmant painjob

Jag tycker du ska testa, så länge du inte har aluminium i direktkontakt dvs

MVH

Permalänk
Medlem
Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Westelindh!:

@gamerfreak87:

Ja precis riktigt. Dock bytte jag inte nagellacket utan bara adderade det då msi inte levererar korten så vackert utsmyckade 😉

Varför tog du ett ofärgat nagellack?

Bra info! 6 grader låter inte så mycket, men då skall man tänka på att fläkthastigheten sjunker, när tempen gör det.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

@Ratatosk:

hehe, för att jag ogillar grönt

precis, iomed prestandaförlusten på minnerna så gör det en väldig skillnad på ljudnivån då jag måste hålla dom nere. även om det knappast tillfredställer någon utan gravt nedsatt hörsel möjligen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gambit_2K:

Tack, beställde igår 👍

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5800X3D, Msi B450 Tomahawk, RX 7800XT, 32 Gb Corsair Vengeance Pro, vattenkylning.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Westelindh!:

Jodå, vad ska man säga. Kylaren är sjukt underdimensionerad, speciellt om du vill få ut mer prestanda ur kortet.
Minnerna går fortfarande varma men inte lika varma vilket gav mig lite till att jobba med, eller behagligare akustik här i hemmet.

Kortet är helt enkelt ineffektivt.
när du kan skapa upp till 500w så är det helt enkelt
omöjligt att anta att en luftkyld oem kylare ska klara jobbet även i lägre verkningsgrader.

att du som användare ska behöva pilla med korten är helt enkelt för dåligt utfört jobb av Raja och amd i detta fallet.

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Hjälpsam

Vill man göra det lite lättare för sig, kanske man kan använda mindre effektiv pasta, som inte leder ström.

inte leder ström skall det givetvis stå.
Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

@Flopper:

Ja och nej, vegat är inte direkt ineffektivt, klart inneffektivare än nvidias kort är sett till prestanda/watt, där råder inget tvivel, dock är det mycket märkligt varför man sätter en så liten fläns på ett kort om man ska ge det 10-15% för mycket ström. visst, antagligen för bättre yield, men frågan är ju om det är värt alla negativa recensioner ur försäljningssynpunkt. Där går jag bet totalt. man måste ju ha stoppat korten i en "naturlig miljö" och insett att kortet throttlar långt före det borde.

Hade inte kört detta kortet om jag inte tänkt vattenkyla det.

Strömförbrukningen i sig står jag helt likgiltig inför personligen Då jag inte sitter med en miningrigg

Vill man mina ethereum med korten kan man göra det i 42mh/s med 0.85v och en klocka på 850mhz, runt 160w och då är inte referenskylaren något problem alls. Oavsett ståndpunkt till mining så är det bara att inse att amd gör stora pengar på det faktum att det under en period varit mycket lönsamt att göra så. Inofficiellt tror jag inte att företaget har något emot att sälja så mycket det går för framtida R&D.

Då det hade hamnat ett vattenblock på kort oavsett tillverkare eller modell så är inte heller ljudnivå personligen ett problem för mig.

Så, för en erfaren användare så får man 1080 prestanda när båda korten är överklockade, samt ungefär 90% bättre hashrate om man skulle vilja mina, för ~1500 kronor mindre.

För en oerfaren användare får man 1070 prestanda både sett till grafik och mining, med en extremt otrevlig ljudnivå och vid dålig ventilation en märkbart högre inomhustemperatur.

jag skulle personligen inte rekommendera kortet till någon utan ett intresse i referensutförande.

Det här är mina observationer och tankar efter 2 veckor med kortet.

väl mött

Permalänk

Ingen mer som orkat byta kylpasta och som har några resultat att dela med sig av?
Tänkte testa själv snart...

Permalänk
Medlem

Jag har också bytt kylpasta på min Vega 56 och temperaturen sänkte ca 10-12 C vid Load. Original kylpasta såg värre ut än TS. Jag använde Arctic Cooling MX-2.

Visa signatur

i7-14700KF | TUF B660+ WiFi D4 | RTX 4080 | 64GB @3400MHz | CM TD500 Mesh | CM ML240L V2 | 1TB Kingston KC3000 + 1TB Kingston NV1 | 35" Curved 3440x1440p 120Hz

Permalänk
Medlem

Klart värt att byta. jag fick ner tempen med drygt 10 C vid load på Vega 64. Kylpastan som satt på var inte speciellt kul. Den hade samma konsistens som häftmassa.

Permalänk

Jag gav mig på att byta kylpasta på en av mina två VEGA 64:or igår...
Eftersom jag har två 64:or som presterade likadant så fanns det fina förutsättningar att jämföra på ett vetenskapligt sätt.
Vid demonteringen skruvade jag loss fler skruvar än vad som var nödvändigt. Ni som ger er på detta och först tittar på någon av alla "VEGA teardown"-videos på YouTube kan tänka på att man inte behöver lossa allt för att komma åt kylblocket.

Nåväl...

Efter några minuters onödigt mycket pillande och efter att ha utplånat min garanti så kunde jag lyfta på kylblocket.
Hoppet om att kunna förbättra kylningen försvann ganska omedelbart när jag såg hur det såg ut. Enligt vad folk rapporterat så kunde man ungefär förvänta sig ett 10 mm tjockt lager av koncentrerad fiskmåsspillning mellan GPU:n och kylblocket.
Istället fick jag se en helt normal applikation av en silverfärgad kylpasta som var omöjlig att skilja från Gelid-pastan jag laddat upp med.
Jag bytte i alla fall och skruvade ihop paketet. Idag jag har testat resultatet.

Eftersom jag inte hade något bra sätt att köra korten parallellt med tung belastning från något spel så har jag istället använt en "compute-last". Korten har varit monterade utanför chassit med risers och de har samtidigt fått köra plattan i mattan i ca 4 timmar non stop med samma last. Lasten har varit koncentrerad till korten och bandbredden till datorn har därmed inte varit en begränsning. Loggning har gjorts med GPU-Z

Inställningarna på båda korten (Wattman) var följande:
Core 1302
HBM: 1100
Korten undervoltades något till 1100 mV
Power envelope sattes till +20%
Temp target sattes till 68 grader

Allt detta för att korten skulle hålla en stabil toppfrekvens på både core och minne utan throttling och samtidigt pumpa ut en massa Watt genom kylaren.

Resultatet blev så här:

Moddad 64
---------------------------------
Avg core clock : 1307 MHz
Avg GPU temp : 58.1 C
Avg GPU hot spot : 68.7 C
Avg HBM temp : 78.2 C
Avg fan speed : 50%
GPU only power draw: 151 W

Orörd 64
---------------------------------
Avg core clock : 1274 MHz
Avg GPU temp : 59.6 C
Avg GPU hot spot : 68.3 C
Avg HBM temp : 72.7 C
Avg fan speed : 49%
GPU only power draw: 144.8 W

Ingen större skillnad alltså... Något konstigt att GPU är lägre men HBM högre på den moddade 64:an. Kanske misslyckades jag med att fördela kylpastan korrekt över HBM-chippen.
Sensorerna skall dock vara något missvisande på dessa kort om man skall tro tester som gjorts av andra med externa sensorer som referens.
Med facit i hand så var detta ganska meningslöst och det var inget fel på AMDs kylpasta. Detta var kanske inte oväntat...
Inga professionella recensenter har påpekat att det varit något fel med TIM vad jag har sett. Det vore också outgrundligt märkligt om AMD riskerade sin flaggskeppsprodukt genom att snåla in på några bråkdelar av en dollar bara för att få nöjet att kleta in GPU:n med fågelspillning och begagnade tuggummin.

Nu kan jag dock inte nöja mig med detta så nästa steg blir att göra om proceduren fast med flytande metall istället. Enligt databladen så har de bästa produkterna ca 10 ggr bättre termisk resistans än den förhållandevis bra kylpasta jag applicerade.

I'll be back....

Permalänk

Mina VEGA 64:or är av fabrikat XFX. Ser dock inte någon skillnad i referenskonstruktionen jämfört med mitt VEGA 56 från MSI.

Och - ja...
Nästan alla mina misstag hade kunnat undvikas då Westelindh! så förnämligt beskrivit allt i sina tidigare inlägg.

Som ordspråket förtäljer: "Det gör inte ont att bli gammal och senil men man får springa som fan".

Permalänk
Hjälpsam

@HansHagberg: Du skall ha tack för en mycket målande och rolig beskrivning.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av HansHagberg:

Mina VEGA 64:or är av fabrikat XFX. Ser dock inte någon skillnad i referenskonstruktionen jämfört med mitt VEGA 56 från MSI.

Och - ja...
Nästan alla mina misstag hade kunnat undvikas då Westelindh! så förnämligt beskrivit allt i sina tidigare inlägg.

Som ordspråket förtäljer: "Det gör inte ont att bli gammal och senil men man får springa som fan".

Dock är det mycket roligare att vara senil så man kan få klaga lite extra när man spenderar tid i onödan. Rolig tid 😊

Skickades från m.sweclockers.com