Permalänk
Medlem

Excel fråga

Jag behöver verkligen hjälp med en sak.
Jag har ett behov av att få till en prognos och vad jag behöver förutse är om vi kan göra en viss uppgift under en vecka.
Jag har en idé om hur jag vill göra det, men min skillz i excel är otillräcklig. Jag hoppas att någon här kan hjälpa till?
Idén är en nedan, jag har också lagt till en länk till arket så att du kan se och kommentera om det behövs.
Så här är vad jag behöver och vad jag skulle vilja ha.
Vi behöver rendera ett antal bilder, vi har ett bestämmt antal renderingtimmar på vecka. Detta anges i "Kan vi göra det" , 1008 timmar per vecka.
I fliken "prognos" kan en person lägga till ett jobb. Och ange antal bilder (frames), avg-tiden. Då summeras det till en total.
Då kan de välja veckan som det här måste göras i och jag vill sedan ha data från "summa i timmar" och veckan summeras och flyttas sedan till "Kan vi göra det" under samma vecka. Och om under 1008 timmar = grön, annars är det rött?

Kan detta göras ??

https://docs.google.com/spreadsheets/d/1Hfq-KCnuis_Y_VTzrCXsO...

Tacksam för all hjälp och tips

Visa signatur

Born too late to explore the earth, born too early to explore the stars, born just in time to see AMD rise back to rule the world.

Permalänk

Kan inte svaren på dina frågor i huvudet men det låter som du behöver använda Index och OM funktioner. Sök på youtube efter Excelkungen, riktigt bra guider gällande excel på svenska

Permalänk
Medlem

Finns också funktionen "villkorsstyrd formatering" avseende färgläggningsidén. Dvs du lägger in ett villkor att färga respektive cell beroende på det vilkor du kan tänkas vilja ha. Som tidigare inlägg säger så är bästa tipset att söka på youtube.

Visa signatur

Intel i7 920 @ 3.33 GHz | Asus P6T Deluxe V2 | EVGA GTX 780 | Corsair XMS3 DDR3 1333MHz 12GB | CM HAF 932 | Corsair TX 650 W | Windows 7 |

Permalänk
Medlem

Tack @TokigaSmurfeN och @moffe89 , jag ska kolla på dessa två förslag!

Visa signatur

Born too late to explore the earth, born too early to explore the stars, born just in time to see AMD rise back to rule the world.