"USB Device Over Currect (?) efter byte av nätagg

Permalänk
Medlem

"USB Device Over Currect (?) efter byte av nätagg

God morgon gott folk bytte för ett par veckor sen mitt nätagg och har nu fått lite problem.

Ibland när jag startar datorn så ballar den ur litegrann. Power lampan blinkar ca 10 gånger och sen dör datorn, efter ungefär 2 sekunder så "bootar" den upp till detta: https://gyazo.com/1fda8864509ba63b1267cff68cebcad9

Detta händer alltid när jag inte har haft datorn igång på några timmar, efter den har visat den skärmen så kan jag helt sonika starta datorn precis som vanligt utan att den ger något fel.

Jag kan inte hitta att jag har kopplat något fel alls, alla USB uttag verkar funka finfint.

Någon som har en aning om vad man kan göra? Har provat att ta ut alla saker som är inkopplade till USB men hjälpte inte.

Permalänk
Hedersmedlem

Kontrollera alla uttag för skador, det räcker inte att bara dra ur om någon/några pinnar är krökta och kortsluter.

Lägg gärna upp några bilder på bygget, kanske vi kan hitta något annat monteringsfel om ovanstående inte hjälper.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Vad är det för nätagg du bytte till?

Visa signatur

Desktop: | Win10 | InWin 303 | ASUS TUF X570 | AMD Ryzen 5 3600 | Noctua NH-U12S (PP) | Intel 600p 256GB | Gigabyte GTX 670 | 32GB DDR4 2400Mhz | Corsair RM650x | 3x 1080 Screens |
Datacenter: | 1x Physical | 1x Virtual |
Laptop: | 2x |

Dell Certified Technician

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Kontrollera alla uttag för skador, det räcker inte att bara dra ur om någon/några pinnar är krökta och kortsluter.

Lägg gärna upp några bilder på bygget, kanske vi kan hitta något annat monteringsfel om ovanstående inte hjälper.

Fixar några bilder efter jobbet!

Skrivet av JamesBanana:

Vad är det för nätagg du bytte till?

Ett EVGA Supernova G3 750W

Permalänk
Medlem

Här har vi en liten fin bild jag fixade, hoppas ingen är färgblind

https://gyazo.com/49bc743e7ea561cb0895a2099c6cf596

Kände på alla kablar och allting sitter bra, kikade in i alla USB uttag och de såg också fina ut.

Varit försiktig och haft på mig ESD-armband så fort jag pillat i datorn och den funkar ju bra förövrigt, blir alltid att den får fnatt en gång sen går den att starta och kör på som vanligt.

Där jag markerat med lila pil så satt "modulen" eller vad man ska kalla det där alla USB uttag osv. Den hade hoppat ur litegrann i underkant så jag tryckte till den och sen startade datorn fint, ska se om den går igång igen som den ska imorgonbitti. Har jag tur så var de det.

Det jag var lite osäker på när jag kopplade in agget var PERIF kabeln, som ni ser så har jag både en hona och en hane ifrån moderkortet och med förra nätagget så var det hane från agget > hona på MB, nu fanns det endast med hona från agget så kopplade in den i hanen på MB, kan ju inte ha någon betydelse? De ser ju bara ut att vara byglade.

Som sagt så har jag svårt att tro att jag har gjort något fel, är ju inte direkt raketforskning att byta nätagg och som elektriker har jag hyfsad koll på elektroniken.

Permalänk
Medlem

Fick samma fel imorse igen! Ingen som har någon aning?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hedersmedlem

Förklara vad du menar med "perif"-kabeln. Vet inte vad du menar.

Rent generellt rekommenderar jag total isärplockning och granskning av allt som kan kortsluta moderkortet: distanser, lösa oisolerade kablar eller kontakter som råkar ligga emot en lödpunkt, fästet till CPU-kylaren, alla USB-kontakter med förstoringsglas eller helst mäta med mulitmeter osv mm. Sedan sätta ihop igen mycket noga.

Hjälper inte det är det antingen extern utrustning (mus/tangentbord osv) som drar för mycket/är felaktiga (brott i kablar internt oftast) eller defekt moderkort (felaktiga lödningar främst). Lista alla USB-tillbehör och hur många mA de drar var och en och hur de är inkopplade. Eller defekt moderkort (felaktiga lödningar främst).

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Förklara vad du menar med "perif"-kabeln. Vet inte vad du menar.

Rent generellt rekommenderar jag total isärplockning och granskning av allt som kan kortsluta moderkortet: distanser, lösa oisolerade kablar eller kontakter som råkar ligga emot en lödpunkt, fästet till CPU-kylaren, alla USB-kontakter med förstoringsglas eller helst mäta med mulitmeter osv mm. Sedan sätta ihop igen mycket noga.

Hjälper inte det är det antingen extern utrustning (mus/tangentbord osv) som drar för mycket/är felaktiga (brott i kablar internt oftast) eller defekt moderkort (felaktiga lödningar främst). Lista alla USB-tillbehör och hur många mA de drar var och en och hur de är inkopplade. Eller defekt moderkort (felaktiga lödningar främst).

Antar att den som är märkt perif är förkortning för peripherals. Antar att det är kring grejer som power lampan osv?

Yes for mäta lite. Har ingen riktigt koll på hur volten ska se ut i usb uttagen osv.

Det är inga defekta saker inkopplade iom son jag skrev att jag provat med att dra ut allting och problemet kvarstår.

Verkar ju inte heller riktigt vara något jätte problem då den går att starta efter det där händer varje gång och den rullar alltid på utan problem så jag känner inte för att lägga allt för mycket energi på det då jag planerar att köpa nya grejer inom en snar framtid.

Har svårt att tro att det skulle vara några lödningar också iom att det började hända efter att jag bytte nätagg. Får väl helt enkelt trippel kolla alla kablar igen så att de sitter ordentligt.

Tack för tipsen!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Akaiko:

Antar att den som är märkt perif är förkortning för peripherals. Antar att det är kring grejer som power lampan osv?

Yes for mäta lite. Har ingen riktigt koll på hur volten ska se ut i usb uttagen osv.

Det är inga defekta saker inkopplade iom son jag skrev att jag provat med att dra ut allting och problemet kvarstår.

Verkar ju inte heller riktigt vara något jätte problem då den går att starta efter det där händer varje gång och den rullar alltid på utan problem så jag känner inte för att lägga allt för mycket energi på det då jag planerar att köpa nya grejer inom en snar framtid.

Har svårt att tro att det skulle vara några lödningar också iom att det började hända efter att jag bytte nätagg. Får väl helt enkelt trippel kolla alla kablar igen så att de sitter ordentligt.

Tack för tipsen!

Skickades från m.sweclockers.com

Jag är nyfiken om du fortfarande har kvar ditt problem.