Nybyggd dator vill inte boota till Windows och går direkt till bios

Permalänk

Nybyggd dator vill inte boota till Windows och går direkt till bios

Tjena medlemmar!

Har precis byggt ihop en dator med x-antal begagnade delar för att få ihop en så billig dator som möjligt till min kompis, har dock dykt upp ett problem jag aldrig varit med om förut och det är följande:
När jag startar datorn så kan jag installera OS på själva ssd:n från ett usb, bios hittar ssd:n (sitter bara en disk i datorn) men den vägrar att boota windows och går direkt till bios istället. Är det någon som varit med om detta och har någon idé på vad man kan göra för att fixa det? Samtliga komponenter som är inkopplade hittas i BIOS
(disken har tidigare använts som lagringsdisk för spel på min dator så vet att den fungerar som den ska då jag spela på den senast igår.

Systemet som jag byggt ihop är:
CPU: Intel Core i5 6400 (stock-kylare)
MB: Asus Z170-A
RAM: HyperX DDR4 black 8GB 2666mhz
GPU: Asus Strix GTX 1050Ti (dock ej isatt än, display inkopplad direkt på mobo)
SSD: OCZ Trion TR100 240GB
AGG: Corsair CX750

Om någon kan tänka sig veta vad felet så är jag beredd att testa allt möjligt (förutom slänga ut den genom fönstret)

OBS. En detalj värd att nämna var att två pins på mobo var lite böjda, om detta kan ha inverkan för just detta.

Permalänk

@snapoutofit: Det med pinsen var ju inte nåt vidare, men kanske värt att testa en annan ssd disk? Ta ut den ur din egen dator o bara stoppa i den i den nya och se om den går igång. Värt ett försök.

Visa signatur

Main/Laptop: MSI GS30; CPU i7 4870HQ, RAM 1600 Mhz a 16Gb, GPU Radeon AMD RX 470 Sapphire/Intel Iris Pro Graphics 5200, Storage Primary; Intel 256 Gb x 2 Raid 0, Secondary: Samsung 512 Gb

Permalänk

Testade med en annan ssd jag har liggandes utan något vettigt resultat dessvärre :/

Permalänk
Medlem

Vad har du för boot inställningar i bios då?

Permalänk
Medlem

Om du installerat Windows med bios i uefi-läge så måste du troligtvis aktivera secure boot i bios (eller vice versa)

Permalänk
Skrivet av elBenko:

Om du installerat Windows med bios i uefi-läge så måste du troligtvis aktivera secure boot i bios

Secure boot är enabled, går inte att disablea den verkar det som..

Permalänk
Skrivet av jensa86:

Vad har du för boot inställningar i bios då?

Vilka menar du mer exakt? Är inte allt för skillad på bios-inställningar..

Permalänk
Medlem

@snapoutofit: Om secure boot är enabled så måste du se till så boot-enheten med windows bootas i uefi-läge, brukar stå "uefi: hårddisk modell etc"

Permalänk
Skrivet av elBenko:

@snapoutofit: Om secure boot är enabled så måste du se till så boot-enheten med windows bootas i uefi-läge, brukar stå "uefi: hårddisk modell etc"

Helt säker på att det inte står "uefi:hårddisk" just nu, har du någon aning om hur jag enablar?

Permalänk
Medlem

@snapoutofit: in bland boot order, specifikt in bland hårddiskarna och välj den som heter uefi

Permalänk

Återkommer, tackar!

Permalänk
Skrivet av elBenko:

@snapoutofit: in bland boot order, specifikt in bland hårddiskarna och välj den som heter uefi

Om inte möjligheten för att lägga UEFI:hårddisk, vart bör den inställningen finnas?

Permalänk
Medlem

@snapoutofit: Vilket moderkort är det?

Permalänk
Skrivet av elBenko:

@snapoutofit: Vilket moderkort är det?

Asus z170-a

Permalänk
Medlem

Felet du beksriver hade jag på grabbens burk förut, jag hade även likadan SSD, dock hittades inte denna i BIOS, jag hade den urkopplad någon dag/dagar så den blev helt utan ström sedan funkade allt kanon igen.

Kanske kan va en ide att låta den ligga någon dag och prova senare?

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Skrivet av BM-Mods:

Felet du beksriver hade jag på grabbens burk förut, jag hade även likadan SSD, dock hittades inte denna i BIOS, jag hade den urkopplad någon dag/dagar så den blev helt utan ström sedan funkade allt kanon igen.

Kanske kan va en ide att låta den ligga någon dag och prova senare?

Tackar! Absolut ett alternativ om ingen annan lösning kommer

Permalänk
Medlem

@snapoutofit: Leta upp delen i bios där du ställer in CSM (ligger i samband med secure boot)

Väl där ställer du in så att "Boot from Storage Devices" är inställd på "UEFI driver first".
Denna inställningen dyker dock bara upp om CSM står som "Enabled", vet ej om den dyker upp när den står som "Auto"

Så ska det räcka du har hårddisken rätt i din boot order.

Permalänk
Skrivet av elBenko:

@snapoutofit: Leta upp delen i bios där du ställer in CSM (ligger i samband med secure boot)

Väl där ställer du in så att "Boot from Storage Devices" är inställd på "UEFI driver first".
Denna inställningen dyker dock bara upp om CSM står som "Enabled", vet ej om den dyker upp när den står som "Auto"

Så ska det räcka du har hårddisken rätt i din boot order.

När jag ställde in det så försvann hårddisken ur boot partition men syns fortfarande som inkopplad sata-enhet

Permalänk
Medlem

@snapoutofit: Även efter en reboot?

Permalänk
Skrivet av elBenko:

@snapoutofit: Även efter en reboot?

Yes

Ska jag testa ominstallera igen?

Permalänk
Medlem

@snapoutofit: Testa stänga av CSM helt, och se till så Secure Boot står på Windows-läget, reboot, funkar inte det så prova installera om med de inställningarna. För då tvingar du uefi-läget, även när du bootar från usb-minnet.

Permalänk
Skrivet av elBenko:

@snapoutofit: Testa stänga av CSM helt, och se till så Secure Boot står på Windows-läget, reboot, funkar inte det så prova installera om med de inställningarna. För då tvingar du uefi-läget, även när du bootar från usb-minnet.

Funkade inte heller, testar att blåsa om Windows så får vi se

Permalänk
Medlem

@snapoutofit: Yep, lycka till, håller tummarna. Z170 är ett relativt nytt chipset så man tycker inte det ska bråka så mycket. Mitt (dock inte samma moderkortsmodell) var mer eller mindre helt plug&play

Permalänk
Skrivet av elBenko:

@snapoutofit: Yep, lycka till, håller tummarna. Z170 är ett relativt nytt chipset så man tycker inte det ska bråka så mycket. Mitt (dock inte samma moderkortsmodell) var mer eller mindre helt plug&play

Stort tack för all din hjälp, funkar det här är nästa bira på mig

Permalänk
Skrivet av elBenko:

@snapoutofit: Yep, lycka till, håller tummarna. Z170 är ett relativt nytt chipset så man tycker inte det ska bråka så mycket. Mitt (dock inte samma moderkortsmodell) var mer eller mindre helt plug&play

Den vägrar installera disken med UEFI av någon anledning, any thoughts?

Permalänk
Medlem

@snapoutofit: Hm ok, går inte ens boota från usb-minnet menar du? Hur är usb-minnet preparerat, med vilket/vilka verktyg?

Permalänk
Skrivet av elBenko:

@snapoutofit: Hm ok, går inte ens boota från usb-minnet menar du? Hur är usb-minnet preparerat, med vilket/vilka verktyg?

Boota och göra själva installation funkar, men den vill inte boota från SSD:n när installationen är klar. Blir aldrig någon EFI-partition skapad av någon anledning

Permalänk
Medlem

@snapoutofit: Okej, låter ju nästan som att windows installern kickar igång i legacy-läge.

Har du en windows-iso liggandes så prova att preppa minnet med Rufus (https://rufus.akeo.ie/), och se till att ändra till GPT for uefi / formatera med fat32, efter du valt iso-filen dvs. Som standard kommer den välja MBR vilket resulterar i att installern sen går igång i legacy-läge, vilket vi inte vill.

Edit: Skulle inte detta avhjälpa problemet så ser jag bara en utväg, och det är att tvinga en legacy boot på ssd'n, genom att aktivera CSM fullt ut i bios och tvinga boot devices att prova legacy före uefi. Och om möjligt stänga av secure boot (vet inte vilka alternativ du har där i bios). Men kan man få igång det under uefi så är det helt klart bäst.

Permalänk
Skrivet av elBenko:

@snapoutofit: Okej, låter ju nästan som att windows installern kickar igång i legacy-läge.

Har du en windows-iso liggandes så prova att preppa minnet med Rufus (https://rufus.akeo.ie/), och se till att ändra till GPT for uefi / formatera med fat32, efter du valt iso-filen dvs. Som standard kommer den välja MBR vilket resulterar i att installern sen går igång i legacy-läge, vilket vi inte vill.

Edit: Skulle inte detta avhjälpa problemet så ser jag bara en utväg, och det är att tvinga en legacy boot på ssd'n, genom att aktivera CSM fullt ut i bios och tvinga boot devices att prova legacy före uefi. Och om möjligt stänga av secure boot (vet inte vilka alternativ du har där i bios). Men kan man få igång det under uefi så är det helt klart bäst.

Sjukt strange, provade att installera en mekanisk hårddisk på jobbet och fick igång allt, men så fort jag ska göra det med mina ssds hemma så bootar den inte till Windows

Ska testa vad du skriver ovan ikväll så får vi se vad som händer

Permalänk
Skrivet av elBenko:

@snapoutofit: Okej, låter ju nästan som att windows installern kickar igång i legacy-läge.

Har du en windows-iso liggandes så prova att preppa minnet med Rufus (https://rufus.akeo.ie/), och se till att ändra till GPT for uefi / formatera med fat32, efter du valt iso-filen dvs. Som standard kommer den välja MBR vilket resulterar i att installern sen går igång i legacy-läge, vilket vi inte vill.

Edit: Skulle inte detta avhjälpa problemet så ser jag bara en utväg, och det är att tvinga en legacy boot på ssd'n, genom att aktivera CSM fullt ut i bios och tvinga boot devices att prova legacy före uefi. Och om möjligt stänga av secure boot (vet inte vilka alternativ du har där i bios). Men kan man få igång det under uefi så är det helt klart bäst.

Galet att säga men inget av ovanstående fungerar, ska testa å köpa en annan nyare ssd än dom jag har imorrn... börjar ledsna på test och felsökande