Dator som stått stilla 3 månader hittar inte mus, tangentbord och skärm

Permalänk

Dator som stått stilla 3 månader hittar inte mus, tangentbord och skärm

Hej!

I maj flyttade jag och har sedan dess, av olika anledningar, ej använt min dator. Idag var det dags att koppla in och starta upp den men stötte då på problem. När jag startade datorn drog fläktarna igång men sedan dog datorn direkt. Sedan starta den om automatiskt, fläktar gick igång, och sedan dog igen. Om jag inte själv gjorde något så fortsatte datorn såhär, enda tills jag fick jag dra ut kabeln eller dylikt.

Vad gjorde jag då? Jo, enligt manualen (och på inrådan från en vän) skulle jag ta bort batteriet på moderkortet, byta pins på jumpern i 15 sekunder, byta tillbaka och sedan sätta tillbaka batteriet. Efter att jag hade gjort detta så startade faktiskt datorn. Den går igång och låter som vanligt, MEN, den hittar varken mus, skärm eller tangentbord. Vad kan felet vara? Datorn har ej skadats under transport så vitt jag vet och den fungerande perfekt i maj innan flytten. Nedan ser mer information om själva datorn och den köptes September 2015.

Datorn:
Cooler Master G650M, 650W PSU
Intel Core i5-4460 Processor
ASUS H81I-PLUS, Socket-1150
Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 8GB
Gigabyte GeForce GTX 960 2GB
Kingston SSDNow V300 120GB 2.5" SSD OEM

Tack på förhand!

Adam

Permalänk
Medlem

Det kan hända under transport att någon komponent glappar till och kommer i kontakt med chassit eller jordpunkt. Så i ditt fall kommer inte USB enheterna igång varav antingen någon lödpunkt kommit i kontakt med chassit relaterat till USB-kontrollern eller IO-plåten.

Börja med att kontrollera IO plåten, sedan om-montera moderkortet.

Visa signatur

PS3 Slim 320GB (1TB) | Wii U Premium | Xbox 360 250GB | X1 1TB | PS5 + Corsair MP600 Core 2TB | New 3DS XL + Katsukity's Capture Card | PS Vita 32GB | Ryzen 5800X3D, 32GB DDR4 3000Mhz, 240GB SSD, 4TB SSD (Kingston KC3000), Radeon 6700XT, 3TB+4TB HDD, B450M-DS3H | Nintendo Switch

Permalänk

Problemet löst

@Ohem: Du ska ha ett enormt tack. Jag är en man som hatar när grejer inte fungerar, så jag rev ner datorn direkt (till flickvännens missnöje) och satte ihop den igen. Sen fungera den PRIMA. Tack tack tack!