Bara en minnessticka i åt gången fungerar(Svart skärm) - Ryzen 5

Permalänk

Bara en minnessticka i åt gången fungerar(Svart skärm) - Ryzen 5

Hej kära Sweclockers!

Har idag byggt ett nytt system, som är följande:

Ryzen 5 1600
Asus 1080ti
Corsair 16gb(2x8gb) DRR4 3000mhz Vengeance LPX
B350 Tomahawk
PSU EVGA Supernova G2 750W

Dock så har ett problem uppstått när jag var klar med bygget. Och det är att bara en minnesssticka går att ha i åt gången om skärmen skall visa något. Annars är den helt svar. Har provat alla video ingångar som går, och andra skärmar.
Jag har provat följande med systemet:
1. Båda stickorna fungerar när jag provar dem var för sig.
2. Provat att koppla i dem 2+4, 4+2, 1+3 osv. Fungerar inte
3. Har uppdaterat BIOSen till senaste drivrutinerna(Version 18)

Har inte provat att reseta BIOSen, eftersom jag verkar har problem att hitta en "Jumping cord" för att göra det.

Någon som har något tips?

Tack så hjärtligt för framtida svar.

MVH

Permalänk

@RäserPulkan:
Jag fick exact det där problemet en gång men på en phenom. Trodde det var moderkortet men det visade sig vara en böjd pinne på processorn.

Mitt tips är alltså: Kolla pinnarna på processorn samt sockeln så det inte är skit där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RäserPulkan:

Har inte provat att reseta BIOSen, eftersom jag verkar har problem att hitta en "Jumping cord" för att göra det.

Sätt en skruvmejsel över stiften (eller någonting annat som leder elektricitet), alternativt ta ut batteriet en stund.

När du testar en enskild sticka fungerar de då i alla RAM-slottar?
Även testat att köra båda i single-channel konfiguration? 1+2 och 3+4?

Kan ju vara fel på processorn i så fall..

Permalänk
Medlem

@RäserPulkan

Är minnena med i Corsair's lista för Ryzen?
Corsair forum - Ryzen minneskompatibilitet
Hittade inte något Corsair minne på 3000 MHz i listan hos MSI...
B350 TOMAHAWK minneskompatibilitet

Med det sagt så behöver de inte betyda att minnena ändå inte ska fungera, tror att jag själv skulle provat med att sätta en låg minneshastighet och efter omstart provat med båda stickorna.

Om det fungerar så skulle jag gått upp stegvis tills det inte fungerar och då börja om med låg hastighet och gå upp till steget innan det slutade att fungera.

Men före allt det ovan så skulle jag verkligen göra en reset på biosen, man vet aldrig vad som kan störa från föregående bios inställningar.

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem

Jag skulle helt klart förklara det här för säljaren å be om ett nytt moderkort

Permalänk
Medlem

Först ska han kolla så att ingen pinne är böjd på CPU. Finns en del pinnar där som styr minnena.

Visa signatur

Ryzen 7 7700
Gigabyte B650 Eagle ax
2x16 GB RAM
Sapphire Radeon RX 7800 XT PULSE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ykalon:

Först ska han kolla så att ingen pinne är böjd på CPU. Finns en del pinnar där som styr minnena.

Är nog lättare att då prova var och en av socklarna genom att flytta en minnes sticka, fungerar stickan i var och en av socklarna så borde det rimligen inte vara något böjt ben som har med minnet att göra.

Vore det ett böjt ben så skulle då två av socklarna inte fungera, då där är två socklar per minneskanal.

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Rekordmedlem

Har du provat att köra nått minnestestprogram ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

@RäserPulkan

Hur har det gått?

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!