Minnesstandarden DDR5 snart färdigställd – lanseras 2019

Permalänk
Melding Plague

Minnesstandarden DDR5 snart färdigställd – lanseras 2019

Minnesutvecklaren Rambus meddelar att de gjort framsteg med DDR5, där de nu har börjat göra tester med fungerande minnen. Lanseringen väntas dock dröja till tidigast 2020 för konsumenter.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Avstängd
Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem

Let's create a movement!
#FortfarandePåDDR3

Visa signatur

Dator: ASUS Prime 470x PRO - AMD 5800X3D - MSI RTX 2070 ARMOR OC - EVGA SuperNova G3 650W - Fractal Design Define R5 - Noctua NH-D15 - ASUS Xonar DGX. Kringutrustning: Corsair M65 Pro - Qpad MK-90 - Sennheiser 350 SE. ASUS MG279Q.

Permalänk
Medlem
Permalänk

Måste tyvärr lämna #FortfarandePåDDR3 då jag bytte mitt haswell system emot Ryzen 5!

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk

Man kan ju hoppas på 10 kärnor, PCIe 5.0 samt DDR5 på mainstream platformer år 2020-21? Riktigt kul att konkurrans samt utveckling börjar komma igång igen efter stagnation!

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Medlem

Jaså Rambus finns alltjämt kvar.

Permalänk
Medlem

Lol, patent trollet Rambus är i farten igen. Tror det blir svårt för dem att få med någon annan på det trolltåget.. Hoppas jag iallafall...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jink:

Let's create a movement!
#FortfarandePåDDR3

Backup burken käkar DDR3 fortfarande så jag joinar

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Avstängd

Om en 3-4 år så är det väl dags att uppgradera CPU:n så då blir det väl att hoppa över DDR4

#FortfarandePåDDR3
#VågaVägraDDR4

Visa signatur

Asus Z97M-plus | i7 4790k @4.8Ghz | Aorus 1080Ti | FD Integra M 750W | Vengence 2x8 GB Ram | FD Define Mini C | Evo 850 500GB | Intel 750 1.2TB | AOC AG271QG

Permalänk
Medlem

@ramlösa: RAMlösa.... tihi!

(reason: fredag + kaffe + övertidsvecka)

Permalänk
Inaktiv

Det är på tiden, ramminne är snordyrt idag och det behövs betydligt större moduler.
Det enda tragiska är väl att det som vanligt kommer vara snordyrt i början och man får väl vänta tills 2021 innan man märker av att minnet har blivit billigare.

#StillOnEDO66MHz

Permalänk
Medlem

Bara ja som tänker på Östtyskland så fort jag ser DDR.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av ramlösa:

Lol, patent trollet Rambus är i farten igen. Tror det blir svårt för dem att få med någon annan på det trolltåget.. Hoppas jag iallafall...

Blev också förvånad över att det namnet dök upp igen. De var ju de som pushade för RDRAM tillsammans med Intel, sedan när det gick åt skogen började de försörja sig på att stämma alla andra tillverkare av RAM istället.

Samarbetar de med JEDEC den här gången, eller ta de fram någon egen slags standard så de kan stämma alla andra tillverkare igen?

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem
Visa signatur

”Det är en myt att det inte finns arbete att söka i svåra tider. Det finns alltid lediga platser. […] En viktig orsak till att ungdomar inte får jobb är att de inte söker jobb.” ~ Fredrik Reinfeldt , 2010

Permalänk
Medlem

Härligt! Coffee Lake nu och vid 2020 blir nästa stora uppdatering av burken!

Visa signatur

7800X3D - 4090 FE

Permalänk
Medlem

Kan de inte ta fram en "DDR4+" där de höjer frekvensen ordentligt?
4800 MHz, om nu DDR4 två år innan DDR5 släpps är och nafsar i de frekvensspannen känns det som att DDR5 är förlegat innan det ens släpps.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaya:

Om en 3-4 år så är det väl dags att uppgradera CPU:n så då blir det väl att hoppa över DDR4

#FortfarandePåDDR3
#VågaVägraDDR4

Jag hoppas att även jag kan hoppa över DDR4. 2020/2021 kan bli ett bra år att uppgradera eller kanske snarare köpa en helt ny dator.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Avstängd

Jag vill inte ha någonting med Rambus att göra.

Skrivet av Pepsin:

Blev också förvånad över att det namnet dök upp igen. De var ju de som pushade för RDRAM tillsammans med Intel, sedan när det gick åt skogen började de försörja sig på att stämma alla andra tillverkare av RAM istället.

Samarbetar de med JEDEC den här gången, eller ta de fram någon egen slags standard så de kan stämma alla andra tillverkare igen?

Om jag minns det rätt så skickade dom in förslag, koncept och ideer och bidrog till utvecklingen tillsammans med JEDEC samtidigt som dom i smyg tog patent på saker och sedan när det blev standard så stämde dom alla.

Eller så var det att dom bara gick med i JEDEC för att ta del av ideer från andra företag som dom själva patenterade och sedan stämde dom företagen för.

Kommer inte riktigt ihåg. Men usch och fy för Rambus iaf.

Permalänk
Medlem

#FortfarandePåDDR3

hälften av maskinerna här hemma kör DDR2 fortfarande

Visa signatur

Desktop: AMD Ryzen 7 3700X / 48GB RAM / RX 6600 XT / 2TB SSD / Arch Linux
Server: Intel(R) i5-7400T / 32GB RAM / 21TB HDD / Proxmox

Permalänk
Medlem

Rambus... De lär väl patentera namnet DDR5 och försöka mjölka pengar ur det.

De har väl inte bidragit med något vettigt.. Någonsin.

Permalänk
Medlem

Alltså Rambus... Man blir illamående.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Hehe, jag har faktiskt ddr till ddr4 hemma, ddr2 maskinerna är ännu driftsatta. Nästan så man borde skaffa ett sd-ram system för att ha alla generationer.

Kul att se standarden utvecklas

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5800x @ 32gb 3200mhz @ 7tb ssd @ 3060ti Fractal r5 @ Arch
i5 4670k @ 24gb 1600mhz @ Fractal r3 @ 12tb ZFS @ Truenas Scale
Thinkpad T450 @ i5 5300u @ 16gb @ 512gb ssd @ 24+48wh batteri @ Debian

Permalänk

även jag funderar på att hoppa över DDR4, med dagens priser i alla fall, kommande dator ska ha minimum 32GB men hade varit trevligt med 64GB, men skulle bli alldeles för dyrt i dagsläget.
jag har haft 16GB DDR3 sedan 2013, jag har aldrig tidigare gått såhär länge utan att utöka mitt RAM minne

Skrivet av Kattus:

#FortfarandePåDDR3

hälften av maskinerna här hemma kör DDR2 fortfarande

vi har bara två system att tala om hemma nu som fortfarande har DDR2, brorsans dator (min gamla) med QX6950 Extreme
och så har jag en rejält påkostad server med Xeon X3380 (snäppet vassare än QX6950) den kommer jag inte göra mig av med på ett bra tag just för att jag har kostat på den så mycket

Visa signatur

Asus WS X299 SAGE/10G | i9-10980XE | 6700XT | Samsung G9 | Dark Power Pro P8 900W | Define R5 Limited Gold | WD Black SN750 1TB NVMe | 8x Micron M500 960GB RAID 0

Asus Rampage IV | Xeon E5 1680 V2 | 64GB 1866MHz | GTX 980 Ti | NEC MultiSync FE2111SB (CRT) | Fractal Edison 750W | Define R2 | Liteon 512GB NVMe | 4x Micron M500 960GB RAID 0

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Alltså Rambus... Man blir illamående.

Företaget ja men minnen var ifall coola när de var användningsbara. Märkbar skillnad mellan mina dual P3 riggar med rambus i ena och DDR i andra trots samma proppar.
Dock inte värda sitt pris för fem öre.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av scara:

Jaså Rambus finns alltjämt kvar.

De kan ju inte sluta existera... för vem ska då annars påstå att de äger rättigheterna till alla former av minnen och sedan leka patenttroll vartannat år?

Skrivet av Pepsin:

Samarbetar de med JEDEC den här gången, eller ta de fram någon egen slags standard så de kan stämma alla andra tillverkare igen?

Även om alternativ ett vore intressant så tror jag nog att alternativ två är mest troligt. De nådde nog gränsen där varje tvist i rätten kostade dem så mycket mer än de skulle fått ut att de gav upp den "verksamhetsplanen" och istället bestämt sig att gå legit. De kanske gör en Apple där de lugnar ned sig under ett par år och helt enkelt försöker hitta på egen teknik för att sedan agera patenttroll igen när denna teknik inte slår igenom.

Skrivet av ThomasLidstrom:

Kan de inte ta fram en "DDR4+" där de höjer frekvensen ordentligt?
4800 MHz, om nu DDR4 två år innan DDR5 släpps är och nafsar i de frekvensspannen känns det som att DDR5 är förlegat innan det ens släpps.

Problemet är att latenserna skjuter iväg direkt. Dessutom så kommer DDR5 bli betydligt strömsnålare (om man man fortsätter trenden dvs) och då kommer DDR5 bli oerhört populär inom strömsnålare produkter som paddor, bärbara datorer, telefoner etc. Så DDR4 kan inte göra en framtida DDR5 förlegat utan att helt ändra teknik.

Skrivet av rektor:

Jag vill inte ha någonting med Rambus att göra.

Om jag minns det rätt så skickade dom in förslag, koncept och ideer och bidrog till utvecklingen tillsammans med JEDEC samtidigt som dom i smyg tog patent på saker och sedan när det blev standard så stämde dom alla.

Eller så var det att dom bara gick med i JEDEC för att ta del av ideer från andra företag som dom själva patenterade och sedan stämde dom företagen för.

Kommer inte riktigt ihåg. Men usch och fy för Rambus iaf.

Rambus skickade in så skumt formulerade patent för att sedan stämma alla som mer eller mindre använde sig av DDR-SDRAM med påståendet att de allt ägde rättigheterna till tekniken. De åkte på däng i domstolen så det smällde om det men de fortsatte ändå. Senast jag kollade så var de på ruinens brant men tydligen finns de kvar.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triton242:

Företaget ja men minnen var ifall coola när de var användningsbara. Märkbar skillnad mellan mina dual P3 riggar med rambus i ena och DDR i andra trots samma proppar.
Dock inte värda sitt pris för fem öre.

Skickades från m.sweclockers.com

Ja det är deras trollfasoner jag tänker på. Prodkterna i sig har väl varit helt OK men satan alltså, vad sur man har varit på dem genom åren för deras svinerier.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Tycker vi ska strunta i DDR5 å gå till HBM

Permalänk
Medlem

Rambus har man inte hört på länge. Antar de gjort något sen RDRAM men vet inte vad. DDR tog ju över helt. När jag skaffade min P4 hade de redan bytt till DDR. Var bara tidigare Pentium 4 som hade Rambus extremt dyra minnen.

Kör också på DDR3. Har 16GB så kanske klarar mig till DDR5. Får se när jag uppgraderar datorn.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.