Ryzen 1000-serien (Zen) – Overclocks!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ytbehandlad:

Ah! Ska testa't.
Fick en högre klock på processorn :3
Just lucky I guess.

Hur mycket högre om man får fråga? Från vad till vad?

Jag har inte testat själv än men kan man få ut typ 50 MHz till så skulle man ju inte klaga.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Hur mycket högre om man får fråga? Från vad till vad?

Jag har inte testat själv än men kan man få ut typ 50 MHz till så skulle man ju inte klaga.

Ganska värt det för 3 minuters arbete varav 90% består av att titta på en progress bar :).

Visa signatur

Ryzen 5800X3D, Msi B450 Tomahawk, RX 7800XT, 32 Gb Corsair Vengeance Pro, vattenkylning.

Permalänk
Skrivet av ClintBeastwood:

Hur mycket högre om man får fråga? Från vad till vad?

Jag har inte testat själv än men kan man få ut typ 50 MHz till så skulle man ju inte klaga.

3890MHz istället för 3790, så 100 MHz fick jag med samma voltage settings, brukade krascha i PUBG förut men inte längre

Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|

Permalänk
Medlem

Jag har äntligen börjat ta tag i min Ryzen-överklock på allvar. Införskaffade häromdagen 16GB med Ripjaw V 3600 MHz-minnen och fick lätt upp dem i full hastighet via XMP-profilen (eller D.O.C.P 1 som den heter i Crossfire Hero VI). Sedan ställde jag in LLC 1 , manuell Vcore på 1.35 samt Current Capability 140%. Ligger just nu på 3.8GHz utan några bekymmer, men ska köra lite mer rigorösa tester imorgon. Förhoppningen är att jag ska kunna hålla 3.9 på 1.35 volt, men om 3.8 är taket så är det inte fy skam.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 1700 @ 3.8GHz | Kylning: Noctua NH-D15 | Nätagg: EVGA SuperNOVA G2 850 W | Grafikkort: Sapphire RX Vega 64 Nitro+ | RAM: GSkill Ripjaws V @ 3600 MHz 16GB | Moderkort: Asus Crosshair VI Hero | OS: Win 10 | SSD: OCZ 960GB - Sandisk Ultra Plus 256 GB - Crucial BX100 500GB | Case: Phanteks Enthoo Evolv ATX

Permalänk
Medlem

Efter att ha börjat stabilitetstesta med intelburntest så får jag nöja mig med 3.9 @ 1,42v på min 1700x.

Samma cpu var prime stabil i 4050mhz. Nu är den 100% stabil, vilket är det absolut viktigaste för mig.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av tellus82:

Många rekommenderar linx till minnestest, själv får jag inte det att lira alls och har inte orkat sätta mig in i programmet mer än så. Går att köra linpack med max minnesanvändning i OCCT också.

FPU testet i aida är hyffsat bra för maximal temp men inte direkt någon indikation på stabilitet.

Nu har jag lekt lite med Prime95, körde "blend" testet utan någon övrig konfiguration alls, faktum är att Prime95 verkar pusha upp värmen hårdare på min 1600X jämfört med "Stress FPU" testet i Aida64. För mig att "Stress FPU" maxade min på ca 70-71grader, i början låg mitt länge på ca 68 grader i Prime95 men sedan efter kanske 5-6 minuter verkar den nått en tuffare del på testet som körde upp den i 73-74.

Jag har ingen luftkylare att skryta om direkt, en "be quiet! Pure Rock Slim", det bör tilläggas.

Hur länge bör man köra Prime95 (tex blend test) för att få en vettig indikation på stabilitet? Den kör igenom en rad olika testscenarion, är det så?

Permalänk
Medlem
Skrivet av makatech:

4,4GHz?

Ditt mini ITX-modekort från Gigabyte verkar ju toppen och kombinerat med den gigantiska/effektiva Noctua D15 kylaren en svårslagen kombination.

Men väldigt bra att du härjat så mycket med ditt GA-AB350N-Gaming WIFI moderkort för oss andra som har funderingar på mini-ITX byggen, känns som det självklara valet.

Vilket gtx 1080 kort blev det?

Jag byggde själv ihop en ITX-låda med Asrocks motsvarande variant, måste säga att deras byggkvalite kan vara något av det sämsta jag stött på. Dels lossnade hatten på M.2 stand-off-skruven med resterande del kvar i moderkortet, gick att få loss till slut men det krävdes en hel del tålamod... Sen gick även plastbiten av för att låsa fast grafikkortet i PCIE-porten.

Visa signatur

⚙️ Ryzen 5800X | G.Skill TridentZ 3866MHz CL14 | ASUS TUF 6900XT
🖥️ Samsung Odyssey G8 OLED ⌨️ Keychron Q4 60% 🖱️ Glorious Series One Pro
🎧 RME ADI-2-DAC FS | Focal Clear MG Pro | Sony MDR-Z7M2
📺 LG 65" GX OLED | Dynaudio Xeo 4

Permalänk
Medlem

Så orkade äntligen dunka in nya BIOS för mitt X370 med nya AGESA 1.0.0.6b som släpptes i början av veckan, 18/9 tror jag bestämt. Kan rapportera att det Pstate klock fortfarande är borttaget som alternativ däremot så har de äntligen fixat Pstate buggen för oss på detta bräde. Kunde för första gången sen köp sätta manuell volt utan att CPU låste ratio till 15.5 i windows. Använder mig dock fortfarande av offset då jag föredrar nedklock av VDDR i IDLE. I detta bios verkar det även tillagts dynamisk VID som pendlar mellan 0.400 - 1.238 för mig med offset. Offset har jag kvar sen tidigare på 0.14375 Vilket ger mig en volt på ca 1.38175.

Permalänk
Medlem

@makatech: Prime95 och OCCT använder sig av "power cycling" och med det menar man att man varvar "enkla tester" med "tuffa tester" vilket gör att under vissa deltest kommer processorn utveckla långt mer värme & dra långt mer ström än andra delmoment. Man gör cykler för att skona VRM/PSU samt hårdvaran i stort men ändå sätta tillräcklig press på den.

Vad det gäller stabilitet så brukar man generellt räkna ett dygn i prime för att vara helt stensäker, det har dock hänt att instabillitet visat sig senare ändå men man kan också köra lite olika tester, ett par timmar prime & sen ett par timmar occt & kanske ett par timmar linpack, går den igenom det utan strul så är den nog hyffsat stabil. Den är hur som helst ljusår mer stabil än att bara köra cinebench.

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem

Crosshair IV, Build 1502
1700x 38,75 MHz vcore 1,395 manuellt
Ram, 2933Mhz

Min fråga är, kör folk manuell volt eller offset? Är själv sugen på att leka runt med offset så man får ner den statiska volten.

Mvh

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | 32GB Corsair @3600Mhz CL18 | Gigabyte X570 Auros Elite | Samsung 970 EVO Plus 500GB | AMD Radeon RX 6800 XT 16GB | Noctua NH-U12A

Permalänk
Medlem
Skrivet av Weibull:

Crosshair IV, Build 1502
1700x 38,75 MHz vcore 1,395 manuellt
Ram, 2933Mhz

Min fråga är, kör folk manuell volt eller offset? Är själv sugen på att leka runt med offset så man får ner den statiska volten.

Mvh

Jag kör offset för att det iaf på prime x370 pro är det enda som fungerar med pstates på vettigt sätt.

Permalänk
Medlem

@Cerb: Vad kör du för volts då?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | 32GB Corsair @3600Mhz CL18 | Gigabyte X570 Auros Elite | Samsung 970 EVO Plus 500GB | AMD Radeon RX 6800 XT 16GB | Noctua NH-U12A

Permalänk
Medlem

Jag har en rock-stable 3,8Ghz klock på min 1700. Det jag nu funderar över är hur man gör för att den inte alltid ska ligga på 3.8Ghz och den satta manuella volten vid idle. Eller är det inget önskvärt? (Tänkte på framedrops och sånt) Har hört lite om P-state, men vet inte riktigt vad det är och hur man gör.
Någon som har en bra guide?

Visa signatur

Ryzen 1700 @3,8Ghz 1,342V | Corsair Vengeance LPX 2x8Gb (CMK16GX4M2B3000C15) | Asus Prime x370 Pro | KFA2 GTX 1080 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tony32:

Jag har en rock-stable 3,8Ghz klock på min 1700. Det jag nu funderar över är hur man gör för att den inte alltid ska ligga på 3.8Ghz och den satta manuella volten vid idle. Eller är det inget önskvärt? (Tänkte på framedrops och sånt) Har hört lite om P-state, men vet inte riktigt vad det är och hur man gör.
Någon som har en bra guide?

Har du ryzen powerplan inställt så är det bara att du gör om din clockning att sluta på .25 .50 eller .75 . Då kommer den utnyttja core parking under låg belastning vilket drar ned dina kärnor till 30.80x.

Fråga mig inte varför du inte kan använda .00 frekvenser för det men det är vad jag läst i guider samt testat själv.

Så gå antingen ner till 37.75 eller upp till 38.25.

Guiden https://www.reddit.com/r/GAAB350/comments/6a4n1f/ryzen_5_1600...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sevenix:

Har du ryzen powerplan inställt så är det bara att du gör om din clockning att sluta på .25 .50 eller .75 . Då kommer den utnyttja core parking under låg belastning vilket drar ned dina kärnor till 30.80x.

Fråga mig inte varför du inte kan använda .00 frekvenser för det men det är vad jag läst i guider samt testat själv.

Så gå antingen ner till 37.75 eller upp till 38.25.

Guiden https://www.reddit.com/r/GAAB350/comments/6a4n1f/ryzen_5_1600...

Skickades från m.sweclockers.com

Tack för ditt snabba svar! Gick genast in och ändrade till 38.25 och rebootade. Kollar jag aktivitetshanteraren så ligger CPUn fortfarande på max hastighet, även vid idle. (3,82GhZ nu). Har Amd Ryzen Balanced powerplan och provade även Energisparläge, men fortfarande fast på 3.8. Kanske för att jag har manual cpu voltage?

Eller snackar du om att sätta .25/.50./.75 vid Pstate 0? Och inte core ratio?

Visa signatur

Ryzen 1700 @3,8Ghz 1,342V | Corsair Vengeance LPX 2x8Gb (CMK16GX4M2B3000C15) | Asus Prime x370 Pro | KFA2 GTX 1080 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tony32:

Tack för ditt snabba svar! Gick genast in och ändrade till 38.25 och rebootade. Kollar jag aktivitetshanteraren så ligger CPUn fortfarande på max hastighet, även vid idle. (3,82GhZ nu). Har Amd Ryzen Balanced powerplan och provade även Energisparläge, men fortfarande fast på 3.8. Kanske för att jag har manual cpu voltage?

Eller snackar du om att sätta .25/.50./.75 vid Pstate 0? Och inte core ratio?

Tror inte du ska behöva röra PStates om du inte vill ändra default värdena. Kolla så du har global c states aktivt. Kan vara någon skillnad mellan moderkortet kanske?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sevenix:

Tror inte du ska behöva röra PStates om du inte vill ändra default värdena. Kolla så du har global c states aktivt. Kan vara någon skillnad mellan moderkortet kanske?

Skickades från m.sweclockers.com

Okej, c-states vet jag inte vad de är. Vad heter dem på ett asus mobo?

Visa signatur

Ryzen 1700 @3,8Ghz 1,342V | Corsair Vengeance LPX 2x8Gb (CMK16GX4M2B3000C15) | Asus Prime x370 Pro | KFA2 GTX 1080 Ti

Permalänk
Medlem

Sitter tyvärr inte vid min dator just nu men testa googla core parking + ditt moderkort.

Kan också rekommendera att du laddar ned HWmonitor för att se vad alla dina kärnor ligger på för frekvens.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sevenix:

Sitter tyvärr inte vid min dator just nu men testa googla core parking + ditt moderkort.

Kan också rekommendera att du laddar ned HWmonitor för att se vad alla dina kärnor ligger på för frekvens.

Skickades från m.sweclockers.com

Tack, HWMonitor har jag redan och den visar samma sak.
Hur som helst hittade jag "global c-states" så jag satte den från auto till Enabled. Hittar inte AMD cool n' quiet heller. Tyvärr gav det inget resultat. Fortfarande full fart på 3,82Ghz vid idle.
Tyckte jag läste någonstans att det inte fungerar om man har manual fixed voltage och inte offset. Kanske därför?

Vill tillägga att när jag justerar powerplanen så finns det ingen möjlighet att sätta minimum processor speed som vissa säger att man kan justera. Så det är ju helt klart något i BIOS som ser till att det är omöjligt att få ner klocken.

Visa signatur

Ryzen 1700 @3,8Ghz 1,342V | Corsair Vengeance LPX 2x8Gb (CMK16GX4M2B3000C15) | Asus Prime x370 Pro | KFA2 GTX 1080 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tony32:

Jag har en rock-stable 3,8Ghz klock på min 1700. Det jag nu funderar över är hur man gör för att den inte alltid ska ligga på 3.8Ghz och den satta manuella volten vid idle. Eller är det inget önskvärt? (Tänkte på framedrops och sånt) Har hört lite om P-state, men vet inte riktigt vad det är och hur man gör.
Någon som har en bra guide?

Surfa in i BIOS och sätt AMD Cool n Quiet till ON torde väl lösa problemet? Så snart man rör multipeln ändras den till OFF lite i smyg.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D, Msi B450 Tomahawk, RX 7800XT, 32 Gb Corsair Vengeance Pro, vattenkylning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tony32:

Tyckte jag läste någonstans att det inte fungerar om man har manual fixed voltage och inte offset. Kanske därför?

Skulle kunna vara det, mitt gigabyte AB350 tillåter enbart att man clockar med offset så kan förklara varför jag aldrig fick samma problem.

Vill du testa att göra om din clockning till offset är det viktigt att du sätter offsetten till Normal eller något väldigt lågt först, (+0.024) kanske, kolla sen i bios direkt vad den lade Volten på så du ser vilken bas den har och att du inte plussar på 0.2V på en bas som redan ligger på 1.3.

Försök sen det klassiska att sätta din offsetten så du hamnar på totalt 1.35V och stega dig nedåt efteråt när du ser att det är stabilt.

Den här basen Ändras med den multiplier du har satt också, se upp med det så du inte drar upp multipliern och tror att du också måste öka offsetten också. Blir lätt kaka på kaka där.

Kolla alltid bios efter att du gjort ändringar med offsetten för att se att dina värden ser vettiga ut. Sen kan du gå vidare till Windows.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tony32:

Jag har en rock-stable 3,8Ghz klock på min 1700. Det jag nu funderar över är hur man gör för att den inte alltid ska ligga på 3.8Ghz och den satta manuella volten vid idle. Eller är det inget önskvärt? (Tänkte på framedrops och sånt) Har hört lite om P-state, men vet inte riktigt vad det är och hur man gör.
Någon som har en bra guide?

Har inte roat mig med p-states överklockning själv men tror att det är som så att Asus tog bort lite funktioner samt inställningar för detta i samband med de två senaste bios uppdateringarna för Asus Prime X370 kortet. Varför de tog bort funktioner vet man nog inte med säkerhet, men gissningsvis eftersom felaktig p-state överklockning har orsakat en hel del förstörda moderkort. Kan också varit att någon inställning relaterat till detta som varit buggig.
"The reason must be the risk to brick the board with the P-States settings, making them drowning under RMAs"
Slutsats: Var försiktig

Registrera dig och ställ frågor på overclock.net

Hur mycket inlägg som helst i tråden "My experience with the Asus PRIME X370-Pro"
http://www.overclock.net/t/1626011/my-experience-with-the-asu...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sevenix:

Skulle kunna vara det, mitt gigabyte AB350 tillåter enbart att man clockar med offset så kan förklara varför jag aldrig fick samma problem.

Vill du testa att göra om din clockning till offset är det viktigt att du sätter offsetten till Normal eller något väldigt lågt först, (+0.024) kanske, kolla sen i bios direkt vad den lade Volten på så du ser vilken bas den har och att du inte plussar på 0.2V på en bas som redan ligger på 1.3.

Försök sen det klassiska att sätta din offsetten så du hamnar på totalt 1.35V och stega dig nedåt efteråt när du ser att det är stabilt.

Den här basen Ändras med den multiplier du har satt också, se upp med det så du inte drar upp multipliern och tror att du också måste öka offsetten också. Blir lätt kaka på kaka där.

Kolla alltid bios efter att du gjort ändringar med offsetten för att se att dina värden ser vettiga ut. Sen kan du gå vidare till Windows.

Skickades från m.sweclockers.com

Arrå, kollade först. Har +0.131~~ i offset och tå toppar jag på 1.373 i vcore under stress.. Det konstiga var att när jag hade fixed manual på 1.3425 så kunde den toppa > 1.4v. Känns som att offset hållet volten bättre än manual?
Hur som helst så hittar jag inte cool n quiet någonstans på mitt mobo. Någon som har samma och vet var jag finner den? Tycker jag har kolla igenom alla flikar men finner den inte. Kanske har ett annat namn på mitt mobo?

Skrivet av makatech:

Har inte roat mig med p-states överklockning själv men tror att det är som så att Asus tog bort lite funktioner samt inställningar för detta i samband med de två senaste bios uppdateringarna för Asus Prime X370 kortet. Varför de tog bort funktioner vet man nog inte med säkerhet, men gissningsvis eftersom felaktig p-state överklockning har orsakat en hel del förstörda moderkort. Kan också varit att någon inställning relaterat till detta som varit buggig.
"The reason must be the risk to brick the board with the P-States settings, making them drowning under RMAs"
Slutsats: Var försiktig

Registrera dig och ställ frågor på overclock.net

Hur mycket inlägg som helst i tråden "My experience with the Asus PRIME X370-Pro"
http://www.overclock.net/t/1626011/my-experience-with-the-asu...

Kanske ska göra det, tack och bock

EDIT: Läste på overclocking.net att Asus tagit bort Cool N Quiet inställningen, what the hell?
EDIT2: Så nu har jag offsetmode och global c-states Enabled. Fortfarande fast på maxhastighet. Dock så går volten upp och ner beroende på load nu vilket är bra för tempsen, men att ligga på 0.6v vid idle och fortfarande 3,8ghz på prollen känns ju som att det skall vara ostablit? :S

EDIT3: Så antar att det är pstate OC som gäller då för att kunna gå ner vid lägre belastning?

Visa signatur

Ryzen 1700 @3,8Ghz 1,342V | Corsair Vengeance LPX 2x8Gb (CMK16GX4M2B3000C15) | Asus Prime x370 Pro | KFA2 GTX 1080 Ti

Permalänk
Medlem

@Tony32:
Jag vill inte ge råd om överklockning. Finns många här som har superkoll i jämförelse med mig.

Kör min 1600X stock nu med undantag att jag försöker köra minnena snabbare.

Permalänk
Medlem

En till fråga..

Som ni ser så visar CPU-Z och HW monitor en klock på 3,75~~Ghz när jag har 38.25 satt i BIOS. Aktivitetshanteraren visar 3,82 men den arbetar ganska långt under det vid load. Är detta normalt? Samma med mitt minne, ligger på 1446mhz (x2 = 2892) vilket inte heller är över 2900 som den skall vara.

Visa signatur

Ryzen 1700 @3,8Ghz 1,342V | Corsair Vengeance LPX 2x8Gb (CMK16GX4M2B3000C15) | Asus Prime x370 Pro | KFA2 GTX 1080 Ti

Permalänk
Medlem

@Tony32:

Din busshastighet ligger på 97,97 MHz istället för 100 MHz. Då blir det något lägre värden på CPU och minne m.m.
(97,97 x 38,25 = 3747 MHz)

Det verkar vara flera som har bus som går under default lite. Vet inte vad du kan ställa in i ditt BIOS/UEFI, men den här posten säger att Virtualisering påslaget i BIOS/UEFI var anledningen t.ex:

https://forum-en.msi.com/index.php?topic=284265.0

Notera att det kan vara visningsfel bara och inte att frekvensen är lägre på riktigt, om man ska gå på denna post om Virtualisering på Intel:

https://superuser.com/questions/921275/does-turning-on-virtualization-and-hyper-v-affect-cpu-bus-speed

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Medlem
Skrivet av blackeagle:

@Tony32:

Din busshastighet ligger på 97,97 MHz istället för 100 MHz. Då blir det något lägre värden på CPU och minne m.m.
(97,97 x 38,25 = 3747 MHz)

Det verkar vara flera som har bus som går under default lite. Vet inte vad du kan ställa in i ditt BIOS/UEFI, men den här posten säger att Virtualisering påslaget i BIOS/UEFI var anledningen t.ex:

https://forum-en.msi.com/index.php?topic=284265.0

Notera att det kan vara visningsfel bara och inte att frekvensen är lägre på riktigt, om man ska gå på denna post om Virtualisering på Intel:

https://superuser.com/questions/921275/does-turning-on-virtualization-and-hyper-v-affect-cpu-bus-speed

Men du, det kan nog stämma! För jag resetta mitt BIOS igår och gjorde om klocken igen från grunden med samma inställningar. Men nu när du säger det så glömde jag nog att vrida på SVM. Så kan mycket väl vara boven, för nu ligger den på 99+

Visa signatur

Ryzen 1700 @3,8Ghz 1,342V | Corsair Vengeance LPX 2x8Gb (CMK16GX4M2B3000C15) | Asus Prime x370 Pro | KFA2 GTX 1080 Ti

Permalänk

Ryzen 1600
be quiet pure rock
Asus b350 prime plus

Har satt offset till +0,00625v och ration till 38.00
Varför visar cpu-z (mfl) ett högre värde för vcore?

Visa signatur

5800X, Asus dual 4070, 32GB, Fractal newton R2 650 watt, Asus Prime B350-plus , Phanteks 400s vit, Asus TUF VG27AQ1A, Dell U2515H.
https://www.flickr.com/photos/albinivik/

Permalänk
Medlem

Ryzen 1600
Gigabyte AB350M-HD3
3890 Mhz @ 1.362v

Klarar av 14 timmars stresstest (har inte prövat längre tid, då jag inte tycker det behövs).
Når en temperatur på 62 grader som max med AiO vattenkylning. 240mm rad

Klarade av 3.95ghz också, men det var en betydligt kortare stresstest. Har testat 4.0ghz, det klarar datorn i någon minut tills den krashar, temperaturen går inte upp mycket även om jag kör på 1.45v.

Om jag visste det jag vet idag så hade jag inte kört vattenkylt på min CPU. Luft räcker gott och väl på ryzen 1600.
Blir nog en ny intel CPU i vinter, vill gärna nå lite högre än 3.9 ghz på en 6-kärnig CPU

Visa signatur

🖥 → Ryzen 5 1600 • Asus GTX 1060 6GB • 16GB 3200Mhz
💻 → Macbook Pro Core i5 8GB 128GB SSD 13.3"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Waup:

Ryzen 1600
Gigabyte AB350M-HD3
3890 Mhz @ 1.362v

Klarar av 14 timmars stresstest (har inte prövat längre tid, då jag inte tycker det behövs).
Når en temperatur på 62 grader som max med AiO vattenkylning. 240mm rad

Klarade av 3.95ghz också, men det var en betydligt kortare stresstest. Har testat 4.0ghz, det klarar datorn i någon minut tills den krashar, temperaturen går inte upp mycket även om jag kör på 1.45v.

Om jag visste det jag vet idag så hade jag inte kört vattenkylt på min CPU. Luft räcker gott och väl på ryzen 1600.
Blir nog en ny intel CPU i vinter, vill gärna nå lite högre än 3.9 ghz på en 6-kärnig CPU

Ja, fast en vettig luftkylare är åtminstone värd att satsa på.

Snålade in på min kylare och köpte en be quiet Pure Rock Slim för 199kr i samband med när jag köpte 1600X.

Tycker inte att den riktigt håller måttet för överklockning på 3,9GHz och över.

Stock ligger jag på mellan 70-75 grader ungefär på tex Stress FPU (Aida64) stock vilket säkert är vad man kan förvänta sig med den kylaren, dvs ok.

Med 3,9GHz överklock och ca 1.33 eller 1.34 vcore hade jag bra idle temp men den gick snabbt upp mot 80-85 regionerna under Stress FPU innan jag klickade stopp, möjligt den skulle fortsatt uppåt mot 90 någonstans.

Nu var väl kanske inte min överklockning så seriös, fanns ju en orsak till att jag valde just en X modell men det var kul att prova, får se hur jag gör men i så fall kommer jag byta just kylaren.