Kommuner får stänga ute äldre diesel- och bensinbilar

Permalänk
Medlem
Skrivet av SimpanDirr:

Detta är oftast fel om man kollar tester, handlar inte enbart om bromsstyrka i skivorna. Jag smällde min Volvo s70 -99 med en Yaris som var runt två år gammal vid olyckan. Syndes knappt i kaross på yarisen men min S70 fick lyftas med kran och skrotas.

Hittade inte klippet nu men finns ett klassiskt klipp när en typ Volvo 940 """svenskt 2ton plåt""" bil blir totalt mosse av en nyare liten pluttbil.

Skrivet av Exxovion:

Gissar på att det är detta klipp du syftar på?

emtLLvXrrFs

Nej en bil är absolut inte säkrare bara för att den är "stor".

Jämför man stora och små bilar som är mer likvärdiga sett till designen när det gäller säkerhet, då är en större bil i regel ett bättre val.

Notera en viktigt sak dock... något ni kan titta i tester på krock säkerhet också om ni inte tror mig, är att en bil som "tål" en smäll, absorberar också energin. En bil som knappt tar skada, absorberar inte ett skit, och skadar passagerarna istället. Detta är varför småbilar har mycket svårare att klara höghastighetskollisioner än större bilar (tänk då samma generation).

I den videon ovan ser man dock hur tekniken verkligen kommer i kapp... på väldigt många år dock.

Antar att det var testet här ni syftade på. Värt att notera också är att i smällen vs Yarisen så är yarisens dörr helt uttryckt precis som volvons, så båda har haft en breach i kupén.

Som jag sa ovan, så länge som bilen har de säkerhets delarna som behövs, airbags, ABS och liknande är den relativt lika imho, men när man jämför tester med en volvo.. utan airbags, tro fan inte den är mindre säker.

En notis dock är fart.
Folk tror att... "jag är i en modern ny bil, så det är bara att bränna på".
http://www.dailymail.co.uk/news/article-2052533/Worlds-fastes... Tillräcklig fart och ingen ålder av bil hjälper. Så tänker ni... men idioten kör ju 120MPH, eller ca 190km/h... skyll dig själv.

Säg mig, vad blir 110km/h + 80km/h i en lastbil? jo, 190km/h in i en lastbil, som mer eller mindre ger samma resultat som ovan. Båda dock helt enligt laglig fart.

Tittar du dock på vad energi, eller G krafter som krävs för att vara dödligt så ser man rätt snabbt tiden är kritisk... dvs tiden man kan absorbera energin. En bil om har mer yta, med samma "teknik" har mao alltid mer chans att kunna designas för att absorbera detta bättre. Det är varför tex Tesla ligger så högt, då de har ingen motor eller annars i vägen, utan mycket plats för en kanonbra krumple-zon. Det är ren fysik.

Men ok, jag förstår er poäng. Det är helt klart en fördel att vara i en ny bil. Problemet är... om nu familjen X säljer sin gamla volvo, som var den enda bilen de hade råd med, och nu köper den absolut billigaste lilla bilen de kan ha råd med... kommer de få bättre skydd? Troligen inte. För långt från alla små billiga bilar har bra skydd alls.

Kommer de rädda fler liv med super tunna däck och usel ABS? nej.

Poängen här jag försöker göra är att den bästa olyckan du överlever, är den du förhindrar att ske. Inte den du kör in i en vägg/mötande bil och får lite mindre skador.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Campaigner:

Vad får dig att tro att vi bara kan ha 9 miljarder på vår planet? Var nån video ja såg: "The myth of overpopulation". Vad säger du om det?

Vi använder idag mer resurser en jorden producerar om kring 1,5 till 2 gånger mer "har inte exakta siffran i huvudet" men klarar det p.g.a återvinning och när det kommer till mat är många forskare av åsikten att 9 miljarder människor är smärtgränsen och ska vi nå 10 miljarder människor krävs optimala förhållanden där jordens befolkning behöver vara vegetarianer och produktionen optimal för mat

Problemet jag ser redan nu är att vi t.e.x överfiskar till en gräns vi förstör för framtiden och kunde tillgångarna med mat utnyttjas och fördelas utan ekonomiska intressen där vi siktade att utnyttja och fördela alla resurser skulle alla på jorden kunna vara mätta och belåtna idag men är inte mycket mer än så och med 9-10mijarder människor kommer det inte hålla och vi kommer nå det inom dom flesta personer här på swecs livstid runt år 2050 så kommer vi vara 9-10 miljarder människor

Men människor har aldrig sänkt sina standards för att spara resurser eller ändrat sina matvanor så drastiskt och världen drivs av ekonomiska intressen och girighet och jag tror mer vi kommer se stora krig om resurser som gas,olja men även mat som som kommer vara en bristvara och allt kommer ligga i en neråtspiral från resurser till miljöförstöring och krig är lösningen att ta tillgångar vilket det iof är idag med men det är min vision av framtiden och jag tror det stämmer med overpopulation

Fallout Qoute

"War. War never changes.
The Romans waged war to gather slaves and wealth. Spain built an empire from its lust for gold and territory. Hitler shaped a battered Germany into an economic superpower.

But war never changes.

In the 21st century, war was still waged over the resources that could be acquired. Only this time, the spoils of war were also its weapons: Petroleum and Uranium. For these resources, China would invade Alaska, the US would annex Canada, and the European Commonwealth would dissolve into quarreling, bickering nation-states, bent on controlling the last remaining resources on Earth.

In 2077, the storm of world war had come again. In two brief hours, most of the planet was reduced to cinders. And from the ashes of nuclear devastation, a new civilization would struggle to arise.

A few were able to reach the relative safety of the large underground Vaults. Your family was part of that group that entered Vault Thirteen. Imprisoned safely behind the large Vault door, under a mountain of stone, a generation has lived without knowledge of the outside world.

Life in the Vault is about to change."

Vrid lite på det så stämmer det nog rätt bra

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Notera en viktigt sak dock... något ni kan titta i tester på krock säkerhet också om ni inte tror mig, är att en bil som "tål" en smäll, absorberar också energin. En bil som knappt tar skada, absorberar inte ett skit, och skadar passagerarna istället. Detta är varför småbilar har mycket svårare att klara höghastighetskollisioner än större bilar (tänk då samma generation).

I den videon ovan ser man dock hur tekniken verkligen kommer i kapp... på väldigt många år dock.

Antar att det var testet här ni syftade på. Värt att notera också är att i smällen vs Yarisen så är yarisens dörr helt uttryckt precis som volvons, så båda har haft en breach i kupén.

Som jag sa ovan, så länge som bilen har de säkerhets delarna som behövs, airbags, ABS och liknande är den relativt lika imho, men när man jämför tester med en volvo.. utan airbags, tro fan inte den är mindre säker.

En notis dock är fart.
Folk tror att... "jag är i en modern ny bil, så det är bara att bränna på".
http://www.dailymail.co.uk/news/article-2052533/Worlds-fastes... Tillräcklig fart och ingen ålder av bil hjälper. Så tänker ni... men idioten kör ju 120MPH, eller ca 190km/h... skyll dig själv.

Säg mig, vad blir 110km/h + 80km/h i en lastbil? jo, 190km/h in i en lastbil, som mer eller mindre ger samma resultat som ovan. Båda dock helt enligt laglig fart.

Tittar du dock på vad energi, eller G krafter som krävs för att vara dödligt så ser man rätt snabbt tiden är kritisk... dvs tiden man kan absorbera energin. En bil om har mer yta, med samma "teknik" har mao alltid mer chans att kunna designas för att absorbera detta bättre. Det är varför tex Tesla ligger så högt, då de har ingen motor eller annars i vägen, utan mycket plats för en kanonbra krumple-zon. Det är ren fysik.

Men ok, jag förstår er poäng. Det är helt klart en fördel att vara i en ny bil. Problemet är... om nu familjen X säljer sin gamla volvo, som var den enda bilen de hade råd med, och nu köper den absolut billigaste lilla bilen de kan ha råd med... kommer de få bättre skydd? Troligen inte. För långt från alla små billiga bilar har bra skydd alls.

Kommer de rädda fler liv med super tunna däck och usel ABS? nej.

Poängen här jag försöker göra är att den bästa olyckan du överlever, är den du förhindrar att ske. Inte den du kör in i en vägg/mötande bil och får lite mindre skador.

Var precis det jag påpekade. För en rättvis jämförelse så måste man välja en stor och liten bil som är likvärdiga när det gäller designen av säkerhetsdetaljerna som t.ex. deformationszoner.

Permalänk
Quizmaster Malmö 22
Skrivet av lord_vasagos:

Vi använder idag mer resurser en jorden producerar om kring 1,5 till 2 gånger mer "har inte exakta siffran i huvudet" men klarar det p.g.a återvinning och när det kommer till mat är många forskare av åsikten att 9 miljarder människor är smärtgränsen och ska vi nå 10 miljarder människor krävs optimala förhållanden där jordens befolkning behöver vara vegetarianer och produktionen optimal för mat

Problemet jag ser redan nu är att vi t.e.x överfiskar till en gräns vi förstör för framtiden och kunde tillgångarna med mat utnyttjas och fördelas utan ekonomiska intressen där vi siktade att utnyttja och fördela alla resurser skulle alla på jorden kunna vara mätta och belåtna idag men är inte mycket mer än så och med 9-10mijarder människor kommer det inte hålla och vi kommer nå det inom dom flesta personer här på swecs livstid runt år 2050 så kommer vi vara 9-10 miljarder människor

Men människor har aldrig sänkt sina standards för att spara resurser eller ändrat sina matvanor så drastiskt och världen drivs av ekonomiska intressen och girighet och jag tror mer vi kommer se stora krig om resurser som gas,olja men även mat som som kommer vara en bristvara och allt kommer ligga i en neråtspiral från resurser till miljöförstöring och krig är lösningen att ta tillgångar vilket det iof är idag med men det är min vision av framtiden och jag tror det stämmer med overpopulation

Hydroodlingarna där man odlar på höjden?

U-länderna får bli vegetarianer o det fort. Måste få dem att förstå att de inte har råd med kött o mejeriprodukter.

Fast 2050? Så lång tid? Kommer bli spännande o se vad som händer.

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Avstängd

@lord_vasagos: Myror och termiter har en dubbelt så stor biomassa som människan, maskar 20 gånger så stor, Även krill har en större biomassa än människan.
Bara maskarna borde räcka till att föda 10 miljarder människor, myror och termiter räcker till 5 miljarder.

Smärtgränser och globalauppvärmningar är bara ursäkter för att höja skatter.

Visa signatur

Asus Z97M-plus | i7 4790k @4.8Ghz | Aorus 1080Ti | FD Integra M 750W | Vengence 2x8 GB Ram | FD Define Mini C | Evo 850 500GB | Intel 750 1.2TB | AOC AG271QG

Permalänk
Medlem

För att återgå till ämnet om utsläpp och begränsningar vart motorfordon får köra.

Jag kan bara hålla med om att det skall vara generella reglera som gäller för hela sverige eller hela eu.
Såhär säger en chef inom Mercedes:
Enligt Mercedes-chefen Zetsche kommer dieselmotorn att vara viktig för att nå de nya CO2-värdena och han vill att EU skapar tydliga regler för hela unionen i stället för att – som i dag – ge städer och kommuner tillåtelse att till exempel förbjuda dieselbilar.

från artikeln:
http://www.expressen.se/motor/bilnyheter/biltillverkarna-lova...

Lokala undantag kommer endast att skapa osäkerhet, ta bort legitimiteten och ilska.

Permalänk
Medlem

Problemet är att man fokuserar för ensidigt på enskilda utsläpp. Att stirra sig blind på CO2 och glömma allt annat (som gjordes tidigare) är direkt farligt och har lett till den maskinpark vi har nu.
Hade vi däremot sett på totalen så hade vi sannolikt inte haft så många dieselbilar i vår svenska bilpark och kanske därmed inte behövt förbjuda bilar.

Jag tror lite som Naren att lokala undantag blir svårt även om jag är försiktigt positivt till det.
Vissa kommuner har kompetens och resurser för att ta beslut i frågan, vissa inte.
Jag hade hellre sett något nationellt initiativ där kommuner kan ansöka om detta och där sakkunniga får ge rekommendationer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Det jag menar är att 2020 så är det inte längre tal om "ett par år" äldre bil som är det ordval du använde, utan en bil som är minst 8 år gammal. Bilar som säljs idag (hoppas jag) är väl ändå Euro 6 klassade?
I kontrast utgör den 8 år gamla motorparken uppskattningsvis mindre än 5% av bilbeståndet. Av 5% dessa utgör dieselbilar knappt en tredjedel fördelade över landet. Bilar som sedan länge haft sin största värdeminskning.

Det handlar dessutom om gator i stadsdelar och inte vägar, undantaget känsliga områden, om du kan acceptera min definition för att ge en lite mer nyanserad bild så folk inte tror det blir körförbud på E4:an. Den som vet att han kommer behöva passera dessa zoner köper sig en godkänd bil eller planerar sin transport på andra sätt.

Jag tror inte det blir så fruktansvärt orättvist eller ekonomiskt katastrofalt för bilisterna ändå i slutändan. Något måste göras och varken du eller jag kommer frivilligt avstå bekvämligheter för det höga nöjets skull.

Källa: Trafikanalys SCB

Jag skulle gissa att normalbilen har ett mycket längre livsspann än 8 år, och siffran 5 % tror jag är alldeles för liten.

Visa signatur

[Asus P5Q-E] [Q6600 G0 @ 3,6 ghz] [Scythe Yasya] [Gigabyte Gtx 460 1gb] [4x2 Gb Kingston HyperX PC8500] [OCZ ModXstream Pro 700 W ] [Crucial M4 128 gb ]
HTPC - AMD Athlon X2 5050e - M4N78-VM - Kingston HyperX 2 GB - Seagate 7200.12 1 TB - Seagate Green SATA III 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedish Berserk:

Ser inga problem med detta.

Förbränningsmotorn ska bort från vägarna och ju förr desto bättre anser jag. Tråkigt för de som köpt diesel men det har varit flera indikationer på att förbud mot framförallt diesel kommer att införas.

Och vad ska man göra istället? Gå/cykla flera mil? Och alla matvaror ska teleporteras till affären av transportföretagen? Tanken är god men kruxer är att det inte finns någon ersättare. Och nej, elfordon är inte ett realistiskt alternativ.

Visa signatur

[Asus P5Q-E] [Q6600 G0 @ 3,6 ghz] [Scythe Yasya] [Gigabyte Gtx 460 1gb] [4x2 Gb Kingston HyperX PC8500] [OCZ ModXstream Pro 700 W ] [Crucial M4 128 gb ]
HTPC - AMD Athlon X2 5050e - M4N78-VM - Kingston HyperX 2 GB - Seagate 7200.12 1 TB - Seagate Green SATA III 2TB

Permalänk
Medlem

@Red Beaver:

Vi har bra ersättare redan idag, bensinhybrider, (HEV och PHEV), rena el-bilar, gashybrider (har funnits ett 20 tal år).
Det finns snåla bensinbilar som med partikelfilter (kommer vara standard om något åt) kan fungera hyggligt under en övergång.

Det är dags att vara tydliga med vart vi är påväg, det skulle alliansen funderat på när man lobbade för att dieselbilen var det bästa som hänt sedan skivat bröd.

Permalänk

Alla dieslar borde ha addblue.
Det gör en väldig skillnad.

Visa signatur

På tok för många datorer för att skriva här

Permalänk
Medlem
Skrivet av Red Beaver:

Jag skulle gissa att normalbilen har ett mycket längre livsspann än 8 år, och siffran 5 % tror jag är alldeles för liten.

Jaha?

Eftersom du prata om livslängd och inte anför några andra argument tror jag att du inte begrep mitt inlägg vilket gör det lite svårt att föra en saklig diskussion. Tror gör man i kyrkan

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Skrivet av VadSaDu:

Jag vill också ha extra bidrag för att jag cyklar 24/7, jag har ej bil eller körkort..vad får jag för ''klapp på ryggen''

anser att cycklar borde förbjudas helt... största faran i trafiken.

alla jävlar kör ju på nåt jävla hybridregelverk där de har alla fördelarna både som gångtrafik och fordonstrafik men inga av nackdelarna.

vet inte hur många gånger man fått tvärnita för nån idiot som kör rakt ut på ett övergångställe.

jag anser att cyckel borde kräva samma utbildning som att framföra bil eller iaf mc så att man måste lära sig vad som gäller och inte tro att cyklar är laglösa.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av orig_rejser:

Alla dieslar borde ha addblue.
Det gör en väldig skillnad.

Fast det har ju visat sig att det inte hjälper så mkt som man kan tro.
Samtliga dieselbilar som testats klarar inte av kraven, det är ju därför många politiker börjat prata om förbud.
Tillverkarna lever inte upp till lagkraven, långt ifrån.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Jaha?

Eftersom du prata om livslängd och inte anför några andra argument tror jag att du inte begrep mitt inlägg vilket gör det lite svårt att föra en saklig diskussion. Tror gör man i kyrkan

Min poäng var att det är långt fler bilar än 5% av vår bilpark som är 8 år eller äldre. Och om man skulle förbjuda alla dessa bilar skulle det slå hårt för de som inte har råd med en ny(are) bil. De som kör en äldre bil gör det oftast inte för att det är kul, utan för att plånboken kanske inte tillåter något annat. En äldre driftsäker bil kan du nästan köra gratis om man bortser från bränslet, medan en ny bil måste du serva på verkstäder för att behålla garantier, hemförsäkring, värdeminskning osv.

Enligt artikeln som visserligen är från 2012 är medelåldern på svenska bilar 10,2 år.
http://www.vibilagare.se/nyheter/har-finns-sveriges-aldsta-bi...

Alltså är det extremt många bilar det handlar om som ska skrotas och bytas ut. Och att ersätta dessa med nyproducerade bilar gör ju också skada på miljön.

Visa signatur

[Asus P5Q-E] [Q6600 G0 @ 3,6 ghz] [Scythe Yasya] [Gigabyte Gtx 460 1gb] [4x2 Gb Kingston HyperX PC8500] [OCZ ModXstream Pro 700 W ] [Crucial M4 128 gb ]
HTPC - AMD Athlon X2 5050e - M4N78-VM - Kingston HyperX 2 GB - Seagate 7200.12 1 TB - Seagate Green SATA III 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av reverend benny:

@Red Beaver:

Vi har bra ersättare redan idag, bensinhybrider, (HEV och PHEV), rena el-bilar, gashybrider (har funnits ett 20 tal år).
Det finns snåla bensinbilar som med partikelfilter (kommer vara standard om något åt) kan fungera hyggligt under en övergång.

Det är dags att vara tydliga med vart vi är påväg, det skulle alliansen funderat på när man lobbade för att dieselbilen var det bästa som hänt sedan skivat bröd.

Fast om de var bra ersättare i realiteten och inte bara på papperet så skulle alla nya bilar som såldes vara de sorter du nämner. Och vad ska ersätta alla tunga transport? Såvida USA/Indien/Kina inte gör något åt sina utsläpp kan vi i Sverige börja leva som grottmän utan att det skulle påverka miljön i rätt riktig överhuvudtaget.

Visa signatur

[Asus P5Q-E] [Q6600 G0 @ 3,6 ghz] [Scythe Yasya] [Gigabyte Gtx 460 1gb] [4x2 Gb Kingston HyperX PC8500] [OCZ ModXstream Pro 700 W ] [Crucial M4 128 gb ]
HTPC - AMD Athlon X2 5050e - M4N78-VM - Kingston HyperX 2 GB - Seagate 7200.12 1 TB - Seagate Green SATA III 2TB

Permalänk
Inaktiv

Undrar vad som hade hänt om inte "diesel-skandalen" hade inträffat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Red Beaver:

Fast om de var bra ersättare i realiteten och inte bara på papperet så skulle alla nya bilar som såldes vara de sorter du nämner. Och vad ska ersätta alla tunga transport? Såvida USA/Indien/Kina inte gör något åt sina utsläpp kan vi i Sverige börja leva som grottmän utan att det skulle påverka miljön i rätt riktig överhuvudtaget.

Dom är ju ersättare i realiteten och det är ju på väg och hända precis nu. Varför vi har så många dieselbilar är för att det satt styrande som tyckte att diesel var frälsaren och namngav bilarna "miljöbilar".
Hade vi istället fortsatt utbyggnaden av gasmackarna (som nu börjat ta fart igen) där vi producerar eget bränsle så hade gasbilen varit en mkt vanligare syn.
Phev och Hev säljer rätt bra just nu och bolag som Volvo kommer sluta sälja dieselbilar 2019 och bara ha hybrider i programet, där bensinarna har partikelfilter.

Scania har fordon idag som går på biobränsle som HVO och Biogas precis som våra bussar. Och det är en realitet.
Kina och Indien gör väldigt mkt åt sina utsläpp, kanske inte bara just för klimathotet utan för att deras närmiljö är väldigt dålig i många fall och det kostar sjukvård. I Kina säljs det mer elfordon än i något annat land.

Det är snarare så att vi i-länder idag börjar sakta in när det gäller utveckling och snabba omställningar jämfört med många andra länder såsom Kina och Indien.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gremanz:

Undrar vad som hade hänt om inte "diesel-skandalen" hade inträffat.

Dr. Winterkorn hade suttit kvar och plågat sina undersåtar på VW.
Men tror ändå diesel hade fått stämpeln miljöbil bortriven av nuvarande regering, dom har aldrig varit pro diesel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Red Beaver:

Min poäng var att det är långt fler bilar än 5% av vår bilpark som är 8 år eller äldre. Och om man skulle förbjuda alla dessa bilar skulle det slå hårt för de som inte har råd med en ny(are) bil. De som kör en äldre bil gör det oftast inte för att det är kul, utan för att plånboken kanske inte tillåter något annat. En äldre driftsäker bil kan du nästan köra gratis om man bortser från bränslet, medan en ny bil måste du serva på verkstäder för att behålla garantier, hemförsäkring, värdeminskning osv.

Enligt artikeln som visserligen är från 2012 är medelåldern på svenska bilar 10,2 år.
http://www.vibilagare.se/nyheter/har-finns-sveriges-aldsta-bi...

Alltså är det extremt många bilar det handlar om som ska skrotas och bytas ut. Och att ersätta dessa med nyproducerade bilar gör ju också skada på miljön.

Har aldrig påstått att 5% representerar 8 år gamla bilar och äldre. Ingen har sagt att bilarna i sig skall förbjudas. Jag har inte sagt att ingen drabbas. Jag har redan berört dessa punkter och bemöter du dem inte i sitt kontext uppstår ett meningslöst cirkelresonemang som inte leder någons stans.

Varje dag brottas jag med trafiken på Östermalm. Jag kan inte minnas sist jag såg en 5 år gammal bil eller äldre faktiskt. Det är inte vetenskap, nej, men det säger lite om vad det är för klientel som bor och vistas på dessa platser. Det är inte personer med låg inkomst som inte har råd att köpa en ny bil men jämna mellanrum. Det är inte heller personer som köper vilken begagnad bil som helst heller. Majoriteten äger nog en euro 6 bil redan.

När det kommer till bilars livslängs så menar branschen att den sjunker. Inte för att bilarna blir allmänt sämre rent maskinellt, utan för att allt fler bilar får kortare modellintervall samt att bilar får allt mer avancerad elektronik med i jämförelsen betydligt kortare livslängd.
Ju äldre en bil blir desto större risk att det inte längre finns reservdelar, eller till ett rimligt pris så att de efter c:a 5 år inte längre lönar sig att repareras över huvud taget. I samma grad innebär tätare modellprogram att andrahandsvärdet sjunker fortare vilket leder till att äldre bilar i större grad utlokaliseras till förorter och kranskommuner.

Vi får väl se hur det blir? Bara två år kvar!

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av orig_rejser:

Alla dieslar borde ha addblue.
Det gör en väldig skillnad.

Tänk om det kunde märkas på straffskatten med...

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."