Detta är oftast fel om man kollar tester, handlar inte enbart om bromsstyrka i skivorna. Jag smällde min Volvo s70 -99 med en Yaris som var runt två år gammal vid olyckan. Syndes knappt i kaross på yarisen men min S70 fick lyftas med kran och skrotas.
Hittade inte klippet nu men finns ett klassiskt klipp när en typ Volvo 940 """svenskt 2ton plåt""" bil blir totalt mosse av en nyare liten pluttbil.
Gissar på att det är detta klipp du syftar på?
Nej en bil är absolut inte säkrare bara för att den är "stor".
Jämför man stora och små bilar som är mer likvärdiga sett till designen när det gäller säkerhet, då är en större bil i regel ett bättre val.
Notera en viktigt sak dock... något ni kan titta i tester på krock säkerhet också om ni inte tror mig, är att en bil som "tål" en smäll, absorberar också energin. En bil som knappt tar skada, absorberar inte ett skit, och skadar passagerarna istället. Detta är varför småbilar har mycket svårare att klara höghastighetskollisioner än större bilar (tänk då samma generation).
I den videon ovan ser man dock hur tekniken verkligen kommer i kapp... på väldigt många år dock.
Antar att det var testet här ni syftade på. Värt att notera också är att i smällen vs Yarisen så är yarisens dörr helt uttryckt precis som volvons, så båda har haft en breach i kupén.
Som jag sa ovan, så länge som bilen har de säkerhets delarna som behövs, airbags, ABS och liknande är den relativt lika imho, men när man jämför tester med en volvo.. utan airbags, tro fan inte den är mindre säker.
En notis dock är fart.
Folk tror att... "jag är i en modern ny bil, så det är bara att bränna på".
http://www.dailymail.co.uk/news/article-2052533/Worlds-fastes... Tillräcklig fart och ingen ålder av bil hjälper. Så tänker ni... men idioten kör ju 120MPH, eller ca 190km/h... skyll dig själv.
Säg mig, vad blir 110km/h + 80km/h i en lastbil? jo, 190km/h in i en lastbil, som mer eller mindre ger samma resultat som ovan. Båda dock helt enligt laglig fart.
Tittar du dock på vad energi, eller G krafter som krävs för att vara dödligt så ser man rätt snabbt tiden är kritisk... dvs tiden man kan absorbera energin. En bil om har mer yta, med samma "teknik" har mao alltid mer chans att kunna designas för att absorbera detta bättre. Det är varför tex Tesla ligger så högt, då de har ingen motor eller annars i vägen, utan mycket plats för en kanonbra krumple-zon. Det är ren fysik.
Men ok, jag förstår er poäng. Det är helt klart en fördel att vara i en ny bil. Problemet är... om nu familjen X säljer sin gamla volvo, som var den enda bilen de hade råd med, och nu köper den absolut billigaste lilla bilen de kan ha råd med... kommer de få bättre skydd? Troligen inte. För långt från alla små billiga bilar har bra skydd alls.
Kommer de rädda fler liv med super tunna däck och usel ABS? nej.
Poängen här jag försöker göra är att den bästa olyckan du överlever, är den du förhindrar att ske. Inte den du kör in i en vägg/mötande bil och får lite mindre skador.