Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2011
Skrivet av Ytbehandlad:

Ah! Ska testa't.
Fick en högre klock på processorn :3
Just lucky I guess.

Hur mycket högre om man får fråga? Från vad till vad?

Jag har inte testat själv än men kan man få ut typ 50 MHz till så skulle man ju inte klaga.

sweclockers prestandaindex

Kan ibland låta ofrivilligt otrevlig.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Purgatory
Registrerad
Mar 2004
Skrivet av ClintBeastwood:

Jag har inte testat själv än men kan man få ut typ 50 MHz till så skulle man ju inte klaga.

Ganska värt det för 3 minuters arbete varav 90% består av att titta på en progress bar :).

Ryzen 1700 @ 3,8, 1,25v. Msi Tomahawk. Vega 64. Samsung no-name b-die @ 3200.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Europa
Registrerad
Okt 2010
Skrivet av ClintBeastwood:

3890MHz istället för 3790, så 100 MHz fick jag med samma voltage settings, brukade krascha i PUBG förut men inte längre

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3050MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2013

Jag har äntligen börjat ta tag i min Ryzen-överklock på allvar. Införskaffade häromdagen 16GB med Ripjaw V 3600 MHz-minnen och fick lätt upp dem i full hastighet via XMP-profilen (eller D.O.C.P 1 som den heter i Crossfire Hero VI). Sedan ställde jag in LLC 1 , manuell Vcore på 1.35 samt Current Capability 140%. Ligger just nu på 3.8GHz utan några bekymmer, men ska köra lite mer rigorösa tester imorgon. Förhoppningen är att jag ska kunna hålla 3.9 på 1.35 volt, men om 3.8 är taket så är det inte fy skam.

CPU: AMD Ryzen 1700 @ 3.8GHz | Kylning: Custom Loop | Nätagg: EVGA SuperNOVA G2 850 W | Grafikkort: EVGA Geforce GTX 980Ti SC+ | RAM: GSkill Ripjaws V @ 3600 MHz 16GB | Moderkort: Asus Crosshair VI Hero | OS: Win 10 | SSD: OCZ 960GB - Sandisk Ultra Plus 256 GB - Crucial BX100 500GB | Hörlur: Audio Technica M50x | Case: Fractal Design Define S

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Arvika/Thn/localhost
Registrerad
Jul 2001

Efter att ha börjat stabilitetstesta med intelburntest så får jag nöja mig med 3.9 @ 1,42v på min 1700x.

Samma cpu var prime stabil i 4050mhz. Nu är den 100% stabil, vilket är det absolut viktigaste för mig.

Skickades från m.sweclockers.com

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2005
Skrivet av tellus82:

Många rekommenderar linx till minnestest, själv får jag inte det att lira alls och har inte orkat sätta mig in i programmet mer än så. Går att köra linpack med max minnesanvändning i OCCT också.

FPU testet i aida är hyffsat bra för maximal temp men inte direkt någon indikation på stabilitet.

Nu har jag lekt lite med Prime95, körde "blend" testet utan någon övrig konfiguration alls, faktum är att Prime95 verkar pusha upp värmen hårdare på min 1600X jämfört med "Stress FPU" testet i Aida64. För mig att "Stress FPU" maxade min på ca 70-71grader, i början låg mitt länge på ca 68 grader i Prime95 men sedan efter kanske 5-6 minuter verkar den nått en tuffare del på testet som körde upp den i 73-74.

Jag har ingen luftkylare att skryta om direkt, en "be quiet! Pure Rock Slim", det bör tilläggas.

Hur länge bör man köra Prime95 (tex blend test) för att få en vettig indikation på stabilitet? Den kör igenom en rad olika testscenarion, är det så?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Maj 2007
Skrivet av makatech:

4,4GHz?

Ditt mini ITX-modekort från Gigabyte verkar ju toppen och kombinerat med den gigantiska/effektiva Noctua D15 kylaren en svårslagen kombination.

Men väldigt bra att du härjat så mycket med ditt GA-AB350N-Gaming WIFI moderkort för oss andra som har funderingar på mini-ITX byggen, känns som det självklara valet.

Vilket gtx 1080 kort blev det?

Jag byggde själv ihop en ITX-låda med Asrocks motsvarande variant, måste säga att deras byggkvalite kan vara något av det sämsta jag stött på. Dels lossnade hatten på M.2 stand-off-skruven med resterande del kvar i moderkortet, gick att få loss till slut men det krävdes en hel del tålamod... Sen gick även plastbiten av för att låsa fast grafikkortet i PCIE-porten.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Dec 2015

Så orkade äntligen dunka in nya BIOS för mitt X370 med nya AGESA 1.0.0.6b som släpptes i början av veckan, 18/9 tror jag bestämt. Kan rapportera att det Pstate klock fortfarande är borttaget som alternativ däremot så har de äntligen fixat Pstate buggen för oss på detta bräde. Kunde för första gången sen köp sätta manuell volt utan att CPU låste ratio till 15.5 i windows. Använder mig dock fortfarande av offset då jag föredrar nedklock av VDDR i IDLE. I detta bios verkar det även tillagts dynamisk VID som pendlar mellan 0.400 - 1.238 för mig med offset. Offset har jag kvar sen tidigare på 0.14375 Vilket ger mig en volt på ca 1.38175.

ASUS PRIME X370-PRO | AMD Ryzen 1600 3.9 @ 1.38 | Noctua NH-D15 | Corsair 2x8 DDR4 3200Mhz @ 1.40 Vengeance LPX | KFA2 GTX 980ti OC Black @ 1377/7908| Samsung 850 Evo 250Gb, Kingston HyperX Fury 120Gb | Corsair RM750x | Fractal Design R5 Svart | Beyerdynamic DT770 pro 80 | Vortex Pok3r |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sälen
Registrerad
Maj 2004

@makatech: Prime95 och OCCT använder sig av "power cycling" och med det menar man att man varvar "enkla tester" med "tuffa tester" vilket gör att under vissa deltest kommer processorn utveckla långt mer värme & dra långt mer ström än andra delmoment. Man gör cykler för att skona VRM/PSU samt hårdvaran i stort men ändå sätta tillräcklig press på den.

Vad det gäller stabilitet så brukar man generellt räkna ett dygn i prime för att vara helt stensäker, det har dock hänt att instabillitet visat sig senare ändå men man kan också köra lite olika tester, ett par timmar prime & sen ett par timmar occt & kanske ett par timmar linpack, går den igenom det utan strul så är den nog hyffsat stabil. Den är hur som helst ljusår mer stabil än att bara köra cinebench.

3DMark | R7 1800x | Asrock X370 Professional Gaming | Corsair 16GB LPX 3733 c17 (sr-bdie) | Cryorig R1 Ultimate | MSI GTX1080 Gaming X | 256GB 840Pro, 1050GB MX300, 2x 120GB 510, 3TB 7200rpm | RM750x | Xonar Phoebus | Phanteks Enthoo Evolv Atx | Acer Z35 | Logitech G810 & SS Rival 500 | Xbox One | Elite Controller | G920 |