Permalänk
Medlem

CPU spikar // FPS drops // Ny Laptop

Hejsan allesammans!

Jag köpte för ett par veckor sedan en ny laptop som jag tycker beter sig lite lustigt.

Laptopen fryser till i kanske 0,5-1 sekund när jag startar olika program, googlechrome, öppnar inställningar i windows, i princip vad som helst. Det händer titt som tätt, startar jag om datorn och låter den ladda upp ordentligt (upp till 5 minuter) och sedan startar något så kommer det. Om jag spelar ett spel "Diablo3, CSGO, LoL" och stänger av det och sedan öppnar något program som googlechrome, något windows program, så spikar det igen.

Kollar jag under Task Manager och Performance så ser man tydligt spikarna på CPUn som är allt från 30-100%.

När jag spelar Diablo3 och CsGO där jag kan ha koll på fpsen så dyker den ner till runt "50" (nån gång i minuten), från stabila "60" då jag kör med VSync på. Det händer när som oberoende på mängd saker på skärmen =P
Om det är något som är relaterat till spikarna i Windows vet jag ej men hade det ena löst det andra hade man ju blivit överlycklig.

Laptopen jag köpte är denna, https://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=4405358

Spikarna i Windows på CPUn har varit sedan jag starta upp den för första gången.
Jag har testat oändligt många lösningar och återställt datorn 3 gånger sedan jag köpte den.

Jag har kört felsökningar med.
IntelProcessor Diagnostic Tool 64bit
Intel SSD Toolbox - v3.4.7
Windows Memory Diagnostic
system file check (SFC) I Command Promt

Jag har testat mängder olika inställningar i Nvidia Kontroll Panel, Jag har testat olika Energispar funktioner, kör för tillfället med High Performance.

Efter senaste återställningen har jag installerat,
Driver Booster 4 och uppdaterat samtliga drivrutiner, även kollat allt manuellt.
Kört CCcleaner samt Advanced system care 10
Startat Spybot
Sedan har jag inaktiverat en del services som folk rekommenderar.
Jag har även ställt in virtuellt minne till custom size 4096minimum till 4096maximum.

Men som sagt spikarna har ju varit sedan grundinstallation och det är kvar även efter återställningar så antar att jag inte skapat det själv=P

Har ni några tips på vad som kan va "problemet" så vore jag tacksam för all hjälp! Även andra tips på vad man borde/inte borde med en ny laptop för att optimera den för spel är varmt välkommet! Suttit som sagt i 2-3 veckor och försökt få den att kännas bra men lyckas fan inte =/

MVH Mackemos!

Permalänk
Medlem

Har du varit inne på piratebay på senaste kan du ha en bitcoinminer installerad. Kolla om det finns konstiga processer i bakgrunden.

Permalänk
Medlem

Kör ju med både CC cleaner och Advanced system care sedan jag ominstallera.
Samt har ej varit inne där

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Såhär gjorde jag med min laptop.

Installera om Windows så du får en färsk version på datorn samt att all bloarware försvinner.
Det löste mina prestandaproblem med min alienware:)

Visa signatur

Stationär: 8700K/16GB 3600hmz/GTX 1080ti
Portabel stationär: Ncase M1/5600X/16Gb 3600hmz/GTX 1070/Asus XG17
Laptop: Alienware 17r2/4970HQ/16Gb/GTX 980M

Permalänk
Medlem

Du menar att jag ska installera om det själv då och inte använda system-återställningsfunktionen som finns. Tänker på den som raderar all data från laptopen och installerar om allt automatiskt så man bara behöver fylla i lite egna uppgifter vid första uppstart.

Sådana fall hur ska jag gå till väga då? Ladda ner en ny version av Windows10 och lägga på USB Disk eller liknande för saknar cdrom/dvd spelare.

Permalänk
Medlem

https://www.pcworld.com/article/3141742/windows/how-to-reinstall-windows-10-without-any-bloatware.html

Hitta det där, kanske detta du menade?
Kommer testa detta ikväll när jag tröttnar på att spela om någon kan konfirmera att detta blir så rent som möjligt som hon säger!

Vad anser ni om programmen jag använt tidigare för att försöka optimera datorn,
CCleaner
Advanced system Care
Spybot Anti-Beacon
Intel SSD-Toolbox

Även att virtuellt skapa mer ram, använda DDU för att installera nyaste grafikdrivrutinerna för mina grafikkort, avaktivera vissa Tjänster, Cortana samt stänga av allt som skickar iväg information till windows etc.

Skulle verkligen uppskatta en guide/lista med rekommendationer för laptop användare om ni anser att allt detta jag gjort tidigare är överdrivet eller tom kanske dåligt. Rekommendationer som gynnar spelande då jag enbart spelar på den!

Permalänk
Medlem

Gjort en ren installation av windows nu och valde att radera allting.
Ändå så står det att Appz tar 48gigabyte av hårdisken. Skapligt värdelöst.