Rykte: AMD arbetar på nya grafikkort baserade på Vega 11

Permalänk
Melding Plague

Rykte: AMD arbetar på nya grafikkort baserade på Vega 11

Nya uppgifter talar för att Radeon RX Vega 56 och RX Vega 64 följs upp av 13 nya grafikkort baserade kretsen Vega 11. Dessa ska ersätta modeller i Radeon RX 400- och RX 500-serien.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Avstängd

Äh, hyllorna kommer ändå att stå tomma pga alla miners..vi som faktiskt spelar med dessa får ju inte se röken av dessa kort..

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VadSaDu:

Äh, hyllorna kommer ändå att stå tomma pga alla miners..vi som faktiskt spelar med dessa får ju inte se röken av dessa kort..

Är Vega så populärt för miners, är verkligen vega 64 prisvärt för det syftet. Trodde det var att AMD hade produktions problem?

Permalänk
Medlem
Skrivet av VadSaDu:

Äh, hyllorna kommer ändå att stå tomma pga alla miners..vi som faktiskt spelar med dessa får ju inte se röken av dessa kort..

Bara att beställa och vänta, vi i Sverige är ett av få länder som ens kan köpa korten för MSRP.

Att det fortfarande bara finns referenskort är dock skamligt, skulle aldrig spendera mina egna pengar på de korten som finns ute idag.

Permalänk
Medlem

http://www.tomshardware.com/news/amd-vega-custom-graphics-car...

De har inte ens AIB-korten för VEGA 64/56 redo än. Finns också rykten på att de sedvanliga varianterna hos vissa märken (t.ex. MSI's Gaming serie) inte kommer släppas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VadSaDu:

Äh, hyllorna kommer ändå att stå tomma pga alla miners..vi som faktiskt spelar med dessa får ju inte se röken av dessa kort..

Tror inte du behöver oroa dig för detta. Mining verkar bli allt mindre lönsamt så det är inte alls säkert de köper så många av dessa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Tror inte du behöver oroa dig för detta. Mining verkar bli allt mindre lönsamt så det är inte alls säkert de köper så många av dessa.

Fast det har man väl sagt i några års tid. Och när den populära valutan blir svår att bryta, dyker en ny upp och allt tar fart igen.
Det bästa vore väl att de tillverkar en strömslukade best till krets som gör det helt ovärt att använda kortet till att bryta kryptovalutor, men det skulle väl även göra att gamers vänder ryggen till.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X, ASUS TUF B650-Plus wifi, Kingston Fury Beast 32GB 6000Mhz CL30, Kingston KC3000 2TB, Sapphire 7800 XT Pulse, Peerless Assassin 120, DarkPower 630W, Benq XL2411T + DELL U2312HM, Phanteks Eclipse P400S

Permalänk
Medlem

@ronnylov: Visst, mining blir mindre lönsamt sett till antal bitcoins, men sålänge efterfrågan ökar kommer det fortfarande vara lönsamt i svenska riksdaler räknat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeVvE:

Att det fortfarande bara finns referenskort är dock skamligt, skulle aldrig spendera mina egna pengar på de korten som finns ute idag.

Enda undantaget är väl om man har tänkt sig att vattenkyla, Vega 56@MSRP med fullcover block är svårslaget I dagsläget.

Permalänk
Medlem

Det här låter som en hyfsat bra idé och förmodligen den väg jag skulle gått själv om jag bestämt.

  • Sänker kostnaden för det dyra HBM

  • Ta bort streamprocessorer som ändå inte används. På så sätt får man en mindre chip och således högre yield

  • Utnyttja HBCC om man når en VRAM vägg

  • Lägre effekt vid lägre frekvenser/spänning

Det ska bli intressant hur den slutar dock. Jag tror ingenting förrän jag ser benchmarks och var gränsen går för streamprocessorerna.

Jag undrar lite om det här är rester från Vega 64 på samma sätt som de gjorde med Ryzen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av KalBumling:

Enda undantaget är väl om man har tänkt sig att vattenkyla, Vega 56@MSRP med fullcover block är svårslaget I dagsläget.

Vega 64 ger dig ungefär samma prestanda/kr som 56 om man utgår från priserna komplett tar för båda (Vega 56 4359kr och vega 64 5090kr)
Och sweclockers prestandaindex Så i alla fall om du har en freesync skärm är det inte så tokigt att köpa ett Vega 64 heller.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Detta kan bli mycket bra misstänker jag. Lite snabbare än rx570 för den nerskalade pro varianten med ganska mycket lägre värme och strömförbrukning. Kommer säkerligen klocka långt över polaris kretsarna vilket kan vara en slags "double edged sword" där OM amd väljer att pressa kretsen till det yttersta så lär dom plocka ut ännu mer prestanda dock ganska hög strömförbrukning..

Intressant iaf. Ser fram emot dessa kort:)

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Vega 64 ger dig ungefär samma prestanda/kr som 56 om man utgår från priserna komplett tar för båda (Vega 56 4359kr och vega 64 5090kr)

Vega 56 med 64 bios under vatten ligger inom 2-5% av 64 när man överklockar båda, beror mycket på hur högt du får upp HBM då det skiljer extremt lite mellan 56/64 vid samma klockhastighet (under 2% i de flesta titlar) men 64 har aningen bättre binnade HBM kretsar. Vega 56 verkar ligga nånstans 1000-1050MHz HBM med 64 Bios i genomsnitt medans ganska många 64 klarar 1100 så länge man håller HBM temperaturerna nere.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KalBumling:

Vega 56 med 64 bios under vatten ligger inom 2-5% av 64 när man överklockar båda, beror mycket på hur högt du får upp HBM då det skiljer extremt lite mellan 56/64 vid samma klockhastighet (under 2% i de flesta titlar) men 64 har aningen bättre binnade HBM kretsar.

Jo visst om man vill hålla på med sånt brukar budgetkretsarna bli väldigt prisvärda. Men tror de flesta struntar i att byta bios på deras nya grafikkort för över 4000kr.
Samma gällde ju HD 6950 som ibland gick låsa upp till 6970 eller R9 fury som gick låsa upp till Fury X.
Har man orken/kunskapen är det kanske vettigt men ska jag rekommendera något till en vän så blir det inte kortet man behöver byta bios på och grejer.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Jo visst om man vill hålla på med sånt brukar budgetkretsen vinna. Men tror de flesta struntar i att byta bios på deras nya grafikkort för över 4000kr.

Snarare så att det är fler procentuellt sett i det prissegmentet som är beredda att flasha bios för extra prestanda, desto högre du kommer i prissegmenten desto större andel av köparna är entusiaster. Sen har ju Vega tom dubbla bios och ett av dom är omöjligt att flasha så riskerna är i princip noll.

Sen ska du köra 64 bios på ett 56 så bör man vattenkyla kortet, referenskylaren pallar ju inte med 64 till att börja med. Är man villig att dra på ett custom block för vattenkylning så har man ju i min mening redan gjort en mer riskfylld modifikation än en simpel bios flash.

Permalänk
Avstängd

AdoredTV har nog rätt när han sa att Vega 10 är den sista stora GPU Chippet ifrån AMD Radeon, Med Navi kommer vi se Ryzen influenser ta över även GPU sidan. Flera Kretsar i infinity fabric.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Medlem

Jädrar. Mellansegmentet får HBM? Sicken lyx.

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 32GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980 2-way SLI

Permalänk
Medlem

@Teddis:

Bara för att det är Vega som arkitektur behöver det inte betyda att korten kommer med HBM, AMD kan lika gärna ha använt en GDDR5/6 kontroller.

Permalänk
Medlem

Inget direkt förvånande utan rätt väntat att kretsarna som ersätter befintliga polaris kommer vara baserade på Vega.
AMD hade någon bild som visade hur vega skulle stå för merparten av försäljningen av deras GPU 2018.
Det jag ställer mig tveksam till är HBM2, jag har svårt att se ersättaren för RX 550 och 560 med HBM2.
13st grafikkort blir bredare än dagens utbud och jag undrar hur alla ska få plats i segmentet även om det innefattar dGPU i laptops och integrerat i moderkort.
13st kort är fler än nuvarande RX 4/5xx serie och är ett väldigt stort antal, kan det verkligen stämma?
http://www.amd.com/en/RX-series

Permalänk
Avstängd
Skrivet av KalBumling:

@Teddis:

Bara för att det är Vega som arkitektur behöver det inte betyda att korten kommer med HBM, AMD kan lika gärna ha använt en GDDR5/6 kontroller.

nej för det blir typ 30-50 mer watt per kort.

första generationen low- mid Tier HBM2 kort kommer komma med 4GB HBM2.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Medlem
Skrivet av _Merc_:

nej för det blir typ 30-50 mer watt per kort.

första generationen low- mid Tier HBM2 kort kommer komma med 4GB HBM2.

HBM kostar för mycket samt behöver en imposer vilket i dagsläget inte är gångbart i de lägre segmenten (knappt det ens är för vega56/64). Om Vega 11 använder en 256 bit GDDR5/6 buss så snackar vi snarare max 20-25W mer än 1 stack HBM.

Permalänk
Hjälpsam

@KalBumling: Det var ju uppe en artikel om hur dyrt detta var, kommer inte ihåg var, men denna artikel hade stora felaktigheter och kostnaderna var starkt överdrivna, enligt forumet på beoynd 3D.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av VadSaDu:

Äh, hyllorna kommer ändå att stå tomma pga alla miners..vi som faktiskt spelar med dessa får ju inte se röken av dessa kort..

Skrivet av Zero Cool:

Fast det har man väl sagt i några års tid. Och när den populära valutan blir svår att bryta, dyker en ny upp och allt tar fart igen.
Det bästa vore väl att de tillverkar en strömslukade best till krets som gör det helt ovärt att använda kortet till att bryta kryptovalutor, men det skulle väl även göra att gamers vänder ryggen till.

Skickades från m.sweclockers.com

Amen, sluta vara så gnälliga. Ni ska skita i vad folk köper sina kort för.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem

Betyder detta att RX 580s ersättare enbart kommer med 4GB?
Kännns i så fall som ett steg åt fel håll...

Permalänk
Medlem

"Några ytterligare detaljer kring lansering och pris är ännu inte kända, men Radeon RX Vega 32 och RX Vega 28 väntas konkurrera med Nvidias Geforce GTX 1060." - 18 till 24 månader senare..

Visa signatur

Chassi: Define Mini C Mobo: ASUS PRIME B450M-A CPU: Ryzen 5 2600 GPU:MSI GTX 1080 Gaming X RAM: Corsair Vengeance LPX 16 GB 3200 MHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av simon15:

"Några ytterligare detaljer kring lansering och pris är ännu inte kända, men Radeon RX Vega 32 och RX Vega 28 väntas konkurrera med Nvidias Geforce GTX 1060." - 18 till 24 månader senare..

Det känns ju helt meningslöst med tanke på 470-480-570-580.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av simon15:

"Några ytterligare detaljer kring lansering och pris är ännu inte kända, men Radeon RX Vega 32 och RX Vega 28 väntas konkurrera med Nvidias Geforce GTX 1060." - 18 till 24 månader senare..

480/580 konkurrerar redan med 1060, Vega 11 kommer gå förbi 1060 och 580 i prestanda men ligga i samma prisklass.

Skrivet av ThomasLidstrom:

Betyder detta att RX 580s ersättare enbart kommer med 4GB?
Kännns i så fall som ett steg åt fel håll...

HBCC kommer att dra ner behovet att minnesmängden om de får det att fungera. att tänka på är att kort i den prisklassen riktas emot 1080P och inte 4k. även om jag själv inte är intresserad av endast 4GB minne på ett kort om de får det att funka bra så kan det bli en vinnare av budget - mid tier.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

Amen, sluta vara så gnälliga. Ni ska skita i vad folk köper sina kort för.

Ja jag skiter i vilket. Min poäng var att gör man kortet dåligt för ena gruppen användare så påverkar det säkerligen den andra gruppen också.
För min del kan någon gärna få köpa ALLA kort och slänga på tippen.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X, ASUS TUF B650-Plus wifi, Kingston Fury Beast 32GB 6000Mhz CL30, Kingston KC3000 2TB, Sapphire 7800 XT Pulse, Peerless Assassin 120, DarkPower 630W, Benq XL2411T + DELL U2312HM, Phanteks Eclipse P400S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

@KalBumling: Det var ju uppe en artikel om hur dyrt detta var, kommer inte ihåg var, men denna artikel hade stora felaktigheter och kostnaderna var starkt överdrivna, enligt forumet på beoynd 3D.

Fakta är att HBM är dyrare än GDDR5/6, sen hur mycket dyrare det är går att spekulera om. Sen om Vega 11 använder GDDR6 så kommer AMD få mer bandbredd med en 256 bit buss än vad HBM2 erbjuder med 1 stack i dagsläget. Allt HBM erbjuder i dagens läge är prestanda/watt och det är varför standarden skapades, jag tvivlar på att AMD tagit risken med en mid range GPU för att tjäna 25~W. Vega 10 var en en helt annan historia där dom slår I taket för PCIe standarden och varje sparad watt på minnessystemet är extra prestanda.

Ytterligare ett problem med HBM är tillgången, om Vega 11 verkligen använder HBM som kommer vara en produkt med högre volym än Vega 10 så kan vi glömma att få se större mängder tillgängliga innan dom problemen har löst sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zero Cool:

Fast det har man väl sagt i några års tid. Och när den populära valutan blir svår att bryta, dyker en ny upp och allt tar fart igen.

Skickades från m.sweclockers.com

Lätt att tänka så. Tyvärr (dess bättre) funkar det inte så. Har du investerat i ett grafikkort för mining så minar du det som är lönsamt, alternativt så säljer du kortet. Dyker det upp en ny lönsam valuta så byter du till den. Du är inte ensam om detta utan alla andra byter också, vilket gör att svårighetsgraden gör den nya valutan olönsam riktigt fort.

Sedan kommer många valutor börja med Proof-of-Stake (POS) snarare än Proof-of-Work (POW) som miners idag kör mot, vilket kan tvinga många att byta valuta att mina trots att lönsamhet fortfarande finns.

Mining bygger snarare på att det finns ett ökande värde/förtroende för kryptovalutor.

Om AMD sedan lyckas leverera stora volymer så är det så klart bättre för alla, även om jag tänker mig att gamers gärna ser nästa generations grafikkort istället

Visa signatur

"Trying is the first step to failure." - Homer Simpson