Permalänk
Medlem

HP Pavilion a367c hur stor hårddisk?

Har som rubriken säger en gammal HP Pavilion a367c.

Uppgraderade den med mer minne ur en likadan skrotad dator.
DVS den har nu 1GB minne, annars allt standard.

Har tänkt göra en NAS server av datorn än att bara köra den till skroten.

Men en 160 GB IDE hårddisk är tok för litet.

Det finns Sata portar och har funderat och sätta dit i alla fall en 4 TB disk.

Men den stora frågan blir att hittar datorn så "stor" disk?

Varit med om det förr i tiden med gamla datorer som ej klarat av stora diskar.

Om det ej fungerar "on the fly" går bios uppgradera i denna dator så att den klarar av minst 4TB?

Permalänk
Medlem

@kisumisu:
I och med att den har SATA (visserligen troligtvis SATA-1), ska det inte finnas någon begränsning, iaf. vad jag kunde hitta.
Nu har jag visserligen varit med om diskar över 640GB inte har hittats, men det var på ett SATA kotroller kort, inte moderkortet's SATA uttag.

Så om du har en disk över 640GB du kan prova med, rekommenderar jag att du gör det, för hittas den, så kommer troligtvis en 4TB disk att hittas, eftersom vad jag vet finns det ingen begränsning efter 640GB ännu.

Om det är som jag misstänker att det är WinXp på den, så om du inte är medveten om det har dock XP en begränsning på 2TB (per parttion) i och med att XP inte stödjer GPT utan bara MBR.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem

@Belzader:

Tack för ett bra och informativ svar.
Bra veta att sata ej ska ha nån gräns.

Jag har tyvärr bara gamla 80gb och 256 gb diskar.

Mycket rätt är det winxp men den ska jag ersätta med nas4free tänkte jag eller nån äldre version av ubuntu eller debian.

Pluggade in en extern 2TB usb hårddisk och den svalde datorn iaf helt utan problem.
Är den största externa jag har.
Ser dock att 4TB USB är nästan billigare än Sata.
Fast blir väl kanske för söligt köra externt på gammal burk.....?

Permalänk
Medlem
Skrivet av kisumisu:

Fast blir väl kanske för söligt köra externt på gammal burk.....?

Är helt beroende hur mycket du läser/skriver från/till den, men ja generellt är USB långsamt (iaf. USB 2.0) gemfört med en disk kopplad internt.
Bryr du dig inte om att du bryter garantin, kan du "slakta" den externa du köper och koppla disken som sitter där internt istället, då de flesta har en helt vanlig SATA disk, det finns dock undantag där SATA kontakten på disken är ersatt med en USB, så det är en risk man får ta.
Dock så är iaf. vad jag vet detta mest vanligt på 2.5" externa.

Har datorn PCI-E (1-4x) är ett alternativt att köpa ett USB 3.0 kontroller kort, då de flesta externa idag är det.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Belzader:

Är helt beroende hur mycket du läser/skriver från/till den, men ja generellt är USB långsamt (iaf. USB 2.0) gemfört med en disk kopplad internt.
Bryr du dig inte om att du bryter garantin, kan du "slakta" den externa du köper och koppla disken som sitter där internt istället, då de flesta har en helt vanlig SATA disk, det finns dock undantag där SATA kontakten på disken är ersatt med en USB, så det är en risk man får ta.
Dock så är iaf. vad jag vet detta mest vanligt på 2.5" externa.

Har datorn PCI-E (1-4x) är ett alternativt att köpa ett USB 3.0 kontroller kort, då de flesta externa idag är det.

Intressant!

Fråga just i en databutik hur det möjligt extern disk kostar mindre när det ingår usb sladd kabinett och vissa fall tom omformare. Borde bli dyrare, men han sade det beror på åtgången.
Dvs fler köper idag externa diska än interna.
Helt sjukt om det samma disk bara inbyggt och billigare....

Antar det standard diskar i dom externa som kräver extern strömmatning?

Permalänk
Medlem
Skrivet av kisumisu:

Antar det standard diskar i dom externa som kräver extern strömmatning?

Ja, en 3.5" disk kräver mer ström än vad USB kan ge.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Belzader:

Ja, en 3.5" disk kräver mer ström än vad USB kan ge.

Är det annars nån stor skillnad mellan diskar alltså intern vs extern?
En extern disk är väl menats att ha inkopplad en kortare tid och inte 24/7...?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av kisumisu:

Är det annars nån stor skillnad mellan diskar alltså intern vs extern?
En extern disk är väl menats att ha inkopplad en kortare tid och inte 24/7...?

Beror på hur du menar.
Rent fysiskt är det ingen som helst skillnad, förutom att det är annorlunda hur den kopplas (och hur datorn ser den).

En extern disk kan vara inkopplad 24/7, däremot ska den inte användas på samma sätt som en intern.

Har varit med om flera gånger att folk har kommit in med "döda" externa diskar just för att de tror att den kan användas på samma vis som en intern.

Alla mekaniska diskar alstrar värme vid belastning, och instäng i ett trångt chassi utan någon större chans att värmen kan försvinna, resulterar lätt i att disken blir överhettad, redan vid ~60 grader börjar en mekanisk disk få problem.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Belzader:

Beror på hur du menar.
Rent fysiskt är det ingen som helst skillnad, förutom att det är annorlunda hur den kopplas (och hur datorn ser den).

En extern disk kan vara inkopplad 24/7, däremot ska den inte användas på samma sätt som en intern.

Har varit med om flera gånger att folk har kommit in med "döda" externa diskar just för att de tror att den kan användas på samma vis som en intern.

Alla mekaniska diskar alstrar värme vid belastning, och instäng i ett trångt chassi utan någon större chans att värmen kan försvinna, resulterar lätt i att disken blir överhettad, redan vid ~60 grader börjar en mekanisk disk få problem.

Ok så du menar att gömma en extern disk inne i datorn är dålig ide, men att ha disken utanför datorn i någorlunda kyld rum är ok?
Bättre slakta en extern disk till intern då?

Läst på nätet att även interna diskar finns i olika versioner, nåt som sant eller bara en försäljningstrix?
Då syftar jag på diskar av samma tillverkare och teknik dvs mekaniska diskar (Inte ssd som helt annan teknik).
Märker själv också skillnad på disk o disk, har några externa som jobbar tyst och fint, medans jag har en som för väsen dvs man hör hur disken går.

Funderar lite på extern så man slipper binda disken till den stora gamla datorn.
För har inga planer köpa en ny när den paijar, möjligtvis en NAS...men vet ju att dom flesta routrarna klarar någonslags NAS också. Men lite svårt koppla in en Sata till en router....

Samtidigt vill jag ha en disk som man kan lita på, värdelöst ens lägga en enda krona på nåt som paijar snart.
När det gäller hastighet skulle jag kunna kanske leva med lägre hastighet och köra nerladdningar och torrents till dom gamla Sata diskarna som fortfarande fungerar men är helt värdelösa till backup eller nån privat server.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kisumisu:

Ok så du menar att gömma en extern disk inne i datorn är dålig ide, men att ha disken utanför datorn i någorlunda kyld rum är ok?
Bättre slakta en extern disk till intern då?

I princip ja på båda, fast du kan gömma den inne i datorn om du sätter dit en fläkt som blåser på den för att kyla ner den, vill du ha en tyst fläkt köp en silent 80/90mm eller en 120/140mm.
Efter ha sett överhettnings problem med många externa (och upplevt det själva också), kyler jag alltid dem numera.

Skrivet av kisumisu:

Läst på nätet att även interna diskar finns i olika versioner, nåt som sant eller bara en försäljningstrix?
Då syftar jag på diskar av samma tillverkare och teknik dvs mekaniska diskar (Inte ssd som helt annan teknik).
Märker själv också skillnad på disk o disk, har några externa som jobbar tyst och fint, medans jag har en som för väsen dvs man hör hur disken går.

Det är sant, ta te.x WD's sortiment där Green är en 5700RPM disk och därmed tystare än Black som är en 7200RPM och prestanda disk. Nu är visserligen i stort sätt alla WD's diskar "ganska högljudda" och man hör när de spinner upp/ner.
Just skillanden mellan RPM påverkar väldigt mkt hur "högljudd en disk kan upplevas som.

Skrivet av kisumisu:

Funderar lite på extern så man slipper binda disken till den stora gamla datorn.
För har inga planer köpa en ny när den paijar, möjligtvis en NAS...men vet ju att dom flesta routrarna klarar någonslags NAS också. Men lite svårt koppla in en Sata till en router....

Det kan du lösa genom att köpa ett tomt externt USB chassi, när du kommer till behovet att ha den som extern igen.

Skrivet av kisumisu:

Samtidigt vill jag ha en disk som man kan lita på, värdelöst ens lägga en enda krona på nåt som paijar snart.

Det är lite "gambling" när man köper "udda" märke av extern disk, då det varierar väldigt vad det är för disk som sitter i.
Köper man dock märkes externa diskar te.x Segate/WD så har de alltid sina egna diskar i.

Skrivet av kisumisu:

När det gäller hastighet skulle jag kunna kanske leva med lägre hastighet och köra nerladdningar och torrents till dom gamla Sata diskarna som fortfarande fungerar men är helt värdelösa till backup eller nån privat server.

Ett tag körde jag med liknande, mao, laddade ner till en disk, för att ha inställt i torrent programmet att när var färdigt nerladdat flyttades filer till en annan, detta kan visserligen ta en hel del tid för programmet att flytta på filerna om det är en extern disk (och därmed långsam), men detta upplägga slöar inte ner nerladdningen.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem

Det som stoppas in i hårdisktillverkarnas egna externa 3.5" USB-diskar kan variera efter tillgången i deras produktion även om skalet på utsidan och dess namn ser likadan ut under flera år.

Sanningen är att diskarna produceras i enorma upplagor och man kan inte ha för många varianter rullande parallellt på samma gång - tex. tittade man på en WD green (som ofta stoppades in i just USB-externa diskar) och en WD-red från samma tidsperiod så är skillnaden närmast kosmetiskt - dvs en röd etikett istället för en grön samt att det är olika firmware inskjutna på dess kontrollerkort. Chassie-mässigt, lagermässigt, inkråmsmässigt (skivor, läsarmar mm.) är identiskt, vartfall med ögonen kan man inte se någon skillnad.

Så är det för de andra disktillverkarna också och idag så är molntjänstföretagen typ Google, Amazon och Facebook mfl. de stora köparna av diskarna med önskad högre krav på livslängd vilket sakta också sprider ned sig till konsument-nivån av diskar - som tex. Seagates 8TB-archivedisk är exakt samma i den externa USB-disken som man köper till lägre pris än den lösa OEM-disken för inbyggnad och det är en disk för 24/7-drift och inte en 'desktop-disk' som snurrar 6 timmar om dagen - vinsten är för liten och logistiken för dyr för att man skall dela upp disken i fråga till en 'konsument-typ' och en annan för server-användning med i grunden samma disk.

Jag tror att det blir mer och mer så när det gäller externdiskar för konsumenter att det är exakt samma diskar som används inom molntjänstföretagens stora servrars bulklagring/on-line arkiv av data utan någon större kvalitetsskillnad (sedan har man förvisso SAS-diskar, men då är det annan typ av diskar för mer arbetsintensiva saker eller högre krav på datasäkerhet, nu tillsammans med SSD och förstås en helt annan prislapp).

Oavsett hur snabba SSD man än använder så kommer man till slut läget att datat måste förvaras lång tid och med hyffsad säkerhet över tiden och så länge SSD har en pris mellan 6-10 ggr dyrare per TB än snurrdiskar så kommer snurrdiskar att användas
- snurrdiskar är dagens magnetband för online-långtidsarkivering...

Som privatperson så är bandbackup inte att tänka på idag - hårddiskarna (typ seagate 8TB achive-disk) är billigare per TB än bara de enskilda bandkassetterna för LTO7-bandmaskinerna - sedan tillkommer 35 papp bara för bandspelaren och kräver SAS-gränssnitt och klarar tillräcklig hög och jämn throughput under backup (typ 300 MB/s kontinuerligt utan ryck, stall och avbrott) mot datorn i fråga för att inte få shoe shining av banden ifråga ...

Permalänk
Medlem

@xxargs:

Ja Seagate diskar verkar dessutom vara enkla ta isär.

Har själv en äldre seagate på 2TB som snurrar på felfritt, men den disken får vara extern för jag vill ha en 4+ TB.
Men just den här 2 Tera disken verkar som det nåt som sitter bara löst innuti.

Helt sjukt att en extern disk med mer material än bara disken kostar mindre!!!

Permalänk
Medlem

Såg nu att man kan få en seagate archive 8TB lös disk för ca 2200kr på nätet.
Så blir väl o beställa än att supporta lokala databutiken....som tar 1500kr för en lös 4TB.

Priserna verkar mer logiska online dvs att extern dyrare....