Vilket är det värsta Jobbet du haft?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Enligt lag får du inte jobba efter 23.00 om du är under 18 år.

Enligt lag fick jag heller inte jobba svart. Men, där och då tänkte jag inte så mycket på det. Det var pengar till körkort och datordelar.

Visa signatur

ASUS Z170-K | ASUS Strix 960 OC 4GB | Crucial Ballistix Sport LT 16GB 2400MHz | Core i5-6600K @4,2Ghz| Corsair 650W | Fractal Design Define S | BenQ XL2411 144hz | Intel 600p M.2 256gb

Permalänk
Medlem

Via Manpower 1996 tror jag det var. Gick sista året i gymnasiet.

Skulle sanera stora cisterner nere i hamnen i Malmö. Cisternerna innehöll gummi av någon sort.
Men verksamheten pausades för att vi tonåringar skulle rensa dessa under 3 dagar. Vi var 3 eller 4 stycken. En av dem gick på amfetamin och var super konstig.
Hur som helst, så började det plötsligt bli väldigt varm inne i dessa cisterner.
Då skrek en av de som var anställda och som stod utanför samt höll koll på vara syrgas masker/utrustning (fanns ingen luft att andas där inne), att det hade börjat brinna. Värmen steg på bara några sekunder till extremt varmt.

Vi kröp ut genom en smal gång samt var tvungen att ta oss över ett hål som vi skulle föra ner allt skit i.. I hålet var det nog 5m ner. Röken gjorde också så att vi knappt kunde se.

Vi kom ut och fattade inget... De anställda låtsades som att inget hade hänt

30 min senare var vi igång igen efter att branden släckts

Visa signatur

Lightsaber - Black armour - and balls!

Permalänk
Medlem

Jag är anställd på ett bemanningsföretag och har varit uthyrd till både bra och dåliga ställen, men det värsta stället hittills var på ett metallåtervinnings företag.

Företaget hade på något sätt tagit hand om ett parti med kabelskrot som var utblandat med annat som inte var koppar. Och eftersom det är olagligt att sälja blandskrot som rent kabelskrot så måste det här partiet rensas.

Utomhus, december månad, snöblandat regn, betongplatta med lera och regnvatten ovanpå. En grävmaskin med en gripklo kom och spred ut ett par nypor kabelskrot och sen fick vi krypa runt på knä på marken och rensa det, inte ens ett bord att stå vid fanns det. Klipp bort nätadaptrarna, datormössen, elkontakterna, led slingorna etc. och kasta detta i respektive container så att det bara var rent kabelskrot kvar. Sen så kom grävmaskinen tillbaka och skrapade ihop det rensade skrotet, och spred ut nytt blandskrot åt oss.

När vi började uppdraget var det 170 ton. Vi rensade kanske ett ton om dagen, och när uppdraget tog slut efter fyra veckor var det uppe i 230 ton som skulle rensas. Dåligt betalt, och långt att åka. Jag som bodde närmast hade bara fyra mil enkel att resa, med de andra som jag jobbade ihop med hade närmare åtta mil enkel i resväg. Och självklart så skedde resorna till och från uppdraget på vår egen bekostnad. Sen så var personalen på det här företaget allmänt konstiga, knäpptyst i fikarummet men de tjuvlyssnade på allt som man sa, slagsmål i luften och så vidare.

Så i fortsättningen när jag hamnar på jobbiga uppdrag så tröstar jag mig att jag i alla fall arbetar inomhus med väggar och tak, och genast så känns allting mycket bättre.

Permalänk
Medlem

Reklamutdelning som pojk. Slitigt som fan och företaget jag jobbade med gav mig ett mycket större område än jag ville ha, vilket resulterade i att jag fick slita hela helgen för några ynka hundralappar i månaden.

Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Permalänk
Avstängd

Fylla i kommunens pappersarkiv för hand från papper till dator...
(Ingen visste hur man gjorde det automatiskt)
Mest irriterad var jag nog över deras system där varje djäkla öre som blev över från utlägg skulle tillbaka från utlägg som redan var reserverade som fasta utläggsposter, inte fel i sig, men när det kom till att även omfatta människors lunchersättningar och skit som rimligen borde vara fasta poster, men som ändå skulle bokföras med varje djävla öre någon använt från sin ersättning blev det helt enkelt för mycket för mitt tålamod... Rätt eller fel men jag pallade bara inte med sådan idioti mentalt ihop med det infantila pappersarbetet. (Var ung och i behov av pengar på den tiden annars hade jag aldrig taget det...)

(Jag bytte senare till ett jobb där jag skulle demontera en massa otroligt skitiga rör på en fabrik för att de skulle kunna montera nya, brukade skojja med brorsan om att man kunde prya som n**r när man ko hem, men där trivdes jag bra vill jag minnas... Kändes närmast som ett himmelrike jämfört med kommunaljobben... ha ha! )

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem
Skrivet av crash:

Mitt värsta jobb måste ha varit då jag jobbade på BurgerKing i några dagar under 2010 eller 2011, började jobba och dom satte mig direkt på att göra hamburgare och sen gick chefen, och där står man som ett fån och vet inte vad för ingredienser som ska vara på burgarna, så man lägger ju på lite för att få ut burgarna, men dom kommer ju fort tebax av kunderna som säger att det är fel.

Och så fortsätter det under dom 4 dagarna jag var där, ingen som visade mig nånting även fast man frågade chefen så hade hon inte tid och medarbetarna hade så klart inte tid heller, så jag sa upp mig för jag orkade inte med allt var så oseriöst och allt klagomål för att man gjorde fel helatiden.

Vet inte hur det är på BK men när jag jobbade på max "i min ungdom" så hade man alltid tillgång till recept. Man hade även passchefer som man kunde fråga. Låter mer som du hade en lat chef.

Skrivet av Raphaei:

Om än så vore; olika arbetsplatser. Min tillit för svenska chefer är lika låg som för politiker.

Kan inte säga att jag har samma erfarenheter. De chefer man haft som är "dåliga" har nästan alltid handlat om folk som blivit befordrade när de var för unga. Ibland har man mött "chefer" som typ är tio år yngre än en själv. Dessa tenderar att vara lite "Jag bestämmer.." istället för "Vad tycker du..?".

Skrivet av Aktsu:

Haft många jobb jag inte gillat innan jag började plugga, mest för att det har varit chefer och mellanchefer som varit idioter. Handlat om butiker och något telefonförsäljarjobb.

En butik funkade super tills vice butikschefen kom tillbaka från semester och blev rädd för jag sålde mer än han gjorde, började försöka ge mig idiotuppgifter och gorma när jag sa att "ska vi inte göra såhär istället då det kommer bli bättre?" , tror det funkade en dag eller så innan jag bara gick hem och sa "lycka till", han blev då ensam i butiken i 6 timmar. Butikschefen ringde senare och jag sa sa att jag kan jobba några strödagar under uppsägningstiden men ser jag den idiotens ansikte går jag direkt.

Har aldrig klarat av att göra vad någon annan vill om det de vill jag ska göra är idiotiskt.

Man har haft sådana chefer också. Jobbade tidigare på Max restauranger i Malmö (studerade vid den tidpunkten). När man inte är kökschef så är man ett restaurangbiträde (aka vitmössa) medan kökschefer och uppåt är (gråmössor). Ibland så blev man själv som vitmössa med typ tre-fyra gråmössor. Dessa dagar tenderade att gå till så här. En gråmössa säger åt en att göra detta.. en annan säger åt en att skita i det och göra detta i stället (säg gå ut på lagret och hämta mer muggar). Halvvägs tillbaka så möts man av första gråmössan som undrar vad fan man gjorde där bakom och varför man inte gjorde det han så åt en. Till vilket man hänvisar till passchefen att man allt fått order att göra detta (alltså hämta muggar). Slutar med att personen ifråga blir sur och gör allt för att se till att man får de sämsta jobben. Det tåls att nämnas att denna gråmössa var typ 20 år.

Höll detta för mig själv tills Max ville göra mig till gråmössa och jag just studerat färdigt. Som svar fick de en uppsägningslapp samt ett hejdå. Hade fått ett bättre jobb som betalade det dubbla.. och jag slapp alla dessa tjugoåringar som blivit stora i rocken. Tåls att nämnas att restaurangchefen inte direkt var någon höjdare heller.

Summan av det hela... Ju yngre ens chef är ju större idioter tenderar de att vara. Och då har jag inte nämnt alla dessa idioter till kunder som ibland dök upp. Kastade ut en kille som bestämde sig för att cykla in till kassan. Han återvände tre gånger och den fjärde gången som han åkte ut så hade han mage att ringa min chef. Eller kvinnan som beställde en halv meny och skulle ha resten gratis för att hon påstod att hon allt betalat för det i expresskassan. Polisen fick komma för att hon blev helt rabiat och skulle hoppa på en över kassan.

Sommarjobbade även en sommar med parkarbete när jag var si så där 15 år gammal. Gruppen jag ingick i var bara polare. Problemet var att man fick en sur gubbe till handledare från Måndag till Onsdag. Han skulle tydligen gå i pension och fick därför ta vårat gäng. Hur som haver så förstod man direkt att gubben inte var riktigt riktig. Började t.ex. skrika på en polare för att han hade "fel" färg på skorna. När jag ifrågasatte detta.. så blev jag hans hatobjekt. Minns t.ex. en dag då han var extra sur och lät det gå ut över mig. Han skulle rensa en plätt där det legat en massa virke från spån. Det han gjorde var att han körde fram en skopa och släppte av den två milimeter från mina tår och sedan gav han mig en spade och beordrade mig att göra hans jobb.

Vilket jag gjorde.. i si så där en timme (det var typ 35 grader ute och ingen skugga) innan jag blev pissnödig. Gick på toa och tog sedan ett glas vatten innan jag gick tillbaka. Kommer till plätten och självfallet står surgubben där och stampar. Skriker åt mig att jag kommer att få sparken om jag går på toa igen och jag kan glömma min rast. Hotade att ringa mina föräldrar gjorde han också. Bet ihop och jobbade vidare. En halvtimme innan lunch så kommer delar av det andra gänget (som gjort klart sina arbeten) förbi och erbjuder sig att hjälpa till.. vilket jag självfallet accepterar med lättnad (plätten var ganska stor). När våran "arbetsledare" såg detta så gick han i taket och ringde mina föräldrar. Så här gjorde han måndag till onsdag i tre veckor.

Det som höll mig kvar vid arbetet (förutom lönen då) var det faktum att man hade en annan arbetsledare från onsdag till fredag. Av honom hörde man att man ville bli av med denna gubbe och därför försökte man sätta honom där han gjorde "minst skada".

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Avstängd

Får mig att tänka på ett fabriksjobb jag hade för länge sedan, jobbet var helt ok, chefen var för visso otrevlig ibland men annars helt ok tyckte jag när man förstått hur han fungerade, hade inget personligt mot honom.

Däremot träffade han sedan en kvinna från byn som väl var ok tidigare då hon jobbade som lärare på vuxenskolan där, men sedan när hon träffade honom har hon alltid uppträtt som en första rangens idiot och en extrem ärkefåne och skulle svassa runt på fabriken och bete sig allmän djäkligt illa. (Skall inte säg vem eller var då jag har mycket stor respekt för hennes far, det är bara beteendet i sig jag har invändningar mot... då det inte är acceptabelt oavsett vem.)

Jag hade inte lust att jobba kvar där efter det då jag inte ansåg detta vara acceptabelt.
Chefen orkade väl inte bry sig, eller satt henne i någon fånerigrej han skapat som hon tyckte lät tjuuusigt och förnääämt för att få tyst på henne eller något i den stilen antar jag.

Har fan inte ens sagt hej till henne efter det, har mest av allt lust att sträcka ut näven med motorcykelhandsken så att hon bryter käkbenet eller något... men tänker låta det bero, hon är fan inte värd någon form av uppmärksamhet eller respekt längre i mina ögon.

-----------------------------------------
Edit, det är inte smedmästaren jag jobbade åt, det var nog det bästa jobb jag haft, bara för att förtydliga utan en annan person efter min tid hos honom.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem

Gick omkring i ett stort bostadsområde med en sopvagn och plockade cigarettfimpar och allmänt
skräp.
Eftersom området var så pass stort fick man slänga i sig frukosten/lunchen för att hinna klart rundan innan dagens slut. Stegräkaren låg som minst på 20Km.

Tyckte det var psykiskt nedbrytande att gå den rundan varenda dag, helt ensam.

Visa signatur

5800X3D|Aorus Elite|32GB 3600MHz|6750 XT|Air 540|RM750X
PG279Q|VG259QM

Permalänk
Medlem

Inte så farligt egentligen men av de jobb jag haft får det väl ändå bli när jag jobbade med att flytspackla golv. Skötte huvudsakligen allt förarbete och det var för det mesta aldrig samma bygge två dagar i rad, så man visste aldrig riktigt vad man skulle möta från dag till dag.

Nog för att det var trist att stå och dammsuga i snitt 1300kvm golv om dagen, så kunde det vara rätt slitsamt att springa i trapphus i 7+ våningshus, bärandes med kvast under armen och så många 25litersdunkar primer man kunde bära (2), när det saknades bygghiss.

Hade deadline från dag till dag då pumpbilen skulle komma dagen efter mig så oavsett vad så var man tvungen att få jobbet gjort.
Värsta dagen var nog när jag hade tre byggen att besöka på olika orter. Åkte hemifrån vid fem på morgonen för att framme vid sju, var väl hemma vid halv ett på natten för att sova ett par timmar innan nästa arbetsdag rullade igång.

Nåväl, inget ont som inte för något gott med sig. Hade en schysst chef som brukade slänga in några extra tusenlappar på lönen när han tyckte att det varit en jobbig månad.

Visa signatur

| I7 3770K | NH-D14 | Asus P8Z77 V | Corsair AX 760 | Gigabyte G1 Gaming GTX 1080 | Fractal Design R4 | Cruical BallistiX Tactical 16GB | Samsung 840 Pro 128GB | Samsung 850 EVO 500GB | 1TB WD | Windows 10 Pro |

Permalänk
Medlem

Jobbade med att plocka flyghavre på en gård en sommar för några år sen, första dagarna så gjorde vi inget annat än att gå runt på fälten och leta flyghavre och "såg" vi ouppmärksamma ut minsta sekund fick vi en utskällning av bonden. Var egentligen inte jättetufft i början när vi bara gick runt men när bonden tyckte att vi också skulle göra rent alla tillhörande logar efter vi gått runt i några timmar med minst sagt bristfälliga dammsugare och 35 graders värme började det bli jobbigare. Jag och polaren som jobbade fick inte heller jobba i samma loge samtidigt då vi "bara snackade" bort tiden då, så det blev bra ensamt efter ett tag.

Lönen trodde jag var bra innan jag förstod att bonden bara betalade den tid man verkligen jobbade, alla transporter mellan åkrarna, raster eller toapauser räknades bort. Vart inte många slantar efter de veckorna.

Visa signatur

Processor: R5 2600 Moderkort: X470-F Gaming Grafikkort: Nvidia 3080 FE Ram: Trident Z Neo 16gb Nätaggregat: CM 850V Chassi: FD Meshify C Lagring: Corsair MP510 1TB, Crucial MX300 750gb

Permalänk
Medlem

Telefonförsäljare utan tvekan. Stod ut i en hel vecka innan jag insåg att det verkligen krävs en speciell typ för det jobbet.

Tidningsbud/reklamutdelare som vissa andra tycker är hemskt är rena drömmen i jämförelse, för mig.

Permalänk
Medlem

Här finns en del exempel på att folk haft ruttna jobb...

Själv har jag provat att köra i några år åt SDR i nedre tonåren, dåligt betalt och slitigt - Ja.
Sämsta jobbet ? Nej. Jag fick ju jobba och tjäna egna pengar som ung.

De jobb som jag provat som jag tyckt mest illa om är monotona och själadödande arbeten, t ex så avskyr jag att städa kontor, det är inte så jobbigt egentligen men det får mig att må fysiskt dåligt. Dammsuga upp 10 tusen häftklammer ur heltäckningsmattor och udda kontorister som minsann "ska kolla städerskan" och gömmer små saker på konstiga ställen för att se om man städar. Ofta städade jag och lade tillbaka deras små fällor bara för att vara störande.

De tyngsta otrevliga jobben jag haft är en kort tid som inhyrd inom ytbehandling, har provat både krom och pulverlack. Pulverlack va tungt och sjukt stressigt när vi hängde detaljer på en line, de flesta som jobbade där kändes som att de njöt av att vara samhällets bottenskrap och deras enda sysselsättning var att hela nätterna stå o skrika perversiteter, som en tourettes-kör på amfetamin. Fast de hade nog varit trevligare på amfetamin. ( jag har själv ADHD, men ändå.. )
På kromningen, annat företag, så var tempot bättre, man hängde upp detaljer på hängare i röken från kroniska kedjerökare blandat med ångorna från upphettade svavelsyra-bad. De fästpunkter som inte användes täcktes med gummiproppar ( nickel och krom byggs upp där det blir elektrisk kontakt och ström flyter, hängarna är isolerade och kontaktpunkterna leder strömmen mot det du behandlar ) vilka ofta hade fyllts med väteperoxid eller syra. Detta kunde spruta ut när man hanterade dem så man fick detta på sig. En tröja såg ut som spindelväv efter tvätten.. Kolsvarta ( efter hur det är när man hanterar oljig plåt ) handskar blev kritvita.
Inte något drömjobb.

Har också jobbat för en mycket "dynamisk" chef som kunde få för sig att ställa sig och skrika på en i 5 min för något man inte gjort, jag är inte så känslig så efter en sån föreläsning vid ett tillfälle så sa jag bara "du har fel". Att han inte drabbades av stroke då är ett under. Att man kan bli så arg... Andra dagar var allt bäst i världen. Letar du jobb ? Det finns alltid jobb på det företaget.. Goda kollegor dock.

Nu jobbar jag för ett väldigt bra företag och en väldigt schysst chef. Skulle inte byta tillbaka till det gamla för 15 000 mer i månaden.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk

Jobbade som säljare för ett bolag som hette jämförNu.
Varje uppstartsmöte vi hade på mornarna så brukade säljchefen alltid betona att vi skulle vara glada över att vi jobbar på ett så framgångsrikt företag,
Förstod aldrig varför vi skulle bli peppade av det, var kvar en vecka.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Karaff:

Har också jobbat för en mycket "dynamisk" chef som kunde få för sig att ställa sig och skrika på en i 5 min för något man inte gjort, jag är inte så känslig så efter en sån föreläsning vid ett tillfälle så sa jag bara "du har fel". Att han inte drabbades av stroke då är ett under. Att man kan bli så arg... Andra dagar var allt bäst i världen. Letar du jobb ? Det finns alltid jobb på det företaget.. Goda kollegor dock.

Nu jobbar jag för ett väldigt bra företag och en väldigt schysst chef. Skulle inte byta tillbaka till det gamla för 15 000 mer i månaden.

En av cheferna jag haft var också sån, men jag kom rätt bra överens med honom ändå vad jag minns, eftersom det inte var personligt menat i egentlig bemärkelse så man fick "stänga av" öronen några minuter tills han gastat färdigt och sedan summera ihop det han egentligen ville ha sagt... Påminde om seriefigurerna i Gaston serien...

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Skrivet av DaBone:

Måste varit länge sedan.. Känner flera som kör ut tidningar och har själv gjort det för några år sedan och hade då ungefär samma lön som "Semjonov". Idag verkar de flesta ligga runt 12-13000kr/mån. Men å andra sidan delar de också ut post nu..

Beror nog lite på vilken sorts anställning man har och vilken firma det är. Jag körde som sommarvikarie 2012 här i vänersborg på http://www.vtd.se och tror jag fick 5 eller 6000 innan skatt.
Tyckte det var riktigt skönt att cykla runt i stan och posta tidningar, mycket bättre än att vara arbetslös men kan tänka mig att jag tyckt annorlunda om det var vinter.

Delade även ut post åt ex fastighetsbolag på onsdagar.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

När man läser om han läraren i Malmö... Att det ens får gå till så här i ett I land i norra Europa. Jag blir ärligt ledsen över detta och smygrasisten i mig ler överlägset.

Sen Ni som börjar era karriärer på skitjobb för att kunna arbeta sig uppåt, erfarenhet är kung.

Själv är jag så gammal att när skolan var slut gick man till fabriken, fick en kvast och började ekorrhjulet. Nu har jag ett jobb där jag reparera svenskbyggda maskiner över hela världen och det ställen jag sett får en att tacka sin lyckliga stjärna att man är född där man är.

Visa signatur

"Om man arbetar tillräckligt länge med att förbättra ett föremål går det sönder. "

Hjälp oss göra världen lite snällare! www.upphittat.nu

Permalänk
Medlem

När jag gick i gymnasiet jobbade jag lite extra 3-4 nätter i veckan.
Det var på ett lager där kläder mellanlandade för att sedan köras ut till alla större butiker i sthlm.
Sommaren var värst, för då började vinterkollektionen dyka upp. Dvs tunga jävla skinnjackor.
Tömde minst 2 långtradare fulla med kläder per natt, ibland 3st.

Måla upp en bild på hur mycket kläder som ryms i en långtradare, från golf till tak...

Permalänk
Medlem

Har haft några olika jobb genom mina år, dom "värsta" har alltid varit åt bemanningsföretagen.

Jobben i sig har inte varit dålig utan det har mer varit att dom ordinarie har en så jävla dålig attityd mot inhyrda, det här har gällt alla 3 ställen jag varit på. Sen har bemanningsföretagen i sig skött sin del dåligt i mina fall.

Trist att läsa om folk som jobbat på snabbmatsrestauranger och vantrivts. Jag började på donken som 16 åring, nog fortfarande det roligaste "jobbet" jag haft. Skiftledarna var mellan 18-25 både kvinnor och män, fick ruskigt bra upplärning och en sån jävla gemenskap mellan iallafall 95% av oss som jobbade där. Visst jobbet var ibland stressigt, och man luktade flott och fett på bussen hem. Men jag hade banne mig roligt varje dag pga människorna jag jobbade med. Sen hade självklart alla dåliga dagar och var griniga, men det skiljer sig ju inte från resten av världen.

En liten historia från snabbmatsstället. Vi hade en skiftledare som var kompis med alla och så jävla genomsnäll, men han kunde inte hantera stressen på rusherna. Det hjälpte inte att vi jobbade på Arlanda och ibland så fick man in stora ordrar pga försenade flyg etc och flygbolaget bjöd på käk, samt en liten stad som kom och skulle käka lunch varje dag. Knökat från 10-14 varje dag. Men den här personen gav närmsta personen nycklarna till kassan för att sen gå till grannrestaurangen och snacka skit med dom som jobbade där.

Bästa jag gjort var utan tvekan att plugga och starta eget. Jag har visserligen en chef som inte går att förhandla med nu men jag kan bestämma mitt upplägg av uppgifterna själv.

Visa signatur

Arbetsstation/streamdator: Define R6, Ryzen 2600, 16GB DDR4, EVGA 980ti.
Speldator: Define R6, 6700k, 16GB DDR4, MSI 2080ti X Trio.
Filserver: Define R6, 2500k, 16GB DDR3, EVGA 960.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thedroxer:

Svensk direktreklam under högstadiet. Som tur va gjorde jag nästan aldrig jobbet helt själv utan fick hjälp av familj o släkt. Skulle troligen ta 4-5 timmar att sortera all post och lika lång tid att dela ut den, i snöoväder, med post flygande överallt och med en 70kgs vagn vars hjul i snurrade i snön/grus för 250kr. 25kr skulle timlönen vara ungefär. Rena slavarbetet, fattar inte att det finns unga som faktiskt håller på ett tag...

Jobbade hos SDR under ett och ett halvt års tid och hade ett stort område som trettonåring. Dåligt betalt, ja verkligen men knappast det hemskaste jag gjort. När skräpet var sorterat var det ju bara en skön promenad och sen var man färdig.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Medlem

Fick mitt första "ordentliga" jobb (om det nu kan ses som det) som värvare för ett stort välgörenhetsföretag. Skulle helt enkelt stå i stan och försöka få folk att bli månadsgivare, eller gå runt i bostadsområden och knacka dörr.

Just själva arbetsuppgifterna var det inte helt fel på, men det som gjorde situationen så bedrövlig var att min "team leader" hade lika mycket erfarenhet som jag, dvs 0. Det var brist på folk som sökte i våran stad helt enkelt, och alla som jobbat tidigare hade sagt upp sig. Vi hade utbildning samtidigt och började jobba samtidigt, och redan efter första passet verkade han lite halvnere. Jag hade själv inte fått så många värvningar, men han hade inte fått en enda. Och så fortsatte det under nästkommande pass. Kan räkna antalet varvningar han gjorde på en månad på mina händer (tre per arbetspass var "gränsen"). Samtidigt var det obligatoriskt för honom som min "chef" att ha lektioner för mig i värvningsteknik, han skulle ge mig tips, coachning mm mm. Dynamiken blev som ni förstår riktigt underlig.

Det slutade med att han någon timme innan varje pass ställde in pga att han mådde dåligt, och eftersom reglerna var att man inte fick vara ute och värva själv innebar detta att jag också fick sitta hemma och rulla tummarna. Efter att detta pågått någon vecka skickar koordinatorn från centralorten mail till mig och undrar vad problemet är, och jag svarar så gott jag kan på hur situationen ser ut. Några dagar senare kommer ett till mail där det står att verksamheten i vår stad ska läggas ner, då lönsamheten var för låg. Pannkaka av allt helt enkelt. Jag fick som något slags plåster på såren bra betalt för att vara med och städa i ordning lokalen i vår stad tillsammans med koordinatorn. Min chef/kollega erbjöd sig att hjälpa till, men fick ett kort "Nej, du kan gå hem nu" efter att han lämnat sina papper.

Blev även erbjuden fortsatt tjänst på centralorten, men det blev inget med det då pendlingen för en 70%-tjänst skulle bli lite för tidskrävande. Summa summarum en ganska stökig förstaanställning som inte varade i mer än en månad.

Permalänk
Medlem

Nu hade jag möjlighet att tacka nej till mitt värsta skitjobb (dubbel bemärkelse) efter en dags arbete.

Jag hade fått jobb som städare på återvinningsstationer, hade inte skrivit under några papper, skulle provjobba på fredagen och börja på riktigt på måndagen.

Det lät som guld och gröna ängar när personalchefen pratade om jobbet, arbetstiderna var "börja när du vill, sluta när du är klar för dagen" problemet var att personalchefen slutade strax innan 16:00 och för att få godkänd övertid var man tvungen att ringa till han varje dag.
Jag blev tillsagd att jag skulle få betalt för 100% men jobba ungefär 80%, det visade sig på testdagen inte stämma alls.
Arbetsbilen skulle körts och hämtats 8 mil bort då den skulle användas på annan ort på helgerna, enligt chefen skulle jag få använda arbetsbilen som privat bil (skattesmäll deluxe om skv hade kommit på detta). lönen som lät jävligt bra var inte alls så jäkla bra, de betalade nämligen ut semesterersättning direkt på månadslönen, så det var inte alls så högt som personalansvarige sa.

Själva jobbet gick ut på att städa återvinningstationer, falkenberg och varberg 3 dagar i veckan och de två + laholm 2 dagar i veckan. fredagen jag testade skulle varit en "lugn dag", började 07:00 och var hemma efter 19.
resan att hämta/lämna bilen i annan ort skulle betalas ur egen ficka.

Själva jobbet var hemskt, fick lära mig hur man skulle fuska för att det skulle se städat ut när man rapporterade in via en handdator (höjer man ljusstyrkan på bilden syns småskräp väldigt dåligt).

Visa signatur

Hette något annat förut, men kom fram till att det är dumt att ha samma namn på 78 miljoner sidor...
citera, svara osv. osv...
hot tip - ctrl + shift T öppnar senast stängda flik i vissa webbläsare

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZecretW:

När man läser om han läraren i Malmö... Att det ens får gå till så här i ett I land i norra Europa. Jag blir ärligt ledsen över detta och smygrasisten i mig ler överlägset.

Sen Ni som börjar era karriärer på skitjobb för att kunna arbeta sig uppåt, erfarenhet är kung.

Själv är jag så gammal att när skolan var slut gick man till fabriken, fick en kvast och började ekorrhjulet. Nu har jag ett jobb där jag reparera svenskbyggda maskiner över hela världen och det ställen jag sett får en att tacka sin lyckliga stjärna att man är född där man är.

Gäller bara inte i Malmö utan över hela landet. När man själv gick lärarutbildningen så hamnade man i de skummaste skolor ibland under praktik. Spenderade en månad på en skola där det fanns mycket folk av invandrarbakgrund men det var de etniskt svenska eleverna som inte visste hur man beter sig. Hade en elev som stängde in en invandrarelev i ett klassrum medan han stod och skrek "Var hälsad seger" (Översättning från tyska) samtidigt som han heilade utanför dörren. Denna elev skrek sedan "yttrandefrihet" när han hamnade hos rektorn. Fanns en annan elev som blev förbannad och hotade att slå ned en (Killen var 1,50 och vägde 50 kg) när man ville att han skulle sluta störa andra och fokusera på uppgiften man gett honom. Även han etnisk svensk. Däremot när man satt och lyssnade på en invandrarklass så såg man iallafall intresse.. även om nivån kanske inte var den bästa. Respekt mot lärare (inte dock tid tåls att nämnas) och mot en själv fick man alltid. Så det ser olika ut beroende på var i landet man är, vilken skola man är på, vilken bakgrund eleverna har samt vem läraren är. Sedan läser man i tidningen hur vissa skolor går rent skit och hur arbetsplatsen är osäker i Malmö t.ex. Detta får en att undra om det beror på eleverna eller en kombination av dåliga lärare och elever som inte sköter sig eller helt enkelt inte är psykiskt stabila.

Skrivet av SvanteP:

Trist att läsa om folk som jobbat på snabbmatsrestauranger och vantrivts. Jag började på donken som 16 åring, nog fortfarande det roligaste "jobbet" jag haft. Skiftledarna var mellan 18-25 både kvinnor och män, fick ruskigt bra upplärning och en sån jävla gemenskap mellan iallafall 95% av oss som jobbade där.

Detta har man av egen erfarenhet insett är det stora problemet med jobbet. I 95% av fallen är det klockrent.. Fin stämning och fina arbetskamrater. Det är när folks oerfarenhet av arbetslivet och saknad av mognad visar sig som det blir stora problem. Något jag stött på ett antal gånger. Sedan är det inte alltid rätt personal som blir befordrad heller.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |