Permalänk
Medlem

@Elakekocken: Är lite av en entusiast själv. Tamahagane gör trevliga knivar har en skalkniv i just san Kyoto som jag gillar, annars har jag själv snöat in på R2/SG-2 stålet, vilka underbara egg det blir om det har varit en bra smed. Just till victoryknox global så e det väl en överkurs att stena kan jag hålla med om.utan knivbrev/bryne funkar alldeles utmärkt.

Visa signatur

Phanteks P400s, Ryzen 1600X, Strix 1080TI, Evga P2 750W
Crucial Ballista 2*8 3600Mhz, Samsung 960 Evo 500GB.
Dark rock pro 3,140mm/120mm Silentwings 3 high rpm,120mm
Server: Proliant gen8 4*2TB Red diskar.

Permalänk
Medlem

Jag har ett set Global jag kom över billigt.
Har haft knivarna i ungefär 2 år nu.

Till en början var jag mkt nöjd, men nu känner jag att man måste gå på med knivslipen mer eller mindre hela tiden.

Har jag skött dom fel eller är det såhär det blir? Är det en "riktig" slipning i typ med Knivbrev man behöver göra? Eller finns det alternativ för att fixa det hemma, typ lära sig använda ett brynstål?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

Håller med föregående.

Det viktiga är inte hur bra eller dyr kniven är från början utan hur noga man är med underhållet av kniveggen.

Själv kör jag med Öbs knivar för typ 99:- då de har bra skärpa från början och underhåller dem innan varje användning och de kan fortfarande raka av håret på armarna utan problem trots att de snart har 3-4år på nacken.

Ända fördelen med de lite dyrare är att de brukar hålla skärpan lite bättre tack vare bättre stål så kan räcka med att räta upp eggen nån gång i veckan istället men man ska inte låta dem gå ounderhållna för länge för då blir de lika slöa som en billig kniv ändå.

Va? en kniv är mycket mer än bara vass. Dom har helt olika balans och tyngd. Dessutom kan en kniv vara snygg. Kollar man på dyrare knivar får man mycket mer än bara ett blad med ett kasst handtag. Tycker absolut man kan använda ÖB's 99 kr knivar men att påstå att det är samma sak som en bob kramer kniv för 5 000 eller en yaxell för 2500 kr är bara dumt.

Dock har du givetvis rätt i att om man tar hand om sina knivar så duger det mesta.

Permalänk
Medlem

Köpte en Tuobituo Wind kniv efter att ha läst Gamereactor Petters inlägg om den kniven. Fruktansvärd valuta för pengarna. Betalade 25$ och är hur nöjd som helst. Snabb leverans med.

https://m.aliexpress.com/s/item/32650067953.html?spm=a2g0n.se...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Jag har ett set Global jag kom över billigt.
Har haft knivarna i ungefär 2 år nu.

Till en början var jag mkt nöjd, men nu känner jag att man måste gå på med knivslipen mer eller mindre hela tiden.

Har jag skött dom fel eller är det såhär det blir? Är det en "riktig" slipning i typ med Knivbrev man behöver göra? Eller finns det alternativ för att fixa det hemma, typ lära sig använda ett brynstål?

När du säger knivslip, menar du en vanlig rullslip? De är tämligen värdelösa i det långa loppet precis som du säger, speciellt om den fasta vinkeln inte passar kniven eftersom de då inte når den yttersta eggen. Ett brynstål fungerar lite annorlunda men är inte något alternativ till en riktig slipning utan bara ett komplement för att räta ut eggen när den yttersta delen vikt sig.

Om eggen blivit riktigt slö måste man ta fram en ny och det kan man bara göra genom att ta bort material, oftast mha stenar. Lättaste sättet (men inte nödvändigtvis bästa) är tjänster typ knivbrev men det finns gott om exempel på hur just de misshandlat knivar till i det närmaste oigenkännlighet och sedan skällt ut ägarna när de har haft mage att klaga. Jag skulle själv inte skicka dit någon av mina knivar men samtidigt har de många nöjda kunder. Har man dyrare knivar, typ global och uppåt, skulle jag hellre skickat dem till Cleancut (lite dyrare men mycket bättre) som handslipar dem.

Nackdelen med global är att det är ett ganska mjukt stål vilket att man får bryna dem rätt ofta, samtidigt så tål de att misshandlas en del utan att eggen bryts (chippas) och är lätta att slipa. Andra japanska knivar med hårdare stål går att slipa snävare men de tål inte lika mycket misshandel. Lägger man en för snäv vinkel på en kniv med mjukt stål viker sig eggen och kniven upplevs som slö trots att man nyss slipat den.

http://cleancut.se/slipskola

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem

Har följt denna tråden via telefonen sedan den startade men glömt bort att kommentera när jag varit vid datorn.

Detta inlägg kanske inte riktigt hjälper dig till att välja knivar och i tråden hittills har du redan fått de mest grundläggande svaren du behöver för att kunna gå ut och köpa kniv.

Jag vill skriva lite om
Global - eftersom du själv redan tittat på ett kit om 5 knivar av dessa
Det som redan skrivits i tråden och att välja kniv - rent generellt
Lite om mig själv
Skötsel av knivar

----------

Och vi börjar med att lite sådant som redan skrivits i tråden:
1. Det absolut viktigaste när du köper köksknivar för en större summa pengar är ergonomin tycker jag. Köp inte ett kit med knivar för 4000kr av samma tillverkare om du inte tycker att knivarna ligger bra i handen! Köp ingen kniv alls som inte ligger bra. Det är högst individuellt.

2. Detta är också jätteviktigt: Du kan köpa en kniv för 3000kr - men tar du inte hand om den så kommer den vara lika "bra" som en med, på pappret, sämre stål och lägre vinkel på egget. Och då kommer det folk som skriver att de köpt kniven X för 2000kr för 2 år sedan men att den inte presterar. Nej det är klart att den inte gör. Precis som en 2 år gammal dator.
Om jag bygger 2 precis lika dana datorer och ger den ena till min mor och använder den andra själv - vilken tror du själv kommer upplevas som bättre efter 2 år? Det handlar om hur man ser efter sina grejer. Vården kommer först om du vill att grejerna skall hålla.
Så det är en klar fördel om du är lite nördig och har ett intresse för att ta hand om dina saker.

Men såklart skall det inte alltid behövas. Jag vet många som har dyra knivar men som behandlar dem precis lika som deras billiga knivar. Det är inget fel med det, bara man vet med sig att man inte utnyttjar den fulla kapaciteten. ´

3. Du köper dyra knivar inte bara av anledningen att du skall ha skarpa knivar i köket utan du köper också dyra knivar för att få en design och för att du har, eller vill utveckla, ett ett intresse - att ha kul i köket.
För det är mycket roligare att stå i köket och laga mat om man har 10 knivar för olika ändamål än att ha 2 knivar från IKEA. I alla fall om du frågar mig.

---------

Lite om mig själv:
Jag själv har 9 knivar, 1 sax, 1 palett, 1 brynstål, och en del andra attiraljer (så som fisktång, potatistång, salladstång etx.) från tillverkaren Global.
Det är bland annat kockknivar i olika längder, santoku, laxkniv, grönsakshacka och skalkniv.
Jag köpte allting 2011 och kan påstå att alla fortfarande tillfredsställer mina krav i köket och fungerar utmärkt.
Men så tvättar jag alltid knivarna för hand med tagelborste, bryner dem efter kanske 5 användningar (när det behövs bryner jag dem) och skickar in dem för professionell slipning när de "använts i 1 år" (nu använder jag mina kockknivar och santon mer ofta än laxkniven exempelvis och därför skickas alla inte in varje år utan det varierar).

Så om någon kommer och säger här i tråden att Global är skit så är jag beredd att inte hålla med.
Däremot (!) förstår jag deras argument om de anser att knivarna är överprisade p.g.a. duktig marknadsförning. Absolut!
I min värld ligger Globals sortiment i "lägre premiumsegmentet" (om vi anser att det finns budget-, mellan- och premiumsegmentet av knivar).
Så du köper visst en premiumkniv. Men för 1200 kr för en kniv kan du få, åter igen, på pappret bättre knivar. Men såklart handlar allting om dig i slutändan.

Nu efter 6 år med mina knivar. Om jag hade kunnat välja att lämna tillbaka alla för nypris och köpa annat då hade jag valt att göra det. Men jag var inte så insatt för 6 år sedan och jag är väldigt mån om att hålla samma stil i köket (därför är alla glas från Orrefors och alla tallrikar och muggar från Rörstrand - och det kan man tycka vad man vill om såklart).

Så köp du Global om du vill ha Global! De gör bra knivar. Men det finns väldigt (!) mycket mer än bara Global på premiumsegmentet när det gäller just knivar. Och du får fina knivar för 4000kr.

----------

Lite om Global
Global är ett japansk märke. Därför är det en japansk kniv med den karakteristika som gäller för japanska knivar. Du får en kniv med en slipning på 15 grader/sida.
Köper du en europeiskt kniv får du 15-30 grader.
Köper du en billigare kniv får du troligen någon form av skålslipning (vasst men håller inte länge)

Hårdheten i stål mäts i skalan Rockwell. Global tillverkas med hårdheten 56-58HRC. Det är bra mycket hårdare än IKEA (gissar jag på utan att veta exakt) men du kan i samma prisklass också hitta knivar med 60-62 i hårdhet.
Att säga att högre är bättre vet jag inte? Högre hårdhet = kniven håller sig vass längre - men är svårare att vässa. Att säga att Globals stål är mjukt - jag håller inte med. Men visst finns det hårdare. Det brys kanske på vad man är ute efter. Hårdare knivar är dessvärre mer omtåliga och kan få "defekter" (kan man säga så?) på eggen.

Global har i Sverige 2 modeller.
Den Global Classic" och "Sai".
I Classic finns flera olika serier. Varje serie består av flera olika modeller.
Du har kanske uppmärksammet namnet på knivarna:
G-serien - Klassiska serien
GS-serien - (Global small) mindre och mellanstora knivar med lite mindre handtag
GF-serien - (Global forged) mer professionella serien då knivarna är doppsmidda med ihåliga handtag. Hela kniven är smitt i ett stycke.
GFS-serien - (Global forged small)

Går du på Sai-serien (vilket är hästlängder bättre än vanliga serien om du frågar mig). så får du en kniv med ett mer ergonomiskt handtag (tycker min hand) och 3 lagers knivblad. Sai släpptes en kort stund efter att jag köpt mina knivar. Typiskt, inte sant?

----------

Lite om skötsel av knivar

Bryna/slipa: Bryna gör du med ett brynstål. Slipa gör du med ett slipstål eller en slipsten.
Bryna kan du göra dagligen. Slipa gör du vid behov - si sådär 1 gång/året vid normal användning.
Skillnaden är delvis att när du bryner så har stålet en lägre hårdhet en kniven. Det gör att du rättar ut egget på kniven. Egget "böjs" vid normal användning och upplevs som slöare. När du bryner så ordnar du egget rakt igen.

Att slipa däremot. Då är slipstålet hårdare än kniven vilket gör att du mekaniskt avlägsnar material från kniven. Du slipar bort lite av kniven och arbetar fram en ny egg helt enkelt.

Både när du bryner och slipar så vill ha samma vinkel på kniven som innan. Du vill med andra ord inte bryna din 15 grader Globalkniv med en vinkel på 25 grader - då blir den rak (säger sig själv kanske). Bryna kan du göra på frihand. Var lite försiktig och känn efter i början.
Slipa - det gör du förslagsvis med våtsten och något hjälpmedel som säger 15 grader - eller så lämnar du in till någon som kan sina grejer.

@BasseBaba skriver i något inlägg ovan om riktig slipning. Ja. Knivbrev fungerar bra. Min uppfattning är att de kan sina grejer och har bra utrustning. Du kommer få en hem vass kniv med rätt vinkel igen.
Men den kommer bli slö igen om du inte tar hand om den såklart... det säger sig själv.

Förvara
Ett säkert sätt till att göra sina knivar slöa är att slänga ner alla i samma fack i kökslådan där de får ligga och gnida sig mot varandra. Jättebra om du inte tycker om dina knivar.
Antingen lägger du knivarna i ett knivställ där kniven får hänga neråt utan att eggen skadas. Eller så hänger du upp knivarna på en magnetlist. Var dock försiktig då magneten är stark och kan skapa märken på sidan av kniven när du sätter dit och tar loss kniven.

Tvätta
Ljummet vatten med diskmedel.
Lämna inte knivarna blöta. Kalkfläckar som etsar sig fast vill du inte ha på din älsklingskniv.
Maskinen tycker knivarna inte heller om.

Skärbräda
Glas? Nej!
Sten? Nej!
Plast? Absolut
Trä? Nog det bästa - men att köpa skärbräda och att ta hand om dem är nog en nästan lika stor vetenskap som knivar - så det skriver jag inte om här

----------

Avslutningsvis
Gå runt i butiken och prova olika knivar. Vilka ligger bra i handen. Vilka känns bra. Vilka har en bra balans i dina händer?
Du har fått bra tips i tråden här redan. Läs igenom olika folks åsikter. Alla har olika åsikter som baseras på olika erfarenheter och tycken. Du har andra erfarenheter än de andra som skriver i tråden. Du har också olika krav på dina knivar än oss andra.
Så att säga "köp denna modellen" eller "köp absolut inte den" är svårt.

Men för att knyta ihop säcken där vi började.
Ditt paket för 3400kr på Bagaren och kocken består av:
- G2 Kockkniv på 20cm - har jag och det är en jättebra allaround till mig. Lite lite för stor för dagliga bruket egentligen. Jag använder G55:an då istället som är 18cm. Men är smaksak.

- G9 22cm Brödkniv - ett måste! Skära bröd har aldrig varit enklare - men akta fingrarna. Den har skurit mitt pekfinger flera gånger.

- G21 16cm Urbeningskniv/filékniv - tror att 16cm är en bra storlek. Kanske att storleken upp på 21 är för stor? Saknar själv denna typ av kniv och står på önskelistan - synd bara att där är så mycket annat man vill ha samtidigt.

- GS5 14cm santoku grönsakskniv - Detta är min näst mest använda kniv. Kockkniven går till att skära kött. Santon går till att skära nästan alla grönsaker. Helt underbar kniv. (Onödig kunskap: Santoku betyder "tre uppgifter" och är enligt mig "hacka, skära, tärna" - men finns lite olika tolkningar om vilka de "3" sakerna är)

GS11 - 15cm flexibel - Har den inte själv och aldrig provat. Däremot saknar jag en skalkniv på <10cm. Min 3:e mest använda kniv är GS38:an på 9cm. Också ett måste.

Slutsats: Det är ett bra set med knivar. Tror du kommer att bli nöjd och du får det du behöver - men undantag från den lilla skalkniven som jag tycker du skall köpa till separat.

Lycka till i ditt knivköp.
Jag hoppas innerligt att du blir nöjd med vad du än köper i slutändan.

Återkoppla gärna efter köp och skriv vad det blev.
/

Permalänk
Medlem

@zarkov Tack för feedback.
Japp, kör ju en rullslip.
https://www.youtube.com/watch?v=timxVyO_-Nc
Gick ju på det där säljet! Vem tror inte på en japan som hamrar kniven slö för att sen få great success efter ett par drag i slipen?

Det som dock ska nämnas är ju att knivarna fortfarande blir bra i slipen, men väldigt väldigt kort stund.

Jag har fortfarande lite svårt att ta till mig all info ni ger.
Är det alltså oundvikligt att behöva skicka iväg knivarna på en "Professionell" slipning typ vartannat år? Och är det vettigt att köra den här rullslipen, eller bör jag kassera den efter att jag gjort en slipning hos t ex Cleancut?

Permalänk
Medlem
Skrivet av kuddenswe:

som andra har sagt: lägg nästan hela budgeten på en bra kockkniv och ett par hundra ellrr nått på en skalkniv och en brödkniv. en filekniv är nice om man hanterar mycket kött och allt annat är rena lyxprodukter... själv har jag några billiga ikea knivar och en Kai shun santoku som är ett rent konstverk att se på och har ett ruskigt bra handtag. man blir glad bara av att hacka lök när man drar fram en sån här skönhet ur lådan https://static.digitecgalaxus.ch/Files/5/2/9/8/2/9/9/kai_red_shine_weisserhintergrund.jpg?fit=inside%7C464:368&output-format=progressive-jpeg

Har samma kniv. Väldigt trevlig att använda. Har en Global kockkniv också som jag trivdes väldigt bra med men som mest samlar damm efter jag fick min Kai.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SexMachine:

Det beror såklart på hur mycket man använder och hur man sköter sina knivar. Jag såg något pucko som tog en väldigt hård kniv och försökte dela ett parmesanhjul, det slutade med en chippad kniv.

https://www.youtube.com/watch?v=CXJRlpEfPnU

Denna damen kommer nog också få lämna in sin nakiri på slipning en del om hon ska fortsätta att använda den som en cleaver.

Men om man använder knivarna till rätt saker så kommer skärpan hålla länge.

Hon håller ju inte ens kniven rätt :/

Nu har jag aldrig hållt på med krabba men brukar man inte ta en rätt tung kniv för att dela dem vid lederna, samt använda ryggen på kniven för att slå sig igenom så man inte förstör eggen?

Permalänk
Medlem

Alltid när knivar diskuteras så säger alla att Global är skit och att man kan få tio gånger bättre knivar för priset, men har aldrig sett någon rekommendera en annan kniv i samma prisklass som är väsentligt bättre än globals knivar. Är själv ute efter en bra kockkniv som går att komplettera med matchande brödkniv, skalkniv etc, så om någon kan rekommendera något i samma prisklass som globals standardknivar men som är bättre får ni gärna berätta vilka.

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem
Skrivet av Datagubben123:

Tack för alla svar, men om jag nu väljer mellan global, Mac eller wurshof vad hade ni valt?

Skickades från m.sweclockers.com

För att vara lite motvalls mot de som konstaterar att ett visst märke är bäst så säger jag: Den som du tycker känns bäst att hålla i. Det som i slutändan är mest intressant är faktiskt hur den är att hålla i. Alla knivar går att få riktigt vassa, billigare/mjukare stål är lättare att få vass men håller å andra sidan inte skärpan lika länge. Hårdare stål håller skärpan längre men är å andra sidan jobbigare att få vassa igen när de tappat skärpan. Riktigt hårt stål är också känsligare och flisar lättare, exempelvis om man tappar den på hårt underlag eller skär i en liten sten som sitter i kålhuvudet.

Men om man siktat in sig på en viss prisklass och några modeller, ta dig till en butik och pröva hur de känns att hålla i. Hur är balansen? Ligger den bra i handen? Välj sedan den du tycker känns bäst, krångligare än så behöver man faktiskt inte göra det.

Denna typ av trådar brukar hamna i ungefär samma läge som intel vs amd, vissa säger att ena sidan är fantastisk och den andra suger, medan andra säger precis tvärt om. Sammantaget så spelar stålet en viss roll, men en kniv som ligger bra i handen är bättre än en som har ett speciellt superstål med superegenskaper. Allt från ikeas serier som ligger över 100-lappen och uppåt är helt ok rent stålmässigt. Har själv ett par riktigt billiga knivar från ikea plus andra knivar i VG-10 stål. Ikeas knivar är betydligt lättare att få tillräckligt vassa för att raka hår på armarna, men håller å andra sidan inte skärpan lika länge (säg ungefär halva tiden innan jag behöver slipa den). Båda fungerar alldeles utmärkt till det mesta.

Skulle jag köpa nytt nu så skulle jag definitiv kolla hur ikeas knivar ligger i handen, och om de är ok komplettera med en Sharpmaker eller liknande. Då kan du på ett bra sätt slipa kniven när bryning inte räcker och har därmed en kniv som är vass betydligt oftare än om du köper en dyr och skickar iväg den på slipning ett par gånger om året. Även om man vill lägga lite mer prestige i knivvalet så rekommenderas en sharpmaker eller liknande, även dyra knivar blir slöa och då är det bra om man vässa den när det behövs. En dyr men slö kniv kommer alltid att vara sämre än en billig men vass

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chrisj:

Hon håller ju inte ens kniven rätt :/

Nu har jag aldrig hållt på med krabba men brukar man inte ta en rätt tung kniv för att dela dem vid lederna, samt använda ryggen på kniven för att slå sig igenom så man inte förstör eggen?

Det hon använder är en japansk grönsakskniv, den har ömtålig egg och ska absolut inte användas till krabba. Själv kör jag en kass kockkniv till denna typen av arbeten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bakgrund:

Alltid när knivar diskuteras så säger alla att Global är skit och att man kan få tio gånger bättre knivar för priset, men har aldrig sett någon rekommendera en annan kniv i samma prisklass som är väsentligt bättre än globals knivar. Är själv ute efter en bra kockkniv som går att komplettera med matchande brödkniv, skalkniv etc, så om någon kan rekommendera något i samma prisklass som globals standardknivar men som är bättre får ni gärna berätta vilka.

De här kanske? Tojiro DP i VG10-stål, 60 HRC. Den här har jag : https://www.vassaknivar.se/tojiro-dp-kockkniv-18-cm-3-lager-s... (men köpt på eBay för mindre än hälften av vad den kostar i länken) .

Själv står jag inte ut med globals handtag så de var aldrig aktuella för mig. Förutom tojiron ovan har jag tre japaner till av olika märken: en 21cm kockkniv, en 15cm allkniv och en 16cm grönsakskniv. Av dessa använder jag den stora allra mest, därefter allkniven. Brödkniven vet jag inte vad det är för märke men den har varit med i många år och fungerar fortfarande bra.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk

Här har du ett prisvärt set från zwilling j.a. henckels som är nedsatt ca 50%
Kör själv med detta märket och är väldigt nöjd.
https://www.webhallen.com/se-sv/hem_och_halsa/255023-zwilling...

Permalänk

Ingen som tipsar om keramikknivar? Vist nackdelen är att dessa är sköra för tapp (sen kan man inte göra som kvinnan gjorde med hummern ).

Men håller sig riktigt vassa länge, köpte billiga på ikea för att prova och vist knivarna är lite små men ingen kniv jag har hemma är lika vass (då bryna jag mina egna knivar då och då).

Vill jag skära tomater eller lök är keramik riktigt grymt.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Datagubben123:

Hej, är nu på jakt efter nya köksknivar. Med tanke på att det är en jungel där ute med olika knivar så tänkte jag höra av er vad ni har och ifall ni har något att rekommendera? Hade tänkt lägga ca 4000 kr totalt. jag har kollat lite på global, mac och wusthof någon som vet skillnaden framförallt mellan global och mac?

har för övrigt kollat lite på dessa https://bagarenochkocken.se/koksknivar/globalknivar/global-kn...https://bagarenochkocken.se/koksknivar/globalknivar/global-knivset/global-knivset-med-5-knivar-(med-filekniv)/

Ta en sväng till cleancut?
http://www.cleancut.se/om-oss

dom har en butik i sthlm.

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bakgrund:

Alltid när knivar diskuteras så säger alla att Global är skit och att man kan få tio gånger bättre knivar för priset, men har aldrig sett någon rekommendera en annan kniv i samma prisklass som är väsentligt bättre än globals knivar. Är själv ute efter en bra kockkniv som går att komplettera med matchande brödkniv, skalkniv etc, så om någon kan rekommendera något i samma prisklass som globals standardknivar men som är bättre får ni gärna berätta vilka.

Problemet är nog lite när man ska matcha hela serier. Brödknivar är inte superpoppis hos japanerna. Men skulle jag köpa en kockkniv för 1300kr så hade jag hellre tagit Takamura V10 special istället för en global.

Kollar man på brödknivar så gillar jag Victorinox då jag vill ha en lång brödkniv som inte har så aggressiva tänder. Så jag hade helt enkelt köpt en Victorinox sen hade jag lagt mer pengar på kockkniven och kanske gått upp till en Takamura R2 istället och skalkniven hade blivit en billig från Victorinox, en sådan 70kr kniv.

Detta är om man handlar allt på tex cleancut. Går man utanför Sverige så finns det ju så klart ett bättre och mer prisvärt utbud.

Permalänk
Medlem

Till op. Bor du i stockholm knata inom cleancut en dag för kläm och känn. Just brödknivar e väl inte jätte prioritera hos knivmakarna. Victoryknoxen e ju en klassiker funkar lika bra till bröd som en allt-i-allo kniv. Själv har jag en miyabi brödknivar, bara för att den är en vacker skapelse. Inget jag hade lagt pengar på själv men fick den i gåva. Nästa projekt är att hinna haffa en från Robin när det kommer några. Vill man riktigt grotta ner sig så rekommenderar jag vilken kockkniv använder du tråden på Flashback.

Visa signatur

Phanteks P400s, Ryzen 1600X, Strix 1080TI, Evga P2 750W
Crucial Ballista 2*8 3600Mhz, Samsung 960 Evo 500GB.
Dark rock pro 3,140mm/120mm Silentwings 3 high rpm,120mm
Server: Proliant gen8 4*2TB Red diskar.

Permalänk

Tack för alla kommentarer, problemet är det att jag är i USA och har tänkt köpa några knivar här (beställa från amazon). Brukar normalt sätt inte lägga mycket pengar på knivar men tänkte att lite bättre knivar betalar nog av sig själva om man äger de i ca 20-30 år. Har förövrigt använt en g2 i ca 2 år, tills jag var hemma hos en kompis och testade en gs5a och tyckte den bästa kniven jag någonsin har skurit upp en tomat med hehe. Kommer från en familj där vi alltid har haft slöa och dåliga knivar, just därför vill jag bryta de mönster nu när man bor själv. Ni tror inte de med handtaget är en vanesak då?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

https://www.japaneseknifeimports.com/
Kolla om inte där finns något vettigt.

https://www.japaneseknifeimports.com/collections/gesshin-hide
Jag kör Hide på mina finknivar och är sjukt nöjd med det han tillverkar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NidoKing:

Jag har använt Global ett antal år nu och inte hittat någon som håller skärpan bättre i samma prisklass. De är föredömligt bekväma att hålla i och är lätta att hålla rena. Underskatta inte en bra brödkniv...

Har skickat de på knivbrev någon gång och de blir som nya igen.

Vet inte var du bor men din lokala knivhandlare som säljer kvalitetsknivar brukar kunna sköta om inskick för knivslipning. Annars finns olika brynen att köpa men ta original.
Vanligt skärpstål håller inte och diamant sliter ner kniven väldigt fort. Keramiska skärpstål är bäst till global.
Det finns brynen att köpa och på Youtube så finns avsnitt som beskriver hur man slipar knivarna. Minosharp går också att använda men brynen lär vara lite bättre.

I den här videon så gör man ett papperstest för att kolla att den blivit vass. Ska finnas ett tomattest också där man tar av locket och lägger ner tomaten på bordet. Sen ska man kunna skära i tomaten utan att hålla i den. Hittar inte den videon just nu.

https://www.youtube.com/watch?v=timxVyO_-Nc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zarlor:

Har följt denna tråden via telefonen sedan den startade men glömt bort att kommentera när jag varit vid datorn.

Detta inlägg kanske inte riktigt hjälper dig till att välja knivar och i tråden hittills har du redan fått de mest grundläggande svaren du behöver för att kunna gå ut och köpa kniv.

Jag vill skriva lite om
Global - eftersom du själv redan tittat på ett kit om 5 knivar av dessa
Det som redan skrivits i tråden och att välja kniv - rent generellt
Lite om mig själv
Skötsel av knivar

----------

Och vi börjar med att lite sådant som redan skrivits i tråden:
1. Det absolut viktigaste när du köper köksknivar för en större summa pengar är ergonomin tycker jag. Köp inte ett kit med knivar för 4000kr av samma tillverkare om du inte tycker att knivarna ligger bra i handen! Köp ingen kniv alls som inte ligger bra. Det är högst individuellt.

2. Detta är också jätteviktigt: Du kan köpa en kniv för 3000kr - men tar du inte hand om den så kommer den vara lika "bra" som en med, på pappret, sämre stål och lägre vinkel på egget. Och då kommer det folk som skriver att de köpt kniven X för 2000kr för 2 år sedan men att den inte presterar. Nej det är klart att den inte gör. Precis som en 2 år gammal dator.
Om jag bygger 2 precis lika dana datorer och ger den ena till min mor och använder den andra själv - vilken tror du själv kommer upplevas som bättre efter 2 år? Det handlar om hur man ser efter sina grejer. Vården kommer först om du vill att grejerna skall hålla.
Så det är en klar fördel om du är lite nördig och har ett intresse för att ta hand om dina saker.

Men såklart skall det inte alltid behövas. Jag vet många som har dyra knivar men som behandlar dem precis lika som deras billiga knivar. Det är inget fel med det, bara man vet med sig att man inte utnyttjar den fulla kapaciteten. ´

3. Du köper dyra knivar inte bara av anledningen att du skall ha skarpa knivar i köket utan du köper också dyra knivar för att få en design och för att du har, eller vill utveckla, ett ett intresse - att ha kul i köket.
För det är mycket roligare att stå i köket och laga mat om man har 10 knivar för olika ändamål än att ha 2 knivar från IKEA. I alla fall om du frågar mig.

---------

Lite om mig själv:
Jag själv har 9 knivar, 1 sax, 1 palett, 1 brynstål, och en del andra attiraljer (så som fisktång, potatistång, salladstång etx.) från tillverkaren Global.
Det är bland annat kockknivar i olika längder, santoku, laxkniv, grönsakshacka och skalkniv.
Jag köpte allting 2011 och kan påstå att alla fortfarande tillfredsställer mina krav i köket och fungerar utmärkt.
Men så tvättar jag alltid knivarna för hand med tagelborste, bryner dem efter kanske 5 användningar (när det behövs bryner jag dem) och skickar in dem för professionell slipning när de "använts i 1 år" (nu använder jag mina kockknivar och santon mer ofta än laxkniven exempelvis och därför skickas alla inte in varje år utan det varierar).

Så om någon kommer och säger här i tråden att Global är skit så är jag beredd att inte hålla med.
Däremot (!) förstår jag deras argument om de anser att knivarna är överprisade p.g.a. duktig marknadsförning. Absolut!
I min värld ligger Globals sortiment i "lägre premiumsegmentet" (om vi anser att det finns budget-, mellan- och premiumsegmentet av knivar).
Så du köper visst en premiumkniv. Men för 1200 kr för en kniv kan du få, åter igen, på pappret bättre knivar. Men såklart handlar allting om dig i slutändan.

Nu efter 6 år med mina knivar. Om jag hade kunnat välja att lämna tillbaka alla för nypris och köpa annat då hade jag valt att göra det. Men jag var inte så insatt för 6 år sedan och jag är väldigt mån om att hålla samma stil i köket (därför är alla glas från Orrefors och alla tallrikar och muggar från Rörstrand - och det kan man tycka vad man vill om såklart).

Så köp du Global om du vill ha Global! De gör bra knivar. Men det finns väldigt (!) mycket mer än bara Global på premiumsegmentet när det gäller just knivar. Och du får fina knivar för 4000kr.

----------

Lite om Global
Global är ett japansk märke. Därför är det en japansk kniv med den karakteristika som gäller för japanska knivar. Du får en kniv med en slipning på 15 grader/sida.
Köper du en europeiskt kniv får du 15-30 grader.
Köper du en billigare kniv får du troligen någon form av skålslipning (vasst men håller inte länge)

Hårdheten i stål mäts i skalan Rockwell. Global tillverkas med hårdheten 56-58HRC. Det är bra mycket hårdare än IKEA (gissar jag på utan att veta exakt) men du kan i samma prisklass också hitta knivar med 60-62 i hårdhet.
Att säga att högre är bättre vet jag inte? Högre hårdhet = kniven håller sig vass längre - men är svårare att vässa. Att säga att Globals stål är mjukt - jag håller inte med. Men visst finns det hårdare. Det brys kanske på vad man är ute efter. Hårdare knivar är dessvärre mer omtåliga och kan få "defekter" (kan man säga så?) på eggen.

Global har i Sverige 2 modeller.
Den Global Classic" och "Sai".
I Classic finns flera olika serier. Varje serie består av flera olika modeller.
Du har kanske uppmärksammet namnet på knivarna:
G-serien - Klassiska serien
GS-serien - (Global small) mindre och mellanstora knivar med lite mindre handtag
GF-serien - (Global forged) mer professionella serien då knivarna är doppsmidda med ihåliga handtag. Hela kniven är smitt i ett stycke.
GFS-serien - (Global forged small)

Går du på Sai-serien (vilket är hästlängder bättre än vanliga serien om du frågar mig). så får du en kniv med ett mer ergonomiskt handtag (tycker min hand) och 3 lagers knivblad. Sai släpptes en kort stund efter att jag köpt mina knivar. Typiskt, inte sant?

----------

Lite om skötsel av knivar

Bryna/slipa: Bryna gör du med ett brynstål. Slipa gör du med ett slipstål eller en slipsten.
Bryna kan du göra dagligen. Slipa gör du vid behov - si sådär 1 gång/året vid normal användning.
Skillnaden är delvis att när du bryner så har stålet en lägre hårdhet en kniven. Det gör att du rättar ut egget på kniven. Egget "böjs" vid normal användning och upplevs som slöare. När du bryner så ordnar du egget rakt igen.

Att slipa däremot. Då är slipstålet hårdare än kniven vilket gör att du mekaniskt avlägsnar material från kniven. Du slipar bort lite av kniven och arbetar fram en ny egg helt enkelt.

Både när du bryner och slipar så vill ha samma vinkel på kniven som innan. Du vill med andra ord inte bryna din 15 grader Globalkniv med en vinkel på 25 grader - då blir den rak (säger sig själv kanske). Bryna kan du göra på frihand. Var lite försiktig och känn efter i början.
Slipa - det gör du förslagsvis med våtsten och något hjälpmedel som säger 15 grader - eller så lämnar du in till någon som kan sina grejer.

@BasseBaba skriver i något inlägg ovan om riktig slipning. Ja. Knivbrev fungerar bra. Min uppfattning är att de kan sina grejer och har bra utrustning. Du kommer få en hem vass kniv med rätt vinkel igen.
Men den kommer bli slö igen om du inte tar hand om den såklart... det säger sig själv.

Förvara
Ett säkert sätt till att göra sina knivar slöa är att slänga ner alla i samma fack i kökslådan där de får ligga och gnida sig mot varandra. Jättebra om du inte tycker om dina knivar.
Antingen lägger du knivarna i ett knivställ där kniven får hänga neråt utan att eggen skadas. Eller så hänger du upp knivarna på en magnetlist. Var dock försiktig då magneten är stark och kan skapa märken på sidan av kniven när du sätter dit och tar loss kniven.

Tvätta
Ljummet vatten med diskmedel.
Lämna inte knivarna blöta. Kalkfläckar som etsar sig fast vill du inte ha på din älsklingskniv.
Maskinen tycker knivarna inte heller om.

Skärbräda
Glas? Nej!
Sten? Nej!
Plast? Absolut
Trä? Nog det bästa - men att köpa skärbräda och att ta hand om dem är nog en nästan lika stor vetenskap som knivar - så det skriver jag inte om här

----------

Avslutningsvis
Gå runt i butiken och prova olika knivar. Vilka ligger bra i handen. Vilka känns bra. Vilka har en bra balans i dina händer?
Du har fått bra tips i tråden här redan. Läs igenom olika folks åsikter. Alla har olika åsikter som baseras på olika erfarenheter och tycken. Du har andra erfarenheter än de andra som skriver i tråden. Du har också olika krav på dina knivar än oss andra.
Så att säga "köp denna modellen" eller "köp absolut inte den" är svårt.

Men för att knyta ihop säcken där vi började.
Ditt paket för 3400kr på Bagaren och kocken består av:
- G2 Kockkniv på 20cm - har jag och det är en jättebra allaround till mig. Lite lite för stor för dagliga bruket egentligen. Jag använder G55:an då istället som är 18cm. Men är smaksak.

- G9 22cm Brödkniv - ett måste! Skära bröd har aldrig varit enklare - men akta fingrarna. Den har skurit mitt pekfinger flera gånger.

- G21 16cm Urbeningskniv/filékniv - tror att 16cm är en bra storlek. Kanske att storleken upp på 21 är för stor? Saknar själv denna typ av kniv och står på önskelistan - synd bara att där är så mycket annat man vill ha samtidigt.

- GS5 14cm santoku grönsakskniv - Detta är min näst mest använda kniv. Kockkniven går till att skära kött. Santon går till att skära nästan alla grönsaker. Helt underbar kniv. (Onödig kunskap: Santoku betyder "tre uppgifter" och är enligt mig "hacka, skära, tärna" - men finns lite olika tolkningar om vilka de "3" sakerna är)

GS11 - 15cm flexibel - Har den inte själv och aldrig provat. Däremot saknar jag en skalkniv på <10cm. Min 3:e mest använda kniv är GS38:an på 9cm. Också ett måste.

Slutsats: Det är ett bra set med knivar. Tror du kommer att bli nöjd och du får det du behöver - men undantag från den lilla skalkniven som jag tycker du skall köpa till separat.

Lycka till i ditt knivköp.
Jag hoppas innerligt att du blir nöjd med vad du än köper i slutändan.

Återkoppla gärna efter köp och skriv vad det blev.
/

Köpte SAI-kniv till en kock som hade en del Globalknivar innan. Han är vänsterhänt men det gick bra ändå. Däremot så är bladen på SAI lite tjockare och ibland har det också betydelse. Så gråt inte över ditt val, du har nog de bästa knivarna ändå.

I tester som kockar brukar göra på olika knivar så vinner oftast Global. Några år sen jag tittade på det sist och just då vann en annan kniv för första gången.

Man ska inte ha stålstal till Global, det är för klent material och staven går sönder. Diamant sliter onödigt mycket på knivarna. De bästa stavarna är keramiska för att förbättra eggen.

Vill man göra lite snygga skivor så (typ sushi mm) så ska man ha en Sashimikniv. Den är speciellt gjord för att skära tunna skivor. Det kan man ofta se på typ Japanska restauranger. Går man på en Svensk restaurang är det tillyxat som man får på tallriken.

Men ska man starta på en Globalkniv så är det bra att titta på ett set med några knivar. Det blir billigare än att köpa styckevis.
Varning för Cervera, var där och de lovade 20% på ordinarie pris. Hörde mig för om ett set men då gällde styckepriset innan rabatten drogs av. Tror att den blev dyrare med rabatt än utan.

Annars är det www.sundqvist.se som är generalagent och även kan ta emot för slipning av knivar. De håller också en del instruktionsvideon, råd mm och har en hel del andra tillbehör. De har andra knivfabrikat också som ska vara bra.
Har köpt deras kvarn, Zassenhaus, den har livstidsgaranti. Går även att mala med och kornstorleken går att ställe. Mina andra kvarnar låter mest men ger inte så mycket malet. De är mest för syns skull.

Permalänk

Kan uppdatera tråden med att jag köpte 6 global 2 mac och 4 wurshof, måste säga att ingen är bättre än den andra. Om någon undrar något är de bara att fråga

Permalänk
Medlem
Skrivet av Datagubben123:

Kan uppdatera tråden med att jag köpte 6 global 2 mac och 4 wurshof, måste säga att ingen är bättre än den andra. Om någon undrar något är de bara att fråga

Ja, jag har en fråga: vad skall du med 12 köksknivar till?

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zarkov:

Ja, jag har en fråga: vad skall du med 12 köksknivar till?

Kan aldrig ha för många knivar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mirage:

Bra och snygga knivar, har köpt sådana själv tidigare, rekommenderas verkligen till det priset!

OBH Nordica Arctic Kockkniv 14 cm 199 kr (ord rek 699 kr)
https://bagarenochkocken.se/koksknivar/kockknivar/obh-nordica...

OBH Nordica Arctic Kockkniv 20 cm 299 kr (ord rek 899 kr)
https://bagarenochkocken.se/koksknivar/kockknivar/obh-nordica...

Lite missvisande att säga att de är bra.
Ungefär hälften så bra som IKEA:s knivar. Men snygga är de.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HelGo:

Lite missvisande att säga att de är bra.
Ungefär hälften så bra som IKEA:s knivar. Men snygga är de.

Har provat Ikeas knivar men gillar dessa bättre, det var iofs ett tag sen

Permalänk
Medlem
Skrivet av HelGo:

Lite missvisande att säga att de är bra.
Ungefär hälften så bra som IKEA:s knivar. Men snygga är de.

vilka IKEA knivar jämför du med då? Jag har både IKEA och en Arctic i hushållet och min erfarenhet är att Arctic är ljusår bättre. Inte som en globalkniv men långt bättre än Ikeas skräp.

Visa signatur

▪ R5-5600x - Aurous x570 elite - 32 GB DDR4 - MSI RTX 3060ti OC
▪ Nintendo Switch - iPhone XR

Permalänk
Medlem
Skrivet av htbtoma:

vilka IKEA knivar jämför du med då? Jag har både IKEA och en Arctic i hushållet och min erfarenhet är att Arctic är ljusår bättre. Inte som en globalkniv men långt bättre än Ikeas skräp.

Du borde testa köpa en ny Ikea 365+-kniv. Faktum är att slipningen är japansk, och stålet som används är extremt likt Cromova 18 som ligger i Globals knivar, och därav också extremt stor chans att det faktiskt är Cromova 18-stål i Ikeas knivar. Vissa bär till och med stämpeln X50 CrMoV15, vilket skulle betyda Cromova 15, men detta verkar variera beroende på vilken knivtyp det är. Cromovastål behöver inte vara dyrt, vilket Laguiole bevisat med deras trancherkniv och gaffelset i Cromova 18 för 200 kronor.

Hur som helst - Absolut inte skitknivar, och det kommer från någon som sitter på fem stycken Global, en Miyabi och två Shun för totalt över 20000:-.

Visa signatur

Gamingrig | Intel Core i7-6700K @ 4.2 GHz | Nvidia GeForce GTX 980 Ti | ASUS ROG Maximus VIII Formula | 16GB 2133MHz HyperX DDR4 | SSD: Samsung 850 Pro 512GB + Intel 535 480GB + Samsung 840 Pro 256GB | HDD: 2x WD Black 2TB + 2x WD Green 4TB | Creative Sound Blaster ZxR+Sennheiser HD650 | Corsair RM1000 | Corsair H100i V2 | Phanteks P400S Tempered glass | Asus ROG Swift 1440p 165Hz + Asus 1440p PLS | Retina Macbook Pro | i7-3820QM | 8GB RAM | MS Surface Pro 3&4 | Intel i5 | 8GB RAM | 256GB SSD |

Permalänk
Medlem
Skrivet av XFTality:

Du borde testa köpa en ny Ikea 365+-kniv. Faktum är att slipningen är japansk, och stålet som används är extremt likt Cromova 18 som ligger i Globals knivar, och därav också extremt stor chans att det faktiskt är Cromova 18-stål i Ikeas knivar. Vissa bär till och med stämpeln X50 CrMoV15, vilket skulle betyda Cromova 15, men detta verkar variera beroende på vilken knivtyp det är. Cromovastål behöver inte vara dyrt, vilket Laguiole bevisat med deras trancherkniv och gaffelset i Cromova 18 för 200 kronor.

Hur som helst - Absolut inte skitknivar, och det kommer från någon som sitter på fem stycken Global, en Miyabi och två Shun för totalt över 20000:-.

Har du sett dom här nya knivarna från IKEA, nu när det ändå är på tal: https://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/90257576/

Jag är själv ingen knivnörd men uppskattar bra kvalitet. Verkar dom prisvärda?

IKEA kan definitivt ha bra överraskande bra kvalitet på saker. Jag minns inte var, men läste för ett tag sedan argument från någon batterinörd att deras LADDA AA-batterier i själva verket är Panasonic Eneloop Pro i annat skal, till typ halva priset.