Skyrim Special Edition (SSE)

Permalänk
Medlem

@AMD-FX:

Ska väl sägas också att det inte är tänkt för spelare i dagsläget utan för moddare att leka med. Men visst, lite progress.

Permalänk
Avstängd

Berätta gärna om någon av er testar det.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem

Tänkte ställa en sån där dum fråga:

I dagsläget kör jag ett tungt moddat Skyrim (hundratals moddar) men som är otroligt stabilt och trevligt. Jag är nu lite sugen på att köra ett omoddat, alternativt så nära omoddat som möjligt - tänker mig mest SkyUI för interface och kanske nån grafikmod eller trevlig follower. Funderar då på att installera Skyrim SE för detta ändamål.

Kör med Nexus Mod Manager. Är det svårt och riskerar jag att sabba något? Tänkte helst undvika att mixa saves eller sabba nån load order eller liknande.

Permalänk
Hjälpsam

@MsSmith: Goda nyheter!
Om du installerar Skyrim SE, kommer det att installeras som ett helt fristående program i en helt egen katalog.
Dina saves moddar och inställningar för ditt gamla Skyrim kommer alltså inte att påverkas.

Ditt nya Skyrim SE, kommer att sakna moddar och saves, det är bara att börja från början.
Möjligt att det går att kopiera över saves från gamla inget som jag har testat.

Nexux Mod manager, behandlar Skyrim respektive Skyrim SE, som helt fristående spel oberoende av varandra.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Toppen, då behöver jag således inte oroa mig för att ställa till med något

Permalänk
Avstängd

En fundering, om detdär payed mod bajset får fotfäste, hur ser framtiden ut för skyrim och andra spel för oss som inte vill använda dessa system?
(Frivilliga donationer kan jag så klart tänka mig att göra, men inte den typen av system)

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem

Ptjaa du svarar egentligen på din egen fråga; Får det fäste beror det på att det funkar. Men Elder Scrolls och Fallout, åtminstone from Morrowind och framåt, framgång bygger egentligen på moddar, tillägg, förändringar vilket gör att det nog kommer finnas både gratis och betalmoddar sida vid sida.

Permalänk
Medlem

Befintliga Skyrim lär inte ändras åtminstone, det vore katastrof. Framtida spel kan man diskutera, men som sagt moddar är en så stor del. Det skulle bli en enorm "backlash" om de låste ner framtida spel.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X | 32 GB Corsair Vengeance 3200 MHz | ASUS TUF Geforce RTX 3080

Permalänk
Medlem

Beställde Skyrim SE till kommande Xbox One X. Eller om jag inte orkar vänta så blir det på One S.
Kidsen säger att jag MÅSTE köra Skyrim, och efter 4-500 timmar i Fallout 4 så varför inte.

Visa signatur

Gammal gubbe

Permalänk
Avstängd

Helt ok jämfört med Fallout, men inte som New Vegas, då NV inte är från samma.
Dock behöver man som kanske synes här ofta vilja modifiera det ganska hårt innan man får det bra.
Men jag rekommenderar att prova det o-moddat en tid så att man ser hur det är och vad som förändras om man lägger till moddar.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem

Tack för input @Mizzarrogh
Den femtonårige sonen har säkert bränt 500+ timmar i Skyrim på pc inklusive modding, så jag har en nära support om behov skulle föreligga. Gissar ändå att det blir ett spel jag kör på One X när den kommer i November, har en backlog av spel som tenderar att bara bli större plus att Skyrim SE är ett av spelen som kommer att vara "Xbox One X Enhanced".

Visa signatur

Gammal gubbe

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Näbbdjuret:

Tack för input @Mizzarrogh
Den femtonårige sonen har säkert bränt 500+ timmar i Skyrim på pc inklusive modding, så jag har en nära support om behov skulle föreligga. Gissar ändå att det blir ett spel jag kör på One X när den kommer i November, har en backlog av spel som tenderar att bara bli större plus att Skyrim SE är ett av spelen som kommer att vara "Xbox One X Enhanced".

Interfacet är faktiskt från början utformat mot spelkonsoler så det bör vara niema problemas.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem

Hämtade precis ut spelet på webhallen på lunchen. Till min överraskande glädje och förvåning hade de några minuter tidigare precis sänkt priset med hundra spänn till 195:-

Visa signatur

Gammal gubbe

Permalänk
Medlem

Dagens uppdatering till Skyrim SE, har fimpat åtminstone archivements enabler mod'en, vilket gör att, åtminstone jag, som kör med unofficial patches, och bortpatchade "cinematic kills, inte "kan" spela mer för stunden... Antar att det kommer en fix, men va fan...

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk

Riktigt irriterande ja. Har nyligen blivit klar med en ny stabil installation och börjat lira, så kommer en första uppdatering på ett halvår och sabbar allt helt plötsligt

Achievement Enabler ska kunna fixas genom att avaktivera modden, gå in i spelet, gör en ny save, gå ut ur spelet och aktivera modden igen, gå in i spelet igen, gör en ny save, gå ut ur spelet, starta igen och ladda senaste.

SSE Fixes däremot verkar vara lite klurigare. Vissa säger att det funkar för dom, medans andra får krasher när dom öppnar kartan i spelet. Har man problem så kan man ändra variabeln "ReplaceFormMap=1" till "ReplaceFormMap=0" i ini-filen, göra ny save och starta om, så funkar det igen för vissa. Krashen försvinner men fps-boosten varierar av någon anledning.

Dom har även uppdaterat ESM-filerna, så man måste städa upp dom igen och skapa nya backups. Enligt skaparna bakom TES5Edit så måste man använda en nysläppt version av programmet (3.2.1) för att komma åt alla nya ändringar, vilket för tillfället finnes här. LOOT har för närvarande ännu inte uppdaterats för att varna om dirty edits i dessa ESM-filer.

Unofficial Skyrim Patch har däremot uppdaterats och bör installeras på en gång, samma med SKSE64 om man använder det.

Visa signatur

Intel i7 6700k @4.7Ghz | Be Quet! Dark Rock Pro 3 | Asus Z170 ROG Hero VIII | 32GB DDR4 Corsair Vengeance 3000Mhz | Asus 1080Ti Strix OC | Samsung 950 Pro M.2 250GB, Samsung EVO 850 120GB, Samsung EVO 840 250GB, & Seagate 7200rpm 4TB | Corsair HX 1050W | Fractal Design S | Asus Xonar U7 | Sennheiser PC360 | TrackIR 5 + ProClip | Eizo 27" EV2736W | HTC Vive | Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr. Bravo:

Achievement Enabler ska kunna fixas genom att avaktivera modden, gå in i spelet, gör en ny save, gå ut ur spelet och aktivera modden igen, gå in i spelet igen, gör en ny save, gå ut ur spelet, starta igen och ladda senaste.

Jag installerade den uppdaterade versionen, sen fungerade det igen. Möjligt att det hade gått att "lura" igång den så som du beskriver.

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Skrivet av -=Mr_B=-:

Jag installerade den uppdaterade versionen, sen fungerade det igen. Möjligt att det hade gått att "lura" igång den så som du beskriver.

Ja, även om man hade senaste versionen så kan den behöva återaktiveras.

Jag har fixat allt med min installation nu iaf och det verkar funka fint igen Även "SSE Fixes" rapporterar "ok", men är osäker då jag inte har så otroligt många esp-filer just nu att det kanske inte märks någon skillnad. Får bli lite mer testande ikväll!

I vanlig ordning så skiter jag i Bethesda's alternativa mod-tjänster. Allt finns redan på Nexus, utan prislappar och annat bullshit. Nya survival-mode ska dessutom vara otroligt buggigt, så jag kan inte rekommendera att ge sig på det förrän det har lämnat Beta-stadiet och fått sig ett gäng patchar därefter. Gamla hederliga Frostfall är fortfarande det överlägsna valet om man vill ha denna typ av gameplay, då med en mängd mer funktionalitet och konfigurationsmöjligheter, samt bättre kompatibilitet med andra moddar.

Visa signatur

Intel i7 6700k @4.7Ghz | Be Quet! Dark Rock Pro 3 | Asus Z170 ROG Hero VIII | 32GB DDR4 Corsair Vengeance 3000Mhz | Asus 1080Ti Strix OC | Samsung 950 Pro M.2 250GB, Samsung EVO 850 120GB, Samsung EVO 840 250GB, & Seagate 7200rpm 4TB | Corsair HX 1050W | Fractal Design S | Asus Xonar U7 | Sennheiser PC360 | TrackIR 5 + ProClip | Eizo 27" EV2736W | HTC Vive | Windows 10 Pro

Permalänk

En varning vad gäller Frostfall/Campfire och SKSE64, dom är INTE kompatibla just nu. Används båda samtidigt så får man tillslut popup-meddelanden ingame som larmar om gamla versioner, och dina save-filer blir förstörda. Antagligen så ligger det gammal SKSE-kod kvar i modden som inte har kommenterats ut under konverteringen, som nu triggas av SKSE64.

Fick själv spela om 2-3 timmar igår pga detta, smått irriterande Hade nyss installerat SKSE64 för att testa några efterlängtade moddar, men fick återställa allt igen. Det är nog lika bra att låta det mogna ett tag till.

Visa signatur

Intel i7 6700k @4.7Ghz | Be Quet! Dark Rock Pro 3 | Asus Z170 ROG Hero VIII | 32GB DDR4 Corsair Vengeance 3000Mhz | Asus 1080Ti Strix OC | Samsung 950 Pro M.2 250GB, Samsung EVO 850 120GB, Samsung EVO 840 250GB, & Seagate 7200rpm 4TB | Corsair HX 1050W | Fractal Design S | Asus Xonar U7 | Sennheiser PC360 | TrackIR 5 + ProClip | Eizo 27" EV2736W | HTC Vive | Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

hej alla..

Tänkte ta tag i lite skyrim lir första gången på flera år..
Har special edition i min steam katalog ser jag (SSE). Antar att det är den man startar med om man inte är insatt i moddandet..
Dock kör jag en ultrawide 3440x1440 monitor i 100hz med gsync.. Jag vill ha högupplösta texturer till detta.. finns det? typ 4k textures till SSE .. Hittade inte i steam modsen för SSE..
Dessutom verkar inte upplösningen stödjas per default.. hur löser man det smidigast?

Tack

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nima2001:

hej alla..

Tänkte ta tag i lite skyrim lir första gången på flera år..
Har special edition i min steam katalog ser jag (SSE). Antar att det är den man startar med om man inte är insatt i moddandet..
Dock kör jag en ultrawide 3440x1440 monitor i 100hz med gsync.. Jag vill ha högupplösta texturer till detta.. finns det? typ 4k textures till SSE .. Hittade inte i steam modsen för SSE..
Dessutom verkar inte upplösningen stödjas per default.. hur löser man det smidigast?

Tack

Nexus är att rekommendera

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem

Lite offtopic:
Äldsta Skyrim fanwoman? https://www.youtube.com/channel/UCzkY7wa8Ksxv4M5NyUYgTmA/vide...
Hon är 82 år och älskar att spela Skyrim. Till och med jag ligger i lä när det gäller ålder

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem
Skrivet av MsSmith:

Tänkte ställa en sån där dum fråga:

I dagsläget kör jag ett tungt moddat Skyrim (hundratals moddar) men som är otroligt stabilt och trevligt. Jag är nu lite sugen på att köra ett omoddat, alternativt så nära omoddat som möjligt - tänker mig mest SkyUI för interface och kanske nån grafikmod eller trevlig follower. Funderar då på att installera Skyrim SE för detta ändamål.

Kör med Nexus Mod Manager. Är det svårt och riskerar jag att sabba något? Tänkte helst undvika att mixa saves eller sabba nån load order eller liknande.

Skrivet av Ratatosk:

@MsSmith: Goda nyheter!
Om du installerar Skyrim SE, kommer det att installeras som ett helt fristående program i en helt egen katalog.
Dina saves moddar och inställningar för ditt gamla Skyrim kommer alltså inte att påverkas.

Ditt nya Skyrim SE, kommer att sakna moddar och saves, det är bara att börja från början.
Möjligt att det går att kopiera över saves från gamla inget som jag har testat.

Nexux Mod manager, behandlar Skyrim respektive Skyrim SE, som helt fristående spel oberoende av varandra.

Utöver ovan kan jag rekommendera att använda Mod Organizer istället för Nexus Mod Manager. Programmet ger dig möjlighet att snabbt växla mellan olika profiler där du har olika moduppsättningar och du behöver således inte installera/avinstallera moddar i all oändlighet för att göra tester. Du kan även snabbt växla mellan Skyrim (classic) och Skyrim SE. Värt ett test!

Gopher beskriver smidigt hur det fungerar här (äldre klipp men fortfarande aktuellt):
https://www.youtube.com/watch?v=j4ZQpzf_iAE

Permalänk
Inaktiv

Har SSE tagit fart modmässigt än? Alltså, är det jämförbart med vanliga? Ni som suttit i gamla tråden vet nog till vilken grad jag önskar modda..

Permalänk
Medlem

Verkligen inte, undvik är min rekommendation om du vill modda och go bananas...

Permalänk
Medlem

Jag tycker det är fullt godkänt på One X konsol. Inigo finns som kompanjon och det är grafiskt sett nice. Om man sen vill ha ett harem nudister så gissar jag att det endast funkar i pcmiljö.

Visa signatur

Gammal gubbe

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon186252:

Har SSE tagit fart modmässigt än? Alltså, är det jämförbart med vanliga? Ni som suttit i gamla tråden vet nog till vilken grad jag önskar modda..

Alpha versionen av SKSE funkar väl ok så långt. SkyUI är installerat hos mig i alla fall

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Inaktiv

Tackar för snabba svaren

Skrivet av MsSmith:

Verkligen inte, undvik är min rekommendation om du vill modda och go bananas...

Lyssnar nog på dig då du är jämförbart knäpp med moddandet
Synd att den inte hunnit ikapp ännu. Hade dock på känn att det aldrig riktigt skulle bli någon ersättare. Många av skaparna har väl lämnat spelet bakom sig sedan länge :/

Skrivet av Näbbdjuret:

Jag tycker det är fullt godkänt på One X konsol. Inigo finns som kompanjon och det är grafiskt sett nice. Om man sen vill ha ett harem nudister så gissar jag att det endast funkar i pcmiljö.

Det kan bli problematiskt här ser jag. Jag hör till de som tänker "kan jag så ska jag"..

Skrivet av AMD-FX:

Alpha versionen av SKSE funkar väl ok så långt. SkyUI är installerat hos mig i alla fall

Skönt att det kommit ut i alla fall. Jag vill dock ha halva nexus i installationen, så det blir nog att hålla mig till vanliga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD-FX:

Alpha versionen av SKSE funkar väl ok så långt. SkyUI är installerat hos mig i alla fall

uppdatera inte SSe bara, då funkar inte SKSE längre som den ska.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Defender:

uppdatera inte SSe bara, då funkar inte SKSE längre som den ska.

Har man accepterat survival mode uppdateringen så går det inte att stänga av igen? jag har inte accepterat den som tur är

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem

@anon186252: du slipper mycket skräp också, bör tilläggas. Men ur ett stabilitetesresonemang finns det absolut noll och ingen anledning att välja det ena över det andra.