Permalänk
Avstängd

Ospecificerade tester

http://www.bäst-i-test.se/videokamera

Här läser du tester som i stort sett inte är till nån nytta, Det är generella kommentarer som säger princip detsamma om alla filmkameror. De går inte in på detaljer. Så om filmkameror som inte är så vattentåliga

Du kanske undrar i vilka väder filmkameran ska tåla, eller kan du bara filma på sommaren eftersom det är fukt och köld resten av året? Du kanske undrar vilken filmkamera som har bäst mikrofon i blåst,, men inget av detta framkommer i testen.

Jätte bra ljud står det bara, men i blåst och bris?

Permalänk
Medlem

Ok?

Visa signatur

Linux användare sedan '03

Macbook Pro 13"
HPE Proliant Microserver Gen10

Permalänk
Skrivet av Gzerd:

http://www.bäst-i-test.se/videokamera

Här läser du tester som i stort sett inte är till nån nytta, Det är generella kommentarer som säger princip detsamma om alla filmkameror. De går inte in på detaljer. Så om filmkameror som inte är så vattentåliga

Du kanske undrar i vilka väder filmkameran ska tåla, eller kan du bara filma på sommaren eftersom det är fukt och köld resten av året? Du kanske undrar vilken filmkamera som har bäst mikrofon i blåst,, men inget av detta framkommer i testen.

Jätte bra ljud står det bara, men i blåst och bris?

maila & fråga vem/villka som gjort testerna, det står ju att "experter" har gjort dom..
sen du lär ju inte kunna köpa dom ändå om det inte är begagnat då testet är från 2015 & dom säljs inte i butik längre.

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Avstängd

@Grönahunden:

Nu byter du ämne när det väsentliga handlar om att testen inte går in på detaljer och snackar snarlika om alla filmkameror. Dessvärre så hittas ingen aktuell test när man bara får träff på några år gammalt

Så kan man inte påstå att de har vidrört filmkamerorna för då skulle de såklart upptäckt att nån filmkamera hade dåligt ljud i lite blåst och skulle varit nåt att notera i testen. Finns ingen beskrivning hur stadig kameran är i handen, hur är menysystemet, nån kanske har krångliga menyer m.m. Det beskrivs endast tekniska saker som likväl finns på tillverkarens hemsida

Permalänk
Medlem

Välkommen till verkligheten.
Där de flesta "recensioner" är beställda av tillverkaren och spridda till mängder av siter/tidningar och bara översatta.
Värst är nog bilbranschen, men hemelektronik ligger inte långt efter.
(100 siter över hela världen har fått testa högtalare som kostar 250 papp i sitt hem samma dag ? jomenvisst...)
Googla på valfri teknikpryl + review och häpna över resultaten.
Kanske 1 av 10 är skriven av någon som faktiskt har lagt sin hand på produkten.
Resten är siter som bara kräks ur sig "recensioner" på i princip allt.
Skulle faktiskt inte förvåna mig om många skapas "on the fly" när du söker efter din pryl.

Så vi skall vara väldigt försiktiga med de siter som fortfarande har lite integritet.
Dom drunknar nästan i mängden nu och det är sjukt svårt att skapa en ny och bygga förtroende bland användare igen.

Permalänk
Skrivet av Svensktiger:

Välkommen till verkligheten.
Där de flesta "recensioner" är beställda av tillverkaren och spridda till mängder av siter/tidningar och bara översatta.
Värst är nog bilbranschen, men hemelektronik ligger inte långt efter.
(100 siter över hela världen har fått testa högtalare som kostar 250 papp i sitt hem samma dag ? jomenvisst...)
Googla på valfri teknikpryl + review och häpna över resultaten.
Kanske 1 av 10 är skriven av någon som faktiskt har lagt sin hand på produkten.
Resten är siter som bara kräks ur sig "recensioner" på i princip allt.
Skulle faktiskt inte förvåna mig om många skapas "on the fly" när du söker efter din pryl.

Så vi skall vara väldigt försiktiga med de siter som fortfarande har lite integritet.
Dom drunknar nästan i mängden nu och det är sjukt svårt att skapa en ny och bygga förtroende bland användare igen.

Känns dock lite märkligt om recension kommer ur tomma intet Då hade väl internet fått egen AI i så fall

Hur som, tycker jag det finns stor brist på tester på många prylar också.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Avstängd

Så framkommer inte inspelningstiden beroende SD-kort än att det omnämns på andra sajter att H.264 är ett bättre format som tar mindre plats. Jaså hur resonerar man fram det?

Är det verkligen så mycket mer tid att skryta om?

Vi jämför med min gamla JVC GZ-HD5 och den aktuella JVC GZ-RX615BEU

Här ser du ur manualen om GZ-RX615BEU
Va!!! Bara 8 timmar och tio minuter på 64GB. Men så står det att det är ungefärtid ,, hur kunde JVC veta exakt att JVC GZ-HD5 var 7 timmar på hårddisken. Blir det olika lång tid på 64GB-SD av olika tillverkare?

JVC GZ-HD5 kör med MPEG2, den inbyggda hårddisken 60GB ger 7 timmar. Är det för så liten skillnad som sajter gör stort väsen att H.264 är bättre?

Har utvecklingen på komprimering inte fått så bättre framsteg sen tio år?

Permalänk
Skrivet av Gzerd:

Så framkommer inte inspelningstiden beroende SD-kort än att det omnämns på andra sajter att H.264 är ett bättre format som tar mindre plats. Jaså hur resonerar man fram det?

Är det verkligen så mycket mer tid att skryta om?

Vi jämför med min gamla JVC GZ-HD5 och den aktuella JVC GZ-RX615BEU

https://i.imgur.com/MLd0yDP.png

Här ser du ur manualen om GZ-RX615BEU
Va!!! Bara 8 timmar och tio minuter på 64GB. Men så står det att det är ungefärtid ,, hur kunde JVC veta exakt att JVC GZ-HD5 var 7 timmar på hårddisken. Blir det olika lång tid på 64GB-SD av olika tillverkare?

JVC GZ-HD5 kör med MPEG2, den inbyggda hårddisken 60GB ger 7 timmar. Är det för så liten skillnad som sajter gör stort väsen att H.264 är bättre?

Har utvecklingen på komprimering inte fått så bättre framsteg sen tio år?

Nu är jag ingen expert, men är hel del som påverkar storleken. H.264 är ingen magisk lösning heller, enligt min åsikt bör den ta mer plats än MPEG2 (H.264 om jag inte har fel jämförbart med MPEG4 eller rent av samma standard).

Sen det jag skrev med påverkan av storlek, så påverkar upplösning och kvalité hur långa klipp du kan göra (därför manualen troligen inte kan uppge exakt hur länge du kan spela in). väljer du lägre upplösning med H.264/MPEG4 blir filerna också mindre=du kan få plats med mer. Men det beror på vad du kan ställa in på din filmkamera.

Att det inte gått frammat så har det det bara det att filerna blir mer högupplösta och det kräver ju mycket lagring och inget som MPEG2 fixar bra (blir större filer med större förluster än om du kört H.264 direkt).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Avstängd

Resonemanget håller inte. Enligt JVC GZ-HD5 så ska 4GB ge 19 minuter, hårddisken på 60GB ger 7 timmar. Enligt JVC GZ-RX615BEU så ger 4GB 30 minuter. Det betyder ju att du får 31 minuter extra

Så det bör ju det räknas i procent för de extra 31 minutrar. Hur är det rimligt att de 31 minutrar bara ökar tiden på en timme av åttan när JVC GZ-HD5 på 60GB har sju timmar?

I dag finns inte LP att spela in längre tid utan anmärkningsvärd bildförlust. Nu finns bara EP som ger väldigt många fler timmar och misstänks att bli brusig o pixlig kvalitet.

Nåt läge där emellan finns inte