Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av OniZinKo
Kan iofs vara ditt grafikkorts fel lika gärna - en konflikt helt enkelt.

Tack för svaret. Jo, har testat 4 olika grafikkort, och alla har uppvisat samma symptom. Samt har haft kontakt med MSI support och de svarade att de har konstaterat att det finns ett fel i moderkortet och finns tydligen inget man kan göra åt saken.
Vilket är tråkit när man då skaffade kortet just för den möjligheten.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av alfa
Tack för svaret. Jo, har testat 4 olika grafikkort, och alla har uppvisat samma symptom. Samt har haft kontakt med MSI support och de svarade att de har konstaterat att det finns ett fel i moderkortet och finns tydligen inget man kan göra åt saken.
Vilket är tråkit när man då skaffade kortet just för den möjligheten.

Skaffade du ett moderkort endast för att det hade AGP 4x?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ianpeters
Powersupply: Jag tror knappast att man förlorar garantin eftersom då skulle inte moderkortet kunna säljas överhuvudtaget.

Jag ser fortfarande inte något problem med att man höjer FSB:n en aning. Många gör det själva så varför inte ha ett moderkort som pressar lite mer (men inte för mycket) automatiskt? Processorn lär tåla det utan problem och jag tror säkert att MSI inte skulle släppa en produkt som förstör processorn. Man spenderar inte miljonbelopp för att utveckla en produkt som ingen vill ha. De hade nog inte i åtanke att Tom's Hardware och andra skulle "luras". Jag tror att de kanske tänkte sig kunden som inte VÅGAR att överklocka men har då ett system som automatiskt kickar in några extra MHz när det behövs. Turbo-On-Demand?

Saken är ju den att det får MSIs kort att framstå som bättre jamfört med andras produkter utan att dom egentligen är det. Inget fel iofs. med själv funktionen medn då skulle det varit nåt som man fick slå på själv och varit medveten om det.

Visa signatur

-dool

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av alfa
MSI Fuskar: ... ja, det är ju inte första gången. Senast jag köpte ett mk(MS-6321 AIR) från MSI var jag lovad agp4x i spesen, men icke, blir rejält ostabilt med agp4x på. kan än idag bara använda agp2x fast både grafikkortet o mk:et egentligen stöder agp4x.
Som sagt dagens hårdvaruindustri börjar likna 1700-talets kvacksalveri. Aldrig mer MSI.

Då är det två som har problem med samma typ av moderkort..

Visa signatur

AMD1200|1024MB|Geforce 3 3.8ns 64MB DDR|EPoX 8KTA3+PRO|Win XP PRO SP1|Addtronics 7896A
Har Dyslexi så räkna med stavfel... men jag har allafall inte fel i staven
Nu är det bevisat att svenska folket består av 56,1% totalonanister och idioter. (EMU valet)

Permalänk
Medlem

Och det är då man lämnar tillbaka kortet...

Jag kör MSI och har alldrig haft problem. Alla burkar utom farsans, som har ett Tyan Trinity 400, har ett msi-kort. Farsans kort utlovar 4X agp men det går stabilare med 2X... Det är inte bara MSI som hadde problem med 4X.

Jag litar fortfarande på MSI av någon anledning...

Visa signatur

*Intel i7 3820, ASUS Sabertooth X79, 32GB RAM, Nvidia GTX660 & GTX660, Samsung SSD 840 Pro & 2 Barracuda 7200.10 i RAID1, ESI Audio ESP1010e
*Amiga 4000D i Elbox Tower. 16 MB FAST Mem & 2 MB Chip Mem. Indivision AGA MK2, FastATA 4000 MK-VI, 16 GB CF & 40 GB IDE

Permalänk

Jag kanske också är naiv men vad är det för fel egentligen? Kortet är en prototyp, inget säger att det kommer vara något annat än en "opt-in" funktion i slutprodukten...

Att däremot inget nämns innan det skickas ut till jämförelse och tester är dåligt av MSI tycker jag

Visa signatur

-" 'You have pierced the heart of Oden' it said. Turn around, or go forward, and be eaten by your fate." Donald Blake, The Incredible Hulk Returns

Permalänk

Det är i stort sett ingen skillnad på moderkort med samma features.
Det kan betyda liv eller död(tror dom i alla fall) att hamna bra till i tester.
Och så är det säkert...för vem kollar inte tester när man skall köpa dataprylar.

Det är oetiskt och lågt, men jag förstår dom faktiskt.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ianpeters
Powersupply: Jag tror knappast att man förlorar garantin eftersom då skulle inte moderkortet kunna säljas överhuvudtaget.

Jag ser fortfarande inte något problem med att man höjer FSB:n en aning. Många gör det själva så varför inte ha ett moderkort som pressar lite mer (men inte för mycket) automatiskt? Processorn lär tåla det utan problem och jag tror säkert att MSI inte skulle släppa en produkt som förstör processorn. Man spenderar inte miljonbelopp för att utveckla en produkt som ingen vill ha. De hade nog inte i åtanke att Tom's Hardware och andra skulle "luras". Jag tror att de kanske tänkte sig kunden som inte VÅGAR att överklocka men har då ett system som automatiskt kickar in några extra MHz när det behövs. Turbo-On-Demand?

Är det verkligen "on demand" om ingen bett om det? Om man inte kan välja att stänga av det?
Om man inte vet om det?

Det är inte själva grejen som är fel utan moralen i att inte säga det till någon. Och jag är inte så blåögd att jag tror att MSI bara glömt att informera recensenterna om denna funktion.

/ PowerSupply

Visa signatur

Är det verkligen det här du borde läsa just nu?

Permalänk
Medlem

MSI brukar ju alltid lägga dit en massa mer eller mindre nödvändiga "features" exempelvis SmartKey. Jag förstår inte varför alla blir så förbannade och påstår fusk om dom lägger dit ytterligare en funktion som hjälper dig att äverklocka. De har säkert varit så intelligenta att man kan stänga av funktionen på något sätt. Om inte annat så implementeras det säkert i någon nyare bios-version. Iaf jag tvivlar starkt att denna funktion är avsedd för att "fuska".

Permalänk
Medlem

Hmm, är det inte MSI:s omtalade "CoreCell" som möjliggör denna egenskap, och den har de ju marknadsfört ganska mycket på senare tid. Har kanske varit lite dåliga med att informera vad det egentligen är "CoreCell" gör för något, bara att det är jättebra, men nu vet vi det.
Om de har kommit på nåt sätt att överklocka processorn utan att den tar skada/man behåller garantin, så är det väl bra, lite av speedstepping för vanliga datorer, fast i stället för att klocka ner klockar den upp

De kunde iof ha påpekat att "CoreCell" automatiskt överklockar processorn, så man vet om det.

Visa signatur

USA har aldrig varit på månen, Sverige hade aldrig vm 1958 och 9/11 har aldrig inträffat och därmed basta.
P4 2,6C@<3,0Ghz + CNPS7000A-CU|AI7|1,5Gb BH5 & BH6|Antec Sonata|R9800np(BBA) + VF700-CU@425/258|HP LP2465|Logitech MX500, Seasonic S12 500W

Permalänk
Medlem

klocka ska vara frivilligt... inte defaults.. DÅLIGT MSI!!
därför kör jag ASUS

/DJ

Visa signatur

ASUS m2n68-AM Plus, AMD X6 1075T, 4GB RAM, XFX AMD radeon 5770
BOINC-maskin

Permalänk

Idag så liknar moderkorten varandra så mycket att man kanske måste skilja sig på något sätt.

Håller med Lumpa:"MSI brukar ju alltid lägga dit en massa mer eller mindre nödvändiga "features" exempelvis SmartKey. Jag förstår inte varför alla blir så förbannade och påstår fusk om dom lägger dit ytterligare en funktion som hjälper dig att äverklocka. De har säkert varit så intelligenta att man kan stänga av funktionen på något sätt. Om inte annat så implementeras det säkert i någon nyare bios-version. Iaf jag tvivlar starkt att denna funktion är avsedd för att "fuska"."

Och att alla tar det testade moderkortet som det finala med final BIOS, det förstår jag inte heller. Det brukar ske en mängd ändringar innan man släpper den färdiga produkten. Vi ska nog se att det inom en snar framtid kommer en reviderad version, med ett FETT klistermärke på paketet som stipulerar att HÄR finns minsann automatisk överklockning --- "NO KNOWLEDGE REQUIRED".

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag bryr mig inte om dom "fuskar" genom att klocka.. Men som Nvidia gör att droppa frames o.s.v. det är fusk för dom lurar dig poå prestanda.

Visa signatur

:: System 1 | 2500+ -M | 9800se |
::

saknar öä - Är på semester till ~januari

Permalänk
Medlem

Angående agp så är det skitsamma om man kör 8x eller 2x, nån av dom som låg top10 på madonion (futuremark) körde väl 2x?

Permalänk
Medlem

Var det inte med ett MSI 865 Neo som OPPAINTER slog 3dmark rekordet med eller det kanske var med MSI 875 Neo förresten?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gagg
Angående agp så är det skitsamma om man kör 8x eller 2x, nån av dom som låg top10 på madonion (futuremark) körde väl 2x?

Det där är ju som att säga att du får en bil med 150hästar istället för 300 som du köpte för iom att du aldrig behöver det.

Visa signatur

P4 2.0 GHz@2.26 GHz | GF6600GT Core 500 MHz@580 MHz Mem 900 MHz@1135 MHz | 1 GB pc2700 <<Lite kuriosa bara: Ping eller mer korrekt latency är en storhet, ms är enheten. Spänning är också en storhet medan volt är enheten. Tänk vad skoj det skulle låta om du sa: "Hörru höj upp kilometer per timmen va!" (Brun hårig sjuk sköterska)>>

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av XCan
Det där är ju som att säga att du får en bil med 150hästar istället för 300 som du köpte för iom att du aldrig behöver det.

en trabant blir inte snabbare för att den kör på en bred väg

Visa signatur

Hellre död än röd

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SirCedric
en trabant blir inte snabbare för att den kör på en bred väg

haha, nae men den här trabanten är förbjuden att köra på en bred väg överhuvudtaget.

Permalänk
Medlem

Har hårdvarutillverkarna stannat vid neandertalarstadiet? Primitiva stackare...

Permalänk
Medlem

Det är ju en jättetuff grej iofs. Synd att de inte upplyser om den bara, och låter en stänga av den i bios.

Visa signatur

Athlon XP 1700+ @2.1GHz luft. MSI nForce2 512MiB. 340GiB. Gentoo
Athlon TBird 1.4GHz. MSI KT266A. 256MiB. 10GiB. WinXP :: Celeron 366 @ 550MHz. Abit BX6. 256MiB. 4GiB. OpenBSD

Permalänk
Medlem

Vad jag är nyfiken på är om kortet kickar igång sin "tubofiness" även då man själv redan har klockat FSB:n, det skulle ju kunna leda till obehagligheter...

Visa signatur

Jag är cancerforskare, är du?
| Samsung T220 | ASUS P4P800 Deluxe | Intel® Pentium® M 1.6@2.4Ghz | 1GB BH-5 + 1GB BH-6 | 7800GS 256MB | X-Fi Xtreme Gamer Fatal1ty | Intel SSD 80GB + WD740ADFD 74GB + 7200.10 320GB + 7200.7 120GB |

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DJ-MIB
klocka ska vara frivilligt... inte defaults.. DÅLIGT MSI!!
därför kör jag ASUS

/DJ

Mig veterligen var ju iofs Asus först med att köra lite högre FSB och på så sätt vinna moderkortsmarknaden till AMD-plattformen. Åtminstånde hade mitt Asus A7V med KT133-chipset 101 som default, vilket gjorde så att den vann mot samtliga KT133-moderkort på marknaden.

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk
Medlem

Tja vad ska man säga dåligt av MSI att inte informera samtidigt som det är en tuff grej om man får ställa in den själv och själv vara medveten om att man överklockar.
Kör själv på ett kort från MSI som har funkat klockrent (oklockat vad jag vet i alla fall ).

Visa signatur

[Gigabyte B350 GA-AB350M-HD3]-[AMD Ryzen 5 1600]-[Corsair VENGEANCE 16GB 3200MHz]-[Samsung 850-Series EVO 1TB]-[ASUS GeForce GTX 1070 8GB Turbo]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av XCan
Det där är ju som att säga att du får en bil med 150hästar istället för 300 som du köpte för iom att du aldrig behöver det.

Jo, men har du jämfört AGP 2x och 4x själv någon gång? Det har jag och det blir nästan ingen skillnad alls. Då jag testade gick jag från 12600 till 12300 3DMarks tror jag. Jämförelsen med bilen är rätt kass...