Intel Pentium 4 3.2 GHz

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Naim
kommer det verkligen en 400mhz version av 3.2Ghz aren? trodde det var endast 800 kanske 533 med...

hade dock varit kul att se en multipiller på 32X

Tänkte på samma sak, den senaste P4an med 400 MHz var väl den på 2.6 GHz?

zioxin : har dom inte redan slutat?

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Satyrion
förstår inte hur nån kan säga att Intel krossar AMD, nån som har tänkt på att Intels CPU är 1 Ghz snabbare och ändå får spö i vissa test, det visar ju helt klart att AMDs CPU arkitektur är rätt mycket bättre, men att Intel har den snabbaste CPU.n är det inget tvivel om

Visar väl mer att AMD har kört sin stackars core till den maximala gräns som ens är möjligt med tanke på cputemperaturerna??

Visa signatur

Fractal Design Refine R2 Asus Commando(1901) Q6600@3600mhz@Vattenkylning Corsair HX620W 4Gb 2x2 dominator 8500 Powercolor HD4870X2 Ikari Laser WD MyBook 500Gb@E-Sata 3dmark06@20436+/-
Win xp sp3/win 7 ultimate

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av alban
Visar väl mer att AMD har kört sin stackars core till den maximala gräns som ens är möjligt med tanke på cputemperaturerna??

Som om inte Intel har gjort det då när de har lika varma och även varmare processorer...

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av alban
Visar väl mer att AMD har kört sin stackars core till den maximala gräns som ens är möjligt med tanke på cputemperaturerna??

Problemet är snarare att man inte har en hel fotbollsplan att tillgå runt socketen på socket A korten, man får inte plats med lika stora kylflänsar som på socket 478 korten vilket kan göra att vissa tror att AMD cpuer är blir fruktansvärt varma och inte går att kyla ordentligt.

Anledningen till detta är troligtvis att socket A har hängt med rätt så länge... Moderkorten ser i stort sett likadana ut nu som när de första kt133 korten. Under samma tid har Intel hunnit med 3 socketbyten och ett otaligt antal chipset. Opteron ser lovande ut på denna punkt, gott om plats runt socketen och rejäla fästen som man nog kan hänga en mindre elefant i.

Räknar man rakt av så leder Intel stort i effektförbrukning nu, över 100W på de senaste modellerna. Gamla T-bird 1,4 drog "bara" 72W vilket är ganska mycket mindre. Senaste 3200+ ligger på 76W medan 3,06 P4an drar 82W med Intels egna räknesätt, dvs 25% mindre än den teoretiska maxgränsen. Dessutom tål AMD-cpuerna högre temperatur så man kan egentligen säga att de kan köras med sämre kylning än motsvarande Intel cpu.

På tal om pressa till gränsen... Intel gick över den en gång, ordentligt. P3 1,13 fungerade inte så bra...

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem

Amd har ju den bästa pris/prestandan. Intel kör ju med högre bussar och SSE 2 så den ska vinna över AMD i det fallet annars så skulle inte Intel vara så bra. Jag skulle vilja se att AMD satsade på 800mhz bussar eller värre + 1mb cache och SSE2 då skulle Intel gråta blod..

Visa signatur

Speldator:Gigabyte Aorus Pro b550, 16GB DDR4, AMD 5800x ,MSI Suprim x RTX 3080 ,WD nvme 1TB, Samsung 1tb ssd, Win 10 Pro, Samsung odyssey G7 27"
TVspel: Xbox One x, Nintendo 8-bit, Nintendo Gamecube, Nintendo 64, Nintendo Wii Nintendo Switch TV: LG 65" C8 Oled

Permalänk
Medlem

Sen sär ju AMD snabbare i många spel och det tycker jag att det är som räknas.

http://www17.tomshardware.com/cpu/20030217/images/image025.pn...

Visa signatur

Speldator:Gigabyte Aorus Pro b550, 16GB DDR4, AMD 5800x ,MSI Suprim x RTX 3080 ,WD nvme 1TB, Samsung 1tb ssd, Win 10 Pro, Samsung odyssey G7 27"
TVspel: Xbox One x, Nintendo 8-bit, Nintendo Gamecube, Nintendo 64, Nintendo Wii Nintendo Switch TV: LG 65" C8 Oled

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av LSD
Sen sär ju AMD snabbare i många spel och det tycker jag att det är som räknas.

Jag tycker det är stabiliteten som räknas.. Kan hålla med om att det e kul o ha en snabb processor.. visst... Men om processorn arbetrer för mycke så den inte orkar med låser sig datorn..

jag föredrar stabilitet framför snabbhet.. men det betyder inte att jag vill sitta på en 800 Mhz (som jag iof gör för tillfället) men den e iaf jävligt stabil..

Visa signatur

//ANdreas Johansson

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TordYvel
Jag tycker det är stabiliteten som räknas.. Kan hålla med om att det e kul o ha en snabb processor.. visst... Men om processorn arbetrer för mycke så den inte orkar med låser sig datorn..

Att processorn skulle krascha beror nog i stort sett enbart på överhettning, annars är det mest mjukvaran som får en dator att krascha. Min cpu har används till 100% (kör bla seti@home) i nitton dagar inga problem, men varmt blir det, cpu-tempen ligger runt 60 grader.

Visa signatur

kill -s SIGCHLD `pidof Kenny`
bash: Oh my god, they killed Kenny
init: You Bastards

Permalänk
Medlem

Fattar inte hur ni kan säga att den ena processor är mer stabil än den andra. Det är ren skitsnack. Om båda har tillräckligt med kyllning och spänning krashar datorn på grund av andra saker. Aldrig på grund av en cpu som räknar fel.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jens
mm, men för att Athlon64 ska ta ut sitt max måste ju programmen vara skrivna för 64-bits, eller hu? hur många komsument program finns det för 64-bits? inte många och det kommer nog ta tid innan man kommit upp i en ansenlig summa program.

Jag är en novis i ämnet, men är det inte så att en 64-bitars processor bearbetar 64 bitar data per klockfrenkvens? Så en Athlon64 2000 Mhz bearbetar 8 byte data i en cykel om 2 000 000 000x8 byte per sekund, medans en 32-bitars bara gör det om 4 byte? Jag kan vara ute och cykla, men för mig låter det ganska självklart att det skulle i pincip dubbla prestandan, och vad bryr sig Quake3 om ifall processorn skickar större "paket"? Varför måste programmet vara skrivet för en 64-bitars processor?

Är det någon som är haj på detta, och inte är som jag som bara tror att jag vet?

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Avstängd

Grejen med 64 bitar är att processorn kan bearbeta större tal (64bitars tal), det gör inte det hela snabbare på något sätt, utan den kan helt enkelt arbeta med större tal. Att en processor kan arbeta med större tal kan vara bra vid program som tex, matlab där man då kan beräkna med större noggrannhet, större tal etc... En annan fördel med 64bitars processorer är att man kan ha mycket mer minne i datorn, man kan använda 64bitars minnesaddresser (2^64 byte) istället för närvarande 32bitars (2^32).

Jag kan tyvärr inte så mycket om detta så jag vet inte vilka fler fördelar man kan ha med 64bitars register i en processor... Men jag tror att den största fördelen är att man kan ha mycket mera minne. Och eftersom dagens begränsing ligger på ca 4294MB så är det alltså inte alls nödvändigt att byta till 64bitar. För servers kan det vara bra att kunna ha mer minne än 4gb och det har de också, serverprocessorer har gått över till 64bitars för länge sen.

Visa signatur

Problem som har en lösning behöver man inte oroa sig över, problem som inte har någon lösning är det ingen idé att man oroar sig över. ^_^

Permalänk
Avstängd

Vet inte hur det funkar. Men en 64 bitars processor har inte automatiskt stöd för 32 bitar. Itanium till exempel suger på 32 bitar.
Athlon 64 har andra fördelar som gör den snabbare än Athlon i 32 bit. 64 bit är bara ytterligare en bonus. Den minst viktiga nyheten för tillfället, men den kommer bli viktigarei framtiden...
Personligen tycker jag att Hypertransport, SSE2 och pipeline förändringar är viktigare just nu.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ^_^
Grejen med 64 bitar är att processorn kan bearbeta större tal (64bitars tal), det gör inte det hela snabbare på något sätt, utan den kan helt enkelt arbeta med större tal. Att en processor kan arbeta med större tal kan vara bra vid program som tex, matlab där man då kan beräkna med större noggrannhet, större tal etc... En annan fördel med 64bitars processorer är att man kan ha mycket mer minne i datorn, man kan använda 64bitars minnesaddresser (2^64 byte) istället för närvarande 32bitars (2^32).

Jag kan tyvärr inte så mycket om detta så jag vet inte vilka fler fördelar man kan ha med 64bitars register i en processor... Men jag tror att den största fördelen är att man kan ha mycket mera minne. Och eftersom dagens begränsing ligger på ca 4294MB så är det alltså inte alls nödvändigt att byta till 64bitar. För servers kan det vara bra att kunna ha mer minne än 4gb och det har de också, serverprocessorer har gått över till 64bitars för länge sen.

Den kan räkna stora tal i en klockcykel istället för att dela upp det i många små, så den går snabbare också.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-
Den kan räkna stora tal i en klockcykel istället för att dela upp det i många små, så den går snabbare också.

Jo, men bara om programmet använder större tal än 32 bitars (vilket inte många program använder, möjligen vetenskapliga program som matlab (som är ett matteprogram)). Antag att man har två exakt lika snabba processorer, enda skillnaden är att ena är 32 och andra är 64 bitars. Om man nu tar och kör ett 32 bitars program på 32 bitars processorn och 64bitars program på 64 bitars processorn då går båda programmen exakt lika snabbt att köra.

Men alla dagens program är 32bitars, dvs kör man en Athlon64 på tex WinXP så beror inte prestandaökningen på att processorn är 64bitars, utan det beror på andra optimeringar i processorn. Precis som att en barton är snabbare än en palamino eftersom den har bättre optimeringar trots att båda är 32bitars.

Visa signatur

Problem som har en lösning behöver man inte oroa sig över, problem som inte har någon lösning är det ingen idé att man oroar sig över. ^_^

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ^_^
Om man nu tar och kör ett 32 bitars program på 32 bitars processorn och 64bitars program på 64 bitars processorn då går båda programmen exakt lika snabbt att köra.

Det går snabbare på 64-bitarn.
De flesta tal som 32-bitarn får dela upp i flera klockcykler klarar Athlon 64 av på en enda, och ödslar inte lika mycket tid per tal.

Det hade ju varit en annan sak om det var 32 bitars program i båda fallen.

Varför tror du konsollerna inte stannade på 32 bitar utan klättrade vidare? Och det där med hur exakt den räknar. en 16-bitars prolle kan arbeta med tal större än 65536, men det tar längre tid än för en 32 bitars prolle. Samma sak gäller nu.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-
Det går snabbare på 64-bitarn.
De flesta tal som 32-bitarn får dela upp i flera klockcykler klarar Athlon 64 av på en enda, och ödslar inte lika mycket tid per tal.

Det hade ju varit en annan sak om det var 32 bitars program i båda fallen.

Varför tror du konsollerna inte stannade på 32 bitar utan klättrade vidare? Och det där med hur exakt den räknar. en 16-bitars prolle kan arbeta med tal större än 65536, men det tar längre tid än för en 32 bitars prolle. Samma sak gäller nu.

Jo, men programmen idag använder inte tal större än 32bitar, alltså går det inte snabbare på en 64bitars processor. Athlon64 kommer inte att vara snabbare än AthlonXP för att den är 64bitars, utan det är pga andra optimeringar (som cache, hypertransport etc) som gör den snabbare. Sen är det ju klart att en 64bitars processor beräknar 64bitars tal snabbare än en 32bitars. Men en 32bitars processor beräknar 32bitars tal precis lika snabbt som en 64bitars processor. Storleken på registrerna har alltså inget med hur snabb en processor arbetar, utan det är bara hur stora tal den kan hantera. 2^32 = 4294967296, dvs det största talet man kan använda utan att behöva dela upp det är 424967295, detta talet är tillräckligt stort för dagens program.

Visa signatur

Problem som har en lösning behöver man inte oroa sig över, problem som inte har någon lösning är det ingen idé att man oroar sig över. ^_^

Permalänk
Medlem

Ju snabbare datorerna blir desto större tal kommer dom att behöva använda. Tal mellan 5 och 10 miljarder kommer inte att vara ovanliga i doom3 läste jag någonstans. Dessa kommer att kräva 64bit för att användas eller någonting som kallas add/adc (seeegt).

Som någon nämnde ovan så arbetar matlab väldigt mycket med 64bitars integers (kallas också dubbel precision, och är nästan ett måste i seriösa tillämpningar) , så där kan man se en rejäl uppsnabbning med 64 bitar.

När nintendo satte sig ner och gjorde efterföljaren till snes så tittade dom först på en 32bitars-lösning men insåg att de talen de ville använda inte skulle få plats, så dom gick direkt till nintendo64; och det var 8 år sen!! Som ni kanske märker så ser grafiken i ett 64bitars nintendo fortfarande betydligen mjukare och färggladare ut än spelen som finns idag på 32bitars PC.

Permalänk
Gäst
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mala
Ju snabbare datorerna blir desto större tal kommer dom att behöva använda. Tal mellan 5 och 10 miljarder kommer inte att vara ovanliga i doom3 läste jag någonstans. Dessa kommer att kräva 64bit för att användas eller någonting som kallas add/adc (seeegt).

Som någon nämnde ovan så arbetar matlab väldigt mycket med 64bitars integers (kallas också dubbel precision, och är nästan ett måste i seriösa tillämpningar) , så där kan man se en rejäl uppsnabbning med 64 bitar.

När nintendo satte sig ner och gjorde efterföljaren till snes så tittade dom först på en 32bitars-lösning men insåg att de talen de ville använda inte skulle få plats, så dom gick direkt till nintendo64; och det var 8 år sen!! Som ni kanske märker så ser grafiken i ett 64bitars nintendo fortfarande betydligen mjukare och färggladare ut än spelen som finns idag på 32bitars PC.

Det finns nintendo 64 emulatorer, och de flesta spelen fungerar perfekt på voodoo1 kort i 640*480! Doom 3 kommer INTE kräva att man kör 64 bitars processorer för att fungera bra.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av LSD
Sen sär ju AMD snabbare i många spel och det tycker jag att det är som räknas.

http://www17.tomshardware.com/cpu/20030217/images/image025.pn...

Det där är ju P4or med 533 MHz FSB.

http://www.anandtech.com/cpu/showdoc.html?i=1834&p=7
http://www.tomshardware.com/cpu/20030623/p4_3200-08.html

För det mesta presterar P4an på 2.6 GHz bättre än Athlon XP 3200+

Graphics Card :
ATI Readion 9700 Pro
Memory: 128 MB DDR-SDRAM
Memory Clock: 620 MHz (256 Bit)
Chip Clock: 325 MHz

Slarvigt gjort?

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ^_^
Jo, men programmen idag använder inte tal större än 32bitar, alltså går det inte snabbare på en 64bitars processor. Athlon64 kommer inte att vara snabbare än AthlonXP för att den är 64bitars, utan det är pga andra optimeringar (som cache, hypertransport etc) som gör den snabbare. Sen är det ju klart att en 64bitars processor beräknar 64bitars tal snabbare än en 32bitars. Men en 32bitars processor beräknar 32bitars tal precis lika snabbt som en 64bitars processor. Storleken på registrerna har alltså inget med hur snabb en processor arbetar, utan det är bara hur stora tal den kan hantera. 2^32 = 4294967296, dvs det största talet man kan använda utan att behöva dela upp det är 424967295, detta talet är tillräckligt stort för dagens program.

Skulle tro att tal högre än så uppkommer rätt ofta i normala program, kompileras det bara för 64 bit så blir omräkningen av dessa ett minne blott.

Permalänk
Medlem

Intel gör ett stort misstag om de inte utvecklar en 64 bitars processor som fungerar bra i 32 bitar också...läst i en artikel att en skola lyckades köra "intel 64" bra i 32 bitars läge, men det verkar som AMD kommer att lyckas bäst med det...

Visa signatur

HTPC Lian Li PC-A05FNB | Intel Core i5-13400 | 32 GB DDR5-6000 | 4,5 TB SSD | RTX 4070 12 GB
Laptop Razer Blade 15 Base 2021 | Intel Core i7-10750H | 16 GB DDR4-2933 | 1,5 TB SSD | RTX 3070 8 GB
Laptop Lenovo ThinkPad E585 | AMD Ryzen 5 2500U | 16 GB DDR4-2400 | 756 GB SSD | Radeon Vega 8

Klocka GTX 460 med NiBiTor 5.8

Permalänk
Medlem

Intel har som sagt tillåtelse av AMD att anvädna deras x87-64, (AMD-64 eller vad den) "teknik" gratis...
(Alltså samma typ av 64 bitars shit)

Så om det blir genomslag kommer Intel implementera det i sina...

Jag har också hört rykten om att de redan har med det på en inoffeciel sekundär roadmap och att de skulle kunna släppa en 64-bitars ganska omgående, men det vill de såklart inte göra, det bevisar ju bara att AMDs K8 är en väldigt bra CPU...

Permalänk
Medlem

Det där med 32 vs 64bit verkar inte många ha koll på, så det kan nog bli en stor PR-hit för AMD då 64 verkar vara dubblet så bra som 32 (nästan som i konsollvärlden )

Permalänk
Medlem

För ca 10 år sedan körde vi 16 bitars program och Windows 3.0, nu kör vi 32 bitar, nästa steg är 64... PS2 har för övrigt en 128 bitars processor som kör 300 Mhz, processorn presterar bättre än X-box som kör 733 Mhz, dock är grafikkretsarna snabbare i Xbox, så det blir väl en PS3 när den kommer...(blev kanske lite Off topic nu)

Visa signatur

HTPC Lian Li PC-A05FNB | Intel Core i5-13400 | 32 GB DDR5-6000 | 4,5 TB SSD | RTX 4070 12 GB
Laptop Razer Blade 15 Base 2021 | Intel Core i7-10750H | 16 GB DDR4-2933 | 1,5 TB SSD | RTX 3070 8 GB
Laptop Lenovo ThinkPad E585 | AMD Ryzen 5 2500U | 16 GB DDR4-2400 | 756 GB SSD | Radeon Vega 8

Klocka GTX 460 med NiBiTor 5.8