Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kennel
Du har kanske missat det faktum att Apple internt utvecklar en version av MacOS X för x86 parallellt med den för PPC? Huruvida de någonsin kommer "behöva den" är tveksamt, men om IBM beslutar sig för att lägga ner samarbetet med Apple, så kommer de tyvärr inte ha något val (med tanke på hur ovilliga Motorola är på att jobba med Apple).

Det där är ren BS!

Du har antagligen hört det från någon BS-site som MOSR eller liknande som bevisligen så gott som aldrig har haft belägg för sina rykten (om ryktet inte gått på mer trovärdiga sajter).

Det finns inga bevis för att Apple skulle utveckla en x86-version av Mac OS X,. Även om vissa tycker att det verkar troligt så finns det inga bevis.

/ PowerSupply

Visa signatur

Är det verkligen det här du borde läsa just nu?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kennel
Hmm, ok. Lite underligt att Jon Rubinstein då gör sådana uttalanden som han gjorde i intervjun ovan. Han är ju dock Senior Vice President of Hardware Engineering

Det framstår väl ganska klart att han inte är på sitt allra seriösaste humör.

Visa signatur

Är det verkligen det här du borde läsa just nu?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kennel
Grejen är ju den att Mac-användare är precis likadana. Hur många gånger har vi inte sett:

- Windows kraschar hela tiden. MacOS är mycket mer stabilt.
- Windows är mer för hemdatorer. MacOS är ett operativsystem för proffs.
- Mac var först med mus och ett grafiskt gränssnitt med fönster. Det kallar jag nyskapande!
- "Windows suger!" (tm)
etc. etc.

Alla är givetvis helt fel. Du får inte tro att vi "cs-spelande-windows-lusers" har patent på dåliga argument

När jag talar positivt om PC och Macintosh så lämnar jag ute Windows. Jag är för PC, Macintosh samt MacOS X, Windows förkastar jag.

Visa signatur

Asus P5VD2-VM - Intel Core 2 Duo 1.86GHz 1066MHz FSB, 4MB Cache - 1xCorsair 1024MB PC5300 - Albatron GeForce 8600GT 256MB PCIex 16x - Samsung Spinpoint 80GB ATA/133 -
Samsung 16x DVDRW

Permalänk
Medlem
Citat:

men det som är tråkigt och som Neco också nämner är att många som kör PC dömmer ut Apple och MacOS innan de ens testat det på allvar och då menar jag på alvar, inte 5 min i en butik eller sånt! de flesta här som kört mac en längre tid och gillar mac mer har även kört pc en bra lång tid. då har man i alla fall lite perspektiv. kan garantera att de som gillar mac här, har kört mer PC än vad de som gillar PC här har kört mac, generellt alltså, sen finns det ju undantag.

Men detta beror ju helt enkelt på att PCn är så mycket vanligare än macen.
Som mac användare blir du i princip tvungen att använda PCn eftersom det är den som används överallt (generellt sett). Risken att en PC användare blir tvungen att använda en mac är ju inte direkt särskilt stor (jämförelsevis).

Därför kan man anta att de som kör mac vet mer om PCn än vad PC användare vet om macen (generellt sett).

För att en PC användare ska kunna testa macen seriöst måsta han i princip köpa en egen mac för enorma pengar eller sitta en massa timmar på nåt avsides bibiliotek - bara för att testa. Hur många nappar på det?
Jag menar, man måste ju verkligen leta för att hitta en mac. PCn finns överallt.

Men även om mac användarna använder PCn mer än vad PC användarna använder macen så måste man ju vara objektiv när man testar det. Det är väldigt lätt att haka upp sig på små detaljer och ignorera fördelarna när man testar ett system som man inte är van vid. Det är alltid svårt att börja med ett helt nytt operativsystem och eftersom mac användaren kan sitt operativsystem utan och innan så lär han ju inte köpa ex. windows särskilt fort - och precis tvärtom.

Permalänk

Ar det bara jag som tycker att macosx ar skabbigt och longsamt?
Massa foniga hppande ikoner, meningslosa animationer ner man stenger ner fonster. De flesta macargumenten harstammar fron tiden do alla hade Win 3.xx. Idag ser det lite annorlunda ut.

Mac OSx po en G4 ar ju inte blixtsnabbt direkt. Och jag har anvant mycket mac. Enda anledningen till att jag skulle kopa en ar designen och final cut. tyvarr.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av echo
Men detta beror ju helt enkelt på att PCn är så mycket vanligare än macen.
Som mac användare blir du i princip tvungen att använda PCn eftersom det är den som används överallt (generellt sett). Risken att en PC användare blir tvungen att använda en mac är ju inte direkt särskilt stor (jämförelsevis).

Därför kan man anta att de som kör mac vet mer om PCn än vad PC användare vet om macen (generellt sett).

För att en PC användare ska kunna testa macen seriöst måsta han i princip köpa en egen mac för enorma pengar eller sitta en massa timmar på nåt avsides bibiliotek - bara för att testa. Hur många nappar på det?
Jag menar, man måste ju verkligen leta för att hitta en mac. PCn finns överallt.

Men även om mac användarna använder PCn mer än vad PC användarna använder macen så måste man ju vara objektiv när man testar det. Det är väldigt lätt att haka upp sig på små detaljer och ignorera fördelarna när man testar ett system som man inte är van vid. Det är alltid svårt att börja med ett helt nytt operativsystem och eftersom mac användaren kan sitt operativsystem utan och innan så lär han ju inte köpa ex. windows särskilt fort - och precis tvärtom.

mm, det är ju det jag menar. många klankar ner på macos bara för att de inte är vana vid systemet. det är lite tråkigt, när jag testar nått så försöker jag ju vara så objektiv som möjligt.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av slackercore
Ar det bara jag som tycker att macosx ar skabbigt och longsamt?
Massa foniga hppande ikoner, meningslosa animationer ner man stenger ner fonster. De flesta macargumenten harstammar fron tiden do alla hade Win 3.xx. Idag ser det lite annorlunda ut.

Mac OSx po en G4 ar ju inte blixtsnabbt direkt. Och jag har anvant mycket mac. Enda anledningen till att jag skulle kopa en ar designen och final cut. tyvarr.

hur mycket ram har de datorer du kört haft? för macosX äter ram.

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av slackercore
Ar det bara jag som tycker att macosx ar skabbigt och longsamt?
Massa foniga hppande ikoner, meningslosa animationer ner man stenger ner fonster. De flesta macargumenten harstammar fron tiden do alla hade Win 3.xx. Idag ser det lite annorlunda ut.

Mac OSx po en G4 ar ju inte blixtsnabbt direkt. Och jag har anvant mycket mac. Enda anledningen till att jag skulle kopa en ar designen och final cut. tyvarr.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av jens
hur mycket ram har de datorer du kört haft? för macosX äter ram.

Själv blev jag lite imponerad över effekterna i mac os x. Men jag tycker inte att det är särskilt snyggt och det fyller ju inte direkt någon funktion och är endast coolt i början.
Att det kräver mycket av hårdvaran har jag hört väldigt mycket utav. Att man (enligt mac användare) mer eller mindre behöver en G4a för att mac os x ska flyta fint m.m.
Själv tycker jag att mac os x är helt rätt väg att gå, i grunden. Men GUI'et tycker jag inte om. Sen så tycker jag inte att OSet ska kräva så mycket. Det är ju inte så att man köper en G4a för att köra OS X utan man köper den för det man gör på med datorn ska gå snabbare (tycker jag i alla fall). Man vill ju inte att operativsystemet ska sno alla resurser från ex. en rendering bara för att man gör annat under tiden eller för att operativsystemet har beslagtagit allt ram.

Själv tycker jag att tidigare mac os inte var mycket att hänga i granen. Helt värdelösa tycker jag ärligt talat att de var. Påminner mig om windows 3.11 och det gör en spyfärdig.

Bortsett från GUIn och att det kräver mycket så är ju mac os x grymmt mycket bättre. Själv förstår jag inte riktigt hur de seriösa mac användarna (powerusers eller vad man vill kalla dem) överlevde med tidigare mac os.

Men det finns ju många mac användare som avskyr mac os x, så åsikterna delar sig (inte helt oväntat)...

Permalänk
Medlem

kom att tänka på en sak till, vet att de första versionerna av MacOSX var ruskigt sega, eftersom de inte utnyttjade grafikkortet när de "renderade" GUI:et eller nått sånt. kommer inte ihåg exakt hur det var! blev i alla fall fixat i senare versioner.

men får man testa en G4:a med de första versionerna av OSX så kan den nog upplevas seg.

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jens
att mac var före PC med grafiskt gränssnitt och mus är ju faktiskt sant! har en gammal Macintosh SE här, den har grafiskt gränssnitt och jag vet att mina kompisar hade en ny pc samtidigt som vi hade SE-datorn och på deras PC var det då text baserat, dos.

Jo, att Microsoft stal konceptet från Apple är det ingen som förnekar. Att Apple i sin tur stal det rakt av Xerox verkar dock vara populär att glömma bort.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av PowerSupply
Det där är ren BS!

Du har antagligen hört det från någon BS-site som MOSR eller liknande som bevisligen så gott som aldrig har haft belägg för sina rykten (om ryktet inte gått på mer trovärdiga sajter).

Det finns inga bevis för att Apple skulle utveckla en x86-version av Mac OS X,. Även om vissa tycker att det verkar troligt så finns det inga bevis.

Jag är nästan helt säker på att jag läste det i en av Hannibals OSX-artiklar på Ars Technica. Antingen det eller i en nyhet Hannibal skrivit om det. Jag kan ha fel dock. Om det är en person jag litar på vad gäller MacOS X så är det Hannibal

Jag förstår inte heller varför det skulle vara så otänkbart. Det är ju ingen direkt hemlighet att Apple under en längre tid haft problem med att få en processortillverkare att investera några större slantar i utvecklingen av CPU:er åt dem. Just nu verkar dock läget vara bättre.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kennel
Jag är nästan helt säker på att jag läste det i en av Hannibals OSX-artiklar på Ars Technica. Antingen det eller i en nyhet Hannibal skrivit om det. Jag kan ha fel dock. Om det är en person jag litar på vad gäller MacOS X så är det Hannibal

Jag förstår inte heller varför det skulle vara så otänkbart. Det är ju ingen direkt hemlighet att Apple under en längre tid haft problem med att få en processortillverkare att investera några större slantar i utvecklingen av CPU:er åt dem. Just nu verkar dock läget vara bättre.

Hannibal respekterar jag också men med betyder inte att jag tror på allt han säger, om han inte kan presentera bevis. Att han säger att något är troligt räcker inte.

Som tidigare sagt får Apple in den allra största delen av sina inkomster från sin (onödigt dyra) hårdvara. Om de gick över till x86 processorer skulle de direkt förlora mycket stora delar av sina inkomster då de skulle få mycket svårt med konkurrensen från övriga PC-tillverkare.

/ Pollux

Visa signatur

Är det verkligen det här du borde läsa just nu?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av PowerSupply
Hannibal respekterar jag också men med betyder inte att jag tror på allt han säger, om han inte kan presentera bevis. Att han säger att något är troligt räcker inte.

Som tidigare sagt får Apple in den allra största delen av sina inkomster från sin (onödigt dyra) hårdvara. Om de gick över till x86 processorer skulle de direkt förlora mycket stora delar av sina inkomster då de skulle få mycket svårt med konkurrensen från övriga PC-tillverkare.

/ Pollux

Näe... de behöver man inte.
då, precis som nu skulle det givetvis behövas en firmware på kortet som enbart apple skulle ha tillgång till... ingen firmware - inget generiskt x86-mobo till macos x.

Men det man kan säga oavsett om det finns en x86variant i något hörn av Apple högkvarter eller inte. Och det är att en övergång från PPC till x86 skulle bli en gigantisk utmaning!
Otroligt mycket mera komplicerad och svår för apple att bemästra då såå mycket måste skrivas om av de mjukvaror som finns ute redan i jämförelse med den övergång vi nu ser de göra till 64-bitars PPC970.

Permalänk

Jag sitter och skriver detta po en EMac G4 i england har, jag har tyvarr ingen aning om vilken version det ar av OSX, har inte tid att stenga ner fonstret och kolla ej heller burkens spec. Jag kan bara sega att for 5 ar sedan kunde jag verkligne njuta av sitta framfor en Mac. Idag tyvarr efter att ha anvant XP manga timmar att detta verkligen inte kenns som nogon hojdarmaskin, varken till hardvara eller mjukvara. Antagligen har de sakert pungat 15tusen for den ny ocksa. jag kan verkligen inte hitta nagat valdigt bra skal till att anvenda mac idag. Jag ar hemsk ledsen och normalt ganska oppensinnad men Macintosh ar inget alternativ for mig langre, sakrlit inte om man jemfor vilken fin PC man hade fatt for dessa pengar.

Jag ar ingen programmerare men jag sager sa mycket som att jag som slutanvendare upplever WinXP minst lika anvandarbvanligt, dessutom mycket snabbare i forhollande till vilka pengar man lagger po maskinen och dessutom mycket mer kompatibelt vilket ar ganska uppenbart. Sen att MacOSx kanske ar snabbare an XP med motsvarande spec, spelar det nogon roll ner maskinen ar sa otroligt dyr?

Varfor har man inte tva musknappar, det ar ju oanvandarvanligt som bra den :D.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av PowerSupply
Som tidigare sagt får Apple in den allra största delen av sina inkomster från sin (onödigt dyra) hårdvara. Om de gick över till x86 processorer skulle de direkt förlora mycket stora delar av sina inkomster då de skulle få mycket svårt med konkurrensen från övriga PC-tillverkare.

/ Pollux

Jo, givetvis skulle Apple aldrig gå över till "the dark side" om de inte var tvugna. Vad händer t.ex. om IBM också tröttnar på att tillverka processorer åt Apple? Vem ska de då vända sig till?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kennel
Jo, givetvis skulle Apple aldrig gå över till "the dark side" om de inte var tvugna. Vad händer t.ex. om IBM också tröttnar på att tillverka processorer åt Apple? Vem ska de då vända sig till?

IBM tillverkar processorer åt många fler än Apple. Tidigare processorer tillverkades av Motorola, t.ex G3 (PPC740/750) om jag inte minns fel, eller så var det något slags samarbete mellan IBM och Motorola.

De riktigt tidiga prollarna, 680x0-serien tillverkades enbart av Motorola, men då får vi gå riktigt lång tillbaks i tiden.

Så vitt jag förstår det så är det inget fel på IBM's prollar, och så länge Apple går någorlunda bra, vilket det gör idag så ser jag ingen anledning till att IBM skulle vända de ryggen.

Även om Apples marknadsandel idag är liten så finns det fortfarande pengar att tjäna där.

Visa signatur

Asus P5VD2-VM - Intel Core 2 Duo 1.86GHz 1066MHz FSB, 4MB Cache - 1xCorsair 1024MB PC5300 - Albatron GeForce 8600GT 256MB PCIex 16x - Samsung Spinpoint 80GB ATA/133 -
Samsung 16x DVDRW

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tyrell
IBM tillverkar processorer åt många fler än Apple. Tidigare processorer tillverkades av Motorola, t.ex G3 (PPC740/750) om jag inte minns fel, eller så var det något slags samarbete mellan IBM och Motorola.

Jo, men G5:an tillverkar de exklusivt för Apple. Det är ju inte direkt billigt att utveckla en helt ny CPU samt att bygga en helt ny fabrik som skall tillverka den.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av tyrell
Så vitt jag förstår det så är det inget fel på IBM's prollar, och så länge Apple går någorlunda bra, vilket det gör idag så ser jag ingen anledning till att IBM skulle vända de ryggen.

Även om Apples marknadsandel idag är liten så finns det fortfarande pengar att tjäna där.

Det tyckte onekligen inte Motorola som drog sig ur samarbetet med Apple. Jag säger inte att samma sak kommer hända med IBM, men det är inte omöjligt. Därför ser jag inte heller hur det kan vara så otroligt att Apple skulle utveckla en x86-version av MacOS X parallellt med PPC-versionen. Att det inte finns några bevis på att detta sker ser jag som ganska ointressant.

Permalänk
Medlem

det var väll snarare Apple som drog sig ur sammarbetet med Motorola, än tvärt om, för Motorola lyckades ju inte pressa fram nya saker i nån särskild hög takt!

sen är väll den processor som nu sitter i G5 inte bara gjord för apple? det är ju en bantad version av deras storserver processor, precis som att Athlon64 är en bantad Opteron.

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jens
det var väll snarare Apple som drog sig ur sammarbetet med Motorola, än tvärt om, för Motorola lyckades ju inte pressa fram nya saker i nån särskild hög takt!

Det där är en tolkningsfråga. Jag ser det snarare som att Motorola inte var beredda att investera så stora summor som skulle krävas för att fortsätta vara konkurrenskraftiga på den marknaden. Därför blev det inget fortsatt samarbete.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av jens
sen är väll den processor som nu sitter i G5 inte bara gjord för apple? det är ju en bantad version av deras storserver processor, precis som att Athlon64 är en bantad Opteron.

Jo, det har du rätt i. Jag bara fick för mig att IBM hade byggt den där nya dyra fabriken bara för att trycka ut G5:or. Jag kanske har fel.

Permalänk
Medlem

OS

OSX funkar bra vad gäller snabbhet på min iBook och den har bara en 600Mhz G3:a. Vad söm gör OSX långsamt är om man kör med 128Mb, som dessutom är kravet. Hur snabb är en PC med 128Mb idag? ALLA datorer som ska användas i verkligheten borde ha MINST 256Mb.

Är inte den nya faben till för att exklusivt tillverka IBMs 970:or (G5=Apples namn)? Den är väl inte till endast för Apples prollar. Nåja..

/hpe

Visa signatur

ID 7864214502

Permalänk
Medlem

Re: OS

Citat:

Ursprungligen inskrivet av hpe
OSX funkar bra vad gäller snabbhet på min iBook och den har bara en 600Mhz G3:a. Vad söm gör OSX långsamt är om man kör med 128Mb, som dessutom är kravet. Hur snabb är en PC med 128Mb idag? ALLA datorer som ska användas i verkligheten borde ha MINST 256Mb.

Är inte den nya faben till för att exklusivt tillverka IBMs 970:or (G5=Apples namn)? Den är väl inte till endast för Apples prollar. Nåja..

/hpe

Power4 används i IBM's egna servrar också...