Prescott utvecklar 103W

Permalänk
Medlem

Men folk glömmer oxo att man inte kör högre än 1.75V med p4 medan många kör 2V+ med amd.

Visa signatur

:: System 1 | 2500+ -M | 9800se |
::

saknar öä - Är på semester till ~januari

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av akius
Nopp, däremot har Intel en Heatspreader som gör det mkt lättare att kyla processorn, det är därför AMD's proppar har fått ett rykte för att vara varmare, även om dem inte är det, dem är bara svårare att kyla.

P4:ans core är lite större även under heatspreadern. Men inte så stor skillnad. Och en heatspreader är dåligt ur kylningssynpunkt. Den kan ge lite skillnad vid bruk av flänsar helt i aluminium (då den ger lite samma effekt som en kopparkärna i flänsen), men med kopparfläns (eller fläns med kopparkärna) så är den bara ett termiskt hinder. Den är främst för är att skydda coren.

Visa signatur

You're a nut, you're crazy in the coconut!
Tredje året på ITEK, MDH Västerås!

Permalänk
Medlem

SLAP ON A TAISOL AND CLOCK THAT BABY TO INFINITY!!!!!!

Visa signatur

För kass dator för rig in sig, m8.

Permalänk
Medlem

hehe taisol roxxor

Visa signatur

,( ,( ,( ,( ,( ,( ,( ,(
`-' `-' `-' `-' `-' `-' `-' `-'

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sledgehammer
Kylningen blir sämre MED heatspreader!

Det blir likförbannat lättare att kyla den...

Permalänk
Gäst
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Norbius
Ur överklockarsyn så blir det nog till att skaffa monsterkylning...:D
Men en annan väljer ju AMD före Intel...;) Dock så vet jag ju inte hur mkt watt AMD's nya prollar kommer alstra....kanskse rentav är rena monstren!

Opteron alstrar inte överdrivet mycket värme. Prescott är dessutom tillverkad med 0.09 microns tillverkningsprocess vilket borde ge mindre värmeutveckling. Amd skall släppa en 0.09 microns version av opteron/athlon 64 inom ett halvår vilket borde minska värmeutvecklingen ytterligare.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gagg
Jaha, då kan Intel-ägarna snart inte skryta med sina kalla processorer då.
103W, det är en hel del...

Ska vi kolla vilken som har kallast dator av oss om jag byter sen då... tror inte din SLK 800 kommer kallare än en Vapochill iallafall

>>>
3,06 GHz på 100W... tänker någon kanske på THG´s recension av kylning/bygge med en klockad 3,06 som va väl nära 100... om jag inte minns fel...

>>>
"Monsterkylning", prometeia eller Vappo duger ju också,,,

Visa signatur

Varför är aut
omatisk radb
rytning så bra?

Permalänk
Avstängd

Jag har svårt att tro att Prescott vid samma klockfrekvens som Northwood skulle avge mer värme än Northwood. Detta baserar jag på när Intel gick från Willamette till Northwood. Man kan klocka en Northwood 40-50% högre än en Willamette för att komma upp i samma värmeutveckling.

Manufacturing Process Die size L2-Cache Number of Gates Core Voltage Thermal Guideline
Willamette, 2Ghz, 400Mhz fsb 0,18 µm 217 mm² 256 KB 42 Million 1.750 71.8W
Northwood, 2Ghz, 400Mhz fsb 0,13 µm 146 mm² 512 KB 55 Million 1.50 V 54.3W
Northwood, 3,2Ghz, 800Mhz fsb 0,13 µm 146 mm² 512 KB 55 Million 1.575 V 82.0W
Prescott, 3,2Ghz, 800Mhz fsb 0.09 µm 80 mm² 1024 KB 100 Million 1,2V <82.0W

Permalänk
Medlem

Har läst att Northwood 3.06GHz genererar 99.8W

P4:ans heatspreader är bara skit. Om man lägger en liten kopparplatta mellan en Athlon och dess kylare har man fått en heatspreader som är mycket bättre en P4:ans.

Dock är större delen av konsumenterna inte intresserade av att ha en grym kopparkylare på prollen och därför finns p4:ans heatspreader.

Till överklockare, ledsen men Intel har lagt dit en metallbit som kommer stoppa eran kylning.

Visa signatur

lagar burken