Permalänk

Minnes FAQ

Memory - FAQ

Det finns 3 aktuella minnestyper: Sdram, DDR sdram och RDram
(OBS! Man kan inte använda olika minnestyper i samma moderkort då de är bundna till kretsen i moderkortet.)

Sdram kallas ofta pc66, pc100, pc133, pc 150, pc166 beroende på vilken frekvens de är specificerade för. Ju högre spec ju snabbare hastighet klarar minnena.

Vanliga Chipsets: intel BX, Via kt133a
Modulerna kallas DIMM*

RDram introducerades tillsammans med intels P4 (willamette) och var då helt klart snabbast på marknaden. Tyvärr var de oxo väldigt dyra att tillverka och eftersom det bara fanns till intel så krympte användningen.

Vanliga chipsets: i850 med stöd för P4 (Willamette/Northwood)
Hastigheter: 800 (100Mhz), 1066 (133Mhz)
Modulerna kallas RIMM

DDR sdram: DDR står för Doubla Data rate och skickar således data vid både uppgången och nedgången av en frekvens. Den teoretiska hastigheten blir då dubbelt så hög som vanlig sdram.
DDR är för närvarande det vanligaste och det bäst presterande minnet och används såväl till system som till grafikkort. Bygger oftast med förpackningen TSOP, finns även med BGA.

Vanliga Chipsets:
till AMD K7 (xp): Via KT266/333/400/600/, Nforce, Nforce2
till intel P4 : i845, i865, i875, sis 645dx,
till A64: K8T800, nforce3, sis755
Hastigheter: av JEDEC godkända pc1600 *(100Mhz)-pc3200(200Mhz)
ännu icke godkända: pc 3500 (217Mhz)-pc4000 (250Mhz)
Modulerna kallas DIMM 184pins.
SO-DIMM för bärbara.

*Det inom parentes är inte den aktiva frekvensen, den aktiva är det dubbla.

SIMM = Single Inline Memory Module (32 bitars databuss)
*DIMM = Dual Inline Memory Module (64 bitars databuss)

DDR2 sdram:
DDR2 bygger på FBGA-chip alltså liknande de nya intelprocessorerna som saknar pins, dvs Land Grid Array. Detta för att minska storlek, signaldistans och materialkostnad. DDR2 har en standard-spänning på 1.8V jämfört med DDR's 2.5, de kräver alltså mindre ström, detta är också en av anledningarna till bytet till DDR2, att spänningarna var tvugna att höjas för att högre frekvenser skulle uppnås. Pga den tätare förpackningen kan modulerna hålla mer minne, mellan 256mb-2Gb, vilket är kan delas upp i 8banks jämfört med ddr's max 4. DDR2 moduler är lika långa som DDR1 men har olika antal pins, 200 respektive 184st. Frekvenserna på DDR2 förväntas kunna ökas till ca 667Mhz under 2004. Det finns eg. ingen standard då det gäller märkning av DDR2 och de märks fortfarande med PC-ratings. Det kommer väl antagligen kallas DDR2PC4200 eller liknande för att man skall kunna skilja de båda standardena åt.

Läs mer om standarden här .

Dual Channel
Istället för att bara låta frekvensen på minnet öka och öka har man löst flaskhalsen med att helt enkelt göra 2 minneskanaler, Dual Channel. På detta sätt fördubblas den teoretiska bandbredden.

Dubbla minneskanaler kom först på RDram moderkorten till P4. Senare kom den numera smått legendariska nforce2 för AMD, som var det första kommerciella kort som stödde Dubbla DDR kanaler. Prestandan ökade mellan 5-15% i och med detta. Intel svarade med att lansera i875/i865 som är deras Dual Channel chipset för P4. Idag är dessa 2 chipset på topp i sina kategorier.

single channel DDR400 = 3200MB/s
dual channel DDR400 = 6400Mb/s

PC-Ratings
PC rating är den teoretiska överförningskapaciteten i MB/s.
Alla olika nummer och siffror kan vara nog så vilseledande. Jag ska försöka klargöra dem här.

Sdram:
Bandbredden är 64bit dvs 8 byte.
8byte överförs vid varje klockcykel.

PC66 gäller för sdram-minnen som klarar 66Mhz
PC100 = 100Mhz * 8 = 800MB/s
PC133 = 133Mhz * 8 = 1066MB/s

RDram:
Varje minne är quadpumpat mot systembussen, samt att man använder 2 minneskanaler. RDram har högfrekvens men låg bandvidd. Bara 16bit jämfört med DDR64bit. 16bit = 2byte.
Alltså 2 byte per klockcykel.

Den höga frekvensen kommer av att minnesbussen körs quadpumpade. De finns generellt i 100 och 133Mhz

400Mhz * 1 rising edge 1 falling edge (DDR) * 2byte = 800Mhz
533Mhz * 1 rising edge 1 falling edge (DDR) * 2byte = 1066Mhz

RDram800Mhz * 2byte * 2 kanaler = PC3200 (en kanal PC1600)
RDram1066Mhz * 2byte * 2 kanaler = PC4200 (en kanal PC2100)

DDR:
DDR bussen är 64bitar bred, alltså 8bytes.
Så man tar helt enkelt frekvensen multiplicerat med 16.
eller den verksamma frekvensen multiplicerat med 8.
ex: 200Mhz*2(DDR) * 8bytes = 3200MB/s
ex2: DDR400 * 8 = 3200MB/s

PC1600 = 100Mhz (DDR200 - 200Mhz aktiv frekvens)
PC2100 = 133Mhz (DDR266)
PC2700 = 166Mhz (DDR333)
PC3200 = 200Mhz (DDR400)
PC3500 = 217Mhz (DDR433)
PC3700 = 233Mhz (DDR466)
PC4000 = 250Mhz (DDR500)
PC4200 = 266Mhz (DDR533)

Minneshastighet i ns
Ibland visas minnets hastighet i nanosekunder(ns). För att räkna ut vilken hastighet de då är specificerade för använder man sej av denna enkla formel.

1000/ 4 ns = 250

alltså 250Mhz (DDR500)

Timings - DDR
På senare tid har det varit väldigt aktuellt med timings. Man ser ofta CAS och CL specifikationer överallt men vad betyder de egentligen ?

För att förstå värdena måste man få lite insikt om hur RAM fungerar.

1. En RAM-bank adresseras, den aktiveras

  • Väntetid tRCD(RAS to CAS delay)

2. Datan i den aktiva raden(row) läses.

  • En CAS omgångs väntetid.

3. Banken deaktiveras .

  • Vänta tRP (RAS precharge)

Samma sak görs om med ny rad.

CAS = Column Acces Strobe
The Latency delay in clockcycles between the assertion of the CAS signal and the availability of valid data on the DQ pins.
Vanliga värden: 2(bäst), 2.5(endast DDR), 3

RAS = Row Acces Strobe
Fördröjningen innan en ny rad kan adresseras.

Command rate: Tiden mellan att ett RAM har valts och att det kan ges kommandon att utföra.
Vanliga värden: 1t (bäst), 2t

tRAS : Is the minimum of clockcycles from active to precharge. För lågt värde kan leda till datakorruption, speciellt i RAID uppsättningar.
tRAS skall aldrig var lägre än tRCD + CAS Latency + 2 cykler.
Varför förklaras här

Vanliga värden: 5,6,7,11

Exempel på timings

2.5-3-3-7-1

CAS latency = 2.5
tRCD = 3
tRP = 3
tRAS = 7
Command Rate = 1

Förklaring: 2-2-2-5-1 är optimalt (ibland kan högre tRAS gynna prestanda)
-----------------------------------

Frågor och Svar:

Fråga: Jag har satt i ett nytt minne i min gamla dator men får bara hälften av det att fungera.

Svar: Äldre datorer med Intel BX eller Via Apollo chipset stöder minnesmoduler med max 16MB per chip. De flesta nya minnesmoduler har 32MB per chip. Därför får man bara halva mängden. inWarehouse har en modul som funkar med dessa chipset, deras art.nr. är e415089.
---
Fråga: Jag har ett pcxxxx minne i min dator och ska köpa en ny modul som har pc-rating pcxxxx, kommer det att fungera?

Svar: Snabba svaret: JA. Men den modulen som har lägre pcrating klarar kanske inte av högre frekvens än vad den är avsedd för, därför kanske man inte kan utnyttja den nya modulens fulla potential frekvensmässigt.
--
Fråga: Varför ser jag personer som rekommenderar PC3200 minnen när det finns så mkt som PC4200?

Svar: För att frekvensen inte är hela sanningen när det gäller minnesprestanda. Timings kan göra en enorm skillnad beroende på chipset och uppgift. Detta märktes bla på nforce2 chipsetten som är mkt beroende av låga timings. På intels senaste chipset har man trott att timings inte spelade liak stor roll bla annat för att sisoft sandra visar högre resultat då frekvensen höjs. Sedan började en del Hårdvarugurus ifrågasätta sisofts resultat och började med så kallade "unbuffered" benchmarks som visar resultat närmare realworld-program. I spel visade det sig att låga timings gav en fördel jämfört med höga frekvenser. Det är därför winbonds chip BH-5 har blivit så populärt just för att det klarar låga timings även i högre frekvenser än det är rekommenderat i.

Fråga: Kan jag använda fyra minnen och köra 1T?

Svar: Ja, men det går endast köra 1T ifall alla fyra minnena är ensidiga, är dom dubbelsidiga (har minnesmoduler på båda sidorna) så går det inte.

Länkar:
tillagt 2006-03
Bra guide till dig med ett A64 / opteron system.
Minnesguide till s754/s939 A64 system

tidigare:
Anandtech minnesguide för i865/875

minnesguide del 2

Mycket genomgående minnesguide på Corsair

Memory Basics på AMDMB

Kopiera gärna men skriv källan.

Visa signatur

- We are an army of dreamers, and therefore invincible. How can we fail to win, with this imagination overturning everything. - Subcomandante Marcos

Permalänk
Medlem

Lite elakt skrivet av dig om RDram tycker jag, får ju intrycket av att det är
endast P4 willamtet som använde RDram och inga nyare.

Mitt moderkort klara i allafall P4 Northwood-3.06G

Visa signatur

AMD Ryzen 5 2600X | ASUS ROG STRIX B450-F | 2x8Gb | GTX 1070 | 2x2209WA, 1xVG258QR

Permalänk
Medlem

Klister kanske?

Visa signatur

Är du också lite less?

Permalänk
Hedersmedlem

Tips: fixa till med ordentlig stavning, versaler och gemener på rätt ställe så ser det mycket proffsigare ut.

Sen förklaring till PC2700/3200 osv..

Visa signatur

- If you don't change direction, you may end up where you're heading

Permalänk
Medlem

Vore det inte bättre att publicera den på wikin?

Permalänk

förklaringarna för timingsen blev en smula luddiga men det är så svårt att skriva så det inte blir för avancerat.

Visa signatur

- We are an army of dreamers, and therefore invincible. How can we fail to win, with this imagination overturning everything. - Subcomandante Marcos

Permalänk
Medlem

hoppas den här tråden blir klistrad så alla nya medlemmar ska kunna lära sig lite om minnen m.m

Permalänk
Medlem

klister tack!

Permalänk

Moderatorer: Ska ni klistra den här tråden? Bra för alla som vill lära sig mer om hur minnen fungerar och vad alla beteckningar betyder.

Permalänk

oC MasteR Jay: Jag har för mig att SDR också finns som PC150.

Edit: Ta gärna med lite information om ECC-minnen. Har varit många frågor om dessa minnen.

Permalänk
Glömsk

Klistrar.

Vill även poängtera att tRAS helst ska vara så högt som möjligt till skillnad från vad de flesta verkar tro.

Lost Circuits förklarar varför här: http://www.lostcircuits.com/memory/ocz3700/3.shtml

Måste också tillägga att RDRAM även användes till P4B, kolla på exempelvis Abit TH7-II.

Visa signatur

...man is not free unless government is limited. There's a clear cause and effect here that is as neat and predictable as a law of physics: As government expands, liberty contracts.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Psionicist
Klistrar.
Vill även poängtera att tRAS helst ska vara så högt som möjligt till skillnad från vad de flesta verkar tro.

*tackar för klistringen*

enligt Lostcircuits så ska tRAS vara KORT, men inte kortare än vad som behövs... (typ)

"Bottom line for DDR technology is that, as a rule of thumb, for best performance and stability, tRAS should never be less than the sum of tRCD + CAS Latency + 2 (or more) cycles. "

med andra ord: så ska enligt dom 2-2-2-6-1 vara det optimala...

Visa signatur

Folding - bad in poker, good in real life

Permalänk
Glömsk

Heh, visste att någon skulle poängtera det där.

Finns en tråd på xtremesystems någonstans där det visade sig att en hög tRAS inte förstör prestanda så mycket att man tryggt kan ställa tRAS så högt som SPD säger. Man behöver ju givetvis inte ställa tRAS högre än SPD, men man behöver inte ställa den lägre heller.

Visa signatur

...man is not free unless government is limited. There's a clear cause and effect here that is as neat and predictable as a law of physics: As government expands, liberty contracts.

Permalänk

Det är några som frågar om cas & ras osv. på ett annat forum jag brukar vara på så jag undrar om det är okej att kopiera texten från FAQ.n och skriva den där? skriver också en länk till detta forum

Permalänk
Medlem

bra FAQ, fixa bara titeln, särskrivning :/

Permalänk

filedemon du kan kopiera men skriv källan.

Visa signatur

- We are an army of dreamers, and therefore invincible. How can we fail to win, with this imagination overturning everything. - Subcomandante Marcos

Permalänk
Hedersmedlem

"Modulerna kallas SIMM" angående SDR. Det stämmer inte, även SDR-minne är DIMM.

Visa signatur

| Venice 3500+ | A8N-SLI Premium | 2048MB PC3200 | 7900GT | Audigy2 ZS | WD Raptor 74GB |
| Antec P180 | Seasonic 400W | Dell 2405FPW | Kylning: Scythe Ninja, BQ Polar Freezer, två Adda 120mm |

Permalänk

oj my bad EDO är simm

Visa signatur

- We are an army of dreamers, and therefore invincible. How can we fail to win, with this imagination overturning everything. - Subcomandante Marcos

Permalänk
Hedersmedlem

Dual Channel FAQ kanske man kunde implementera?

Visa signatur

- If you don't change direction, you may end up where you're heading

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Vicotnik
"Modulerna kallas SIMM" angående SDR. Det stämmer inte, även SDR-minne är DIMM.

...och SO-DIMM för bärbara även där.

SIMM = Single Inline Memory Module (32 bitars databuss)
DIMM = Dual Inline Memory Module (64 bitars databuss)

Citat:

Ursprungligen inskrivet av oC MasteR Jay
DDR bussen är 64bitar bred, alltså 8bytes.
Så man tar helt enkelt frekvensen multiplicerat med 8.
ex: 200Mhz * 8bytes = 3200MB/s

Kanske skulle skriva att man tar den verksamma frekvensen och multiplicerar med 8. Bussbredden är densamma när det gäller SDR-SDRAM, men då har man långsammare verksam frekvens på minnet.

ex: DDR400 = 400*8 = 3200 MB/s (200*8 är definitivt inte 3200

PC133 = 133*8 = 1066 MB/s

osv...

när det gäller RDRAM så kan man säga att man tar den verksamma klockfrekvensen och multiplicerar med 2 eftersom den överför 2 bytes per klocka.

ex: PC800 = 800 * 2 = 1600 MB/s

PC1066 = 1066 * 2 = 2133MB/s

//DjDiff

Permalänk

tackar så mkt. svårt att hålla kolla på att allt är rätt. Bra att ni skriver när ni hittar något som är fel eller helt enkelt låter luddigt.

Visa signatur

- We are an army of dreamers, and therefore invincible. How can we fail to win, with this imagination overturning everything. - Subcomandante Marcos

Permalänk

När man säger att "Klocksiganlen" går från låg till hög betyder det samma sak som att spänningen går från låg till hög?

Visa signatur

» Well, tough titties...

Permalänk
Medlem

RDRAM kom väl redan på P3-tiden eller? I820.. Ingen som minns?
15 november 99 släptes det. P4:a kom väl 20 november 00?

Visa signatur

2x E5-2690 | Supermicro x9dri-ln4f+ | 128GB 10600R Samsung ddr3 | 500GB 850 Evo | Asus R9-290x Matrix | Corsair RM1000i | Corsair Carbide AIR 540 | Intel X5650 | ASUS PT6-Delux OC-Palm | 12GB | 500GB Samsung 850 EVO + 400 GB Intel 910| Asus 7850 | Corsair Carbide 400Q |Supermicro X8DTI-f | 2x Intel Xeon X5650 | 96GB ECC RAM | 2x 250 GB Samsung 850 EVO | UNRAID 6.2.2 | Corsair Graphite 600t

Permalänk
Hedersmedlem

Re: Minnes-FAQ

Citat:

Ursprungligen inskrivet av oC MasteR Jay
Senare kom den numera smått legendariska nforce2 för AMD, som var det första kommerciella kort som stödde Dubbla DDR kanaler. Prestandan ökade mellan 5-15% i och med detta.

Kanske skall noteras att prestandan i spel om man har det inbyggda grafikkortet med IGP-bryggan öker ca. 50% med dual-channel. Gäller alltså nForce2 med inbyggt grafikkort.

Visa signatur

- If you don't change direction, you may end up where you're heading

Permalänk
Medlem

Det finns ju även EDO-Dimm, lite ovanliga, men förekommer väl i typ vissa märkesdatorer baserade på socket 7 t.ex. Funkar inte så bra att trycka i en SDRAM dimm i ett moderkort för EDO ram eller tvärt om, om jag inte minns helt fel så är det annorlunda styrklackar på EDO Dimm och SDRAM Dimm ?

Simm finns ju olika hastigheter, 70ns är väl 'standard' gammal simm på 72pinnar, sen finns det EDO simm på 60ns, funkar inte i moderkort för vanliga simm på 70ns

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

Sen finns det även 30p simmar, användes i gamla 286 o 386 system, är det en 386a så brukar man montera 30pin simmar parvis, även i 486or ?
72pin simmar kan man i vissa fall montera styckvis i tex 486or, men är det ett pentium system så monterar man alltid 72pin simmarna parvis, nästan som dual channel, för att få mer minnesbandbredd/matcha minnesbussbredden.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk

hmmm kan jag köra med 3 moduler i dualchannel? har moderkortet i sign... måste de 3e då vara lika stort som dom 2 första eller kan jag slå till med ett 512 till?

Permalänk
Hedersmedlem

Kan även säga att Intels i865/i875PE inte var först med DCDDR på Intel-sidan, Granite Bay (E7205) kom först. Ungefär 3-4 månader innan. Stödjer bara DDR266-minne.

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk
Medlem

Jag har köpt 256 mb PC133 Ram, men när jag kom hem visade det sig att jag hade PC100 i datorn, men alla säger att man kan köra PC133 endå, men kan man ha två PC100 å ett PC133 ? Nej, eller ? Men jag testade med bara 256an PC133, stängde av datorn, satte in ramet, satte på datorn, men lampan på skärmen som ska lysa grönt lös rött , datorn startade men skärmen vägrade!!! Vad ska jag göra ? Okej att jag fick ramet, men endå...

Visa signatur

NemmE

Permalänk

det går att blanda pc100 och pc133 _men_ den sämsta modulen kommer ju vara den svaga länken så du kan aldrig köra snabbare än vad den sämsta modulen klarar av.

om inte ditt pc100 klarar 133Mhz så får du köra alla i 100Mhz

Visa signatur

- We are an army of dreamers, and therefore invincible. How can we fail to win, with this imagination overturning everything. - Subcomandante Marcos