Transistor på 81 GHz

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Donan Fear
De där 30W/mm är vad transistorn kan hantera, inte hur varm den blir. Vad det är för millimeter vet jag inte, det är nog hur stor själva transistorn är.

Precis min åsikt.
30W per kvadramillimeter i värmeutveckling är ju livsfarligt.

Till er alla, det är effekttransistorer vi pratar här.
Som transistorerna i era förstärkare, samma typ av watt.
Sedan får man ju se hur effektiva de är, det står ju inget om det.

Det är ganska fett med sådana frekvenser och det är inget som hindrar att man skapar små lågeffekttransistorer av dessa kan jag tänka mig och så kan man ju få datordelar som
är ruskigt snabba, frågan är bara hur man skall undvika all strålning från dem.
Det är ju inte så att elektronerna stannar kvar på ett kretskort när man kör sådana frekvenser.

Visa signatur

Artificial intelligence is not a match for natural stupidity

Permalänk

"tremendous heat can pass through it without causing damage."
Hmm... överklocknings vänliga små diamanter?
200ghz -> 300ghz

Men tänk också på att i artikeln stod det att de hade lyckats mass producera en typ av diamant... då kommer hela smycke industrin att krasha ;D

Det betyder att diamanterna sjunker i värde och kostar lika mycket det gör för att producera dem.... med andra ord... det
går att massproducera billiga diamanter inom en snar framtid
som då kommer att användas i datorer

Visa signatur

Swim, swim, hungry

Permalänk
Medlem

Det massproduceras väl diamanter redan idag? Men som sagt, det är de stora NATURLIGA som kostar och man gör smycken av. Små framställda används vid slipning och borrning och annat där det behövs riktigt hårda grejer

Visa signatur

Hej jag är snäll.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nano
Det massproduceras väl diamanter redan idag? Men som sagt, det är de stora NATURLIGA som kostar och man gör smycken av. Små framställda används vid slipning och borrning och annat där det behövs riktigt hårda grejer

En ändring verkar vara på gång, tydligen kan dom odla stora mängder diamant nu som är renare och perfektare än i naturen. Läs artikeln jag postade tidigare.

Visa signatur

-dool

Permalänk
Medlem

Diamant är ju väldigt värmebeständigt har jag för mig, så kan nog bli väldigt varmt utan att den går sönder så att säga, i stället för 70-80 grader rekommenderad temperatur kanske man kommer upp i det tiodubbla eller nåt sånt!
sen leder ju diamant värme väldigt bra också

Visa signatur

USA har aldrig varit på månen, Sverige hade aldrig vm 1958 och 9/11 har aldrig inträffat och därmed basta.
P4 2,6C@<3,0Ghz + CNPS7000A-CU|AI7|1,5Gb BH5 & BH6|Antec Sonata|R9800np(BBA) + VF700-CU@425/258|HP LP2465|Logitech MX500, Seasonic S12 500W

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dool
En ändring verkar vara på gång, tydligen kan dom odla stora mängder diamant nu som är renare och perfektare än i naturen. Läs artikeln jag postade tidigare.

För att göra processorer behöver man en tunn platta diamant som är så perfekt som möjligt. För att göra smycken vill man istället ha en "klump" diamant, och den behöver inte vara helt perfekt.

Jag har för mig att man låter förångad kol kondensera på en kiselplatta när man tillverkar diamant, inte så snyggt om det sitter en bit kisel i diamantringen..

Tror inte att tillverkad transistor-diamant kommer att påverka priset på vanlig diamant till smycken, iaf inte tills man kommer på hur man gör stora klumpar istället för tunna plattor.

Visa signatur

Nämen hej!

Permalänk
Medlem

Jag försökte tillverka diamant engång när jag var liten. Visste att diamant var pressat kol och tänkte att papper är ju kol. La klumpar av toapapper under benen på sängen och en bokhylla. Tänkte attom man lämnar det där länge så borde det bli diamant.

Visa signatur

-dool

Permalänk
Medlem

hmmmm... skriv till diamantindustrin och tipsa

Visa signatur

Militant VIM-användare.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av HMB
Hmm, måste vara nått fel, 30W/mm^2? Det e ju svinmycket! Mer än 3KW om det e samma yta som på t.ex. en barton.

Jo, jag reagera också på "bara 30W/mm²" det är ju svinmycket om om vi säger att kärnan är 50mm² så blir det ju 1.5kW det är alldeles för mycket att både kyla och driva. Nätaggen skulle nog gå på 10 000 kr då.
Troligtvis menar dom något annat.

Permalänk
Medlem

Altså har ingen tänkt på att för 6-7 år sedan när man satt med 300Mhz aren som man var så stolt över.
så satt man och tänkte fasen vad grymt när dom spränger 1Ghz gränzen och nu så sitter vi och tänker fasen vad grymt när den där 200Ghz aren kommer ut som man kan klocka till 300Ghz.

Med den hastigheten så borde ju vi människor vara helt rulstolsbundna för datorerna har väll också fått egna ben och kan tänka själva då typ Matrix eller e jag helt ute och cyklar?

Permalänk
Medlem

"diamant".....är det inte dyrt??? sen kommer dom ju ta betalt för sina höga hastigheter med... hmm....

Visa signatur

i5 750 @ 4.0 GHz | GTX 680 | 8 GB Corsair Vengence CL9 | X25-M 80 GB SSD | Gigabyte GA-P55-UD3 | Fractal Design Newton 500W | Fractal Design R2 | BenQ XL 2410T 120hz

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av chappy
Altså har ingen tänkt på att för 6-7 år sedan när man satt med 300Mhz aren som man var så stolt över.
så satt man och tänkte fasen vad grymt när dom spränger 1Ghz gränzen och nu så sitter vi och tänker fasen vad grymt när den där 200Ghz aren kommer ut som man kan klocka till 300Ghz.

Med den hastigheten så borde ju vi människor vara helt rulstolsbundna för datorerna har väll också fått egna ben och kan tänka själva då typ Matrix eller e jag helt ute och cyklar?

är det inte typ 4-5 år sedan 300MHz var fetast?... hade en P2 300MHz typ någon gång just då och då fanns det knappt någon 266MHz i databutikerna...

Ah vilka minnen det väcker till liv... det ett år innan intel knäckte 1000MHz gränsen har jag för mig, största kylningen till grafik var nog en pasiv kylare och knappt någon som visste något om vattenkylning..

Visa signatur

AMD1200|1024MB|Geforce 3 3.8ns 64MB DDR|EPoX 8KTA3+PRO|Win XP PRO SP1|Addtronics 7896A
Har Dyslexi så räkna med stavfel... men jag har allafall inte fel i staven
Nu är det bevisat att svenska folket består av 56,1% totalonanister och idioter. (EMU valet)

Permalänk
Hedersmedlem

Det var ju AMD som knäckte 1000MHz-gränsen ordentligt, Intels P3 1.13GHz fick de ta tillbaks..

Visa signatur

Nämen hej!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av chappy

Med den hastigheten så borde ju vi människor vara helt rulstolsbundna för datorerna har väll också fått egna ben och kan tänka själva då typ Matrix eller e jag helt ute och cyklar?

Nej, hastigheten har Ingenting med AI att göra. Sedan räcker inte en snabb processor för att skapa ett medvetande, man behöver nog mer annars kan den inte tänka. Att få en dator med medvetande är science-fiction, men mer avancerad AI kan man programmera med snabbare datorer.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dool
Dom vill vara båda och samtidigt.

Kanske kan kvantdatorer bli det som lyckas dra kvinnor till datortekniken och få dom intresserade. Tänk dig när du berättar för din flickvän att det finns datorer som inte riktigt kan bestämma sig om dom är 1 eller 0 utan lyckas vara både och på samma gång, då blir det nog inget problem att öppna plånboken.

Varning för mansgrisattityd utfärdad. Plattpanna siktad.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Silent Assassin
Hitta inget om att det skulle vara i datorer....

ajdå.. men varför inte?...