Permalänk
Gäst
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Donan Fear
1. Jag vet, vet du?

2. Volymer ger bra priser ja, men det finns en gräns för hur billiga de kan bli och det är tillverkningskostnaden. MS kan sälja konsoller med förlust för de får tillbaks pengar på licenspengarna men IBM kan inte sälja processorerna hur billigt som helst.

3. Tror P4 var över 2 GHz iaf när de bestämde sig för P3/Celeron till Xbox.

1. Jag kan min fysik. Det är jag som ifrågasätter dig.

2. Tillverkningskostnaderna är inte ens i närheten av försäljningspriser. Samtidigt kan IBM ge sig in på en helt ny marknad. Det är nog en ganska bra referens att xbox2 ska baseras på PPC när man förhandlar med Sony.

3. Alltså vet du när xbox planerades? När la man upp planerna på ritbordet, vilket år?

Permalänk
Hedersmedlem

1. Säg varför jag har fel istället, jag är sämst på att förklara saker.

2. Vaddå helt ny marknad? Det sitter ju en IBM PPC-propp i GameCube.

3. Har faktiskt ingen aning, det är nog jag som tänkte fel där bara. Celeron 733 var väl ca. 4 år gammal när Xbox lanserades så processorn i Xbox 2 kommer nog att vara ca. 4 år gammal när de lanserar den om de inte kör med en specialgjord processor.

EDIT: Pressmeddelandet är så luddigt att det är inte helt omöjligt att det kommer att sitta IBM-tillverkade AMD-processorer i Xbox 2. Inte speciellt troligt men inte helt omöjligt heller.

Hur som helst är det inte bra att vara för optimistisk för då blir man bara besviken sen.

Visa signatur

Nämen hej!

Permalänk
Medlem

Skulle gissa på att det kommer något sort sammarbete mellan Nintendo och MS gällande konsolerna.
Dom två konkurerar ju inte med varandra utan det är Sony som är det värsta fiende.
Sen har folk sett på mässor mm att MS folket stått o snackat glatt med Nintendo folket.
Så det är möjligt att MS ska ta över själva konsollskapandet och att Nintendo håller sig till Spel och Gameboy.

Änne en gissning är att det var lättare för xbox utvecklare att få över till IBM's CPU:n än för GC folket att gå till x86.
Så dom kanske fixar så både xbox1 och GC spel går att lira på nya konsolen.

Men som sagt detta är en jätte vild gissning och en liten dröm
Jag ser gärna att Sony försvinner från marknanden så spel FF serien kommer till andra konsoler ala Soul Calibur 2 och gärna till PC igen.
Enda bra med att Sony existerar är att priserna pressas.

Visa signatur

//Gelantious
I heard life sucks, that''s why I''m glad I don''t have one.

Permalänk
Gäst
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Donan Fear
1. Säg varför jag har fel istället, jag är sämst på att förklara saker.

2. Vaddå helt ny marknad? Det sitter ju en IBM PPC-propp i GameCube.

3. Har faktiskt ingen aning, det är nog jag som tänkte fel där bara. Celeron 733 var väl ca. 4 år gammal när Xbox lanserades så processorn i Xbox 2 kommer nog att vara ca. 4 år gammal när de lanserar den om de inte kör med en specialgjord processor.

1. Alltså vet du inte och slänger bara ur dig tagna begrepp och slutsatser ur luften?

2. IBM har haft sin processor i en spelkonsoll. Det är fortfarande en ny marknad. Sen så sålde ju inte konsollen någe vidare heller, dock verkar ju den vara på uppgång nu.
Det är skillnad på Nintendo och Microsoft. Microsoft har helt andra muskler än Nintendo, som inte har marknadfört sin konsoll speciellt bra.
Om IBM går till andra tillverkare som vill göra TV-spel och säger "Titta, vi gjorde processorn till Gamecube" så tror jag att de blir föga imponerande.
Mina gissning är att inom ett par år så kommer vi få se Nintendo göra en Sega.

3. Du vet alltså inte? Ännu en gång slutsatser från vad? Inga fakta iallafall, eller sitter du och ruvar på insideinfo som ingen annan har?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gelantious

Men som sagt detta är en jätte vild gissning och en liten dröm
Jag ser gärna att Sony försvinner från marknanden så spel FF serien kommer till andra konsoler ala Soul Calibur 2 och gärna till PC igen.
Enda bra med att Sony existerar är att priserna pressas.

En fråga.

Vad är charmen med Soul Calibur 2? Jag förstod verkligen inte?

Permalänk
Hedersmedlem

1. Nä, jag vet hur de funkar och varför de blir varma, jag bara orkar inte förklara.
Det hela handlar egentligen om att transistorer inte är perfekta. De läcker ström och har en viss kapacitans så det går åt ström för att få dem att växla. Alla ledningar har också en viss resistans och ström över resistiva ledningar skapar en spänningsfall, och spänning * ström = effekt dvs värme.
Större transistorer har lite mer kapacitans, mindre transistorer tycker om att läcka mer.

2. Gamecube säljer ungefär lika mycket/lite som Xbox, nu när de har dumpat priset säljer den ju ännu bättre. De har inte alls lika mycket pengar som MS men jag tror inte de bara ger upp sådär.

3. Jag tänkte fel sa jag ju! Dagen de släpper pressmeddelandet är ju inte samma dag som de bestämmer sig för designen (duh..).

Visa signatur

Nämen hej!

Permalänk
Gäst

I rest my case

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Razor_cut
Underverks prolle på 485MHz ?
Är det annat än minder utvecklad värme?, superprocesor?

Tack

Lite granna som AMD vs Intel, lägre klockning levererar mera prestanda fast med den skillnaden att alla PPC bygger på en äkta risc-arkitektur som går att enabla i mjukvara. Man kan alltså skriva kod där flera instruktioner utförs per cykel (går på Intel & AMD med men inte med upp till 12 samtidiga har jag för mig). Så ja det är snabb liten rackare som gärna hade fått varit basen för dagens pc-datorer imo...

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AnteP
Skulle varit häftigt om MS sa till IBM att göra en X84 elelr ännu hellre X86-64 CPU

Jag ser ingen som helst anledning att ha en processor som klarar både 32bitars- och 64bitarskod.
Det är ju bara att de bestämmer att man gör koden i 64bitars (dvs om de inte ska köra 32), sedan är det end of story, annat är det med persondatorer där det redan finns en drös med program som är i 32bitar.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Haricots
Jag ser ingen som helst anledning att ha en processor som klarar både 32bitars- och 64bitarskod.
Det är ju bara att de bestämmer att man gör koden i 64bitars (dvs om de inte ska köra 32), sedan är det end of story, annat är det med persondatorer där det redan finns en drös med program som är i 32bitar.

Varför inte, det går, bevisligen (G5an som Apple använder i sina G5or klarar både 32 och 64bit)

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Neco
Varför inte, det går, bevisligen (G5an som Apple använder i sina G5or klarar både 32 och 64bit)

Jag tror inte att det är en hårdvarugrej utan mjukvara i det fallet (jag kan dock ha fel)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bijan
Vad är charmen med Soul Calibur 2? Jag förstod verkligen inte? [/B]

Tog det mest som ett exempel på ett spel som släppts på alla 3 konsollerna.

Visa signatur

//Gelantious
I heard life sucks, that''s why I''m glad I don''t have one.

Permalänk
Medlem

Jag har läst IBM ska utveckla processorn till PS3.
Låter konstigt om de ska utveckla processorer till 2 konkurerande konsoler...

Håller på Playstation 3.

Visa signatur

HTPC Lian Li PC-A05FNB | Intel Core i5-13400 | 32GB DDR5-6000 | 4,5TB SSD | RTX 4070 12GB
Laptop Razer Blade 15 Base 2021 | Intel Core i7-10750H | 16GB DDR4-2933 | 1,5TB SSD | RTX 3070 8GB
Laptop Lenovo ThinkPad E585 | AMD Ryzen 5 2500U | 24GB DDR4-2400 | 756GB SSD | Radeon Vega 8

Klocka GTX 460 med NiBiTor 5.8

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gelantious
Men som sagt detta är en jätte vild gissning och en liten dröm
Jag ser gärna att Sony försvinner från marknanden så spel FF serien kommer till andra konsoler ala Soul Calibur 2 och gärna till PC igen.
Enda bra med att Sony existerar är att priserna pressas.

Du hatar verkligen PS2 va?

Är det nåt som irriterar mig är det folk som stöder konsolernas utveckling mot en portabel dator. Ska ni inte överklocka processorerna lite grann, och byta OS också?
Ända sedan X-Box entrade marknaden har jag tagit stor distans till konsolen, och tar redan nu samma avstånd till kommande Phantom, vilket är ett skräckexempel.

Ni verkar ha missat charmen med tv-spelskonsolen, som nu försvinner allt mer och mer. Vill jag spela pc-spel så gör jag det på min vanliga dator, inte framför tvn.

Misstolka mig inte. Jag ser gärna att konsolerna blir starkare och får en bättre prestanda, men man ska bara behöva sätta in spelet och trycka på strömbrytaren - inget mer.

Visa signatur

🖥️ Intel 12700K@5.3GHz ~ ASUS TUF Z690 PLUS WIFI D4 ~ 32GB Ballistix 4000MHz CL16 ~ PNY GeForce RTX 4080 Verto ~ Fractal Define 7 Compact ~ Seasonic FOCUS GX 750W ~ Noctua NH-D15 ~ WD SN850 NVMe 1TB ~ Kingston NV1 NVMe 2TB

Permalänk

Kan väl vara bra med lite konkurrens om det nu blir så.

Visa signatur

««« »»»

Permalänk
Medlem

Jag ser gärna att X-box försvinner från marknaden för de har inte där att göra.

Visa signatur

HTPC Lian Li PC-A05FNB | Intel Core i5-13400 | 32GB DDR5-6000 | 4,5TB SSD | RTX 4070 12GB
Laptop Razer Blade 15 Base 2021 | Intel Core i7-10750H | 16GB DDR4-2933 | 1,5TB SSD | RTX 3070 8GB
Laptop Lenovo ThinkPad E585 | AMD Ryzen 5 2500U | 24GB DDR4-2400 | 756GB SSD | Radeon Vega 8

Klocka GTX 460 med NiBiTor 5.8

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ZD
Du hatar verkligen PS2 va?

Är det nåt som irriterar mig är det folk som stöder konsolernas utveckling mot en portabel dator. Ska ni inte överklocka processorerna lite grann, och byta OS också?
Ända sedan X-Box entrade marknaden har jag tagit stor distans till konsolen, och tar redan nu samma avstånd till kommande Phantom, vilket är ett skräckexempel.

Ni verkar ha missat charmen med tv-spelskonsolen, som nu försvinner allt mer och mer. Vill jag spela pc-spel så gör jag det på min vanliga dator, inte framför tvn.

Misstolka mig inte. Jag ser gärna att konsolerna blir starkare och får en bättre prestanda, men man ska bara behöva sätta in spelet och trycka på strömbrytaren - inget mer.

Vad är det för skillnad om det sitter en PC eller en MAC eller en spelkonsoll under huven?
"men man ska bara behöva sätta in spelet och trycka på strömbrytaren - inget mer"
Skillnaden (med alla dagens konsoller) är att du måste trycka på öppna cd knappen och sen trycka på den igen när du lagt i skivan..

Allvarligt talat måste jag säga att argumentet att det går mot en portabel dator är så fruktansvärt värdelöst.
Tar vi xboxen som ex. som fått världens kritik för att den kör på PC hårdvara. Skillnaden ligger under skalet. Du skulle inte märka om det så var en PC under skalet på PS2an..
Huvudsaken är att det går snabbt att starta den. Och det gör alla dagens konsoller.

Att xboxen har win2000 som operativsystem avskräcker många. Men ffs, det är en modifierad version som du inte ser röken av.

Nä, datorargumentet är bara löjligt.
Att spelen däremot blir mer "datoraktiga" kan jag hålla med om - och det tycker jag själv bara e positivt men jag förstår att inte alla gör det.

Permalänk
Medlem

OK, man måste trycka på strömknappen - och Sen sätta in spelet....
Och när man väl sitter och spelar mitt i ett spel kanske man inte lägger märke till vad som finns innanför skalet.

Men vad jag syftade på är att konsolens uppbyggnad blir mer lik en dator..
När x-Box2 lanseras kommer väl de säkert öppna upp möjligheten att kunna uppgradera sin konsol med ett nytt grafikkort, mer minne osv.
Det kan jag syssla med i min dator, skillnaden är inte speciellt stor längre.

Självklart är det bra med konkurrens, annars hade vi väl fortfarande haft en konsol liknande Nes hemma. Men X-box skiljer sig från de andra konsolerna, och jag tycker marknaden splittras på något vis.

Och jag vill också tillägga att det säkert finns vissa anledningar till att Squaresoft mfl. fortfarande håller sig till Sony.

Visa signatur

🖥️ Intel 12700K@5.3GHz ~ ASUS TUF Z690 PLUS WIFI D4 ~ 32GB Ballistix 4000MHz CL16 ~ PNY GeForce RTX 4080 Verto ~ Fractal Define 7 Compact ~ Seasonic FOCUS GX 750W ~ Noctua NH-D15 ~ WD SN850 NVMe 1TB ~ Kingston NV1 NVMe 2TB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ZD
OK, man måste trycka på strömknappen - och Sen sätta in spelet....
Och när man väl sitter och spelar mitt i ett spel kanske man inte lägger märke till vad som finns innanför skalet.

Men vad jag syftade på är att konsolens uppbyggnad blir mer lik en dator..
När x-Box2 lanseras kommer väl de säkert öppna upp möjligheten att kunna uppgradera sin konsol med ett nytt grafikkort, mer minne osv.
Det kan jag syssla med i min dator, skillnaden är inte speciellt stor längre.

Självklart är det bra med konkurrens, annars hade vi väl fortfarande haft en konsol liknande Nes hemma. Men X-box skiljer sig från de andra konsolerna, och jag tycker marknaden splittras på något vis.

Tvivlar staarkt på det.
Sen är det ju snarare PS2 som låter en uppgradera med hårddisk och nätverkskort.

Poängen med en konsoll är att du inte ska behöva uppgradera m.m. Du klarar de spel som släpps till den helt enkelt.
Om man skulle behöva byta grafikkort m.m. så förstår jag varför du inte gillar det, men jag ser heller ingen som helst antydning på att det skulle bli så.

Citat:

Och jag vill också tillägga att det säkert finns vissa anledningar till att Squaresoft mfl. fortfarande håller sig till Sony.

Du får det att låta som om dom håller sig till Sony bara för att Sony är de goda.

Sony betalar en hel del för att göra vissa speltitlar exklusiva (precis som alla andra, fasst när MS gör det så brukar det höras lite mer).
Det är företag du snackar om. De väljer inte med hjärtat.

På vilket sätt splittrar sig Xboxen från de övriga?
Tycker det verkar som om det är dina känslor för PS2, Sony, MS som står för dina argument..

Sen om du tycker att PS2 (eller någon annan) har bättre spel än Xboxen och därför väljer en annan konsoll än xboxen så får du tycka det. Det är ju helt personligt.
Men om du tycker att Xboxen som konsoll inte passar in så vill jag ha en bättre förklaring.

Hårdvarumässigt så är xboxen bäst i dagens läge.
Men man väljer ju efter spelen och inte prestandan.

Permalänk
Medlem

Dom hakar verkligen efter Nintendo o hur dom gör som..

Det skulle ju bli ett Ati chipset i nästa Xbox också väl?

Visa signatur

ThermalTake Tsunami Dream "Ljudisolerad", Corsair HX 650W Plus Gold, Gigabyte Z68XP-UD3P, Intel Core i5 2500K 4GHz, 2x Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1600Mhz XMS3 1,5V, MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6G, Samsung SSD 840 Evo 250GB. Vi människor är mystiska varelser
-
http://www.minhembio.com/Camridge

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av echo
Äen om jag skiter i storleken så har det ryktats att MS inte gör det, men en G5a utvecklar ju en del så då blir det ju rätt tight med kylningen = hög ljudnivå.

Men man får hoppas att det fixar det.

Ati ska göra GPUn till Xbox2.

Permalänk

Squaresoft håller sig till sony?

Final Fantasy : Crystal cronicles är producerat av SquareEnix och är exklusivt till Gamecube.

Släppt i japan och kommer hit frammåt våren.

Visa signatur

Pappas: 5900X,16GB, GTX 3070, M.2 1TB Gen4, PG278Q.
Barn 1: 4790K, 24GB, GTX 1080Ti, SSD 1TB, 24" IPS.
Barn 2: MSI Laptop i5-7300HQ, 8GB, GTX 1050, HDD 1TB, SSD 128GB.
HTPC: 5800x3D, 32GB, 7900XT, M.2 2+1TB Gen4, Sony 75x90K.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BlackZam
Ati ska göra GPUn till Xbox2.

Jo, jag har inte sagt nåt annat..
Sen så är det väl en 3-4 pers (inkl. mig själv) som redan konstaterat det tidigare i tråden

Permalänk
Medlem

Hehe alltid roligt att höra er pc-nissar diskutera konsoller

Tänkte ge lite fakta så här i alla åsikter:

Sony, Toshiba och IBM samarbetar i utveklingen av en ny processor som för tillfället går under namnet cell. Sony har ej bekräftat att en version av cell-processorn kommer att sitta i PS3.

Microsoft har tillkännagett ett samarbete med IBM. Inget är bekräftat om IBM kommer att stå för processorn i Microsofts nya konsoll.

Visa signatur

whatever

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Donan Fear
Jag förstår inte varför alla Mac-töntar blir så jävla glada för? Det kommer knappast gå att köra Mac OS på Xbox 2...

jens: Jag brukar ta nyheter på Mac-sidor med en enorm nypa salt och så missade jag länken till pressmeddelandet (länken hade ju nästan samma färg som texten!). Det hela verkar ganska luddigt, speciellt det hela med att de licenserar teknik från IBM. Om de hade bestämt sig för att köra med IBM PowerPC blablabla i Xbox 2 skulle det nog stå att MS ska köpa processorer från IBM istället. Nu låter det som om MS har licenserat teknik så de kan göra egna processorer.

En 3GHz G5 kommer det iaf INTE att sitta i Xbox 2. Varför?
1. För varm.
2. För dyr.
3. Det är ingen Mac (IBM har förmodligen andra processorer som passar bättre).

nyheten säger ju inte att det SKA vara en powerpc processor i xbox 2, utan snarare så äre kanske så att Microsoft undersöker saken. tror personligen att de är villiga att testa lite olika alternativ. och att man inte kommer kunna köra OSX på den, det tror ja inte heller. detta eftersom all hårdvara runt om i så fall blir specialtillverkad för just xbox 2, precis som xbox "1". samtidigt som OSX inte är öppen kod och därmed inte kan specialanpassas till speciell hårdvara i den utsträckningen som skulle behövas i ett sådant senario. på den sidan är nog linux mer nära, precis som det nu finns till vanliga xbox.

sen det där med 3 Ghz, ja kanske har du rätt. men teoretiskt skulle de kunna trycka en sån. sen kan de ju faktiskt bygga den tyst ändå, kolla bara på den nya G5:an,den är ruskigt tyst fast den har flera fläktar, hänger mera på hur man styr dessa. att säga att den skulle vara för dyr, det kan man ju knappast säga i dagens läge eftersom det helt o hållet hänger på datamarknaden då den släpps, vad det finns för övvriga processorer osv. o hur varm den är, ja IBM har många spännande tekniker som är på intåg, så det kan mycket bli nått som inkluderas. och nej det är ingen mac. precis som ja skrev tidigare det är bara processorn som kan komma att vara lik. det som talar för att det blir samma processor som i mac är priset som sagt. IBM har en värre version av samma processor, men den är till servrar.

Tror personligen att om det blir G5 processor i den så blir det kanske en av de kommande bärbara G5 processorerna. för rykten säger att de ska utvekla relativt lite värme i förhållande till prestanda.

sen är det tråkigt att du nästan verkar klanka ner på att som har med mac att göra. bara för att du inte gillar mac betyder det inte att det är skit. speciellt inte när det gäller IBM. man ska aldrig undervärdera IBM, de är STORA på marknaden och lägger enorma belopp på forskning och framtagning av ny teknik.

EDIT: glömde nämna det, ni minns kanske Sega Dreamcast? den körde en PoerPC processor OCH den körde (enligt mina källor i alla fall ) windows CE, så att få nån moddad windows version att funka på PowerPC processor är ju inte omöjligt.

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive

Permalänk
Medlem

Tror knappast att det kommer att sitta en 3Ghz:are eller värre i en möjlig Xbox2, en konsol är ju inte som en dator, utan kan klara sig med en mycket långsammare processor än en likvärdig dator. Detta för att spelet som körs i en konsol har ensam tillgång till processorn och koden i programen är mer specialskriven efterssom den inte behöver passa ett stort antal olika konfigurationer. Därför kan t.ex en Xbox klara av avsevärt mycket snyggare spel än en dator med motsvarande hårdvara, har hört nånstanns att Halo t.ex. bara utnyttjar ca 50-60% av kapaciteten, de lär sig under tiden hur de ska optimera bättre och bättre.

Det har ju också visat sig på senare tid att för nya spel så är GPU:n viktigare än CPU:N, så jag skulle tro att man lägger större delen av krutet på en sjysst GPU.

Sen ska en konsol vara relativt billig också, och det förhindrar användandet av allt för exklusiva och bra komponenter, därför tycker jag att det är ett smart drag att gå mot mer pc-lika maskiner, efterssom det blir mer standardiserade komponenter=billigare.

Visa signatur

USA har aldrig varit på månen, Sverige hade aldrig vm 1958 och 9/11 har aldrig inträffat och därmed basta.
P4 2,6C@<3,0Ghz + CNPS7000A-CU|AI7|1,5Gb BH5 & BH6|Antec Sonata|R9800np(BBA) + VF700-CU@425/258|HP LP2465|Logitech MX500, Seasonic S12 500W

Permalänk
Medlem

Om Ps3 och Xbox2 kommer att ha en CPU ur samma serie, även om saker säkert kommer att skillja dem på så ökar ju chansen för emulatorer...

Visa signatur

-dool

Permalänk
Hedersmedlem

jens: Du har väl sett hur enrom kylflänsen är på G5? Jag vill inte att Xbox 2 ska vara större än Xbox 1...
Jag vet att IBMs forskning inte är att leka med, och det är just därför jag tror att de kommer att specialdesigna en processor till Xbox 2 istället för att bara ta en redan befintlig lösning. En spelkonsoll har lite andra krav än en persondator, precis som en persondator inte har samma krav som en server och därför sitter det inte en Power 4 i Mac G5.

Mac-fanatiker blir ju överdrivet optimistiska så får det nämns något som har något att göra med Mac, även om det är extremt lite eller inte ens säkert. "Woohoo! Den här nya brödrosten ska ha samma sorts aluminuim som Mac G5!!1"
Inte alla då, bara de som inte vet vad de snackar om.

Dreamcast hade inte en PowerPC-processor, den hade en NEC SH-4. Windows CE finns till den, ARM, MIPS32 och x86 (mest för utvecklare).

Visa signatur

Nämen hej!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Donan Fear
jens: Du har väl sett hur enrom kylflänsen är på G5? Jag vill inte att Xbox 2 ska vara större än Xbox 1...
Jag vet att IBMs forskning inte är att leka med, och det är just därför jag tror att de kommer att specialdesigna en processor till Xbox 2 istället för att bara ta en redan befintlig lösning. En spelkonsoll har lite andra krav än en persondator, precis som en persondator inte har samma krav som en server och därför sitter det inte en Power 4 i Mac G5.

Mac-fanatiker blir ju överdrivet optimistiska så får det nämns något som har något att göra med Mac, även om det är extremt lite eller inte ens säkert. "Woohoo! Den här nya brödrosten ska ha samma sorts aluminuim som Mac G5!!1"
Inte alla då, bara de som inte vet vad de snackar om.

Dreamcast hade inte en PowerPC-processor, den hade en NEC SH-4. Windows CE finns till den, ARM, MIPS32 och x86 (mest för utvecklare).

hehe. jo har sett dem sa bara att det inte är omöjligt att kyla kraftiga saker med tyst kylning

sen tror ja som många andra att det inte blir nå 3 ghz, även om det är möjligt. utan tror personligen (om det blir powerpc) att det blir nån cpu som även kan komma att sitta en möjligt kommande Powerbook G5. sen läste jag på mikrodatorn (tidning) att IBM gjort nått material som de lägger som ett lager över processorns "banor" som hindrar att "ström" hoppar bellan "banor" i cpu´n.

hehe, du vet säkert att "mac-folket" är ett eget släkte nä, men allvarligt, ska man såga sån här rykten, då kan man ju såga nästan alla rykten om xbox 2, vare sig det gäller saker som denna eller nått annat. jag menar, rykten är rykten.andra rykten går ju inte att säkerhetsställa helt heller. det är väll lite kul när det spekuleras lite i saker. frågan är ju varför de över huvudtaget licensierat en Powerpc cpu från IMB. kanske inte ens är tänkt till xbox, vem vet.

tycker nog att PC-fanatiker är värre. det är ofta de dissar saker från apple även fast de inte testat dem. man läser ofta påståenden om mac från pc-fanatiker som är ruskigt ogrundade. pc kan göra dittan o dattan o mac kan inte göra samma sak.
bara att inse det, pc är bra på vissa saker, mac på annat. båda har sina fördelar. men man kan ju injte förneka att apple är duktiga på att lyfta fram ny teknik. inte många pc tillverkare som släppt så mycket nydanande saker som apple, och har de gjort det så har de släpt det efter apple. Ipod är bara ett exempel, den står sig fortfarande. till och med den första versionen som nu har MÅNGA år på nacken.

men skit i detta nu, denna tråd är om xbox 2 o inte om hurvida nån gillar apple eller inte.

dessa rykten är ju bara en ren diskussion om varför microsoft licensierat powerpc. en processor som de inte jobbat med förut.

sorry för det där med Dreamcast. minnet sviker en ibland

EDIT: en rättelse, Dreamcast har inte NEC, det är 64-bit Hitachi SH-4 ,200 MHz
MIPS (Million Instructions Per Second): 360
Bus speed: 800 MB/s
:D:D därmot är grafikkretsen Nec

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive

Permalänk
Medlem

VILKEN TRÅD!
Näe men jag _tror_ att det kommer sitta en 1.5-2ghzare i XboX2 och jag _tror_ att de kanske kan vara en PPC det finns juh PPC till mac som ligger på 1.6ghz som inte är så otroligt varma och högljudda(HAR JAG FEL?).
Dom kanske tar en 2-2.3ghzare och klockar ner den till 1.5-2ghz..
Så hoppas jag;)
Och som någon sa:
Om jag ska ha ett TV-spel så vill jag att man bara ska behöva he in kassetten/cden och slå på en strömbrytare..
Den fölorar sin charm!

Visa signatur

Into the Web Browser for iPhone, http://www.intothewebbrowser.com/

Permalänk
Hedersmedlem

jens: Så var det ja, NEC, Hitachi, Samsung, whatever. SH-4 var det iaf. NEC gjorde ju PowerVR-varianten som sitter i den, inte CPU:n.

EDIT:
GPU:n har varit viktigare än CPU:n sen 16-bitars-tiden (om inte ännu tidigare). Kolla bara på gamla SNES som hade en mycket slöare CPU än Megadrive men presterade ändå bättre tack vare sin feta grafikprocessor.

Visa signatur

Nämen hej!