Grafikkort från 1999

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nakith
Var det en värstig då inbillar jag mig också att den kostade mer. En HDD för runt 10.000 kr är ju inga problem att hitta idag heller. Jag kommer ihåg att jag betalade 6000 kr för en IBM 75 GB när den var ny, vilka pengar!

En 8086 kostade typ 50 papp när den kom ut i början av 80-talet. Den har väl typ 1/1000 så mycket prestanda som dagens datorer.

Permalänk
Glömsk

Min mormor har en ABC 80 som inte används, måste göra något med den.

Visa signatur

...man is not free unless government is limited. There's a clear cause and effect here that is as neat and predictable as a law of physics: As government expands, liberty contracts.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Total_Cu
Det är härligt med bilder på lite gamla kort. Har tidigare funderat på databas över gamla o nya kort.

Jag med, en databas med information om grafikkort i allmänt, kanske då mest äldre grafikkort, och inte bara bilder utan specifikationer också. Kan vara en intressant ide.

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk
Avstängd

Var så nära att säga att ni börjat bli bra med nyheterna. Men men...
Det var bra fram tills denna "nyheten".

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bomber3
Säkert att du inte tappat en "0" från priset? hört att en HDD kunde kosta runt 10.000kr... men det vet jag inget om själv utan bara något jag hört.

486 var påväg då (eller fanns redan, kommer inte ihåg) så priserna hade sjunkit en del. Bara ett par år innan kostade däremot en 386SX 25MHz med 4MB RAM och 100MB hårddisk 35-40000:-.

Visa signatur

Asus Strix ROG X570-F, Ryzen 9 5900X, 32GB DDR4 3600MHz, Asus RTX 4070 Ti Super TUF Gaming, 1TB Samsung 980 Pro, 1TB Samsung 970 Evo Plus, Acer Predator X34A 3440x1440 100Hz.

Permalänk
Hedersmedlem

Äh, mitt grafikkort är mycket häftigare!
http://forum.sweclockers.com/showthread.php?s=&threadid=12305...

Visa signatur

Nämen hej!

Permalänk
Medlem

mer nostagi

ett grafikkort som jag har här hemma har nästan mer nostalgi.....

ett gamalt ATi S3 virge med 8md sdram.

klara precis 4FPS på CS...=)

Visa signatur

hmm har inge vettigt att säga

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Antic
Canopus Pure3D, som såldes under namnet Miro HiScore 3D i Sverige, hade 6 Mb när vanliga Voodoo 1 hade 4 Mb texturminne. Vi köpte några stycken när den första sändningen HiScore togs in till Sverige. Det enda spel man kunde köra var det då gudomliga GLQuake. Men det var ju allt som behövdes också.

Kul att du nämner det. Läste en recension i den då rätt färska svenska PC Gamer och köpte därefter ett Canopus Pure 3D för 1800 kr. Tror Miro HiShore kom något lite senare, eller så minns jag fel

Ang. databas osv finns ju denna eminenta artikel:
http://www.accelenation.com/?ac.id.123.1

Permalänk

Rumpel:
du har pm

Permalänk
Medlem

Min bästa kompis har det kortet men han får inte igång TV-Out...vanliga nvidia drivisarna hittar inte det, skrevs om green drivers i början av detta forum, var hittar man det???

Visa signatur

HTPC Lian Li PC-A05FNB | Intel Core i5-13400 | 32 GB DDR5-6000 | 4,5 TB SSD | RTX 4070 12 GB
Laptop Razer Blade 15 Base 2021 | Intel Core i7-10750H | 16 GB DDR4-2933 | 1,5 TB SSD | RTX 3070 8 GB
Laptop Lenovo ThinkPad E585 | AMD Ryzen 5 2500U | 16 GB DDR4-2400 | 756 GB SSD | Radeon Vega 8

Klocka GTX 460 med NiBiTor 5.8

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fook
Kul att du nämner det. Läste en recension i den då rätt färska svenska PC Gamer och köpte därefter ett Canopus Pure 3D för 1800 kr. Tror Miro HiShore kom något lite senare, eller så minns jag fel

Ang. databas osv finns ju denna eminenta artikel:
http://www.accelenation.com/?ac.id.123.1

Mmmysigt med bilder på g-kort, rena lektyren. Väldigt bra om man snabbt vill få reda på hur ett beg. kort är.

Permalänk
Medlem

Canopus spectra 2500 med sin revolutionerande omvända pass-through är ungefär lika svårgissad som en 240 kombi
Ska det bli lite svårt får ni hitta kort med chip från tex C&T, Oak eller Weitek.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=AgV=-
Jag har moderkortet till min första PC kvar, och det ska sparas. Har även ett likadant som aldrig är använt, klå det

Lite specs:
Chipset: Ali M1429
Bussar: ISA 8/16bit
CPU: Integrerad AMD 386DX40MHz (obs utan FPU trots namnet )

SX är budget och DX är prestanda. På 386 betyder SX en 16 bitars minnesbuss. DX innebär 32 bitars minnesbuss. Har inget med FPU att göra.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Antic
Canopus Pure3D, som såldes under namnet Miro HiScore 3D i Sverige, hade 6 Mb när vanliga Voodoo 1 hade 4 Mb texturminne. Vi köpte några stycken när den första sändningen HiScore togs in till Sverige. Det enda spel man kunde köra var det då gudomliga GLQuake. Men det var ju allt som behövdes också.

Wolfbane777 har rätt. Minnet är delat, 2 MB till framebuffer och resten till texturer. Kort med 4 MB har 2 MB texturminne, och om kortet har 6 MB är det 4 MB texturminne.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av eberlund
ett grafikkort som jag har här hemma har nästan mer nostalgi.....

ett gamalt ATi S3 virge med 8md sdram.

klara precis 4FPS på CS...=)

Blev nog lite för mycket där. S3 virge eller ATI Rage.
ATI = tillverkare, S3 = tillverkare, ViRGE = krets från S3, Rage = krets från ATI

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Antic
Canopus Pure3D, som såldes under namnet Miro HiScore 3D i Sverige, hade 6 Mb när vanliga Voodoo 1 hade 4 Mb texturminne.

Var det inte så att 2 MB var Z-buffer eller nåt och 2 MB var textur minne, men Canopus hade 2/4MB?

Edit: såg att det redan tagist upp när jag postat det

Visa signatur

My name is God, I hate you.