X och byta Geforce256DDR mot Geforce4MX440?

Permalänk

X och byta Geforce256DDR mot Geforce4MX440?

Jag har nu ett gammalt Geforce256 DDR sittandes i min linuxburk och har nVidias seanste drivrutiner å så. Jag har tröttnat på fläktsurret så jag köpte ett Geforce4 MX440 utan fläkt som jag nu tänkte stoppa in.

Vad behöver jag göra? Räcker det att byta ut kortets namn i XFree86 configfil? Jag kör XFree86 4.

Eller måste man installera om drivrutiner etc?

Permalänk
Medlem

Det är väl samma drivrutin oavsett NVIDIA kort?
Tror det räcker med att byta kortet bara.
I värsta fall är det väl bara att installera om drivern vilket dröjer, 30 sekunder?

Visa signatur
Permalänk

Jag tänkte på konfigurationen av XFree86. Den verkar vilja veta exakt korttyp för att prata med driver på rätt sätt eller nåt.

Som det är nu har jag en rad där det står CardName "Geforce256" eller nåt åt det hållet.

Permalänk
Hedersmedlem

Det är väl bara en liten pik för att du ska se vad som är vad i config filen eller?

Visa signatur

Vim
Kinesis Classic Contoured (svart), Svorak (A5)
Medlem i signaturgruppen Vimzealoter.

Permalänk

OK, men eftersom jag inte bytt grafikkort tidigare in någon dator med Linux installerad ville jag kolla ifall det är något speciellt man måste göra, t.ex. ställa om till VESA-driver etc innan man rycker ut det gamla kortet eller dylikt.

Permalänk
Medlem

Kortnamnet kan du skriva vad du vill det är bara en defintion för att komma ihåg vad kortet heter du kan säkert döpa den till "sweclockers_aeger" om du vill. Korten använder samma drivrutin så det ska nog vara lugnt.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Du ska behöva göra mer än att byta kort... Det kvittar vilket kort du har för har du valt GeForce i XF86config så är det de kortet som gäller sen vilket kort spelar ingen roll dock ifall du vill ha bättre stöd så kan du säkert dra hem speciellt drivar till just de kortet.

Permalänk

OK, jag får väl testa att trycka in kortet bara då.

Trodde att det spelade roll, men så länge drivrutinsnamnet stämmer kanske inte kortnamnet spelar någon roll...

EDIT: Pluggade in kortet. Funkade som en dröm.