Permalänk
Medlem

Hur dumt är det?

Hur dumt är det att ta Slack första gången man testar Linux? Jag har stor erfarenhet av dator och så, och att det inte är nått grafiskt utseende har jag inga problem med. Men är det verkligen så svårt?

Permalänk
Medlem

Det är inte dumt alls.

Visa signatur

It is one thing to describe an interview with a gorgon or a griffin, a creature who does not exist.
It is another thing to discover that the rhinoceros does exist, and then take pleasure in the fact that he looks as if he didn't.
- G.K. Chesterton

Permalänk
Medlem

Det är inte dumt alls som sagt...

Slackware är knappast svårt ifall man kan lite om datorer sen innan och så, har själv börjat med slackware och inte ens testa nån annan dist så

Det fixar du lätt

Permalänk
Medlem

Det är inte dumt, och det är inte speciellt svårt. Jag började med slack och det har gått bra

Permalänk
Medlem

OK. Låter ju betryggande. Tycker ni jag ska skriva ut alla installationsguider från slackware.com och ha bredvid mig vid installation, eller finns de tillgängliga vid installation på nått sätt?

Permalänk
Medlem

Det är absolut inte dumt, Slacken är lättare än man tror.

ee, jag tycker inte man behöver instruktione vid install, kanske när du ska partionera dina diskar iof men det är det enda, tycker det står bra förklarat under installationens gång (Eftersom du aldrig kört linux och inte vet vad du behöver för apps så kanske du ska satsa på full install ca 2gb tar det.)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Goggen
OK. Låter ju betryggande. Tycker ni jag ska skriva ut alla installationsguider från slackware.com och ha bredvid mig vid installation, eller finns de tillgängliga vid installation på nått sätt?

Nej för om du behöver guider för att installera det tycker jag du ska testa en annan dist.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av doFFen
Nej för om du behöver guider för att installera det tycker jag du ska testa en annan dist.

OK... kanske det... syftade dock mer på alla kommandon som man kan använda vid setup.

Permalänk
Medlem

Installera en automagisk dist och läs en bok under tiden istället.

Permalänk
Avstängd

Det är 3 av 10 dumt, dvs inte så dumt alls.
Paketsystemet är dock inte så mycket att hurra för om jag minns rätt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Goggen
OK... kanske det... syftade dock mer på alla kommandon som man kan använda vid setup.

Tja du behöver inga kommandon precis... Du behöver i stort sätt bara klicka next hela tiden... Kör bara en full install så borde inte något gå snett.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av doFFen
Tja du behöver inga kommandon precis... Du behöver i stort sätt bara klicka next hela tiden... Kör bara en full install så borde inte något gå snett.

Klicka next? Va fan? Jag trodde man skulle skirva massa kommandon och grejer. :/

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Goggen
Klicka next? Va fan? Jag trodde man skulle skirva massa kommandon och grejer. :/

Inte under själva installationen men sedan kan du ju få knappa lite för att fixa divers saker

btw, finns en guide här hur man installerar slackware: http://www.visse.nu/index.php?page=guider&sub=read&id=4

Dock finns där endel onödiga steg som tas upp men det får man leva med

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av doFFen
Inte under själva installationen men sedan kan du ju få knappa lite för att fixa divers saker

Aja, tänkte installera nu. Tänker ju köra Win och Slack samtidigt, men på separata diskar. Nått speciellt att tänka på? Mer än att win alltid ska installeras först?

EDiT: Hmm... Har satt BIOS till att boota från CD-ROM i första hand, sedan floppyn och sist HDD. Likt förbannat startar den Win.

EDiT: Provade att sätta alla till CD-ROM men den bootar fortfarande från CD-ROM.

Permalänk
Medlem

då är antagligen in din slackskiva bootbar. Bränn om alt. starta upp med rootdisketterna som finns att tanka från www.slackware.com

Permalänk
Medlem

Men bah... brännde om igår... orka göra det igen. Nu får det vara nog.

Permalänk
Medlem

Slack har en fin installation och är som att sväva på rosor om man jämför med Win 95/98(Ja, jag kör med dom fortfarande).

Visa signatur

printk("<0>Sorry, your computer just sucks\n");

Permalänk
Medlem

Men givande att det inte finns nån bootdisk för SATA-diskar @ slackware.com?

EDiT: Men gah! Nu brännde jag in ISO etts om en boot-bar skiva, och nu yrar datorn lite om nån 1.44-grej, innan den som vanligt laddat inte Win.

Permalänk
Medlem

bara ett litet fel som många som jag vet har gort, du ska inte bara lägga in ISO filen, utan du ska ta born image, det visste du säker redan, men bara för om du inte visste det

Visa signatur

a3gz0r:
"haru haxxa cfg någe för d e fett me options i den såg ja då ja haxxa den för ja int byta efter brorsan spela.. fann typ allt då där e nog svare.... men du ja sejer d.. d e MKT!! saker där ja fatta inte allt men nån kanske kan?!!? ja fick hjelp här me min förut..."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av The-Copy
bara ett litet fel som många som jag vet har gort, du ska inte bara lägga in ISO filen, utan du ska ta born image, det visste du säker redan, men bara för om du inte visste det

Nej, det visst jag inte. Ska testa. Fan vad det går åt skivor...

EDiT: Men hur fixar jag sån där born image-grej då?

Permalänk

Om du vill skriva kommandon under installationen är kanske Gentoo ett bättre val?

Visa signatur

"to conquer others is to have power, to conquer yourself is to know the way"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dr slizer
Om du vill skriva kommandon under installationen är kanske Gentoo ett bättre val?

Hehe, nej, riktigt så lockande är det väl inte.

Permalänk
Medlem

Antar att han menar "burn image", finns i File-menyn i Nero.

Visa signatur

Je suis Napoleon!
Heh-heh-heh. No, seriously, I'm not.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kloppe
Antar att han menar "burn image", finns i File-menyn i Nero.

Aha... jo, det har jag ju kört med. Testade en gång till nu. Ska precis boota om och se om det funkar.

EDiT: Det funkade inte. Det står fortfarande nån skit om nån floppy-jävel. Horerier på hög nivå...

Permalänk
Medlem

Tjena Goggen,

sitter i samma sits som dig - ska precis ta steget in i Linux-världen

Tänkte tipsa om VMware - det är helt enkelt en Virtual Machine som du installerar på din gamla Windows burk, och sedan kan du installera nästan vilken Linux-dist som helst ovanpå den.

På så sätt slipper du att reboota datorn hela tiden om du vill ändra fram och tillbaka från Window och Linux sådär i början.

Iofs, har du en extra burk så kvittar det väl egentligen. Men det verkar som en bra ide för oss nybörjare - tänkte själv testa både Mandrake och Slackware till att börja med.

Visa signatur

Stolthet och principer är intelligenssubstituerande egenskaper.
Trött på 'inbäddade' journalisers lögner i media? -> Medialens.org

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pärkele
Tjena Goggen,

sitter i samma sits som dig - ska precis ta steget in i Linux-världen

Tänkte tipsa om VMware - det är helt enkelt en Virtual Machine som du installerar på din gamla Windows burk, och sedan kan du installera nästan vilken Linux-dist som helst ovanpå den.

På så sätt slipper du att reboota datorn hela tiden om du vill ändra fram och tillbaka från Window och Linux sådär i början.

Iofs, har du en extra burk så kvittar det väl egentligen. Men det verkar som en bra ide för oss nybörjare - tänkte själv testa både Mandrake och Slackware till att börja med.

Mjo, jag har övervägt det här med VMware lite grand. Har dock hört att det ska vara ganska slött, men det kan nog vara en bra idé att testa med.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Goggen
Tycker ni jag ska skriva ut alla installationsguider från slackware.com och ha bredvid mig vid installation

Ja det tycker jag, då kan det inte gå fel. >_< nästan iaf.

Visa signatur

--

Permalänk
Medlem

bra val, du tvingas bråka lite för att installera vissa program och det är väldigt lärorikt. Jag började själv med slackware en gång i tiden, version 3.3

Visa signatur

IBook G4 12" | 1.5GB | 120Gb | OS X 10.4.9 / Ubuntu
C2D E6400@2.8GHz | 2GB | 1,7TB | Gentoo
1700+@2400MHz | KD7-RAID | 1,25GB | Win2k

Permalänk
Medlem

Mjo mjo... det hade ju varit kul att få igång det först.

Permalänk
Medlem

Jag installerade Slackware 9.1 igår och jag har både windows och linux på samma hdd men den är pationerad. inte så svårt tyckte jag inte att det var, och jag har inte hållit på med linux så länge. Jag bara läste en "howto" som datormagazon hade skrivit i nr 7/2003. och det hjäpte mig iaf.

Visa signatur

Workstation: MSI Z77A-GD65 | Intel Core i5 3570K 3,4Ghz@4.4Ghz | Antec KÜHLER H2O 920 | Corsair 16GB 1600MHz/CL9/VENG | Gigabyte Windforce GTX 970 G1 | Corsair 750W | 2x Samsung 840 128GB | 9 TB HDD |
Laptop: Lenovo Yoga 3 PRO