Permalänk

Hur kan man köpa en brännare och enbart gå på utseendet?? Ni pratar om att köpa brännaren innan det kommit upp än enda recension...

Visa signatur

System1: Nf7-s 2.0 ¤ Barton 2500+ ¤ 2*256 T/W PC3200 ¤ 9700 pro ¤ 220 gb ¤ Chieftec Scorpio ¤ 3dmark01 18162
System2: A7v333 ¤ XP2200+ ¤ 2*256 PC2700 ¤ 8500le ¤ 80 gb ¤ Kitty Midi Tower
System3: P4 2,6 Gz ¤ 512 Mb ¤ 120 Gb HD ¤ 9800 pro ¤ Dell

Permalänk
Medlem

Humma...jag står i valet och kvalet nu. Min LITE-ON CD-RW verkar vara på väg att gå sönder så jag tänkte köpa dvd-brännare när jag ändå behöver ny.

Har kollat på NEC 2500 som komplett.se säljer för 1299kr
Är den här Pioneer verkligen bättre? (förutom utseendet alltså)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ]P[
Humma...jag står i valet och kvalet nu. Min LITE-ON CD-RW verkar vara på väg att gå sönder så jag tänkte köpa dvd-brännare när jag ändå behöver ny.

Har kollat på NEC 2500 som komplett.se säljer för 1299kr
Är den här Pioneer verkligen bättre? (förutom utseendet alltså)

Som jag har förstått så är NEC 2500:an mer kräsen gällande media, tom RICHO skivor (RICHOJPNR01) vill sig 100% inte på brännaren vilket är konstigt eftersom de kännetecknas som ett av de bättre märkena. Tex så klarar Liteon 811s, Plextors 8x samt Pioneer 107 att bränna 8X på på dessa 4x skivor vilket är imponerande i sig, medan 2500:an endast klarar det i 6x.

Ibland kan det löna sig att lägga lite mer på en brännare, tex med 106/107:an så har inte valet av DVD media någon större betydelse. Du tjänar in mellanskillnaden på endast ett par bränningar.

Visa signatur

MacBook Pro 14 l M1 MAX l 64GB l 2TB
LG Oled48C1 & Acer FO48U

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Allsop
Som jag har förstått så är NEC 2500:an mer kräsen gällande media, tom RICHO skivor (RICHOJPNR01) vill sig 100% inte på brännaren vilket är konstigt eftersom de kännetecknas som ett av de bättre märkena. Tex så klarar Liteon 811s, Plextors 8x samt Pioneer 107 att bränna 8X på på dessa 4x skivor vilket är imponerande i sig, medan 2500:an endast klarar det i 6x.

Ibland kan det löna sig att lägga lite mer på en brännare, tex med 106/107:an så har inte valet av DVD media någon större betydelse. Du tjänar in mellanskillnaden på endast ett par bränningar.

Sen är ju frågan om hastigheten eller kvaliteten är det avgörande. Har testat Liteon 811s, Plextor PX-708 och NEC ND-2500 mot varandra och jag kan säga att det är en enorm skillnad i inspelningskvalitet. Nec spöar bägge med hästlängder !

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av joniz
Jag skulle inte vänta på Dual-layer. Det kommer inte finnas några skivor att köpa på rätt länge, det som finns nu tillverkas i labmiljö eftersom det är en komplicerad process.
Dessutom så har inte Philips fastställt specifikationerna för formatet ännu, skulle vara klart i slutet av förra året men de har skjutit på det.

Version 0.9 av specen är klar och Verbatim (Mitsubishi) har annonserat att de är "on schedule" med att leverara DL DVD+R-media till våren. Men visst det lär säkert snarare bli till sommaren och Mitsubishi lär troligen vara ensamma om att tillverka skivorna rätt länge vilket gör att de kan ta ut ett saftigt pris. Rent tillverkningsmässigt har de dock hävdat att det är billigare att göra en DL-skiva än två SL-skivor. Ska bli mycket intressant att se hur det blir med kompatibiliteten också.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Likvid
Konstigt för Pioneern har ingen aluminium front eller svart front på sig om du går till Pioneer USA eller Japan och kollar, bara en vanlig plastig vit front som vanligt?

Nån som vet vad som gäller eller är det en annan modell som har den looken?

Det verkar bara vara japanerna som kommer få den snygga fronten på A07. Den amerikanska versionen (även retail) och troligen europeiska versionen ser ut som gamla A06 som inte är någon direkt skönhet.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Allsop
Som jag har förstått så är NEC 2500:an mer kräsen gällande media, tom RICHO skivor (RICHOJPNR01) vill sig 100% inte på brännaren vilket är konstigt eftersom de kännetecknas som ett av de bättre märkena. Tex så klarar Liteon 811s, Plextors 8x samt Pioneer 107 att bränna 8X på på dessa 4x skivor vilket är imponerande i sig, medan 2500:an endast klarar det i 6x.

Ibland kan det löna sig att lägga lite mer på en brännare, tex med 106/107:an så har inte valet av DVD media någon större betydelse. Du tjänar in mellanskillnaden på endast ett par bränningar.

Fel. Pioneern bränner inga 4x media i 8x. Att säga att valet av DVD-media inte skulle ha någon betydelse är också löjligt fel. Även om en bränning inte blir total-coaster innebär det inte att uppspelningen kommer fungera problemfritt då taskiga media sällan lever upp till specen oavsett vilken brännare som använts. Hållbarheten är sannolikt betydligt sämre också.

Permalänk
Medlem

Kan man bränna vanliga skivor i dn?

Visa signatur

A64 3400+ | Neo-FIS2R K8T800 | 2x 512mbmb DDR533 | Radeon X800 Pro |

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fatalist
Kan man bränna vanliga skivor i dn?

CD-R/RW? natürlich.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jsl_80
Version 0.9 av specen är klar och Verbatim (Mitsubishi) har annonserat att de är "on schedule" med att leverara DL DVD+R-media till våren. Men visst det lär säkert snarare bli till sommaren och Mitsubishi lär troligen vara ensamma om att tillverka skivorna rätt länge vilket gör att de kan ta ut ett saftigt pris. Rent tillverkningsmässigt har de dock hävdat att det är billigare att göra en DL-skiva än två SL-skivor. Ska bli mycket intressant att se hur det blir med kompatibiliteten också.

Nja klar är den inte, den SKULLE vara klar då men det är den inte ännu.
Visst kommer det levereras skivor, det tvivlar jag inte på, men vad jag menade var att det kommer att dröja eftersom all tillverkning än så länge skett i labmiljö. Det finns ingen lösning för storproduktion färdig.
Att det blir billigare att göra en DL än två SL stämer nog bra eftersom du halverar kostnaden för polykarbonat och lim vilka tillsammans med dye är de dyraste råmaterialen. Sen skall investeringskostnader för nya maskiner för tillverkningen räknas in i priset så på kort sikt är det nog dyrare.

Permalänk
Medlem

Iofs så finns det redan hackade firmware:s till a06:an som gör att den kan bränna dual layer.... a07:an ska jag iaf köpa:P

Visa signatur

SYSTEM1 -AMD TB 1000@1500[AXIA]-Iwill KK266R-Silverrado-256mb mosel-Addtronics 7896A-

SYSTEM2 -SN45G + Silent powersupply -AMD Athlon 2800+ barton- 2x256MB Twinmos Winbond - 36gb RAPTOR - Pioneer A07-

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gizzo^
Iofs så finns det redan hackade firmware:s till a06:an som gör att den kan bränna dual layer....

Länk?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av joniz
Sen är ju frågan om hastigheten eller kvaliteten är det avgörande. Har testat Liteon 811s, Plextor PX-708 och NEC ND-2500 mot varandra och jag kan säga att det är en enorm skillnad i inspelningskvalitet. Nec spöar bägge med hästlängder !

Hästlängder säger du.....då vill jag veta HUR du gjort de testerna och vad du baserar dina resultat på. Det du säger bestrider nämligen allt annat jag läst fram tills nu. Plextor PX-708 har haft bäst kvalité på sina bränningar enligt vad jag läst. Att NEC skulle slå Plextor med "hästlängder" låter bara taget ur luften.

Visa signatur

A64 3500+ | DFI LP NF3 Ultra-D | 1024MB | 120GB | TruePower 480W | 6600GT 256MB | SB Audigy | Copperhead | G15
AMD Athlon64 X2 4600+ säljes! http://marknad.sweclockers.com/visa_annons.php?aid=31316

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av joniz
Sen är ju frågan om hastigheten eller kvaliteten är det avgörande. Har testat Liteon 811s, Plextor PX-708 och NEC ND-2500 mot varandra och jag kan säga att det är en enorm skillnad i inspelningskvalitet. Nec spöar bägge med hästlängder !

Hur kollar du inspelningskvalitet?