Permalänk

Har en mac 30se (eller vad dom nu heter) som står som prydnad i hemmet

Visa signatur

System1: Nf7-s 2.0 ¤ Barton 2500+ ¤ 2*256 T/W PC3200 ¤ 9700 pro ¤ 220 gb ¤ Chieftec Scorpio ¤ 3dmark01 18162
System2: A7v333 ¤ XP2200+ ¤ 2*256 PC2700 ¤ 8500le ¤ 80 gb ¤ Kitty Midi Tower
System3: P4 2,6 Gz ¤ 512 Mb ¤ 120 Gb HD ¤ 9800 pro ¤ Dell

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bosse1900
Har en mac 30se (eller vad dom nu heter) som står som prydnad i hemmet

I med ett nätverkskort i den för den blir en fin webserver - med sys6 och en 1MB simm i varje plats…

Visa signatur

Me fail english, thats unpossible!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kr^PacMan
Så var det, hela min syn på Windows och speciellt Apple förändrades med den filmen. Skildringen av Steve Jobs är rätt jobbig som en gammal Mac-fantast.

Slå ett öga på "conspiracy.com" (Även kallad "AntiTrust"). Tycker den syftar en del på Bill Gates och Microsoft där, heh. Faktiskt helt okej film det där.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X | ASUS ROG Strix X570-F Gaming | Corsair 32GBDDR4 3200MHz | ASUS TUF RTX 3080 OC | Fractal Design Ion+ Platinum 760W | Fractal Design Define C TG | LG 27GL850

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sundelin
För att Apple är datorernas Trabant

Trabant?

Du har ju lagom taskig koll på bilmärken.

Rolls-Royce eller annat handbyggdt engelskt kan jag ta

Visa signatur

"I read these books, any books, to develop my command and knowledge in the english language. I read to further my education, miss Kenton"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bjarte
Trabant?

Du har ju lagom taskig koll på bilmärken.

Rolls-Royce eller annat handbyggdt engelskt kan jag ta

Långsamma datorer till högt pris = Trabant

Visa signatur

:: System 1 | 2500+ -M | 9800se |
::

saknar öä - Är på semester till ~januari

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sundelin
Långsamma datorer till högt pris = Trabant

Just precis, och då är det ju uppenbart att Mac:en är "Rolls-Royce eller annat handbyggdt engelskt kan jag ta"

Visa signatur

Me fail english, thats unpossible!

Permalänk
Hedersmedlem

Lägg ner Mac vs. PC-snacket bitte.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sundelin
Långsamma datorer till högt pris = Trabant

Så du menar att Trabanten var en långsam och dyr bil?
långsam tvivlar jag inte på, har däremot svårt att tänka
mig att den skulle ha varit speciellt dyr.

Nu har jag förvisso inte pluggat Trabant-historia speciellt
länge så jag kan ju ha fel.

Visa signatur

Asus P5VD2-VM - Intel Core 2 Duo 1.86GHz 1066MHz FSB, 4MB Cache - 1xCorsair 1024MB PC5300 - Albatron GeForce 8600GT 256MB PCIex 16x - Samsung Spinpoint 80GB ATA/133 -
Samsung 16x DVDRW

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tyrell
Så du menar att Trabanten var en långsam och dyr bil?
långsam tvivlar jag inte på, har däremot svårt att tänka
mig att den skulle ha varit speciellt dyr.

Nu har jag förvisso inte pluggat Trabant-historia speciellt
länge så jag kan ju ha fel.

De reella produktionskostaderna var höga eftersom systemen var otroligt ineffektiva.

Visa signatur

:: System 1 | 2500+ -M | 9800se |
::

saknar öä - Är på semester till ~januari

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sundelin
De reella produktionskostaderna var höga eftersom systemen var otroligt ineffektiva.

Du förutsätter resultatet innan du funderat över det?
Tjena…
Hur vore det med tråden istället?

Visa signatur

Me fail english, thats unpossible!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sundelin
De reella produktionskostaderna var höga eftersom systemen var otroligt ineffektiva.

Okej, jag tror dig men det var ändå du som drog en konstig parallell mellan Macintoshen
och den gamla öststatsbilen.

Men allt är förvisso i sin ordning, en tråd rörandes Apple/Macintosh och vips så ska alla indoktrinerade wintel-hjärnor sätta igång sitt vilket resulterar i att folk som har en mer öppen syn på datorer i allmänhet svarar och då har vi en Mac vs. PC-diskussion/lekstuga/sandlåda igång.

Tjo flöjt.

Visa signatur

Asus P5VD2-VM - Intel Core 2 Duo 1.86GHz 1066MHz FSB, 4MB Cache - 1xCorsair 1024MB PC5300 - Albatron GeForce 8600GT 256MB PCIex 16x - Samsung Spinpoint 80GB ATA/133 -
Samsung 16x DVDRW

Permalänk
Medlem

Instämmer tyrell. Sånna här trådar är dödsdömda från början. Jag liksom många andra är less på att länkar utvecklar sig så här. Om man är säker på att något är bra behöver man inte hävda sig. Ungefär lika smart som att säga att sin bil aldrig går sönder.

Permalänk
Medlem

Glöm inte bort den fina Amiga datorn...

Visa signatur

HTPC Lian Li PC-A05FNB | Intel Core i5-13400 | 32GB DDR5-6000 | 4,5TB SSD | RTX 4070 12GB
Laptop Razer Blade 15 Base 2021 | Intel Core i7-10750H | 16GB DDR4-2933 | 1,5TB SSD | RTX 3070 8GB
Laptop Lenovo ThinkPad E585 | AMD Ryzen 5 2500U | 24GB DDR4-2400 | 756GB SSD | Radeon Vega 8

Klocka GTX 460 med NiBiTor 5.8

Permalänk
Hedersmedlem

tva, tyrell, Sundelin: Lägg ner sa jag.

Permalänk

Något som är betydligt intressantare än datorkrig är om det kommer ngn jubileumsprodukt i stil med the 20th Anniversary Mac?

Och i såfall vad och varför den inte lanserades den 24:e

I övrigt så kan jag rekomendera reklamfilmen för introduktion av Macen om ni inte har sett den...
borde finnas på apples webplats

Visa signatur

något fyndigt, alt. en skrytbeskrivning på min dator

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Calle2003
Glöm inte bort den fina Amiga datorn...

Hur skulle man kunna göra det? För er som inte vet, Amigan utvecklas fortfarande! Finns ett moderkort som heter Amiga ONE och kör på G3/G4 CPUer(Funkar utmärkt för linux/*bsd). Och Amiga OS 4 håller på att utvecklas. Finns även nått moderkort som heter Pegasos... inte utvecklat av Amiga men ska stöda OS4 tror jag. Har inte full koll riktigt. Finns nått som heter MorphOS som går på PPC-plattformen, och liknar Amiga OS väldigt mycket. Ja jag fick en nostalgi-attack och kollade det senaste på denna front här om dan. Får sånna infall ibland...

Vad gäller Mac så har mina föräldrar 3st iMac DV. Är dessa nått att köra linux på må tro? De använder ju bara en av dem, den andra används inte, och den tredje togs från vår jord av åskan(jag var i samma rum när det hände). Det är alltså en iMac som samlar damm, så jag får nog använda den. Så nån som har erfarenhet av Linux på Mac?

Visa signatur

AMD Athlon XP 2000+(Palomino) | 512MiB DDR333 | Gigabyte GA-7VRXP | Point of View GeForce 4 Ti4200 XP | 2x IBM Deskstar 80GB i Raid 0 | Chieftec Dragon | Win2k |

AMD Ryzen R7 5700X | 16GiB DDR4 3200 CL14 | MSI B450 Tomahawk II | Sapphire RX5700 Pulse | Intel 660p 1TiB | Nanoxia Deep Silence | AOC CQ32G1 144Hz 1440p | Win 10 |

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

köpa mac e ju som å springa å köpa en pc på onoff..
e inte så mkt för datorer som plockas ihop av ett företag...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lord_dubbdäck
Det är alltså en iMac som samlar damm, så jag får nog använda den. Så nån som har erfarenhet av Linux på Mac?

Enligt ovan och yellowdog (med de flesta "dialekter" finns), men varför köra linux när det i stort sett är bsd på den redan? Man måste ju inte bota in i det grafiska skalet som är (os x utan grafiskt skal är väl ungefär darwin som finns på opendarwin.org eller att laddas ner hos apple).

Visa signatur

Me fail english, thats unpossible!

Permalänk
Medlem

Nä det är OS9 på den.

Visa signatur

AMD Athlon XP 2000+(Palomino) | 512MiB DDR333 | Gigabyte GA-7VRXP | Point of View GeForce 4 Ti4200 XP | 2x IBM Deskstar 80GB i Raid 0 | Chieftec Dragon | Win2k |

AMD Ryzen R7 5700X | 16GiB DDR4 3200 CL14 | MSI B450 Tomahawk II | Sapphire RX5700 Pulse | Intel 660p 1TiB | Nanoxia Deep Silence | AOC CQ32G1 144Hz 1440p | Win 10 |

Permalänk
Medlem

angående filmen, bill är ond, och jobs är galen

iaf var det intrycket jag fick när jag såg den för några år sen B>

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lord_dubbdäck
Nä det är OS9 på den.

Medicin till Dino : < http://developer.apple.com/darwin/ >

Visa signatur

Me fail english, thats unpossible!

Permalänk
Medlem
Permalänk

Att kalla Apples datorer för datorvärldens Trabant är inget annat än ett hån, med dvd-brännare, 1gb ram och framförallt osX så känns min pb12" mer som min egna Ferrari f40. Den är liten, snygg, stabil och fruktansvärt snabb för sin storlek, jag rippar dvd, surfar och lyssnar på musik utan att känna av något som helst seghet, det finns funktioner som pc-användare inte kommer få förren nästa os och tom min farmor kan förstå sig på den, det är helt enkelt allt annat än en grå PC.

Jag önskar bara att jag bytte plattform tidigare.

http://zaint.no-ip.com/uploads/bord.jpg

Visa signatur

Out on the streets and ragin tonight
full blast adrenaline and ready to fight
everywhere we go the record fuckin skip
low life bastards and we don't give a shit

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bjarte
På vilket sätt är det otroligt? De har ju bäst operativsystem

Det har dom nu i och med OS X, men gamla Mac OS var hopplöst föråldrat och kasst. Lätt att använda visst, men det satt ju ihop med silvertejp och tuggummi under det snygga GUIet.

Jag vill ha en mac för att jag är intresserad av OS X, men jag blir bara förbannad om jag försöker använda min gamla powermac med OS 9 på

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jookeer
Kanske släppt på BitTorrent?

Har den redan på digitalt media dock skulle det vara fint med en originalDVD i hyllan istället

Visa signatur

,( ,( ,( ,( ,( ,( ,( ,(
`-' `-' `-' `-' `-' `-' `-' `-'