Asus moderkortsproblem

Permalänk
Medlem

Mitt gammla Abit BH6 läcker i kondingarna ...men spänings regulatorn har lossnat plus en Zener diod efter några månader som DC server...Har bytt diod plus regulator...har bara kondingarna kvar ...skall byta dom om jag orkar någon gång..har 3 gammla(Trasiga:Abit Zm6,Abit Se6 och Msi Kt266 pro) donator kort så....

Visa signatur

Min:ABIT NF7-S V2.0,Barton 2500+AQXEA XPMW@2,35Ghz,2x521Mb Adata Cas 2-3-3-6,Lt 6800LE 1,3v 16x1,6@440-930,SLK900A,Mustek A806 5:1 Dolby Digital Amp. Frugans:ESC K7-SEM,Duron1600,512Mb DDR. Antons:Aopen AK73(A)-V,512Mb Sdr,Xp1600+Parlomino AGOIA GREEN@1875Mhz@1.9v,Volcano7+Moddad@92mm,Gf 4200Ti@305-610 Zalman HP-80.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av linxz
Mitt gammla Abit BH6 läcker i kondingarna ...men spänings regulatorn har lossnat plus en Zener diod efter några månader som DC server...Har bytt diod plus regulator...har bara kondingarna kvar ...skall byta dom om jag orkar någon gång..har 3 gammla(Trasiga:Abit Zm6,Abit Se6 och Msi Kt266 pro) donator kort så....

Mitt BX6 r.2 läcker lite på ett par. Kan bero på att jag kört en Celly 1,3@1,52 ett bra tag på den nu. Spänningsregulatorerna blir vaaaarma på den.

Inga stabilitetsproblem ännu. Får byta vid tillfälle.

Permalänk
Medlem

Har studerat mitt epox 8kha+ modertkort och såg att alla kondensatorer var hela och fina. Haft det i ett par år nu utan större problem.

Permalänk
Avstängd

Kostar runt 100-150kr att fixa själv, billigare om man kan köpa nära sig eller har sådan liggandes i skrotlådan

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Medlem

jag har planer att köpa ett ASUS A7N8X-E Deluxe, gäller felet även detta kort eller bara ASUS KV8 Deluxe kortet?

Permalänk
Avstängd

Det är nog lite av ryskroulet vid köp av moderkort just nu verkar det som, men om du råkar få en sådan moderkort där kondensatorerna är defekta bör du ha någon släkting/vän som kan löda.

Om man vill så kan man kolla upp med skola/gymnasiet om någon som håller på med el kan fixa nya kondingar, läraren har nog inget emot att någon elev får lärdom av reparation moderkort plus att skolor har lägre kostnader vid bestälning av komponenter än privat personer, samt sker det som utbildning tar dom inte lika mycket betalt för komponenterna heller.

Här i köping kan man få sin bil fixad för en smörgåstårta, och skolan blir lycklig om man kommer med en bil som eleverna får öva på (läraren kontrolerar efter) bara att ta med det som behövs, vid rosthål är det bara lite spackel och färg som behövs.. svetsningen står dom för

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Medlem

När kan man tänka sig att dom har fixat felet... och dom moderkorten som har blivit fixad när når dom de svenska butikerna?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Svettpung
Mitt kort, ett ASUS KV8 Deluxe, var paj redan när jag fick hem det, syntes tydligt på kondensatorerna att de var spruckna, och att elektrolyten hade läckt ut, sitter nu och väntar på ett nytt från datorbutiken, och hoppas verkligen att de kontrollerar kortet innan det skickas

samma här!

Visa signatur

I7 2600K @4450 16gb @1666 ,Gainward Good 2* Gtx 580 Sli , Corsair AX850w , Nzxt H2, Benq XL2410T

Permalänk

Jag fick ett tips av en polare att ASUS skulle vara bra,.. Och nu kommer detta,..
Kan någon hjälpa mig hur jag ska kolla om mina komponenter e paj?
allt funkar som det ska inget rinner inget ryker och jag har haft igång burken i ca,. 2 veckor
tror ni att den klarar sig eller hur kolla man felet,...

MVH Andreas

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av belola
jag har planer att köpa ett ASUS A7N8X-E Deluxe, gäller felet även detta kort eller bara ASUS KV8 Deluxe kortet?

Det kan jag nästan slå vad om att det är. När tillverkarna tillverkar moderkort under samma tid så använder de helst samma komponenter för att få ner tillverkningskostnaden. Du får kolla recensioner och jämföra kondensatorer.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av belola
jag har planer att köpa ett ASUS A7N8X-E Deluxe, gäller felet även detta kort eller bara ASUS KV8 Deluxe kortet?

De kondensatorer som sitter på mitt A7N8X-E Deluxe är inte likadana som de som Asus listar i FAQ'n, de som sitter på mitt moderkort är av märket Rubicon.

Visa signatur

/havoc

Permalänk

Tjabba,. Vet någon om det e någon skillnad på RLZ 0333 eller RLX 0333
båda klarar visst 105 c,.. Jag Köpte mitt M-Kort för 1 vecka sedan och den funkar ännu kolla upp vad dom "Dåliga" Komonenterna hette och mina var anorlunda,. Jag undrar också hur lång livs längd dom trasiga har om någon vet?
Tråkigt att höra något sådant från ASUS tycker dom har bra grejor men alla kan vell göra misstag
Snälla någon hjälp mig,...

MVH Andreas

Polacken2000@hotmail.com

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DfS_Nilsson
Tjabba,. Vet någon om det e någon skillnad på RLZ 0333 eller RLX 0333
båda klarar visst 105 c,.. Jag Köpte mitt M-Kort för 1 vecka sedan och den funkar ännu kolla upp vad dom "Dåliga" Komonenterna hette och mina var anorlunda,. Jag undrar också hur lång livs längd dom trasiga har om någon vet?
Tråkigt att höra något sådant från ASUS tycker dom har bra grejor men alla kan vell göra misstag
Snälla någon hjälp mig,...

MVH Andreas

Polacken2000@hotmail.com

tror att du säkert kommer kunna köra med kortet även om dom e (lite ) trasiga,, någon månad, men ha uppsikt så det inte bli värre, man vet ju inte,,
i dagsläget e känns det skit svårt att få tag på ett nytt Modetkort från ASUS nu till AMd64 brädorna.. så kör på det ett tag och lämna in det nä'r dom börjar komma in i lager igen, typ 2-3 vecklor
Men om dom verkligen e öppna (kondensatorerna) så det nog ingen större hit att köra på kortet, kan ju förstöra dina andra komponenter idatorn,
jag väntar fortfarande på ett nytt och har gjort det e i 3veckor på tsdag.
ska komma nu mellan den 10-23/2 säger DB.se
Satan seg på butik!

Visa signatur

I7 2600K @4450 16gb @1666 ,Gainward Good 2* Gtx 580 Sli , Corsair AX850w , Nzxt H2, Benq XL2410T

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av elvis82
tror att du säkert kommer kunna köra med kortet även om dom e (lite ) trasiga,, någon månad, men ha uppsikt så det inte bli värre, man vet ju inte,,
i dagsläget e känns det skit svårt att få tag på ett nytt Modetkort från ASUS nu till AMd64 brädorna.. så kör på det ett tag och lämna in det nä'r dom börjar komma in i lager igen, typ 2-3 vecklor
Men om dom verkligen e öppna (kondensatorerna) så det nog ingen större hit att köra på kortet, kan ju förstöra dina andra komponenter idatorn,
jag väntar fortfarande på ett nytt och har gjort det e i 3veckor på tsdag.
ska komma nu mellan den 10-23/2 säger DB.se
Satan seg på butik!

DB är inte ensamen om att vara seg, man får vara beredd på att vänta i minst en månad på reklamation av moderkort om man inte köper av en butik där man bor så att man kan ta direkt kontakt med dem.

Permalänk
Medlem

Jag sitter också och väntar på ett nytt k8vkort från DB. På deras hemsida står det att de ska få hem asus k8v den 22 februari. Så det ser ut som man får vänta ett tag till...
Vad beror det på att det tar så lång till att reklamera en vara till datorbutiken???
Hoppas bara att de skickar ett nytt k8v med bra kondensatorer... och att de inte skickar ett "likvärdigt kort" som det stog på deras hemsida.
Det slutar säkert med att man får hem ett albatron eller nått annat skit.

Permalänk
Medlem

Det där var ingenting! ni ska se mitt Epox istället! ser ut som att kondensatorerna har sprängts eller något. rena skräpet. Epox köper jag aldrig mer alla fall!

Visa signatur

MSI GT73VR Titan

Permalänk
Medlem

Om ni har missat det så hände detta för något år sen med, hos Abit, då jobbade jag på DMS i Malmö och vi var först i Sverige att upptäcka och kontakta Abit ang. detta. Dom blev inte glada på oss, de fick en hel del moderkort.
Att se att de har gjort samma sak IGEN nu efter nått år. Det är fan SKAMLIGT!
ALDRIG MER Abit eller ASUS!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av puppetm
Om ni har missat det så hände detta för något år sen med, hos Abit, då jobbade jag på DMS i Malmö och vi var först i Sverige att upptäcka och kontakta Abit ang. detta. Dom blev inte glada på oss, de fick en hel del moderkort.
Att se att de har gjort samma sak IGEN nu efter nått år. Det är fan SKAMLIGT!
ALDRIG MER Abit eller ASUS!

Läser du tidigare i tråden så har jag redan nämt det. Håller med dig att det är skamligt, de borde ha lärt sig.

Uppdatering: Nu har även jag drabbats. Ett socket 7 moderkort gjort av FIC, köpt förra året på itbutikken för 160:- pallade inte mer än en natts körning. Var av en slump, efter en testkörning utanför chassit så såg jag att kondensatorerna närmast sockeln blev runda i toppen och ett misstänkt läkage. Kondensatorerna ser ut som dem på bilden.

Permalänk
Medlem

Det här kanske inte har något med Asus och dåliga kondensatorer att göra, men jag jobbar med att tillverka elektronik till bombardiers tåg och känner igen allt med dåliga komponenter. Det är skrämmande vilket skit som köps in ibland. Det förekommer tom att använda komponenter köps för att sedan monteras på kort igen. Mycket beror nog på att det är brist på vissa komponenter. Och att moderkort osv går sönder "utav sig själv" förvånar mig inte heller längre då jag fått se hanteringen av kretskort under tillverkning. Visserligen är allt esd (electrostatic device)-skyddat, vilket inte är någon garanti, men det jag lovar är att korten inte hanteras som vi själva skulle göra. Skulle ett kort få en såkallad esdskada så kan det dröja en lång tid innan kortet slutar fungera. Därför har säkert många moderkort m.m. fått sig en törn när de monterats i en dator, men fungerat fint för att kanske ett år senare gå sönder. Vilket som, jag ville bara säga att kretskortstillverkning ofta inte handlar om de bästa komponenterna utan även priset och tillgången på dem.