Pentium 4 3.4E värmeutveckling

Permalänk

Kanske dags att kika på en Mac snart, har hört att de processorerna är ruggigt svala.

Permalänk
Avstängd

Du var smart du. Det finns något som heter Athlon 64 om man vill ha en sval PC.

Permalänk
Medlem

Har inte så bra erfarenthet av Intel's originalkylare...
Den 2,6 som jag plockade ihop var närmare 70c om man spelar lite, annars runt 45-50c och då är folien borta och bra kylpasta istället, så jag skulle nog ställa frågan: Har Intel problem med kylningen, inte bara värmen?

OBS. att 2.6an var helt oklockad, är inte det för varmt?

Visa signatur

Varför är aut
omatisk radb
rytning så bra?

Permalänk
Medlem

TYBY du har säkert monterat fel, tagit för mycket pasta eller så är tempmätaren fel. Brukar väl inte stiga 25 grader vid belastning...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av peppelorum
Kanske dags att kika på en Mac snart, har hört att de processorerna är ruggigt svala.

Skojjar du?
Det är väl i klass med prescotten...

Sen att dom har 2 kilosflänsar gör ju att man kan få vilken processor som helst att va tyst. Men då kostar det också.

Permalänk
Medlem

Var på en datorbutik i stan idag, de rekomenderade P4:a så starkt, hyper threading är så superbra, möjligtvis för att ladda photoshop. Det är råkraft i P4:a sa försäljaren, snarare motsatsen egentligen. Performance = IPC x Frequency
Undra hur många Prescott de kommer att sälja innan det börjar dyka upp en massa problem.

Permalänk
Medlem

Hmm... Kan dom inte stanna vid Barton 2 GHz-hastighet (Ungefär 3 GHz Intel) och sedan optimera processorerna så dom drar mindre ström och då skapar mindre värme? Skulle sitta finfint det då det "endast" finns "råprestanda" som skapar en del värme och "mindre bra prestanda" som klarar sig med passiv kylning. Komma ner till iaf 40W istället för över 60W (100W) som det är nu.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fluffy
Hmm... Kan dom inte stanna vid Barton 2 GHz-hastighet (Ungefär 3 GHz Intel) och sedan optimera processorerna så dom drar mindre ström och då skapar mindre värme? Skulle sitta finfint det då det "endast" finns "råprestanda" som skapar en del värme och "mindre bra prestanda" som klarar sig med passiv kylning. Komma ner till iaf 40W istället för över 60W (100W) som det är nu.

Det är bara att klocka ner Definitionsfråga vad "råprestanda" är. För mig är råprestanda när det är färre instruktioner och en processor som inte är beroende av fsb. Klassiska liknelsen är amerikanare jämfört med en japansk bil. Den amerikanska bilen är inte beroende av högt varvtal för att prestera bra, den har högt vridmoment istället. Det är två variabler som man kan trixa med, likadant är det med amd vs. intel. Intel är beroende av hög fsb, den variablen är kvantitativ istället för kvalitativ. Jag är inget matematiskt snille, bara lånat lite från statistik på skolan så ifrågasätt mig gärna

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fluffy
Hmm... Kan dom inte stanna vid Barton 2 GHz-hastighet (Ungefär 3 GHz Intel) och sedan optimera processorerna så dom drar mindre ström och då skapar mindre värme? Skulle sitta finfint det då det "endast" finns "råprestanda" som skapar en del värme och "mindre bra prestanda" som klarar sig med passiv kylning. Komma ner till iaf 40W istället för över 60W (100W) som det är nu.

Stanna av tycker jag är onödigt.
Finns ju VIA men de är rätt sega, men sen finns det ju PM och den går såvitt jag vet att köra passivt.
Nån som vet om man kan köpa PM moderkort i sverige?

Sen om A64an är svalare än XPn så borde det inte vara omöjligt att köra den passivt heller.
Fasst det spelar inte så stor roll. Visst är det trevligt med passivt men man kan köra så lågvarviga fläktar på CPUn att det är den tystaste enheten i datorn.
Då måste man först ta bort nordbryggefläkten, grafikkortsfläkten, isolera hårddisken och modda nätagget för att man ens ska kunna höra processorfläkten.

Det största problemet idag tycker jag är nätaggregatet och hårddiskarna. Fasst sen kom ju prescotten, men den är lätt att undvika.

Permalänk
Medlem

Stanna kanske var mycket fel ord. Tänkte att dom kunde stanna med någon modell som dom inte ökar prestandan utan minskar värmeutvecklingen.

Permalänk

Tror det är särskilt illa för hårddiskarna om man inte har rejält med luft genom strömning. Många diskar har en tendens att redan idag bli för varma och ge upp. Nä skulle jag köpt nytt så skulle det bli en Athlon64.

Permalänk

Ahtlon 64 övertygar mig mer och mer

Visa signatur

Workstation: INTEL CORE I7 6700K | 32 GB DDR4 2133Mhz | ASUS STRIX GEFORCE GTX 1070 OC | ~ 3.7 TB | Windows 10 x64 | FRACTICAL DESIGN R4
Server: AMD PHENOM II X6 1055T | 32 GB DDR3 1600Mhz | ~ 10 TB | Vmware ESXI 6.0 | FRACTICAL DESIGN XL
NAS: Xeon(R) CPU E5506 @ 2.13GHz | 16 GB | 4x4TB ~ 7,5TB | UNRAID | FRACTICAL DESIGN XL
Laptop: Macbook Pro 13.3" Retina Early 2013 | 8192 MB | OS X Sierra