Permalänk
Avstängd

Är det inte bättre att köra 6x200 än 3x400? Då förlorar du ju mindre data i raid5. Samtidigt hoppas jag att Hitachi lyckas med sin nya disk, stabilitetsmässigt alltså

Permalänk

Jag vill ha en 500gb disk, utan rörliga delar

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Damodred
Är det inte bättre att köra 6x200 än 3x400? Då förlorar du ju mindre data i raid5. Samtidigt hoppas jag att Hitachi lyckas med sin nya disk, stabilitetsmässigt alltså

Nu är jag ingen höjdare på RAID, men jag tror att en tredjedel av varje disk "försvinner". Där sparas datan som finns på de övriga diskarna, så om en pajar lappar man bara ihop det med backupen från de andra.

Permalänk
Medlem

Jag är ganska nöjd med en raptor till os + program, hade jag haft 73Gb-versionen skulle jag kanske haft plats till spel med, allt jag behöver snabb acess till. Men sen behöver man ju hur mkt vanlig lagringsplats som hellst verkar det som. Dock behöver man inte mer än 15-25 Mb/s i överföring för det, så nu efterlyser jag hårddiskar för 5.25" platser som snurrar i 3-4000 rpm och som har 800-1200 Gb data.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gambit_2K
Jag tycker det behövs snabbare hårddiskar, inte större.

Snabbare och säkrare. Knappast större.
Men men... de tjänar ju pengar.

Visa signatur

In Flames we trust

Permalänk

Enligt raid5 standarden så tappar du en disk i lagringsutrymme oavsett hur många diskar som du byggt upp din raid array med. I mitt fall med 2 arrayer med 4 diskar i varje så tappar jag två diskar totalt, en per array. Enkel matematik. Vore ju kul att bygga upp ett raid5 array med 8st 400gb diskar men då får jag göra mig av med de fyra nya 160 diskarna först och sen hosta upp en sabla massa stålar. Nä, fyra nya diskar och byta ut en array om året får duga. Så senare i år kan det bli tal om nya men inte före sommaren och då ligger nog priserna mer rätt. Det där med 5,25" diskar vore gött, gör ju inget om de snurrar lite sakta. Kunde gott vara på en Tb stycket...

Visa signatur

Mest prylar när han dör vinner!
Core i7 920, 12GB DDR3 PC12800, ASUS RAMPAGE II GENE X58, NOCTUANH-C12P-SE14, Nvidia Geforce GTX 1060 6GB, Fractal Design R2, 1 X INTEL SSD DC S3700 100GB, 2 X INTEL SSD DC S3700 200GB, Phillips 328P6VJEB/00 (32" 4K)

Permalänk
Avstängd

rätt coolt.. förresten, när kommer 200-gb:arna ner i pris?
alltså, när har 200 gb:arna samma gb-pris som 160 gb ? (som just nu leder) .

Visa signatur

P4 1,7 ghz - 512sdram - geforce 3 ti 500 - 17 tum - 60
*bort* Referallänkar ej tillåtna! /Najk

Permalänk
Hedersmedlem

Är detta en hel serie 7K400 eller bara en utökning av 7K250 serien med bara en hårddisk, en 400GB?

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG