Panik: Extern hårddisk som XP påstår inte är formatterad efter hängning

Permalänk
Medlem

Panik: Extern hårddisk som XP påstår inte är formatterad efter hängning

Nu brinner det i gardinen! Det försvåras lite av att jag inte har tillgång till grejerna direkt utan per telefon.

Disken är en Maxtor Onetouch 200Gb med Firewire och USB -anslutningar om det spelar någon roll. Datorn är en bärbar Dell av okänd modell som kör XP. Anslutningen som används är FW. Filsystemet var/är NTFS.

Vad som hände var tydligen att man försökte kopiera över data till disken från datorn. Av någon anledning (jag tror att man pillade på något) så hängde sig maskinen så att man blev tvungen att stänga av grejerna den hårda vägen så att säga.

När man så får igång allt igen så säger XP att "enheten är inte formaterad" och att filsystemet är RAW eller nåt sånt. Filsystemet verkar alltså ha kraschat.

Finns det någon vettig utility i XP man kan prova för att reparera? Chkdsk ville inte vara med eller borde man använda någon speciell växel till det?

Och ja, det är viktiga data, inte MP3or och annan skit.

Visa signatur

i7-8700k | ASUS ROG Strix Z370-F Gaming | 2x8+2x16GB Corsair Vengeance LPX 3200 | ASUS TUF RTX 3080 OC | Samsung 860 EVO 1TB | WD Black SN850 1TB | Intel 660p 2TB | Crucial MX500 4TB | Noctua NH-U14S | Fractal Design North | Seasonic Focus Plus Gold 650FX | ASUS Xonar Essence STX

Permalänk
Medlem

jodu, de av mig själv rippade mp3-filer som försvann på samma sätt skulle nog känna sig rätt stötta av att jämställas med avföring, om jag hade lyckats återställa dem.

Visa signatur

The power of GNU compiles you!
"Often statistics are used as a drunken man uses lampposts -- for support rather than illumination."

Permalänk

Ursäkta att jag drar upp en gammal tråd igen. men jag har nu åkt på samma problem och undrar om det är någon som har lyckats hitta en lösning? Också i detta fallet rör det sig om viktiga filer!

Visa signatur

Use the force - Open source!
MacBook 13" // 2.0 / 2GB /// iPod 3G // 15GB

Permalänk
Medlem

Jag har haft samma problem,

kör en chkdsk på disken. Antagligen säger den att det inte går..det blir nå error!

Schemasätt då en chkdsk på disken när datorn bootas upp

I windows XP >>
Start > Program > Tillbehör > Systemverktyg > Schemalagda aktiviteter

"Lägg till ny schemalagd aktivitet"

Nästa nästa ..bla bla sedan väljer du chkdsk
den ligger antagligen någonstans i system32 mappen, men annars kan du väl ta och skapa ett text-dokument som består av
"chkdsk C:"<--disken som ska kollas)

Sedan döpa om den till kanske boot.bat;
sedan schemalägger du den filen varje gång datorn startas..
Sedan bootar du bara om så ska disken fungera

// peakk

Visa signatur

AMD 64 +3400 ; 1024 Mb ram ; 9800 XT ;1 x 74,3 Raptor ; 2 x 160 GB Seagate ; VP201s 20.1" TFT:

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av peakk
Jag har haft samma problem,

kör en chkdsk på disken. Antagligen säger den att det inte går..det blir nå error!

Schemasätt då en chkdsk på disken när datorn bootas upp

I windows XP >>
Start > Program > Tillbehör > Systemverktyg > Schemalagda aktiviteter

"Lägg till ny schemalagd aktivitet"

Nästa nästa ..bla bla sedan väljer du chkdsk
den ligger antagligen någonstans i system32 mappen, men annars kan du väl ta och skapa ett text-dokument som består av
"chkdsk C:"<--disken som ska kollas)

Sedan döpa om den till kanske boot.bat;
sedan schemalägger du den filen varje gång datorn startas..
Sedan bootar du bara om så ska disken fungera

// peakk

Tack! Ska genast testa detta! Men kommer detta betyda att den kommer köra chkdsk varje gång jag startar datorn
Jag kan också tillägga att jag inte fick något felmeddelande när jag körde det första gången, hum..

Visa signatur

Use the force - Open source!
MacBook 13" // 2.0 / 2GB /// iPod 3G // 15GB

Permalänk

Prova med Recover NTFS data (länk till google) Hoppas det hjälper!

Visa signatur

Jag måste sluta göra så många " :) "

Permalänk

Jag har nu lagt in chkdsk som schemalagd aktivitet, det funkar ändå inte. Ska göra som Hagfjäll sa och testa Recover NTFS Data..

Visa signatur

Use the force - Open source!
MacBook 13" // 2.0 / 2GB /// iPod 3G // 15GB