Permalänk
Medlem

Varför dubbla molexar?
En molex borde ju lätt kunna ge ut mer än 10A och det borde ju räcka till vilket grafikkort som helst. Eller?

Permalänk
Medlem

Varför tror nyhetsredaktören att det inte är någon kylning på minnena? Är ju ingen på gpu:n heller, och det är tydliga spår efter minneskylning på kortet.

Visa signatur

"en trevlig sak man skulle kunna göra med hans fru, det är om man malde ner henne till köttfärs, med salt och peppar och sånt där. Så gjorde man en 352 hamburgare av henne som man då gav till honom. För att då skulle ju inte han kunna äta upp dom.. ja för han är ju vegetarian. Det vore trevligt."

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Munken
Varför dubbla molexar?
En molex borde ju lätt kunna ge ut mer än 10A och det borde ju räcka till vilket grafikkort som helst. Eller?

Som jag skrev ovan så är det nästan säkert att de använder en extern nätdel som ger rätt spänning direkt, men då behöver det gå stora mängder ström genom sladdarna. Det färdiga kortet kommer att omvandla spänningen direkt i kortet och då behöver den inte ta lika mycket ström från molexen.
Vill du få över 100W i 2V (bara en vild gissning) så behöver du 50A. Ska du få över samma effekt med 12V istället behövs bara lite drygt 8A.
Jag har ingen aning om vilken spänning kortet använder, det är säkert flera olika, men man ska inte dra några förhastade slutsatser bara för att det sitter två molexkontakter där (OMG!! Två molex! Den kommer att dra mer än 100W!!!11).

Visa signatur

Nämen hej!

Permalänk
Avstängd

Donan Fears teori låter vettig.

Permalänk
Medlem

En molex kan ju vara till en ruskigt strömkrävande kylning eller något.. (inte för att det låter så troligt)

-Boris- kommentar verkar vettig också.

Visa signatur

Where's my slice? I want more than equal rights, I want everything for free! NOFX - Where's my slice?

Permalänk
Medlem

Kanske man kna börja köpa nvidia igen. saknar deras drivisar STARKT.

Visa signatur

:: System 1 | 2500+ -M | 9800se |
::

saknar öä - Är på semester till ~januari

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MrTT
Bra kylning krävs eftersom den avger mer än 100W.

Offtopic
Började tänka på om nivida har snackat ihop sig med intel (Perscott)

Topic
kommer bli roligt att se hur detta kort kommer presdera
Men var är Ati kortet, finns det inga bilder på de?!

Permalänk
Avstängd

NV45 är 3ggr snabbare än FX5900.

NVidia roadmap på
http://www.gzeasy.com/newsphoto/y2k4/03/24/NVIDIA.jpg

Visa signatur

MrTT
Intel tjänar hutlöst mycket pengar, dela bolaget i två delar, så att det blir bättre konkurrens på CPU marknaden."

Permalänk

Jag är starkt tvexam till alla teorier om varför man har dubla molex. Att det skulle vara för att kortet drar så mycket tror jag inte på. Möjligtvis att det är två stycken för att kortet kräver 8 st spänningar. (Om det nu matas med alla spänningar färdiga från något extärnt.)
Det jag tycker är konstigast är att om man gör en prototyp som inte ska behandla strömen intärnt så varför använda just molex-kontakter? Det var det enda jag tycker verkar konstigt med teorin.

Men lite skojj var det.
BTW: Om ett grafikkort behöver 2st molex-anslutningar för att fungera så tycker jag att det är mest mobbat.

Visa signatur

i7 930 @ 3.8 | P6X58D-E | 6GB Corsair XMS3 | 2x R9280X | Intel SSD|
Dell UltraSharp 2707WFP | Logitech Z5500 | Logitech Illuminated | MIONIX Saiph 1800 |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MrTT
NV45 är 3ggr snabbare än FX5900.

NVidia roadmap på
http://www.gzeasy.com/newsphoto/y2k4/03/24/NVIDIA.jpg

Tror du på allt det där själv eller? Jag vet då att år 2010 kommer nya AMD:n med 10ggr prestandan på 64:an.

Visa signatur

"en trevlig sak man skulle kunna göra med hans fru, det är om man malde ner henne till köttfärs, med salt och peppar och sånt där. Så gjorde man en 352 hamburgare av henne som man då gav till honom. För att då skulle ju inte han kunna äta upp dom.. ja för han är ju vegetarian. Det vore trevligt."

Permalänk
Medlem

Ska bli kul att se hur ATI svarar, de kommer kanske med 3 st molex eller ett extremkort på 4 st kontakter...

allvarligt, måste ju vara som ni säger att det är bara testkort som har det...

Visa signatur

Varför är aut
omatisk radb
rytning så bra?

Permalänk
Medlem

Vild chansning angående dom 2 molexkontakterna.
Kan det vara för att göra PCB'n mindre komplex?
Betydligt lättare att göra routningarna på PCB lagren, om man kan plocka in spänningen från flera platser.
Eller nått sånt... typ...

Visa signatur

//Dixon