Prishöjning på minnen

Permalänk
Medlem

Ja, känns lite bättre nu att man köpte ny dator för några veckor sen, iof blev inte ramen så billig då heller :/

Synd att Intel ska göra bra processorer och sen hålla på med såna här fasoner (om det nu stämmer) det ger sannarligen en vriden känsla innombords då man nyss köpt ett intelsystem.

Visa signatur

USA har aldrig varit på månen, Sverige hade aldrig vm 1958 och 9/11 har aldrig inträffat och därmed basta.
P4 2,6C@<3,0Ghz + CNPS7000A-CU|AI7|1,5Gb BH5 & BH6|Antec Sonata|R9800np(BBA) + VF700-CU@425/258|HP LP2465|Logitech MX500, Seasonic S12 500W

Permalänk
Medlem

Visst ni pratar om svängningar av ram-minnespriserna, och sådant händer då och då av olika anledningar, det gäller att försöka köpa minnen när priset är fördelaktigt på dem, något som inte är lätt för en nybörjare på datorer att veta eller att känna till.

Har ni inte tänkt att det finns en risk att grafikkorten kan också bli dyrare inom kort eftersom det sitter ett antal minnes chip på dem. Så mitt råd är, att den som behöver minnen eller ett nytt grafikkort ska passa på att köpa ett kort nu och inte om en månad, då kan det ha blivit för dyrt för sin plånbok när de gamla lagren är slut och nya kort är på väg in.

/Saint25

Permalänk
Medlem

faifai; du har helt rätt egentligen. om ingen köper minnena så måste dom ju sänka priserna på minnen för att gå plus.

Visa signatur

Amd athlon 64 3500+, Abit av8 eye socket 939, Corsair pc3200 512 mb 400 mhz, Geforce 4 ti 128 mb (KLOCKAT), 200+120 gigs hd..

Permalänk
Medlem

Jag skall köpa en ny dator (AMD) om ett drygt halvår. Bör jag köpa minnet (1 GB) redan nu, eller kommer det släppas ny standard så att det inte är värt det?

Visa signatur

Gaming: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI | AMD Ryzen 9 5900X | ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200 MHz | Corsair RM850x V2 | Sabrent 2TB Rocket Nvme PCIe 4.0 | FD Define S | LG 27GP850 | LG 48C1

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dyll
Jag skall köpa en ny dator (AMD) om ett drygt halvår. Bör jag köpa minnet (1 GB) redan nu, eller kommer det släppas ny standard så att det inte är värt det?

AMD har gått ut med att de ska inte börja med DDR-II minnen fören de är snabbare och billigare än vad som nu planeras för i år. Det är Intel som trycker på att de vill ha nya minnen till sitt nya moderkort med sockel LGA775. Intel är inte lika beroende på låga minnestal/timnings som AMD är för att kunna prestera bra resultat i spel och benchmark program. De har sagt att de går över till DDR-II tidigast någon gång våren 2005.

Till sommren, preliminärt om inga förseningar sker, då nya minnena och moderkorten att säljas för Intel. Till sommaren kommer AMD med sina nya brädor med sockel 939 och nya processorer.

Så du kan lungt köpa nya minnen idag, om du har råd och vänta till sommaren eller början på hösten med resten, om du vill göra på så sätt för att kanske tjäna några hundra konor uppsattningsvis (eller mer), beroende på vad för minne du köper.

/Saint25

Permalänk
Medlem

Tack för informationen Saint. Hur som helst, när jag tänker efter spelar några hundralappar ingen större roll så då kan jag lika gärna vänta.

I och för sig kanske jag kan köpa 512 MB redan nu och lägga in det i min nuvarande AMD-dator. Hur vet man vilken typ av minne man har i datorn nu? Jag har för mig att minnen inte är kompatibla och att man måste köpa exakt likadant om man skall utöka. Det stämmer va?

Visa signatur

Gaming: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI | AMD Ryzen 9 5900X | ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200 MHz | Corsair RM850x V2 | Sabrent 2TB Rocket Nvme PCIe 4.0 | FD Define S | LG 27GP850 | LG 48C1

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dyll
Tack för informationen Saint. Hur som helst, när jag tänker efter spelar några hundralappar ingen större roll så då kan jag lika gärna vänta.

I och för sig kanske jag kan köpa 512 MB redan nu och lägga in det i min nuvarande AMD-dator. Hur vet man vilken typ av minne man har i datorn nu? Jag har för mig att minnen inte är kompatibla och att man måste köpa exakt likadant om man skall utöka. Det stämmer va?

Hej,

Mitt råd om du tänker sunt - vänta med att köpa nya minnen, så köper du nya minnen som passar till just det moderkort du tänker köpa eftersom vissa minnen passar bättre till vissa moderkorts chip, som t.ex. VIA, SIS o.s.v, om du är noga av dig och söker maximal prestanda. Låt dina gamla burk vara i fred några månader och det finns risk för konflikt om du köper minnen som inte fungerar väl med ditt gamla minne och moderkort. Enkelt sätt att tänka, ju snabbare datorn blir de närmaste åren, är det mer känsligt för valet av minne om man söker få ut maximalt med prestanda ut ur sina saker. Den som jagar poäng i t.ex. 3D Mark 2003, märker skillnad mellan olika minnen och dito moderkort, ibland med några poäng och andra gånger med hundratals poängs skillnad.

Det är mitt "sunda" råd för dig och din dator.

/Saint25

Permalänk
Medlem

Saint: Jag gör nog så och avvaktar. Min nuvarande dator flyter på mycekt bra än så länge, så det finns ingen direkt anledning att uppgradera nu.

Visa signatur

Gaming: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI | AMD Ryzen 9 5900X | ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200 MHz | Corsair RM850x V2 | Sabrent 2TB Rocket Nvme PCIe 4.0 | FD Define S | LG 27GP850 | LG 48C1