Intel Celeron 2.8 GHz

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av flaskis

AMD är dessutom bra om man inte har så mycket klirr i kassan Samtidigt får man en prolle som ändå håller dagens mått.

Så mycket klirr i kassan?? japp därför blev det en intel för mig, hade inte råd att uppgradera till AMD...

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av flaskis

Ingen som är seriös köper en celeron. Dem skulle passa in under kategorin "okunniga användare"

Beror ju fortfarande vad du ska använda datorn till
Tycker inte man behöver vara ett dugg okunnig för att välja celeron, snarare en fördom

Visa signatur

Workstation: INTEL CORE I7 6700K | 32 GB DDR4 2133Mhz | ASUS STRIX GEFORCE GTX 1070 OC | ~ 3.7 TB | Windows 10 x64 | FRACTICAL DESIGN R4
Server: AMD PHENOM II X6 1055T | 32 GB DDR3 1600Mhz | ~ 10 TB | Vmware ESXI 6.0 | FRACTICAL DESIGN XL
NAS: Xeon(R) CPU E5506 @ 2.13GHz | 16 GB | 4x4TB ~ 7,5TB | UNRAID | FRACTICAL DESIGN XL
Laptop: Macbook Pro 13.3" Retina Early 2013 | 8192 MB | OS X Sierra

Permalänk
Medlem

Man kanske skulle uppgradera? Ehh, va fan... redan gjort!

Visa signatur

"Half-Life 2 is like Duracell of games. It just keeps owning and owning and owning."
i7 920@3.2 vCore 1.024 | Asus P6T Deluxe v2 | 6GB Corsair Dominator Twin3X 1600MHz (6-6-6-18) | Noctua NH-U12P SE2 | Asus DC2 Top V2@1000/1344 vGpu 1.025 | WD Raptor 1500ADFD | Corsair HX 750 | Vista Home Premium 64-bit|

Permalänk
Medlem

Celeron funkar inte på P4an, netburst arkitekturen är sjukt beroende av hög cache...

Jag har en gammal celeron 1100, den är inte så dålig...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skruvis
Jag har ett socket 478 kort liggandes & har köpt en celly 2,4 för 600:- till min fru så hon kan spela sina flash spel... hmmm det kanske hade varit bättre att köpa nytt moderkort & en Barton till henne?

Antagligen så hade du tjänat både pengar och prestanda på att sälja 478 moderkortet och köpa ett billigt socket a kort och en duron i stället.

Visa signatur

Athlon64 X2 "Toledo" 4400+, DFI LanParty Nforce4 SLI-DR, 1024MB OCZ PC3200 Gold Voltage eXtreme @ 250 1,5-2-2-8, ATI Radeon X850XT Platinum Edition, Western Digital Raptor 36GB (REV2), 2 * Western Digital Caviar 200GB SATA

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MoNsT€R
Antagligen så hade du tjänat både pengar och prestanda på att sälja 478 moderkortet och köpa ett billigt socket a kort och en duron i stället.

Det är det hon uppgraderar i från en socket A med en duron... Tjänat?? tror jag inte... att byta till socket A DDR + prolle + kylare blir dyrare än att köpa cellyn för 600:- & omständigare för mig....

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skruvis
Det är det hon uppgraderar i från en socket A med en duron... Tjänat?? tror jag inte... att byta till socket A DDR + prolle + kylare blir dyrare än att köpa cellyn för 600:- & omständigare för mig....

En duron på 1.4 ghz presterar mycket bättre än en celeron på 2.4 ghz. Sen så finns det mängder med begagnade Socket A kort att köpa. Omständigare kanske det är men du hade som sagt tjänat både pengar och prestanda på det.

Visa signatur

Athlon64 X2 "Toledo" 4400+, DFI LanParty Nforce4 SLI-DR, 1024MB OCZ PC3200 Gold Voltage eXtreme @ 250 1,5-2-2-8, ATI Radeon X850XT Platinum Edition, Western Digital Raptor 36GB (REV2), 2 * Western Digital Caviar 200GB SATA

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MoNsT€R
En duron på 1.4 ghz presterar mycket bättre än en celeron på 2.4 ghz. Sen så finns det mängder med begagnade Socket A kort att köpa. Omständigare kanske det är men du hade som sagt tjänat både pengar och prestanda på det.

Men det är fortfarande inte jag som skall ha den... jag vet vad olika processorer presterar. Vill ha så lite problem som möjligt sen så har jag kört celeron 2,4@3,2Ghz på det moderkortet min fru ska ha innan på orginal Vcore... Vilket borgar för kortet är stabilt i orginal hastighet.

& sen så är prissättningen för begagnade gamla socket A kort horribla 3-500:-, aldrig i livet.....

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk

Jag tycker Celeron är rolig. Den lurar alla Svensson. och nu är det ju snart första april. Mycket bra av Intel att luras. Lite av ett praktikal joke.

Nej ska jag vara ärlig så vet jag inte hur Inte kan tillåtas sälja dessa processorer för sånt pris, halvera det så kostar de vad de borde om man tittar på prestanda

Visa signatur

E2140 1600@2666, 2 GB Corsari 800MHz 2 GB Kingston 667 MHz, MSI P35 NEO-F, 8800 GTS 320 Mb, 74GB Raptor, 500 Gb samsung, 250 GB Maxtor

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skruvis
Men det är fortfarande inte jag som skall ha den... jag vet vad olika processorer presterar. Vill ha så lite problem som möjligt sen så har jag kört celeron 2,4@3,2Ghz på det moderkortet min fru ska ha innan på orginal Vcore... Vilket borgar för kortet är stabilt i orginal hastighet.

& sen så är prissättningen för begagnade gamla socket A kort horribla 3-500:-, aldrig i livet.....

Du lär utan tvekan kunna få ett begagnat Socket a kort för samma pengar som du skulle fått för 478 kortet om du sålde det och även om du klockar celeron proppen till 3.2 ghz så presterar den inte särskilt bra. Enda nackdelen är väl att det blir mer omständigt. Det kanske är anledning nog vad vet jag

Visa signatur

Athlon64 X2 "Toledo" 4400+, DFI LanParty Nforce4 SLI-DR, 1024MB OCZ PC3200 Gold Voltage eXtreme @ 250 1,5-2-2-8, ATI Radeon X850XT Platinum Edition, Western Digital Raptor 36GB (REV2), 2 * Western Digital Caviar 200GB SATA

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MoNsT€R
Enda nackdelen är väl att det blir mer omständigt. Det kanske är anledning nog vad vet jag

Japp precis, celeron proppen gick rakt in i händerna på mig (minsta möjliga besvär)... skulle jag däremot köpa från scratch så köper jag AMD, men så blir det inte alltid...

bengan_p4: Privata vinstdrivande företag med giriga aktieägare kräver att företagen genererar vinst... vet du inte det?

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bengan_p4
Jag tycker Celeron är rolig. Den lurar alla Svensson. och nu är det ju snart första april. Mycket bra av Intel att luras. Lite av ett praktikal joke.

Nej ska jag vara ärlig så vet jag inte hur Inte kan tillåtas sälja dessa processorer för sånt pris, halvera det så kostar de vad de borde om man tittar på prestanda

¨

Dom kanske borde införa samma ''rating system'' som AMD har. Celeron 2.4 = Celeron 1200+ typ...

Visa signatur

Athlon64 X2 "Toledo" 4400+, DFI LanParty Nforce4 SLI-DR, 1024MB OCZ PC3200 Gold Voltage eXtreme @ 250 1,5-2-2-8, ATI Radeon X850XT Platinum Edition, Western Digital Raptor 36GB (REV2), 2 * Western Digital Caviar 200GB SATA

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Martinson
Beror ju fortfarande vad du ska använda datorn till
Tycker inte man behöver vara ett dugg okunnig för att välja celeron, snarare en fördom

Nej, köper man en produkt som är sämre än en annan för samma pris så ÄR man antingen dum eller okunnig. Den enda anledningen är, som Skruvis skrev, om man redan har ett S478-moderkort liggandes.

Ärligt talat blir man märkligt lurad om man köper en Celeron 2.8 istället för en AthlonXP 2800+... Prestandaskillnaden är löjligt stor!