Permalänk
Medlem

Bra svets

Jag och min farbror funderar på att köpa en svets ihop, och vi funderar på vad vi ska välja. Vi har några kriterier:
1. Helst ingen gas
2. Kraftig sak, så man kan svetsa traktorkärror och dyl.
3. Ska oxå gärna klara av tunnare saker...

Vad ska vi välja tycker ni?

Permalänk
Medlem

Till tunnare plåt skulle jag kört med mig eller mag, men när ni vill slippa gasen och kunna svetsa i skopor så är det nog lämpligast att köpa en elektrodsvets. tycker absolut inte att man ska köpa en billig svets.

en bra svets kostar mer pengar, en bra svets håller kanske 30-40år, dvs den håller så pass länge att det är värt att lägga ut några tusenlappar extra.

så mitt råd är att inte köpa någon svets från jula/biltema iaf.

Permalänk
Medlem

Hade inte tänkt det...

Elektrod? Vad kostar en bra sådan?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av forngren
Hade inte tänkt det...

Elektrod? Vad kostar en bra sådan?

Kanske 3500:- komplett.

Permalänk
Medlem

Ska du svetsa traktorkärror.. då börjar vi snacka gods på minst 5-6 mm.. Hade jag vart i din sits så skulle jag leta efter en pinsvets som ivafall klarar upp te 240 Amp. Kanske e lite lverflödigt med bra om man står där med en trasig skopa som behöver en redig svetsning

Permalänk
Medlem

Som sagt det vore bra med rejäla grejer, och vad kostar en bra pinne?

Permalänk
Medlem

Ska du ha kraftiga saker.. npågonstans mellan 6-12 tusen

Permalänk
Medlem

Jag håller med frohike angående grovplåt. Likriktare är vad som behövs för det (pinnsvets mao).

Visa signatur

-Mycken möda leder ofta till tappad handske.

Permalänk
Medlem

Öhhh...

Jag är n00bie på det här...

Permalänk
Medlem

Lite jobbigt med "pinnsvets" om det ska svetsas tunnplåt. Men om det är grova grejor så är den ypperlig.

Permalänk
Medlem

Det blir nog mest VÄLDIGT grova saker...

Sammanfattat:

Jag borde köpa mig en pinne. Pinnar finns i skogen. Pinnar kan vara finska. Då är dom äckliga. En bra pinne kostar typ mellan 6 k och 12 k.

Permalänk
Avstängd

hmm kan man svetsa med pinne så kan man svetsa allt, jag lärde mig svetsning med pinne för 1år sedan, sedan dess har jag svetsat ihopp crosskarts, cykelramar etc.

Det är underbart när man kan svetsa det mesta!
å andra sidan så är det inte så ofta man andvänder svetsen, så om du bara ska ha en urniversal svets så är nog en piunn svets för 4-5k lagom!
Checka blocket, finns ju indistrier som säljer!

Visa signatur

Phenom II 955BE 3,2@4,5GHz| 3 x XFX HD4890 "xXx" 1GB| MSI 790FX-GD70 | SS Phase Switch -40C | Corsair Dominator W/Fan 6GB | Samsung F1 1TB | Corsair HX1000W | Samsung 32" LCD | Logitech G7 Carbon Edition |Galleri

Permalänk
Avstängd

Ska han använda det till plåtsvetsning så är nog inte en "pinnsvets" att rekomendera, det är alldeles för jä*ligt... det finns tråd till vanlig Migsvets som inte behöver nån gas, men det är inte direkt att rekomendera heller, men det fungerar..

Visa signatur

Registrerad: 2002-11-26
Http://www.norrlandsguld.nu - Om du vill vara dig själv för en stund
Uppför man sig som en idiot så är risken stor att man är en...

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nozzie
Ska han använda det till plåtsvetsning så är nog inte en "pinnsvets" att rekomendera, det är alldeles för jä*ligt... det finns tråd till vanlig Migsvets som inte behöver nån gas, men det är inte direkt att rekomendera heller, men det fungerar..

Ja har svetsat upp en hel övervåning i ett garage, där sitter det 10mm tjocka balkar som är ditsvetsade med just pinnsvets!

de flesta som svetsar rör till tex. fjärrvärme andvänder pinnsvets!
Jag känner 6st som just jobbar med att svetsa ihopp rören till fjärrvärmen!

Visa signatur

Phenom II 955BE 3,2@4,5GHz| 3 x XFX HD4890 "xXx" 1GB| MSI 790FX-GD70 | SS Phase Switch -40C | Corsair Dominator W/Fan 6GB | Samsung F1 1TB | Corsair HX1000W | Samsung 32" LCD | Logitech G7 Carbon Edition |Galleri

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av neoNmaZteR
Ja har svetsat upp en hel övervåning i ett garage, där sitter det 10mm tjocka balkar som är ditsvetsade med just pinnsvets!

de flesta som svetsar rör till tex. fjärrvärme andvänder pinnsvets!
Jag känner 6st som just jobbar med att svetsa ihopp rören till fjärrvärmen!

mm men nu snackade han ju om plåt,
provat svetsa 1mm eller mindre stålplåt med en pinnsvets?

Permalänk
Medlem

Ok, ni verkar ganska enade om att pinne vorre det bästa.

För klara, lite snabbt bara, hu funkar en pinne (elektroder eller)?

Var är bästa stället att köpa nytt (i Uppland)?

Permalänk
Avstängd

pinn svets har en grej som man fäster på metallen som man skla svetsa, sen tar man pinnen å tänder typ som en tändstickan sen äre bara att svetsa...ja testade svetsa en 16mm plåt idag, fungerade utmärkt!

Visa signatur

Phenom II 955BE 3,2@4,5GHz| 3 x XFX HD4890 "xXx" 1GB| MSI 790FX-GD70 | SS Phase Switch -40C | Corsair Dominator W/Fan 6GB | Samsung F1 1TB | Corsair HX1000W | Samsung 32" LCD | Logitech G7 Carbon Edition |Galleri

Permalänk
Medlem

Öhhh...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av forngren
Ok, ni verkar ganska enade om att pinne vorre det bästa.

För klara, lite snabbt bara, hu funkar en pinne (elektroder eller)?

Var är bästa stället att köpa nytt (i Uppland)?

Ja, elektroder är det korrekta namnet för pinnarna.

Höljet som det blir slagg av som man måste hacka bort efter fullbordad svetsning är skyddsgas.
Det har alltså samma uppgift som gasen i en Mig/MAG svets. Att skydda den smälta metalllen mot syre. Annars blir det glasartat och bara skit helt enkelt.

Det som tänder kärnan i elektroden är ström. Du sätter en jordklamma i det stycke du ska arbeta med och duttar försiktigt med elektroden i stycke tills den antänds, sen är det bara att köra.

Fastnar man hela tiden, det går inte att svetsa, har man för lite strömstyrka.
Bränner det hål i godset har man för mycket ström.

Som det tidigare sagt är det svårt att svetsa med pinne i tunnplåt. Då är en Mig/MAG att rekommendera. Mycket enklare att lära sig om inte annat.

Visa signatur

-Mycken möda leder ofta till tappad handske.

Permalänk
Medlem

Pinne = elektrod? lr?

EDIT: Dom jag har sett använder gas, finns det utan?

Permalänk
Avstängd

Lär man sig gassvets så köra man bara gas

Har för mig att "pinn" är TIGsvets.

Har gas, MIG/MAG och TIG hemma hos farsan, TIG för tjockt gods och utomhus, MIG går inte så bra utomhus när man har skyddsgas men med GAS så svetsar man allt och överallt... trevligt att svetsa i regn

Bra med gas också, fick lov att åka ut till husvagnen för att svetsa en balk som gick av mitt ute i "vildmarken"... har ju inte råd med en skarvsladd på 1000m precis

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bomber3
Lär man sig gassvets så köra man bara gas

Har för mig att "pinn" är TIGsvets.

Har gas, MIG/MAG och TIG hemma hos farsan, TIG för tjockt gods och utomhus, MIG går inte så bra utomhus när man har skyddsgas men med GAS så svetsar man allt och överallt... trevligt att svetsa i regn

Bra med gas också, fick lov att åka ut till husvagnen för att svetsa en balk som gick av mitt ute i "vildmarken"... har ju inte råd med en skarvsladd på 1000m precis

TIG

MMA, pinne. Handtag utan "pinne"

MIG/MAG

Visa signatur

/Anders

Permalänk
Medlem

http://www.kemppi.com/
har mindre tig-svetsar som man kan koppla in i köket, stoppa in en pinne och köra igång och svetsa..
pris?! tja.. man får vad man betalar för..

Visa signatur

..old Fart

Permalänk
Medlem

TIG är väll mest för precisions-svetsning. Mycket bra om man ska svetsa rostfritt. Använder skyddsgas. Lätt att lära sig och sen blir det fina svetsningar.

MIG/MAG funkar bra till svetsning i tunnplåt och "halv-tjocka" saker. Lätt att lära sig om man får pilla ett tag. Finns "tråd" för användning med eller utan skyddsgas.

"Pinne"/elektrod-svets
Kungen om man ska svetsa grova saker. Lite halvsvårt i början, men det kommer. Använder inte skyddsgas utan "höljet" på elektroden bildar slagg där man svetsat.

Permalänk
Permalänk
Medlem

Min lekmannamässiga åsikt: (Rätta mig gärna om jag har fel men tänk på att alla inte är svetskungar. Man kan säkert svetsa vad som helst med vilken svets som helst om man är överjävlig, men det är ju inte det det handlar om här utan en rekomendation till en lämplig svets till en hemmapulare.)

Om man vill ha en svets som kan svetsa både tunt och tjockt så skall man ha en TIG men dom kodtar ju en del och sen skall man ju ha gas till också så dom är ju inte så praktiska för hemmapularen kanske.

Skall man svetsa tunt är alternativet en MIG svets. Dom är relatovt billiga och går att köra med eller utan gas beroende på tråd.

Skall man svetsa tjockt material billigt så är elektrodsvets (pinnsvets) att föredra. Det går att svetsa tunt med pinnsvets men det är grymt svårt att få det tätt. Ofta bränner man bara stpra hål i plåten.

Det är lättare att svetsa med en likriktad svets än med en växelströmssvets, men den likriktade är större, tyngre och dyrare.

Om du nu skal bygga feta grejjor så måste du ju nästan ha en skärbrännare också för att ta av materialet till rätt längd och form. Då kan du ju lika gärna svetsa med den också...

Visa signatur

Man kan inte polera en bajskorv

Permalänk
Medlem

Vad står MMA för?