Permalänk
Glömsk

Kvalitet på moderkort.

Det här är en diskriminerande tråd, jag tillåter enbart vissa personer att skriva ett svar här. Om du har testat minst fyra olika moderkort sedan 2003 är du välkommen att skriva i den här tråden. Annars får du bara läsa.

Idéen är enkel: Personer med erfarenhet av hårdvara skriver sina synpunkter om företag, modeller osv. Har moderkortet fungerat bra? Har det inte det? Anser du att företag X generellt gör bättre moderkort än företag Y, som håller längre? Någon specifik modell du vill säga något om?

Svara gärna på någon av dessa frågor, det kan uppskattas av många läsare. Skriv gärna ett utförligt svar om du har tid.

Visa signatur

...man is not free unless government is limited. There's a clear cause and effect here that is as neat and predictable as a law of physics: As government expands, liberty contracts.

Permalänk
ASUS Nordic

Ett par jämförelser av moderkort jag användt sedan 2003.

1. ABIT AI7 vs ASUS P4P800 Deluxe (i865PE):

Överklockning: Här vinner AI7 helt enkelt pga av bättre inställningsmöjligheter och bättre alternativ för minnesspänningen: ASUS; max 2.85V ABIT; 3.2V. AI7 har även en väldigt tyst och bra kylare på nordbryggan. ASUS använder passiv som vanligt.

Stabilitet: Likvärdigt men AI7 är snäppet vassare pga högre spänningar till framförallt minnet. (ASUS bör ha aktiv kylning på nordbryggan, så fort man överklockar systembussen räcker det inte till. Så vida man inte har bra luftflöde i burken, men då låter det mycket mer än en liten fläkt på max 25dB.)

Extra: Här vinner P4P800D med sin VIA ATA-raid kontroller för totalt fyra diskar. P4P800D har även Gigabit lan när AI7 har 100mbit.

Kvalité: Båda är av enastående kvalité. Dock tycker jag att fästanordningen för nordbryggans kylare är undermålig. Vilket mest beror på intel referensdesign utan hål.

Sammanfattning: Skall du överklocka och använda PC4000 (1:1) minnen eller PC3200 (korta fördröjningar) minnen med BH-5 kretsar skall du välja AI7. Har du tänkt använda "vanliga" PC3200 och klocka asynkroniserat är P4P800D ett mer prisvärt alternativ med samma överklockningspotential pga alla dess features. Gillar du RAID och mycket hårrdiskutrymme rekomenderar jag P4P800D, annars AI7. Kan tillägga att P4P800 Deluxe är kortet jag använder för tillfället och är så länge väldigt nöjd och har inte stött på ett enda problem (Annat en en passiv kylfäns som jag fixat med vattenkylning ).

2. ASUS A7N8X Deluxe vs ABIT NF7-S vs Gigabyte GA78NX Pro II (nForce2 400 Ultra):

Överklockning: Alla tre korten klockar bra. ASUS och ABIT ligger mycket jämnt. Gigabyte är snäppet efter, men ändå en mycket bra överklockare. Med ASUS och ABIT kunde jag köra en 2500+ @ 3200+ (11x200) på standardspänningen. Gigabytes behövde lite mer.

Stabilitet: Ingen märkbar skillnad. Den stora skilnaden är att A7N8XD nordbrygga är passiv (igen) och blir mycket varm under hög överklockning. Det bör dock inte vara något problem i ett normalventilerat chassi.

Extra: Här vinner Gigabyte med Dual Bios, Gigabit LAN samt med både SATA och PATA raidkontrollers.

Kvalité: Hade problem med A7N8XD pga att timingsen inte nollställdes vid CMOS rensningen, men det går att lösa (var försiktigt och överskatta inte dina minnen ).

Sammanfattning: Alla tre korten är bra överklockare och är av god kvalité. Välj efter ditt främsta behov/endamål. Tänk på att GA78NX Pro II saknar monteringshål kring CPU-sockeln. Alltså inget bra alternativ om dy tänkt dig hig-end kylfläns, extremkylning eller vattenkylning. Det finns ju dock alternativ, som tex Aerocools DP-102 som är en mycket bra kylare.

3. Asus A7N8X-M vs Abit NF7-M (nForce2 w/ onboard GF4 MX):

Överklockning: A7N8X-M erbjuder inga möjligheter för överklockning över huvudtaget. NF7-M överklockar likt NF7-S.

Stabilitet: Båda är väldigt känsliga med minnet eftersom det delas med grafikkortet. Välj ej TwinMos med deras egna chip. BC-5 fungerar fint.

Sammanfattning: Abit NF7-M är det bästa. Enda anledningen till att köpa ASUS kort här är om du skall bygga HTPC eller liknande.

EDIT:

4. Asus A7N8X-M (nForce2 w/ onboard GF4 MX) vs Asus P4R800-VM (9100 IGP w/ Radeon 9200):

Notera: Dessa kort använder olika processor, men bedöms ej därefter.

Överklockning: Båda korten är utan överklockningsmöjligheter. Detta är inte heller särskilt nödvändigt så länge man inte tänkt gå steget längre med en htpc eller server för ökad prestanda eller lägre energiförbrukning. Själv hade jag då valt Abit NF7-M (se ovan) men en 2500+ eller 2600+ (barton).

Stabilitet: Även här är båda känsliga med minnet, eftersom det delas med grafikkortet. Men P4R800-VM fungerade bättre än A7N8X-M. Välj ändå inte TwinMos med deras egna chip, det är en onödig risk. BC-5 eller BH-5 fungerar givetvis fint. Jag testade även med olika samsung stickor med olika kretsar, samt kingston kvr minne, dessa fungerade utmärkt på båda korten.

Sammanfattning: P4R800-VM är en klar vinnare. Bästa 3D prestanda, tv-ut (ATI leder här) och till ett lägre pris. P4R800-VM, P42.8/3.0C, 2 x 256MB Kingston KVR CL2.5 och Aopen H450B 250W känns som en mkt lyckad kombination - till ett bra pris - för många ändamål.

Permalänk
Geeks
SweClockers

ABIT IC7-G vs. ASUS P4C800-E Deluxe

Det första som hände när jag monterade in mitt Abit-kort var att nordbryggans fläkt+heatsink helt sonika föll av. Metallbiten som skulle spänna fast heatsinken satt helt enkelt för löst. Jag läste att fler hade samma problem, och beställde en ny heatsink från abit. Denna kom efter 3(!) veckor. Undet tiden hade jag haft den gamla heatsinken fasttejpad. De andra problemet med kortet var att mic-ingången inte fungerade, samt att ett 3Com NIC betedde sig allmänt konstigt. (Fungerade helt perfekt i andra burkar). Annars var kortet stabilt och överklockningsvänligt. RMA'ades pga att mic-ingång inte fungerade. Bytte till ASUS-kortet:

P4C800-E är nog bland de bästa kort jag nånsin använt. Burken är stabil som få, och jag har hittils inte stött på några som helst problem. Nordbryggan är passivt kyld och detta är fullt tillräckligt för en stabil burk. Abitkortets fläkt överröstade allt annat man hade i närheten.

Slutsats: ABIT-kortet var polerat på ytan, allt snyggt förpackat med gott om tillbehör. Men när man väl kommer till kritan så är kortet slarvigt ihopplockat med komponenter som inte håller högsta kvalité. ASUS-kortet utmärker sig genom sin underbara stabilitet och problemfrihet. Det var bara att stoppa i och köra, m.a.o precis som det skall vara.

Vinnare: ASUS

ASUS A7V333-R vs. Abit NF7-S v2.0

Nu orkar jag inte skriva så mycket mer, men detta är de två senaste AMD-korten jag ägt. Båda har varit relativt problemfria, och eftersom dessa tillhör olika generationer så bortser jag från prestandan. ASUS-kortet har det lilla problemet att om man kopplar in alla finesser, dvs. USB/USB2.0/Firewire/RAID så kan man få IRQ-krockar. Jag har flera gånger varit med om att USB-enheter slutat svara, och således hängt hela datorn. Om detta är ett mjukvaruproblem eller hårdvaruproblem låter jag vara osagt, men jag misstänker hårdvaran då APIC skall fungera felfritt. Annars är kortet stabilt och layouten perfekt.
Abit-kortet dras med problemet att Nvidia har allmänt sunkiga drivrutiner, samt att den aktiva kylningen på nordbryggan väsnas en del. Detta verkar vara ett återkommande problem för Abit-kort, att deras aktiva kylning allmänt suger. Annars fungerar kortet bra, men det analoga ljudet sprakar i spel. Detta är troligtvis något man får skylla på Nvidia och inte Abit.

Vinnare: Oavgjort.

Jag har nästan alltid köpt ASUS, eftersom detta företag generellt sett gör välgenomtänkta och stabila moderkort. Vill speciellt berömma deras underbara BIOS-avdelning som alltid är snabba med att fixa problem. Dessutom är det 3års garanti! Kvalitet rakt igenom.

Abit verkar föredra fart framför stabilitet. Deras kort känns "kinatillverkade" och komponenterna åt det sniknare hållet. Glassiga kartonger verkar prioriteras framför BIOS-support och kvalitetskomponenter. En medelmåtta med fart helt enkelt.

Top5:

1. ASUS
2. GIGABYTE
3. ABIT
4. EPOX
5. MSI

Dessa rör jag inte ens med handskar på:

ECS, SOYO, QDI, AOPEN

Tips:

Jag struntar fullständigt i prestandan när de gäller moderkort. Kort med samma chipset är i stort sett lika snabba, ge och ta några procent. Viktigast är stabilitet och bekymmersfri installation. Varför köpa ett moderkort som är 3% snabbare om det strular från och till?
Dessutom verkar det vara som med allt annat, man får vad man betalar för.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk

p4p800d mot p4c800e då?:D

Permalänk
Medlem

Kort som jag haft själv eller köpt för andras räkning sen januari 2003:

Epox 8RDA+(nforce2)
Epox 8HDA3+(kt800)
Asus A7N8X deluxe v1.04(nforce2)
Abit NF7 v1.2(nforce2)
Asus A7M266-D(AMD 760MPX)
MSI K7D Master-L(AMD 760MPX)
Asus K8V deluxe(kt800)
MSI KM2M combo(km266)
Asus A7N266-VM(nforce 220D)
Asus A7V266-MX(km266)
ECS K7VTA3(kt333cf)
Har nog missat nåt.

Jag gillar ASUS! Asus korten har ofta en mycket bättre layout än sina konkurrenter, kommer sällan trasiga och har bra kvalitet onboard tillbehör såsom disk controllers, ljudkretsar och LAN. Får nog även anse att Microstar och Abit är lika bra, men har inte testat tillräckligt många kort från dem för att säga nåt säkert. MSI KM2M har jag byggt flera datorer runt, min favorit i budgetklassen.

Det är ju aningen svårt att sia om kvaliteten om man inte haft väldigt många av samma märke. Skulle ju kunna såga både ECS och epox rätt hårt, men svårt att göra det enär man bara haft två kort från respektive tillverkare. Och mitt mål är ju inte att bygga upp nån sorts egen databas på vilka märken som håller eller ej, har man nåt som funkar så kör man ju med det

Eftersom de flesta datorer jag bygger ihop skall användas av någon annan än mig själv så resonerar jag såhär:

*Budgetdatorer: MSI.
*Prestandaburkar: Asus.
*Servrar: Tyan.

KVALITET STABILITET PÅLITLIGHET är nyckelorden.

Visa signatur

A64 3400+. Alpha 8150.
nforce3 250Gb. Corsair CMX3500 BH-5.
X800 Pro. 21" Sony. 7K250 200Gb.

Permalänk
Medlem

Jag har testat diverse moderkort från Asus, Aopen, Microstar och PCChips (ECS) och mest nöjd med Asus måste jag säga, var helt problemfritt både under installation och drift. Men alla moderkorten har fungerat förutom Aopen som hade en trasig SATA kontroller, fick nytt på garantin men det strulade fortfarande så då köpte jag nytt moderkort istället

Permalänk
Medlem

Jaha, här följer min inte allt för långa lista i kronologisk ordning (både egna och datorer jag byggt till andra):

Asus A7A266-E (fungerade felfritt, sunkigt chipset dock)
Asus A7V333 (fungerade felfritt)
MSI KT3 Ultra (fungerade, men kändes halvslött)
MSI KT3 Ultra 2 (har alldeles nyss pajat)
Asus A7V8X (fungerade mycket bra)
Abit NF7-S (fungerar mycket bra, lite ologisk kabeldragning)
Asus A7N8X (fungerar mycket bra)
Asus A7N8X Deluxe (fungerar mycket bra)
Chaintech 7NIF2 (lite känsligt vilken sockel minnet ska sitta i)
Asus A7N8X-X (fungerar bra)

Om ni undrar varför det är så många Asus så är det för att på mitt förra jobb var vårat dotterbolag en av Asus distributörer i Sverige, varför jag kunde köpa billigt.

Favoriten av dessa får nog faktiskt bli A7V8X pga. att den i princip aldrig protesterade, och att VIA drivrutinerna funkade riktigt bra för mig.
A7N8X är ju bättre rent prestandamässigt, men nVidia drivrutinerna är ju riktigt skräpiga emellanåt.

Ser fram emot att testa nåt Athlon64 kort nästa gång, funderar på ett Albatron K8X800 ProII.

EDIT: Ett tillägg:

Abit KV8-MAX3 (fungerade mycket dåligt. Bios fungerade inte från början, efter en uppdatering funkade det bättre men fortfarande dåligt. Startade om spontant i alla möjliga situationer.)

Visa signatur

Intel Core i5 12600K | MSI Pro Z690-A DDR4 Wifi | MSI RTX 3080 Ventus 3X Plus | 4x8 GB G.SKILL Trident Z RGB 3200MHz | Samsung 970 EVO 500GB | Seasonic Focus+ Gold 750W | Corsair Obsidian 500D | LG 34GN850

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av monsterr
Kort som jag haft själv eller köpt för andras räkning sen januari 2003:

Epox 8RDA+(nforce2)
Epox 8HDA3+(kt800)
Asus A7N8X deluxe v1.04(nforce2)
Abit NF7 v1.2(nforce2)
Asus A7M266-D(AMD 760MPX)
MSI K7D Master-L(AMD 760MPX)
Asus K8V deluxe(kt800)
MSI KM2M combo(km266)
Asus A7N266-VM(nforce 220D)
Asus A7V266-MX(km266)
ECS K7VTA3(kt333cf)
Har nog missat nåt.

Jag gillar ASUS! Asus korten har ofta en mycket bättre layout än sina konkurrenter, kommer sällan trasiga och har bra kvalitet onboard tillbehör såsom disk controllers, ljudkretsar och LAN. Får nog även anse att Microstar och Abit är lika bra, men har inte testat tillräckligt många kort från dem för att säga nåt säkert. MSI KM2M har jag byggt flera datorer runt, min favorit i budgetklassen.

Det är ju aningen svårt att sia om kvaliteten om man inte haft väldigt många av samma märke. Skulle ju kunna såga både ECS och epox rätt hårt, men svårt att göra det enär man bara haft två kort från respektive tillverkare. Och mitt mål är ju inte att bygga upp nån sorts egen databas på vilka märken som håller eller ej, har man nåt som funkar så kör man ju med det

Eftersom de flesta datorer jag bygger ihop skall användas av någon annan än mig själv så resonerar jag såhär:

*Budgetdatorer: MSI.
*Prestandaburkar: Asus.
*Servrar: Tyan.

KVALITET STABILITET PÅLITLIGHET är nyckelorden.

Jag tycker att Asrock och ECS har lite mer "budgetkort" eftersom båda har moderkort för ca 300kr/st och ändå har rätt bra "features", t ex. ett asrock K7S8X kostar ju bara 329kr på db och har stöd för fsb333, 400mhz minne, agp 8x, 4x usb. en mycket bra och billig grund till en ny dator enligt mig

ECS har ju heller aldrig varit särskilt dyra men de brukar inte vara lika bra heller...

Visa signatur

Hur gammal heter du ifrån ?

Permalänk
Antielefant

Har testat följande, dels privat dels professionellt;

Abit NF7
Abit NF7-S 2.0
Abit NF7-M
Abit AN7

Asus A7N8X (1.04)
Asus A7N8X-X (2.0)
Asus A7N8X-VM (2.0)
Asus A7N8X-GD (2.0)
Asus A7N8X-E (2.0)

EPoX 8RDA+
EPoX 8RDA3+

MSI K7N2 Delta-L

I stort skulle jag vilja säga följande. Inget av dessa kort är bättre än något annat egentligen. Vissa har nackdelar vissa användare inte vill ha, men oftast då fördelar som andra användare kräver.

Abit (AN7):
Undantaget NF7 är det dessa kort jag egentligen skulle rekommendera de personer som vill överklocka, men fortfarande ha ett relativt stabilt och - oavsett vad folk må säga - ett kort som håller ganska hög kvalitet.

NF7-S hade ganska kraftiga problem med kort som levererades DoA (dead on arrival) men AN7 verkar inte ha dessa problem i samma utsträckning. NF7-M kan i vissa fall ha problem mot en del minnen, men detta är genomgående för nForce2-korten med IGP-chip. Kombinationen NF7-M + TwinMOS är inte att rekommendera.
Korten passar enkelt, de funktioner man vill ha finns relativt enkelt tillgängliga men i vissa fall kan ljud samt S-ATA ha problem pga värmeproblem på sydbryggan.

MSI: (K7N2 Delta)
Med det förbehåll att jag enbart testat en modell av Microstars nForce2-kort anser jag att detta kort har en del kvar att hämta. Väldigt enkelt att använda, men verkar ofta ha problem om man exempelvis försöker klocka kortet. Har sett bättre lösningar vad gäller exempelvis BIOS hos både Asus och Abit.
Problemet vad gäller klockning kan vara att MSI fortfarande är den enda leverantör av de nämnda som har AMR-port på moderkortet, men jag har inte testat detta tillräckligt för att dra en slutsats.
I övrigt har MSI som enda kort här ATX-kontakten på 'fel' sida av processorsockeln (mellan CPU och I/O-portarna), vilket kan leda till att större kylare inte får plats. Placeringen av IDE-kontakterna uppfattas som låg, batteriet lossnar lätt och passformen i de chassin jag testat det var på gränsen till usel.

EPoX: (8RDA[3]+)
Dessa två kort, 8RDA+ och 8RDA3+, skulle egentligen ha blivit ett rätt bra kort - om EPoX slagit ihop dem. Det ena har SATA men inte Soundstorm, det andra tvärt om. Detta gör att de användare som vill ha båda funktionerna hänvisas till andra leverantörer.

8RDA+ tar på ett sätt igen detta genom att levereras med en extra PCI-port jämfört med de flesta andra nForce2-kort, vilket kan vara en fördel om man istället vill använda IDE-kontrollers. 8RDA3+ har ingen sådan fördel för att ersätta det relativt dåliga Realtek-ljudet.

Tyvärr har EPoX också problem med svajande spänning från moderkortet, inte minst på VDIMM, VAGP och VCore. Detta kan, som ni kanske kan räkna ut, ge ganska stora stabilitetsproblem speciellt vid klockning. Kan även innebära att grafikkortet inte kan klockas lika högt.

Prisskillnaden mellan dessa och andra kort är dessutom minimal.

Asus: (A7N8X-GD / E)
Personliga favoriter, men ska man vara objektiv så ska man.

Asus saknar möjligheten att i BIOS öka VCore mer än 0,2 volt (till 1,85 med Barton) och samma sak gäller VDimm och VAGP. Detta i första hand på grund av att kortet är helt passivt kylt. Voltmodd löser detta förstås, och det finns alternativa BIOS till kortet.

Korten har till största delen inga direkta problem med värme på sydbrygga el dyl, och håller i särklass högst kvalitet av de nämnda. Klockningsmöjligheterna finns i kortet, men det är inget Asus egentligen prioriterat. Kortet är relativt enkelt utformat och känns gediget vid montering.
Till skillnad från de flesta moderkort har A7N8X dessutom en skyddande genomskinlig plastbit precis där man normalt slinter vid kylarmontering. Korten har all utrustning som kan behövas, till och med möjlighet till WiFi och IRDA-anslutningar. Tilläggsfunktionerna håller mycket hög kvalitet för att vara integrerade, med högkvalitetsmärken som SiI, 3Com etc.

Det finns inte mycket som behövs köpa till dessa kort, förutom möjligtvis kontrollerkort.

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

I stort skulle jag ge följande rekommendationer:

För dig som vill ha ett billigt kort och inte bryr dig om överklockning, SATA eller andra specialfunktioner : EPoX 8RDA+ v2.2

För dig som vill kunna överklocka mycket kraftigt, men kan tänka dig att i vissa fall offra stabilitet : Abit AN7

För dig som vill kunna överklocka måttligt, vill behålla stabiliteten samt vill ha det mesta i moderkortet : Asus A7N8X-E

Bryr du dig inte så mycket om kortet eller funktionerna, utan bara vill ha ett moderkort som funkar direkt ur lådan : Asus A7N8X-X

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Avstängd

Har någolunda ny erfarenhet av dessa:

MSI K7T Pro - Självdog inom några månader. Klarade Duron men inte T-Bird. Har inte ens gått 24/7. Edit: VIA133

MSI K7T Turbo - Lever fortfarande, dock endast på grund av "palliativ vård". Har bytt många kondensatorer som börjat läcka. Sekundära IDE-kanalen samt floppykanalen dog inom ett år efter inköp. Har gått 24/7. Edit: VIA133A. Edit (24/2 -06): Kortet är sedan länge ur drift, men fungerar säkert om det kniper. Sex år eller så på nacken!

ECS K7S5a - Ett mycket stabilt kort. Inga blåskärmar efter postinstallationskonfigurering. Sudden death. En ytmonterad resistor blev så varm att den lossnade. Kortet totaldog av det. Drog med sig två hårddiskar och en 512Mb DDR-modul i döden. Inga läckande kondensatorer. Gick 24/7. Edit: SiS 735 (stabilt och svalt chipset)

Abit KT7A - Fungerar helt klanderfritt efter tre års användning. Inga läckande kondensatorer hittils. Körs dock inte 24/7. 24/7-körning minskar allmänt livslängden hos moderkort mycket kraftigt. Bra kort!
Edit: VIA133A (Edit (24/2 -06): Efter 5½ år fungerar kortet klanderfritt. Processorerna och minnena har kommit och gått, men kortet består! Tilläggas kan att datorn bara är sekundär backupserver, och går som en sådan endast en handfull timmar per vecka.

Abit NF7-S 2.0. Mitt nuvarande moderkort. Runt halvåret gammalt, har kört 24/7 utan avbrott. Stabilt. Chipset-fläkten lämnade dock in efter bara ett par veckor. Började låta illa och gick ner i varv. Bytt till passiv kylning. Inga ålderskrämpor ännu och ingen tendens till åldrande. Visseligen på tok för ungt för att man ska kunna dra slutsatser, men jag HOPPAS att jag kan leva med detta kort 24/7 i fyra år till. Bra kort! Edit: nForce2

Nyare edit (5/9 -04): Jag har fortfarande samma Abit NF7-kort som nu fungerat en bra bit över ett år (24/7) utan minsta tecken på instabilitet. Tyckte detta var relevant, eftersom "spädbarnsdödligheten" hos vissa moderkort verkar vara hög. Jag står fast vid ovannämda "Bra kort!"

Ännu nyare edit (24/2 -06): Ännu är det mitt Abit NF7 som huserar i primärdatorn. Driften är inte längre 24/7 (utan snarare 4/7). Nu är kortet över 2½ år gammalt (med mins 2½ år av 24/7-körning), och fungerar än så länge utan problem. Processor och minne är fortfarande de samma. Således: Bra kort!

Övrigt: Även "Bra kort" har en totalusel kvalité om man jämför med äldre moderkort för allt mellan 8088 och Pentium.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem

Har uteslutande byggt datorer med moderbord från MSI med VIA chipsets, har alltid valt MSI för att deras kort har varit mycket stabila, är ingen överklockare, så jag behöver heller inte ha så mycket features för att låsa AGP, samt PCI, har heller aldrig trott att dual-channel minnen ger så mycket i praktiken:

MSI K7T Turbo (KT133a, VIA686B): Även om det detta är ett nu gammalt kort, så var det när det kom mycket stabilt och erbjöd dubbla IDE raid (1+0)-kanaler från ett Promise PDC20265R, vilket med dom 2 redan existerande IDE kanalerna möjliggjorde upp till 8 ATA-100 enheter, vilket 4a av dom kunde vara i raid configuration. Testade detta bordet med en Thunderbird 1000/133, samt 2x128 PC133 samsung orginal minnen, bytte senare till 2x256 Crucial PC133 CAS2 minnen. Som sagt, bordet var väldigt stabilt, hade ingra problem alls med datorn som körde den configen, hade detta från ~2000 till 2002. Eftersom en TB1000 inte kan leverera så mycket så bytte jag senare till en Xp1800, inga problem alls.

Bra: Mycket stabilt, två extra ide-kanaler, stödjer CPU upp till 1800+ (officiellt).

Dåligt: Kan inte komma på något, inget jag märkte eller led av.

----

MSI KT4v (KT400, VT8235): (OBS, mycket dåligt stöd för PC3200 minne) Bytte sedan till detta bordet, blev inte lika nöjd med det som jag var med det tidigare, mest för att det enda jag egentligen bytte var moderbordet och minnet, inget annat. Bytte från mitt Crucial minne till 2x256 Twinmos PC2700 minne, som iofs är väldigt bra minne, fast när man har en Xp1800 och inte överklockar så märker man inte så jätte mycket skillnad från att ha gått från PC133 minne till minne som går i 333. Det ger inte så mycket bara det lilla bytet. Detta saknade även raid, som jag då hade lärt mig älska, inte för att jag använde det, fast det tillät mig ju att sätta in flera hdds utan att behöva skaffa kontroller kort eller skippa ner på någon cd eller dvd. Mycket jobbigt, eftersom jag inte hade något kontroller kort så var jag tvungen att tabort dvdn för att få in min 3e hdd. Så fort KT600 kom ut sålde jag detta moderbordet.

Bra: Hmm, inbyggt ljud(?).

Dåligt: Dåligt stöd för PC3200 minne, dåligt stöd för FSB 400.

----------

MSI KT6 Delta-FISR (KT600, VT8237): Hämtade ut detta precis samma dag som jag skeppade iväg KT4an, detta är ett väldigt bra moderbord, det har 6 USB2.0 kanaler, 3 IEEE 1394 kanaler, 2 SATA raid, GBlan samt 7.1 ljud (VIA Vinyl), köper man FISR2 bordet får man dessutom 2 extra SATA kanaler och en extra IDE bus, mycket lukrativt, antagligen det Socket 462 baserade moderbordet som erbjuder mest tillbehör. Kan inte säga att jag saknar något på moderbordet, har ju ett kontroller kort nu, så jag behöver ju inte direkt någon raid längre. En dålig sak, det är många som har klagat på att datorn går ostabilt när man kopierar filer med det inbyggda lanet, stora filer, jag fick förståss det felet, vilket gjorde att jag satte in ett annat PCI lan kort. Inte så värst kul, då jag gärna använder inbyggda saker, så jag slipper massa onödiga PCI kort.

Bra: Mycket tillbehör och inbyggda saker, många USB, SATA och Firewire portar, 7.1 ljud, mycket fri och trevlig layout.

Dåligt: Vissa kort har ostabilt inbyggd LAN-adapter, måtten på kortet kan vara lite konstiga, det är lite längre än vanliga ATX bord på bredden, vilket gör att det sticker ut lite långt från skruvarna, så det sviktar mycket när man trycker i IDE samt ATX20 kontakten.

------------

Kommer skaffa ett KT880, det blir då det sissta Socket 462 bordet jag kommer äga, innan jag går över till 939, eller vad det blir, kanske intel. Det kommer även vara VIAs första och enda Dualchannel chipset till Socket 462, vilket redan borde kommit till KT400 eller 400a. Även om det är deras DualStream64 kontroller, som skall vara så snabb och bra, så antar jag att jag får vatten på mitt hjul, att det inte är alls märkbart mycket bättre, speciellt inte till skillnad mot KT600 som har FastStream64 som är den klart snabbaste singlechannel setupen, i många gånger nästan lika snabb som nForce 2 400 Ultras dualchannel.

Visa signatur

gotta go fast

Permalänk
Medlem

Matsonic MS9047C+ 845
Har testad en del matsonic kort både hemma och på arbetsplatser. Jag kan börja med att säga att dessa korten främst är budgetkort, dvs är dem väldigt billiga och lämpar sig bäst för dem som kanske har en gammal P4a med 400/533 systembuss. Idag finns det inte speciellt många affärer som har dem inne eftersom de tillhör en äldre serie, men de få som har dem säljer för runt ~500 vilket kan vara ett attraktivt pris.

Fördelar
-Stöder fyra minnesmoduler och kan ta både DDR-SDRAM och SDR-SDRAM vilket är en fördel om man verkligen är ute efter ett budgetsystem eller om man har en gammal sticka SDR-SDRAM hemma.
-Onboard LAN/AC97 ljud, detta är väl egentligen en standard idag men för ett såpass billigt kort som var billigt redan när det kom är det inte självklart.
-Priset, ett billigt och dugligt kort även om det inte besitter några speciellt funktioner som SATA, RAID eller DC.

Nackdelar
-BIOS, bios är väldigt begränsat och även med det nyaste bioset är det fortfarande väldigt dåligt. All överklockning kan man i princip glömma, klocka genom programmet "setfsb" funkar inte heller. Dock finns det en jumper på brädan som man får bygla för 100/133 fsb vilken kan fungera som en överklockare om man har en P4a på 100Mhz FSB. Dock bootade inte min dåvarande i den fsbn.
-4Ch ljud, lite snålt med 4 kanaler ljud.

Slutsats
Ett billigt budgetkort som du får för en väldigt liten summa, lämpar sig bäst för äldre P4or 400/533.

ASUS P4P800 865PE
Det stabilaste kortet jag testat på länge, asus gör bra grejor. Har de flesta nya funktioner som SATA, DC. Som sagt; Asus gör bra grejor

Fördelar
-Besitter de flesta nya funktioner idag, kostar förvånande lite.
-Hyffsad klockning, min CPU som var begränsningen här

Nackdelar
-hade problem med att allokera min hårddiskar av någon anledning. tog mig ett par timmar att få igång dem. Problemet verkar inte vara utspritt så jag undrar fortfarande vad som kunde varit problemet

Slutsats
Kortet är billigt och dugligt

Abit BH7 845PE
Ett budgetkort främst riktat till överklockaren, ska enligt abit klara 800Mhz buss samt DDR400 genom OC. Men som sagt, detta kortet köper man endast om man inte har mer än ~600 kronor och har en P4a på 400/533.

Fördelar
-Ökad Vdimm/Vcore i BIOS
-Överklockar mkt bra
-Billigt

Nackdelar
-Det största problemet med BH7 är att flänsen till nordbryggan tenderar till att ramla efter en månads användning eller så. Detta kan man lösa genom att skicka tillbaka kortet eller limma tillbaka dne själv. Givetvis är detta mycket dåligt av Abit, dock ska detta problemet lösts i de senare rev.

Slutsats
Billigt, Klockar bra, Stabilt men har dock problem med kvaliteten. Enda anledningen till att man ska överväga detta kortet är om man har en gammal P4a som man vill klocka järnet ur och samtidigt inte kägga ut mer än 600 spänn.

HP Vectra VL420
Denna OEM brädan är ett m-ATX kort och är väldigt litet. passar mycket bra som hemmabio-dator eller liknande. Eftersom att det är HP som gjort det finns det bara under ett kort tag att köpa i affären men man kan fortfarande komma över det om man köper begagnat eller går på någon stor lagerrensning. Kortet fungerar otroligt nog helt umärkt vilket är förvånande utav HP. Har aldrig haft så lite problem med ett moderkort som detta. Synd då att det bara stöder SDR-SDRAM.

Fördelar
-Litet, m-ATX
-Onboard LAN/Sound
-Stabiliteten är umärkt

Nackdelar
-Svårt att få tag på
-Stöder enbart SDR-SDRAM

Slutsats
Ett mycket ovanligt men dugligt kort, fungerar mycker bra som moderkort i en hemmabio anläggning, stöder endast SDR-SDRAM vilket kanske kan vara en nackdel för en del, men snarare en fördel för mig. Kort sagt; det stabilaste OEM och m-ATX kort jag någonsin haft.

Matsonic
Jag har testat två olika modeller av Matsonics 845/845PE kort i mitt liv och bägge har varit lika tvivelaktiga. Jag råder alla till att inte köpa Matsonics 845 modeller och jag ska i ärlighetens namn även säga att Matsonics support är väldigt dålig. Det är möjligt att Matsonic bättrat sig på det senaste halvåret, men en sak är säker; jag köper aldrig mer ett kort av dem.

ASUS
Har haft två kort från Asus, bägge korten har fungerat utmärkt, kan inget annat än rekomendera Asus.

Abit
I mina ögon ett dugligt företag, de problemen jag hade med BH7 har dragit ner mitt förtroende samt att deras drivrutiner till BH7 i allmänhet är väldigt dåliga, dock kanske har de bättre stöd för andra modeller.

Permalänk
Avstängd

Intel
Överklockning:
Glöm Intel om du ska överklocka.

Stabilitet:
Marknadens bästa.

Extra:
Inte så bra, dock följer ofta en extra IDE-kabel med och en adapter till strömkabeln för SATA diskar.

Kvalité:
Marknadens bästa, helt klart lägst RMA.

Sammanfattning:
Bra också vad gäller kompatibilitet om man ska köra andra operativ än Windows. Usel manual. Sällan någon fläkt på nordbryggan.
Bra fart på LAN på de modeller som har Gb LAN.

ASUS
Överklockning:
Hyfsat bra att överklocka.

Stabilitet:
Mycket bra.

Extra:

Kvalité:
Mycket bra.

Sammanfattning:
Min favorit är P4P800-VM, eftersom man kan välja den i en snik Celeron dator som har grafik+ljud+LAN integrerat och få en billig tyst maskin, som är klar för att byta CPU, minne, grafik, ljud när behovet finns. Kostar från 900kr. Bra manual. Sällan någon fläkt på nordbryggan.

MSI
Överklockning:
Bra att överklocka.

Stabilitet:
Mycket bra.

Extra:
En del modeller har Bluetooth. Köp till en MSI USB bluetooth nyckel för 300kr.
Hade dock problem med kompatibiliteten, det gick bra att skicka bilder från min SE P900 med inte från en Sony DCR-TRV80.

Kvalité:
Mycket bra.

Sammanfattning:
I klass med ASUS. Bra manual. En del modeller har fläkt på nordbryggan.
Har kört många MSI kort i RAiD 0 med gott resultat.

Abit
Överklockning:
ABIT-IC7-MAX3 är lätt att överklocka.

Stabilitet:
Mycket bra.

Extra:
Mycket finesser på ABIT-IC7-MAX3.

Kvalité:
Bra, dock inte i samma klass som Intel/ASUS.

Sammanfattning:
Bra manual. Vissa modeller saknar PS/2 kontakter, så du måste ha USB tangentbord+mus.

Visa signatur

MrTT
Intel tjänar hutlöst mycket pengar, dela bolaget i två delar, så att det blir bättre konkurrens på CPU marknaden."

Permalänk
Medlem

Hej !
Jag har av en händelse använt, nåja nästan(se nedan), 4 st
moderkort sedan 2003:

1. ECS K7S5A r.3.1 som jag haft sedan det släpptes 2001 och började använda med en Duron 1GHz och 2x128MB PC133 samt avslutade med en Thorton 2400+@2200MHz och 2x512MB PC3200@294MHz ! Det moderkortet har klarat allt, CD/DVD-bränning, Spel, Bild/Film-behandling, kodning, musikskapande mm mm och aldrig sviktat. Kortet har/hade ett rätt fattigt bios, men en entusiast kallad "Cheepoman" har skapat mycket bättre bios till kortet. Ett stabilt kort som aldrig kraschar, trots enkel konstruktion, dock relativt påkostad 3-fas strömförsörjning och fullstorlek. Använder SiS735 som är en enkretslösning för kombinerad Nord/Syd-brygga. Används av ungarna nu som stabil surf/spelburk.

Därför att jag blev uttråkad på det eländiga ECS-kortet som aldrig ville krångla
Så dags att ersätta:

2. MSI K7N2 Delta m Nforce2 Ultra400 .. hm .. enligt ovan då, jag fick aldrig det kortet
att fungera med en Barton 2800+ .. det ville inte hitta mina IDE-diskar. Jag tröttnade så fort på det kortet att jag böt ut det mot:

3. Abit NF-7 S v.2.0 som fungerade mycket bättre ! Verkar både snabbt och stabilt, särskilt en snabb minneskontroll för att vara ett K7-kort. Exemplariskt bios med "extra allt". Jag var riktigt nöjd med det, förutom snurret från nordbryggan, tills jag under en klocksession råkade ut för ett korrupt bios under recovery, alltså ingen omflashning bara det att Nforce betraktar varje ändring som en flashning och därmed ökad risk för korruption.. Med vanliga moderkort är det bara att köra clear cmos en gång till i sådana lägen, men tydligen inte med Nforce2-korten på grund av sin bristfälliga konstruktion där man tydligen inte tänkt på att sånt kan hända. Vad som är ännu sämre är att bioskretsen är fastlödd, så man kan inte bränna in ett nytt bios, jag blev tvungen att skicka tillbaka kortet via butiken till leverantören på garanti. Sånt kan ta flera veckor och ungarna har min K7S5A vilket leder till:

4. Asrock K7S8XE+ som är ett tokbilligt moderkort som i princip(lite saknas i bios) stöder allt som NF-7 S gör. Seral-ATA Raid, 400MHz fsb, 400MHz DDR, multiplikator, fsb-klockning i 1MHz steg till 250MHz, agp/pci-lock, V-core-booster mm använder SiS 748 nordbrygga + 964 sydbrygga mao en sentida ättling till K7S5A därovan.Jag skaffade det alltså som en tillfällig ersättare för mitt NF-7 S medan det är på service/blir utbytt. Det verkar inte som om jag behöver sakna något speciellt under tiden. Jag kör min 2800+ som en 3200+, allt benchar likadant i den hastigheten utom minnesbandbredden som är lite sämre. Men det är i stort sett det som skiljer. Det är en billig 2-fas strömförsörjning på kortet och spänningssensorena visar lite tokiga värden som man inte kan lita på(11.5V på +12V, vilket inte kan stämma för då skulle det inte gått att klocka !). Men trots det så fungerar alltså allting utmärkt. Kortet är billigt, och ser billigt ut, men fortsätter det bara att utföra sina sysslor på samma sätt är det svårt att inte rekommendera det med tanke på att det kostar hälften av ett NF-7 S. Jag har lösa delar liggande, så jag kan bygga en till dator av kortet när jag fått tillbaka Abit-kortet.

Slutsats: ECS och Asrock är extremt prisvärda moderkort, men där Asrock är avsevärt mer genomtänkta designmässigt. Funkar gör dom tydligen, trots lågprisstatusen. Abit är ett välkänt märke och presterar mycket bra men synd att Nforce2-kretsen är så vinglig när man sparar om nya inställningar i bios(varje ändring av värden i bios är en ny flashning, så är det inte på andra kort än Nforce2)

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av the squonk
Abit är ett välkänt märke och presterar mycket bra men synd att Nforce2-kretsen är så vinglig när man sparar om nya inställningar i bios(varje ändring av värden i bios är en ny flashning, så är det inte på andra kort än Nforce2)

Det är definitivt inte någonting specifikt för nForce2, jag har kört med ett antal Asus och även ett Abit och inget av dessa krävde någon flashning för att behålla sina inställningar eller ändringar i bios.

Visa signatur

Intel Core i5 12600K | MSI Pro Z690-A DDR4 Wifi | MSI RTX 3080 Ventus 3X Plus | 4x8 GB G.SKILL Trident Z RGB 3200MHz | Samsung 970 EVO 500GB | Seasonic Focus+ Gold 750W | Corsair Obsidian 500D | LG 34GN850

Permalänk
Medlem

Men så är det iaf definitivt på NF-7 S v.2.0. Efter varje ändring i bios och man sparar ner så bootar datorn om och det kommer upp en stor röd skylt "don't do anything while changing settings", och det tar ett rejält tag. Sen bootar det om igen, och allt är "normalt" om det har fungerat. För mig fungerade det alltså inte efter en sådan operation.

På alla andra kort så bara ändrar man inställningar, det bootar om på en gång och allt är klart.

Jag har läst långa trådar på andra siter om ovanstående problem, det är tydligen väldigt många som har råkat ut för korrupt bios pga ovanstående konstruktion. Nu har jag inte provat andra Nf2-kort men enligt vad jag läst mig till är problemet Nf2-relaterat och inte Abit relaterat, Nf2-kretsen sparar tydligen biso-inställningarna i ett flashminne medan alla andra kort lagarar inställningarna i cmos. Det är alltså inte så att det "kräver någon flashning" typ med flashprogram, utan kretsen flashar sig själv när man ändrar isntällningar. That's it.

Att du inte upptäckt det beror på att du inte begripit hur det fungerar.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av the squonk

Att du inte upptäckt det beror på att du inte begripit hur det fungerar.

Det stämmer helt enkelt inte.
Visst, att det funkar så på ditt Abit kort säger jag inget om.

Men jag har haft 3 st Asus (2 st A7N8X och 1 A7N8X Deluxe), och det har funkat på exakt samma sätt som alla andra kort med ALi eller Via-chipset som jag ägt.
Man sparar sina inställningar och datorn bootar om, och detta tar lika lång tid som en vanlig omstart dvs. ganska snabbt.

Om man verkligen flashade för varje ändring i inställningarna så skulle ju batteriet och hela "clear CMOS" vara totalt onödig på alla nForce2 kort, eller hur?

Visa signatur

Intel Core i5 12600K | MSI Pro Z690-A DDR4 Wifi | MSI RTX 3080 Ventus 3X Plus | 4x8 GB G.SKILL Trident Z RGB 3200MHz | Samsung 970 EVO 500GB | Seasonic Focus+ Gold 750W | Corsair Obsidian 500D | LG 34GN850

Permalänk
Inaktiv

En liten snabb fråga.

Finns Abits moderbord NF7 som:

NF7 v2.0 <----detta är vad jag har, men jag ser oftast att folk bara nämner Abit NF7 och inte versionerna.

NF7 v1.0

NF7-S v2.0
NF7-S v1.0

Och detta är säkert än dum fråga men?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Perssonabbe
En liten snabb fråga.

Finns Abits moderbord NF7 som:

NF7 v2.0 <----detta är vad jag har, men jag ser oftast att folk bara nämner Abit NF7 och inte versionerna.

NF7 v1.0

NF7-S v2.0
NF7-S v1.0

Och detta är säkert än dum fråga men?

Det finns väl v1.0, v1.1 och v2.0. Version 2.0 fick väl SATA och lite sånt?

Visa signatur

Workstation: Intel Core i5-10400 | Gigabyte B460M DS3H | 16GB DDR4 | Geforce GTX1660 SUPER 6GB |
Server: Dell R730xd | Intel Xeon E5-2640 | 64GB DDR3 ECC RAM | Dell VMware vSphere ESXi 6.5
NAS: Synology 212J 2x4TB, Synology 218play 2x4TB | MSMCP CCNA1

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Delarium.
Det finns väl v1.0, v1.1 och v2.0. Version 2.0 fick väl SATA och lite sånt?

Det finns även 1.2 vet jag.

Visa signatur

Intel Core i5 12600K | MSI Pro Z690-A DDR4 Wifi | MSI RTX 3080 Ventus 3X Plus | 4x8 GB G.SKILL Trident Z RGB 3200MHz | Samsung 970 EVO 500GB | Seasonic Focus+ Gold 750W | Corsair Obsidian 500D | LG 34GN850

Permalänk
Hedersmedlem

Kort jag köpt sen 2003:

ASUS A7N8X (nForce2)
EPOX 8RDA+ (nForce2)
ABIT KD7 (KT400)

* ASUS A7N8X (nForce2) rev. 1.1 (tror det var 1.1)

Detta kort köpte jag för att använda i min webserver, det var det enligt mig billigaste, kvalitetskort. Jag har inte sett hur det presterar när det gäller överklockning då det är en webserver och ingen spelmaskin Kortet har bra funktioner, gott om USB och Firewire.
Har haft kortet i snart ett år och det har fungerat fint, dock så blir den passiva NB-kylare rätt varm.

* EPOX 8RDA+ (nForce2) rev. 1

Mitt nuvarande kort i min spel/LAN-dator. Detta kort är jag mycket nöjd med, det presterar relativt bra i överklockningssynpunk. Dock så gillar jag inte heller detta korts passiva NB-kylare i aluminium som redan utan klockning är väldigt varm. Kortet fungerar bra, presterar som ett bra nForce2-kort

ABIT KD7 (KT400) rev. 1

Detta kort hade jag bara ca. 2 månader, innan 8rda+. Detta kort tycker jag inte lika gott om, det var en del strul med stabiliteten, fick flasha bios ett antal gånger för att få någon ordning på det, tror dock det mesta var KT400's fel Kortet hade bra funktioner i övrigt spif bla. Anledningen till varför jag bytte till 8rda+ var dock inte att detta kortet var sämre utan för att det kom en droppe vatten in genom fläkthålet i chassit och sabbade kortet :/

Kan nog inte göra någon rättvis lista då inte jag har särskilt stor erfarenhet av olika tillverkare.

1. ASUS/EPOX -> Tycker om dessa, stabila, prisvärda, fungerar som de ska
2. ABIT (det var kt400's fel! ) -> gör kvalitetskort i övrigt, fick tidig rev.
3. MSI, GIGABYTE -> Tillverkare som jag vet gör genomtänkta kort
4. ASROCK, AOPEN mm -> Asrock som är asus budgetföretag skulle jag aldrig köpa, inte heller aopen som jag ett mobo av i min p3-burk, skräpkort. Skulle inte köpa moderkort från en tillverkare som tillverkar fula chassin ;D

Visa signatur

Grundare/VD, Kakaw.se – kvalitetschoklad på nätet.

Permalänk
Hedersmedlem

OK.. min lista.

1. Asus A7N8x rev 1.x
Väldigt problemfritt och stabilt kort. Har suttit i farsans dator i drygt ett år nu utan några problem. Inte världens smartaste layout men det fungerar. Ingen fläkt på NB vilket jag verkligen uppskattar. Inte helt perfekt för överklockning men det duger för vanliga användare.

2. Epox 8RDA3+
Måndags ex som ska skickas tillbaka någon gång. Stabilt när det väl fungerar. Bra layout. Runda ide-kablar, två s-ata kablar och två s-ata strömadaptrar medföljer. Ej Soundstorm men ändå rätt hyfsat ljud. Dual LAN som fungerar bra. Bra bios. S-ata fungerar mycket bra. Kylfläns på NB och SB

3. Abit NF7s rev2
Skumt kort. Mycket strul innan jag fick igång det men sen verkar det ha fungerat bra. Fläkt på NB, ingen kylning på SB. I övrigt helt ok.

4. Asrock K7S8X rev 3.01
Extremt billigt och väldigt prisvärt. Förvånansvärt snabbt, hänger med nForce II kort utan större problem. Inte perfekt för överklockning utan att modda det. Väldigt stabilt och hyfsat välbyggt. Hyfsat ljud och bra LAN

Läs mer här (det är jag som skrivit detta):
http://www.sweclockers.com/html/artikel/art_040317_budgetdato...

5. Epox 8K7A+
Min gamla trokänare... Börjar bli gammalt men fungerar alldeles utmärkt. Stabilt som berget och snabbt för att vara såpass gammalt. Klarar tyvärr inte T-bred.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem

Asus K8V Deluxe vs. Shuttle AN50r

2 athlon 64 kort med olika chipset (via k8t800 vs. nforce 3 150).

Stabiliteten är bra på båda. Har inte märkt några fel utöver vad XP själv orsakar.

Det intressantaste är ändå överklockningen.
Jag har voltmoddat båda och Asus-kortet gick i ca 2400mhz medans Shuttle AN50r gick i 2700mhz. Med vattenkylning.

Originalkylningen på nordbryggen och motsvarigheten till nordbrygga på an50r har båda en passiv fläns. Flänsarna ser faktiskt likandana ut, förutom färgsättning och logo. Asus nordbryggan klarade sig med det, men jag anser att an50r borde ha fläkt, om man inte har det minsta vinddrag förbi chippet blir det så varmt så att man nästan bränner sig.

Utrustningen är bättre på Asus-kortet, 4st SATA portar, 3st PATA portar och massor med detaljer och sladdar med.
Shuttle är lite mer sparsamma, men man får med brackets med 3st extra firewire-portar samt 4st USB-portar.

Priset då? Jo det är ungefär detsamma, och om jag får välja tar jag Shuttle AN50r.
Det är inte för inte jag köpte ett Shuttle och sålde Asus-kortet till min far.

Visa signatur

A64 3200+ @2700mhz (270*10) | 3dmark01: 25027 | Projekt: Lian-Li
Tillsammans med ÖA försvann den sista anledningen att hänga kvar på swec.

Permalänk
Medlem

Jag måste ju få göra en snabb kommentar till Oskar000 angående Asrock K7S8X rev 3.01. Har det kortet och måste säga att minnesprestandan är riktigt usel. agp 8x fungerar i varje fall inte med mitt radeon 9800 pro.

Det inbyggda ljudkortet fungerade heller inget vidare. Med det aktiverat fick jag dels en prestandasäkning men ljudet var inte heller bra. Faktum var att ljudet var så lågt på maxinställningar att det inte gick att använda utan förstärkare. Hörlurar var ju alltså bara att glömma.

Men det klockar bra och var ju praktiskt taget gratis, men mitt exemplar var i varje fall inte perfekt. Om det nu var just mitt exemplar det var fel på eller inte kan jag ju inte svara på, och jag orkar inte krångla med garantier för ett kort som kostade 329:-

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Grimmy
Jag måste ju få göra en snabb kommentar till Oskar000 angående Asrock K7S8X rev 3.01. Har det kortet och måste säga att minnesprestandan är riktigt usel. agp 8x fungerar i varje fall inte med mitt radeon 9800 pro.

Det inbyggda ljudkortet fungerade heller inget vidare. Med det aktiverat fick jag dels en prestandasäkning men ljudet var inte heller bra. Faktum var att ljudet var så lågt på maxinställningar att det inte gick att använda utan förstärkare. Hörlurar var ju alltså bara att glömma.

Men det klockar bra och var ju praktiskt taget gratis, men mitt exemplar var i varje fall inte perfekt. Om det nu var just mitt exemplar det var fel på eller inte kan jag ju inte svara på, och jag orkar inte krångla med garantier för ett kort som kostade 329:-

Minnes prestan kan jag hålla med om att den är långtifrån lysande men den är inte mycket sämre än på andra single-channel kort. Är man inte hardcore gamer eller kör mycket krävande program duger det dock bra.

Angånende ljudet så måste det vara nåt galet med ditt kort. Jag har kört med lurar direkt på kortet utan problem. Använde ett par Sennheiser PX100 som förvisso är rejält lättdrivna men det fungerade bra i alla fall.

Aja.. det är ju inte tänkt att vara nåt prestanda kort men som budgetkort är det förbaskat bra.

Om du inte redan har senaste biosverionen (som ger bra mycket bättre prestanda) så rekomenderar jag att du tankar hem senaste betan från www.ocworkbench.com/asrock

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem

Jag har Abit AN7 och en 2500+ jag får bara upp den till 220 FSB (11x220)

har jag för dålig stepping eller har jag en kas bios?

Visa signatur

DracmaN

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dracman
Jag har Abit AN7 och en 2500+ jag får bara upp den till 220 FSB (11x220)

har jag för dålig stepping eller har jag en kas bios?

de e ditt bios,org bios på an7 vill inte över 220fsb, rekomenderar dej att söka efter ett tictac bios det kommer att hjälpa dej ja kör med ett tictac i 240x11@1844 vcore

Visa signatur

ABIT AN7 v.1.0|xp2400+mobile@241x11,5|L12modd|Corsair XMS BH-5 PC3500 2x256@dualddr|SapphireX800XTPE Extra Teresterial Edition@637/627|2xhdd80+120g|LEVICOMVBL500W|1xvattekylningcpu/nb/syd|1xvattengpu|3d05:6895|3d03:13986 |3d01:24390|super pi 35 sec| MAX OC 3082 mhz dry-ice

Permalänk
Medlem

EPoX 8RDA+ (Barton 2500+ x2)
Bra moderkort med hyfsad överklockningskapacitet. Efter spänningsmod mkt bra överklockningskapacitet. Fungerar utmärkt tillsammans med Twinbond BH-5 minnen.

Abit NF-7S 1.2 (Barton 2500+)
Hyfsad. En del barnsjukdomar

Abit NF-7S 2.0 Barton 2500+ och T-bred 2600+)
Enligt mig ett av de bästa Nforce2 moderkorten!

ASUS P4C800. (Intel 2.4C x3 och 2.6C)
En mkt bra P4-planka! Ja, en toppenplanka egentligen. Den fungerade utmärkt på alla möjliga vis. Klockade bra, bra grundprestanda och MKT stabil.

Abit IC7 MAX3. (Intel 2.4C och 2.6C)
Bra planka med en massa lulllull. Dock övervärderad enligt mig iallafall. Ej fullt så stabil som ovanstående ASUS-planka och klockade heller inte lika bra. (Testat med samma 2.4C och 2.6C på båda plankorna.)

MSI K8T Neo FIS2R (A64 3000+ Newcastle CG)
Denna planka blev jag grymmt imponerad av! Kunde köra Newcastlen i 2334MHz på den trots att det "endast" är VIAs ickepro chip utan AGP/PCI-lås. Beror troligen på att jag inte använde den ibyggda SATA-kontrollen i sydbryggan för hårddiskarna utan den andra (glömt namnet) Satakontrollen på separat chip. Dessutom så var prestandan enormt bra jämfört med mitt nuvarande system (se nedan). Helt klart en mkt fin A64-planka som dock begränsas av att den inte har AGP/PCI-lås.

Abit KV8 Pro (A64 3000+ Newcastle CG)
Denna planka är en gåta för mig. Vet inte om jag ska skratta eller gråta =/.
Det första exet jag fick (komplett) saknade allt var AGP/PCi-lås heter samt variabel multiplier. Kontaktade abit och snackade med nordenchefen och fick omedelbart en ny (eloge till deras utmärkta support!!!!!).
Denna planka (har den nu) Har visserligen AGP/PCI-lås men inte fungerande multiplier. Dessutom så är multipliern skum! I bios visar den 10x som den ska vara, men när jag väl kommer in i Windows så ligger den på 9x!!! Dessutom så fungerar AGP-låset lite underligt........Till en början helt OK men nu visar den i programmet UGuru cirka 120-130 MHz AGP busshastighet när jag har den i fixed mode och fsb på 250MHz !!!!! Huuuu!

Mer sjukdomar: Ska man försöka klocka i bios så är det enormt kinkigt. Lyckades till slut få den att komma igång i 250MHz fsb. Klockningen fungerar endast tillfredsställande??? i Windows med programmet UGuru.
Kan dra upp till 267MHz fsb (9x eftersom den är låst där) med resultatet 2403MHz. Kan ej komma högre stabilt och det kan faktiskt bero på moderkortet. Varför? Jo, kan endast klocka med antingen 1000MHz HT eller 800 MHz HT (som jag har nu) vilket resuterar i 2x1068 MHz HT (fsb).

Det kommer mera! Prestandan är också kass på plankan jämfört med den tidigare MSI-plankan!
På MSI-plankan lyckades jag få 22 200 3DM01 med ett 9800Pro.
Med Abitplankan nådde jag endast 21000 3DM01 med samma klockning på kortet men prollen i 2403MHz (MSIn på 2334MHz)! KASST!!!
Det finns lite mer finurligheter med plankan också! Om man nu råkar ändra en iställning lite fel så att det inte funkar eller att något händer i systemet som gör att windows kraschar så blir det ALLTID fråga om att nolla bioset via switchen på moderkortet.
Och inte nog med det. Den där lilla eländiga switchen sitter så illa till att om du nu har ett grafikkort i AGP-portet (ett måste om man inte nu sitter o använder ett gammalt PCI-kort), så åker du på att först plocka loss grafikkortet för att komma åt switchen! Visst går det att pilla med den om man har väääldigt små o smala fingrar (Jag har väl normal fingertjocklek), men har man en kylare modell större (Zalman, Arctic cooling) på grafikkortet så får man minsann snällt plocka bort grafikkortet, sedan nolla bios, sätta tillbaka grafikkort!
Nä, som sagt, vet inte om man ska skratta eller gråta!

Förslag på bra planka mottages tacksamt!
Är Chaintech VNF bra? EPoX KDA3J? MSI K8N Neo Platinium?
Plankan MÅSTE fungera med Kingmax DDR500 Hardcore! (Överraskande bra minnen förresten till ett MKT lågt pris, endast 2200.- för 2 st 512or och mina klockar till minst 534MHz-troligen lite mer- i endast 2.7v o 8-4-4-2.5!)

Uppdate: Har haft ytterligare en Abit KV8 dock 3rd eye...samma skit! Fick byta den mot en mx1000
Dessutom haft MSI nforce 3 planka s754....sisådär planka.
Har nu DFI Lanparty UT NF3...Utmärkt klockarplanka för s 754.
På G o byta nu igen till nå s939.

Visa signatur

Lian-Li Tu150 (fläktmoddad) w Corsair SF750 Platinum SFX / Asus Strix B550-i Itx / Ryzen 5600x @ 4.92.. Scythe Fuma 2 / Crucial Ballistix 2x16 3600@4000 / WD Black SN850 NVME + Kingston A2000 NVME / MSI Radeon RX 6800 referens / 2x120mm Noctua NF-A12x15 golv. 2x120mm Noctua NF A12x25 In och Utblås. Fläktmod tak 1x140mm Noctua NF A14 utlblås via kammare baktill. Samsung 34" c34j791 3440x1440.

Permalänk
Medlem

2X Abit NF7-s Rev 2, den första brädan dog S-ata kontakterna på så jag fick en ny och den andra gick sönder under ett OC försök med lite förmycket V till NB efter min Vmodd. Orginal gick brädorna upp i 229 resp 231 FSB

Abit AN7 klockar inte lika bra som Nf7-s men du kan mata minnena med 3.2V istället för Nf7-s 2.9. Orginal gick brädan upp i 227 FSB

Dfi Lanparty RevB Det moderkort som klockar bäst FSB och en massa onödigt skit med i packetet så länge du inte satsar på neonrör, men finns ett par nackdelar du kan bara använda en Vcore upp till 2V på abitkorten funkar 2.4V vilket leder till extra mhz.
Har dock även problem med Mus, tangentbord nätverkskortet under lite högre oc försök de kan bara ge up och dö medans datorn fortsätter som den ska, har även stora stabilitetsproblem för tilfället kortet kraschar efter 2-3 min och så måste man vänta 30 min på att köra 2-3 min igen. Orginal går brädan upp i 251 FSB

Vinnare lätt Nf7-s Rev 2 de klockar inte så bra fsb tyvärr de flästa stannar på runt 230 medans att det är ovanligt att ett DFI inte går över 240 men den extra Vcore som nf7-s kan mata är ovärdelig under OC försök och kan inte kompenseras med lite extra fsb anser jag.

Visa signatur

Blank

Permalänk
Hedersmedlem

Slänger in en liten uppadatering.

Har fått ett nytt Epox 8rda3+ nu. Det har hänt en hel del mellan rev 1.2 och 3.2.

1. Ny ljudkrets. Numera sitter det ALC655. Digital (koax+optisk) är standard
2. Ny firewirekrets.
3. Fläkt på NB Den skiten ska väck så fort jag vet att kortet är ok i övrigt
4. ändrad spänningsmatning till cpu, grafikkort och minnen. mosfet flänsar medföljer.
5. ny, kortare floppykabel med en 3,5" kontakt. (nödvändigt, jag vet )

Numera känns det som ett bra mycket bättre kort. Tyvärr verkar det fortfarande mobba mina minnen vid lite högre FSB

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||