Nvidia Geforce 6800 Ultra

Permalänk
Hedersmedlem

Ja, 5800 och 5800 Ultra släpptes först, 5900 och 5900 Ultra kom bara några månader efteråt.

Sen finns det ju ett annat alternativ som inte många verkar ha tänkt på. De läckta spcifikationerna på ATIs chip kanske inte alls är läckta utan bara påhittade och stämmer inte alls.

Hur som helst, oavsett vem som "vinner" så har vi minst ett väldigt bra grafikkort på marknaden snart och det är ju inte helt fel, eller hur?

Visa signatur

Nämen hej!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Donan Fear
Ja, 5800 och 5800 Ultra släpptes först, 5900 och 5900 Ultra kom bara några månader efteråt.

Sen finns det ju ett annat alternativ som inte många verkar ha tänkt på. De läckta spcifikationerna på ATIs chip kanske inte alls är läckta utan bara påhittade och stämmer inte alls.

Hur som helst, oavsett vem som "vinner" så har vi minst ett väldigt bra grafikkort på marknaden snart och det är ju inte helt fel, eller hur?

Jo visserligen, mne sen är frågan till vilket pris

Visa signatur

Det luktar enormt gott när man stryker.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Include
Att klocka upp gpun och/eller minnet kräver inte några större färändringar, det kan man väl göra utan vidare eller?

Företsatt att man kan få tag i snabbare minne och att yieldsen blivit bättre i fabriken, vilket den blir efter att man producerat "kretsen" (halvledaren) ett tag.

Sen vet vi inte om nvidia klockat Geforce 6800 ultra till max eller om de medvetet lämnat lite spelrum kvar till snabbare modeller, nvidia kanske föredrar att lägga sig lite lägre i klockfrekvens just för att de inte lyckats få igång produktionen ordentligt på deras nya gpuer?

Det kommer nog att visa sig tidsnog vad som är rätt och vad som är fel, men det kommer bli intressant att följa

Föresten, kommer Geforce 6800 Ultra ha 400Mhz gpu även när det kommer ut eller är det bara den här prototypen som kör det?

Det är inte bara att klocka upp, det enda som är någorlunda troligt är att dom lämnat lite spelrum för framtiden. Har dom inte det så måste dom göra nya steppings för att höja frekvensen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lenco
http://cgi.ebay.de/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=4124011795&...

likadan som min...

hade tänkt 17" men kanske ska ha 21" ?
va kostar den ny?

Visa signatur

HTPC Lian Li PC-A05FNB | Intel Core i5-13400 | 32 GB DDR5-6000 | 4,5 TB SSD | RTX 4070 12 GB
Laptop Razer Blade 15 Base 2021 | Intel Core i7-10750H | 16 GB DDR4-2933 | 1,5 TB SSD | RTX 3070 8 GB
Laptop Lenovo ThinkPad E585 | AMD Ryzen 5 2500U | 16 GB DDR4-2400 | 756 GB SSD | Radeon Vega 8

Klocka GTX 460 med NiBiTor 5.8

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lenco
http://cgi.ebay.de/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=4124011795&...

likadan som min...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Calle2003
hade tänkt 17" men kanske ska ha 21" ?
va kostar den ny?

efterföljaren till min går på 11,243.75 SEK(inkl moms)...
http://www.dustin.se/default.asp?ORIGIN=shopping/ProductDetai...

Permalänk
Medlem

<b>Varför krävs 480W när man bara mätt upp till 288W när spelar 3D-spel på Tomshardware??</b>

Visa signatur

HTPC Lian Li PC-A05FNB | Intel Core i5-13400 | 32 GB DDR5-6000 | 4,5 TB SSD | RTX 4070 12 GB
Laptop Razer Blade 15 Base 2021 | Intel Core i7-10750H | 16 GB DDR4-2933 | 1,5 TB SSD | RTX 3070 8 GB
Laptop Lenovo ThinkPad E585 | AMD Ryzen 5 2500U | 16 GB DDR4-2400 | 756 GB SSD | Radeon Vega 8

Klocka GTX 460 med NiBiTor 5.8

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Calle2003
<b>Varför krävs 480W när man bara mätt upp till 288W när spelar 3D-spel på Tomshardware??</b>

För nVidia räknar väl med att det kan dra ännu mer + att vanliga användare dessutom har flera hårddiskar, CD-ROM-enheter och massa fläktar.

Visa signatur

» NAS/HTPC: Intel X3210 @ [4x]3.2GHz | Gigabyte GA-P35-DQ6 | 2 GB Corsair Dominator @ 1100 MHz | GeForce GT 430 | 2TB (raid 1)
» Asus Transformer Pad
» HTC One X

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Indigoue
Edit: Skickade ett mail till Anton Nilsson som skrev artikeln på Nordichardware och frågade om måttet mellan skruvarna på kylaren. Kunde inte låta bli.

Hehe menar du att jag ska orka ta ut kortet ur datorn?
Ok, kanske nu när jag ska byta ut det mot R420 då.

Tror iofs jag kan fixa en liten ritning på referens-PCBn med 100% exakta mått ner till millimetern.

Ska försöka kolla upp det, förlåt att jag inte svarat på ditt mail. Vår mailserver för utgående mail spökar för tillfället.

Visa signatur

Från den andra sidan. :)

Permalänk
Medlem

AnteP Kan du inte avslöja hur r420 presterar så fort du har fått det kortet?

Ett förslag, när du testar r420 så testa gärna Geforce 6800 ultra i samma dator för jämnförelsens skull samt skaffa en dator med bättre cpu (har för mig att det var en athlon xp förra gången)!

Ser framemot din rieview

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Include
AnteP Kan du inte avslöja hur r420 presterar så fort du har fått det kortet?

Ett förslag, när du testar r420 så testa gärna Geforce 6800 ultra i samma dator för jämnförelsens skull samt skaffa en dator med bättre cpu (har för mig att det var en athlon xp förra gången)!

Ser framemot din rieview

R420 recensionen kommer bli en regelrätt shootout mellan Radeon X800 XT och GeForce 6800 Ultra
kommer ha minimalt med tester från 5950 och 9800 XT och satsa allt krut på de två nya värstingarna

försöker fixa en pentium 4 3.4 ghz extreme edition nu
har en athlon 64 3200+ också men den är så pass marginellt snabbare än en xp 3200+ att jag inte känner att det är lönt att göra om alla testerna på den

men en P4 3.4 EE eller A64 FX53 ska jag försöka fixa, inte alls säkert att jag hinner det dock

och nej jag kan inte avslöja (så mycket) är ju under NDA vettu, fett med böter om jag skvallrar

men nåja jag kan väl säga som så att nVidia knappast kan känna sig säkra

Visa signatur

Från den andra sidan. :)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lenco
efterföljaren till min går på 11,243.75 SEK(inkl moms)...
http://www.dustin.se/default.asp?ORIGIN=shopping/ProductDetai...

det är ju va jag tänkte ge för hela mitt nya system :S
utan skärm...

Visa signatur

HTPC Lian Li PC-A05FNB | Intel Core i5-13400 | 32 GB DDR5-6000 | 4,5 TB SSD | RTX 4070 12 GB
Laptop Razer Blade 15 Base 2021 | Intel Core i7-10750H | 16 GB DDR4-2933 | 1,5 TB SSD | RTX 3070 8 GB
Laptop Lenovo ThinkPad E585 | AMD Ryzen 5 2500U | 16 GB DDR4-2400 | 756 GB SSD | Radeon Vega 8

Klocka GTX 460 med NiBiTor 5.8

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AnteP
R420 recensionen kommer bli en regelrätt shootout mellan Radeon X800 XT och GeForce 6800 Ultra
kommer ha minimalt med tester från 5950 och 9800 XT och satsa allt krut på de två nya värstingarna

försöker fixa en pentium 4 3.4 ghz extreme edition nu
har en athlon 64 3200+ också men den är så pass marginellt snabbare än en xp 3200+ att jag inte känner att det är lönt att göra om alla testerna på den

men en P4 3.4 EE eller A64 FX53 ska jag försöka fixa, inte alls säkert att jag hinner det dock

och nej jag kan inte avslöja (så mycket) är ju under NDA vettu, fett med böter om jag skvallrar

men nåja jag kan väl säga som så att nVidia knappast kan känna sig säkra

Så du HAR ett kort hemma NU?

Detta verkar bli mycket spännande.

Visa signatur

Error 412: Precondition Failed - You need to use a real browser in order to view this signature!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AnteP
R420 recensionen kommer bli en regelrätt shootout mellan Radeon X800 XT och GeForce 6800 Ultra
kommer ha minimalt med tester från 5950 och 9800 XT och satsa allt krut på de två nya värstingarna

försöker fixa en pentium 4 3.4 ghz extreme edition nu
har en athlon 64 3200+ också men den är så pass marginellt snabbare än en xp 3200+ att jag inte känner att det är lönt att göra om alla testerna på den

men en P4 3.4 EE eller A64 FX53 ska jag försöka fixa, inte alls säkert att jag hinner det dock

och nej jag kan inte avslöja (så mycket) är ju under NDA vettu, fett med böter om jag skvallrar

men nåja jag kan väl säga som så att nVidia knappast kan känna sig säkra

spännande.....

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AnteP
R420 recensionen kommer bli en regelrätt shootout mellan Radeon X800 XT och GeForce 6800 Ultra

Så det är X800XT ni får testa? Man har ju kunnat läsa att X800Pro är det R420-kort som skulle släppas först så jag tog förgivet att det kortet skulle blir recenserat först också men så är inte fallet alltså?

Permalänk
Medlem

AnteP, jag vet att du har skrivit under på ett NDA, men kan du avslöja när du ka n lägga upp en eventuell review? Kan du publisera den i samband med atis release nu april eller måste du vänta tills i maj för att lägga upp recensionen?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Include
AnteP, jag vet att du har skrivit under på ett NDA, men kan du avslöja när du ka n lägga upp en eventuell review? Kan du publisera den i samband med atis release nu april eller måste du vänta tills i maj för att lägga upp recensionen?

vet inte vilken release i april som det är du refererar till
jag lägger upp recensionen så fort min NDA-period löpt ut = samtidigt som ATi går ut med officiell "release"

Visa signatur

Från den andra sidan. :)

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Include
Radeon X800 XT kommer inte ur föräns 31 maj enligt informationen ovan, om det kortet spöar Geforce 6800 Ultra så kan nvidia också släppa ut uppclokade versioner av sina gpuer, med snabbare minne också om det skulle behövas, nästa ati kort som kommer ut är ju som bekant X800 pro som förmodligen kommer få stryk, sen när X800 XT kommer ut så kan nvidia också såklart släppa fler grafikkortsmodeller precis som ati, ni jämnför ett ati kort som skall komma längre fram med ett redan släppt nvidia kort istället för att jämnföra denna modell med X800 Pro som den kommer att konkurera med, X800 XT kommer säkert få slås mot ytterligare ett äss som nvidia plockar fram ur ärmen, eller ytterligare en kanin som de trollar fram ur sin hatt om ni så vill..

Atis kort kommer ut Denna månaden till recensenter och kommer antagligen komma ut i affärer innan nv40 kommer lanseras...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av deathclaw
Atis kort kommer ut Denna månaden till recensenter och kommer antagligen komma ut i affärer innan nv40 kommer lanseras...

NV40 har redan lanserats?

Visa signatur

Athlon64 X2 "Toledo" 4400+, DFI LanParty Nforce4 SLI-DR, 1024MB OCZ PC3200 Gold Voltage eXtreme @ 250 1,5-2-2-8, ATI Radeon X850XT Platinum Edition, Western Digital Raptor 36GB (REV2), 2 * Western Digital Caviar 200GB SATA

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MoNsT€R
NV40 har redan lanserats?

Och vart kan du köpa det då? Kommer inte ut på marknaden riktigt ännu.

Visa signatur

ASUS B450-f gaming||AMD Ryzen 3600||16Gb ram@3GHz||RTX 3080 10Gb||Dell S2721DGF||Logitech G305

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av davidrone
Och vart kan du köpa det då? Kommer inte ut på marknaden riktigt ännu.

produktlansering != tillgänglighet

Men i vilket fall för er som väntar er R420-previews i April, don't hold your breath...

Visa signatur

Från den andra sidan. :)

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av davidrone
Och vart kan du köpa det då? Kommer inte ut på marknaden riktigt ännu.

Har inte sagt att det finns att köpa i sverige sa bara att det hade lanserats..

Visa signatur

Athlon64 X2 "Toledo" 4400+, DFI LanParty Nforce4 SLI-DR, 1024MB OCZ PC3200 Gold Voltage eXtreme @ 250 1,5-2-2-8, ATI Radeon X850XT Platinum Edition, Western Digital Raptor 36GB (REV2), 2 * Western Digital Caviar 200GB SATA

Permalänk

Har det ens vart talan om att vi skulle få se tester redan i april?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Thakrillo
Har det ens vart talan om att vi skulle få se tester redan i april?

Ja, det har varit 3 datum som jag har sett cirkulera flitigt på flertalet forum/sidor vad gäller R420. 26 April och 4,5 Maj. Men med tanke på vad AnteP sa så kan man förmodligen räkna bort 26 April

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AnteP
produktlansering != tillgänglighet

Men i vilket fall för er som väntar er R420-previews i April, don't hold your breath...

Jo det var ju det jag menade, att det inte går att få tag på ännu.

Visa signatur

ASUS B450-f gaming||AMD Ryzen 3600||16Gb ram@3GHz||RTX 3080 10Gb||Dell S2721DGF||Logitech G305

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av davidrone
Jo det var ju det jag menade, att det inte går att få tag på ännu.

Jepp och jag menade på att ingen hade påstått det heller så du hade inget att säga emot till en början. No offense.

Visa signatur

Från den andra sidan. :)

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AnteP
Jepp och jag menade på att ingen hade påstått det heller så du hade inget att säga emot till en början. No offense.

Nej jag tar inte illa upp, såg nu att jag missuppfattat ifrån början.

Visa signatur

ASUS B450-f gaming||AMD Ryzen 3600||16Gb ram@3GHz||RTX 3080 10Gb||Dell S2721DGF||Logitech G305

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Thallid
480W? Det blir ett dyrt kort om ska köpa nytt nätaggregat samtidigt

Mycket skojigt med sådant här, man får ett slags märkligt pirr i hela kroppen av att läsa vackra diagram över grafikkort.

Vilken kväll!

Folk börjar tända på allt möjligt nu för tiden...Det är helt normalt