Permalänk
Avstängd

Futuremark gör det svårare för grafikkortstillverkarna att fuska.

"HLSL står för High Level Shader Language.
Ett högnivåspråk för programmering av Vertex och Pixel Shaders.
Hittills har man skrivit shaders mest i rå maskinkod. Assembly med andra ord, ett lågnivåspråk.

När man skriver högnivåspråk måste koden kompileras, dvs. omvandlas till rå maskinkod som hårdvaran kan tolka.
Kompilatorn kan lista ut exakt hur ett högnivåspråk ska kompileras bäst för just en specifik hårdvara.
Resultaten blir det samma bara det att man ser till att koden är optimal för just den hårdvara som ska köra den.

Så här har det funkat med alla vanliga program. Att grafikkorten tar samma steg är bara naturligt. Speltillverkarna tog steget redan med DirectX9. Men Futuremark hakade inte riktigt på.

Nu med nästa version hakar de på och det kommer betyda att testet "on the fly" prestandaoptimeras för just det kortet som ska köra spelet för tillfället. Dvs. alla grafikkort kommer testas under optimala förhållande för just dem: men det du ser på skärmen kommer att vara identiskt.
(Dvs. fullständigt godtyckliga optimeringar som ger prestanda fast utan att tulla på bildkvalité.)"

Visa signatur

MrTT
Intel tjänar hutlöst mycket pengar, dela bolaget i två delar, så att det blir bättre konkurrens på CPU marknaden."

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av echo
Du har ju inte en susning om hur mycket poäng som krävs för att ex. farcry ska fungera. Nä, då testar man helt enkelt i farcry och ser om det är spelbart eller ej. Och sådan information finns på internet.

Och sånt vet man ju normalt redan i förväg.

Och hur fan vet du om ifall jag har en susning om det eller inte? Jag kan tala om för dig att får man ca; 6000-7000p i 3DMark03 och har en maskin med minst 768MB ram så kommer farcry att funka skitbra. Jag förklarade endast i mitt inlägg på hur jag tror att Futuremark riktar sig in på att testa spelprestanda med deras benchprogram.

Visa signatur

[ Athlon 1466 @ 2714Mhz / Zalman 7000b-CU ][ Abit NF7-S 2.0 @ 261FSB ][ 2*512MB KHX3000 BH-5 @ 2-2-1-5 1:1 (MemTest) ]
[ ATi 9800PRO @ 500/405Mhz Kylning
][ Win2003 Server Enterprise Edition ] [ Catalyst 4.12beta/nForce 2.45 ]
[ 3DMark2001: 20658P][ 3DMark2003: 7246p ][ Super-Pi: 39s ] ----- AMD San Diego/Venice FAQ! - Posta 3DMark05 resultat här!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sledgehammer
Och hur fan vet du om ifall jag har en susning om det eller inte? Jag kan tala om för dig att får man ca; 6000-7000p i 3DMark03 och har en maskin med minst 768MB ram så kommer farcry att funka skitbra. Jag förklarade endast i mitt inlägg på hur jag tror att Futuremark riktar sig in på att testa spelprestanda med deras benchprogram.

Det jag menade var att om du inte spelat farcry och vill veta om ett kort fungerar bra så får du inte ut det ur 3dmark 03 resultatet.

Då är det både bättre och lättare att helt enkelt kolla vilka komponenter man har. För det säger trotts allt bra mer än nåt 3d mark 03 resultat.

Och gällande hur bra farcry presterar så är det ju bara att testa i farcry så får man svaret.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av echo
Det jag menade var att om du inte spelat farcry och vill veta om ett kort fungerar bra så får du inte ut det ur 3dmark 03 resultatet.

Då är det både bättre och lättare att helt enkelt kolla vilka komponenter man har. För det säger trotts allt bra mer än nåt 3d mark 03 resultat.

Och gällande hur bra farcry presterar så är det ju bara att testa i farcry så får man svaret.

Men varför tror du att Futuremark tagit fram 3DMark för?

Visa signatur

[ Athlon 1466 @ 2714Mhz / Zalman 7000b-CU ][ Abit NF7-S 2.0 @ 261FSB ][ 2*512MB KHX3000 BH-5 @ 2-2-1-5 1:1 (MemTest) ]
[ ATi 9800PRO @ 500/405Mhz Kylning
][ Win2003 Server Enterprise Edition ] [ Catalyst 4.12beta/nForce 2.45 ]
[ 3DMark2001: 20658P][ 3DMark2003: 7246p ][ Super-Pi: 39s ] ----- AMD San Diego/Venice FAQ! - Posta 3DMark05 resultat här!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sledgehammer
Men varför tror du att Futuremark tagit fram 3DMark för?

För att man ska ta reda på hela systemets prestanda (och inte enbart grafikkortets prestanda). Eftersom det är det som är relevant.

Synd att de glömde bort det bara.

Permalänk
Medlem

har alltid vart lite osäkert det dära.. får väl se hur nu 04:an blir

folk med sämre datorer som får bättre resultat än de med bättre (oklockat) osv

Visa signatur

word