Bredbandsbolaget kör för fullt

Permalänk
Medlem

Tänk lite.
Som någon skrev så tar det cirka 5 timmar med full drulle att uppnå gränsen.
Skitsamma om det går snabbt. Efter 5 timmar har du förbrukat 300GB.
Vad ska man med en sådan tjänst till?
10 Mbits-tjänsten är enligt mig bäst hittils. (BBB PoWaH)

Permalänk
Medlem

Jag sitter på gavlegårdarnas nät i gävle, inga begränsningar här inte (100mbit)

Brukar ligga mellan 4-12mbit/s inom nätet....

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr.Robin
[...] denna tjänst blir väl inte bättre av att man jämför med de taskiga villkor ni har med era internetleverantörer.

Jo, det blir den.

Visa signatur

-det finns ingen ödets och himmelens lag, det finns ingen slumpens cynism, människor lider vareviga dag, de lider av kapitalism
-Vilken otursmango, den låg som oskyldig, så tog hon fram flera

Permalänk
Medlem

Allvarligt talat nu, om man håller sig till "laglig" tankning, sån som inte kränker upphovsrättslagar och dylikt så är det bannemig svårt att komma up i 300GB per månad. Visst, nästan 900kr på månad är ju också mycket. Men sitter man och streamar laglig film så vill man ju att det skall gå undan.

Nu gäller det ju bara tankning, använder man ventrilo och spelservrar och dylikt så är det klart att då skenar gigabyten lätt iväg, men nog är inte 300GB så orimligt ändå! Jag menar, BBB vänder sig ju inte till kunder som sitter och tankar ner upphovsrättsyddat material, tvärt om, det är ju därför dom har den gränsen.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kajic
Prova Azureus som är en riktigt bra bittorrent klient, dc++ är värdelöst i jämförelse. Vet du inte vad bittorrent är kan du säkert söka lite här på forumet och hitta svar och i annat fall finns google.

Bittornet är rena skiten

förövrigt... kör man inte server så skulle man lätt klara sig 300gb. Men halva nöjet med 100mbit är ju att kunna köra server av ngt slag

Visa signatur

Workstation: INTEL CORE I7 6700K | 32 GB DDR4 2133Mhz | ASUS STRIX GEFORCE GTX 1070 OC | ~ 3.7 TB | Windows 10 x64 | FRACTICAL DESIGN R4
Server: AMD PHENOM II X6 1055T | 32 GB DDR3 1600Mhz | ~ 10 TB | Vmware ESXI 6.0 | FRACTICAL DESIGN XL
NAS: Xeon(R) CPU E5506 @ 2.13GHz | 16 GB | 4x4TB ~ 7,5TB | UNRAID | FRACTICAL DESIGN XL
Laptop: Macbook Pro 13.3" Retina Early 2013 | 8192 MB | OS X Sierra

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bylund2
Man kan inte fixa så man får bättre routing då?

Nej inte själv eftersom det är upp till leverantören din hur routingen blir.

Visa signatur

System: i5 10600K, Asus Z490-F, Corsair Vengeance 16GB 3200MHz, SSD 256GB Samsung 830 & 1TB 860 EVO, ASUS TUF 3080, Noctua NH-U14S, Corsair RM850Xv2, Fractal Design Meshify C, LG 34GK950F.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av PsyCor
Tycker alla klagar för mycket på vad om ständigheterna att ni inte ser det som egentligen är det viktiga.
Det är 100 Mbit vi snackar om!!!

Det var inte många år sedan 500 Kbit var det bästa som fanns. Hoppa över det faktum att BBB kanske har lagt ut lite konstiga begränsningar och prisa dem istället för att de verkligen tar tag i att ta fram en sån här tjänst!
Det är på rätt väg iallafall.

Om ett år kommer de säkerligen ha ändrat begränsningarna/priserna rätt rejält.

10 mbit är fortfarande riktigt bra. Det är snarare faktumet att de inför ett maxtak som väger tyngre än hastigheten. Kommer BBB undan med det så kommer det ju ploppa upp sådana tak överallt.

Visst, 100 mbit utan tak skulle kanske inte vara så rimligt. Men släpp en 30 mbit (för att slå bostream) tjänst eller liknande. Det med vettigt pris och inget tak hade ju blivigt riktigt populärt.

Citat:

Jag sitter på gavlegårdarnas nät i gävle, inga begränsningar här inte (100mbit)

Brukar ligga mellan 4-12mbit/s inom nätet....

Du menar 4-12 mbyte/s?

Annars var det ju inte så imponerande om det var inom nätet.
Eller, det beror ju på hur man ser det. Det är ju riktigt snabbt, men inom nätet borde man få bra mycket mer.

Citat:

Och nu håller vi tummarna för att någon annan leverantör piskar deras erbjudande så dom måste ändra i det.

Finns ingen leverantör som kan lansera en sådan tjänst (med få undantag som ändå är små och oftast lokala).

Permalänk
Medlem

Hmm för tillfället sitter jag på en 2Mbit lina och jag tankar väl 5Gb/dag skulle jag tro... Minst...

Det där 300Gb/Mån låter vansinnigt tycker jag

Permalänk
Medlem

Dom kunde ju i alla fall haft fri trafik inom sina egna nät.
På så vis får dom en hel hög människor som pushar på vänner och bekanta att också införskaffa BBB.

Sen så får man helt enkelt sätta upp begränsningar på de IP-adresser som är från andra operatörer, t.ex max hastighet och en viss kvot per månad. (Typ 150GB så man fortfarande kan använda icke BBB-nät utan att behöva betala extra eller surfa med ISDN hastighet.)

Men, nu var det ju inte på detta vis. (Till en mycket liten del iofs, deras egna tjänster som bredbandsbio osv är "fria").

Det är ju hur som helst ett bra steg i rätt rikning, om än inte fullt ut.
Man kan ju se tillbaka på Telias 2Mbps ADSL-tjänst som med en viss mängdkvot inte blev så poppis och fick kritik liknande den vi nu ser om denna nya tjänst. Men som efter ett tag när det kom nya tjänster tog Telioa bort kvoten och alla blev glada

Visa signatur

"..make the move over to a rackmount case, because rackmount cases get you chicks.."
-- Routermonkey

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kajic
Prova Azureus som är en riktigt bra bittorrent klient, dc++ är värdelöst i jämförelse. Vet du inte vad bittorrent är kan du säkert söka lite här på forumet och hitta svar och i annat fall finns google.

DC är knappast värdelöst, hur bra det är beror ju på vilken hub du hänger på. Jag kommer aldrig upp i mer än 50 kbps på BT, och då har jag 8mbit.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DI6
DC är knappast värdelöst, hur bra det är beror ju på vilken hub du hänger på. Jag kommer aldrig upp i mer än 50 kbps på BT, och då har jag 8mbit.

Tankar du från en med adsl eller?

När jag tankar från min polare som har 10mbit så kommer jag upp i 123kb/s.. jag sitter på 1mbit

Visa signatur

[list][*]Popcorn Hour A110
[*]Philips 42" Full HD[/list]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bylund2
Tankar du från en med adsl eller?

När jag tankar från min polare som har 10mbit så kommer jag upp i 123kb/s.. jag sitter på 1mbit

När du tankar från din polare på Bittorrent?

Permalänk
Medlem

nä , fastbit.. men om du har 8mbit så kan du ju tanka i 1mb/s ju.. eller räknade jag fel nu?

Visa signatur

[list][*]Popcorn Hour A110
[*]Philips 42" Full HD[/list]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bylund2
Tankar du från en med adsl eller?

När jag tankar från min polare som har 10mbit så kommer jag upp i 123kb/s.. jag sitter på 1mbit

Vill jag tanka från mina polare använder jag mig av FTP eller privat DC-hub, inte BT. Jag har ingen aning om vad dom jag tankar från har för uppkopplingar, inte för att det verkar spela någon roll.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Va ar det for mening att ha 100Mbit om det ska vara tak pa det..
Haller mig nog till min 10Mbit anda : )

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bylund2
nä , fastbit.. men om du har 8mbit så kan du ju tanka i 1mb/s ju.. eller räknade jag fel nu?

Det beror på om du skrev fel elllr inte, 8Mbit blir 1MB

Visa signatur

"Människan kan uppenbarligen inte stava rätt."

Permalänk
Medlem

VA?! Hur i helsike kan ni kalla 570 kr MYCKET för en 100 mbits uppkoppling?! Jag bort i Finland, och här måste vi betala 570 kr för en 0.5 mbits uppkoppling. Vår 2mbits uppkoppling som vi har hemma kostar 17000 kr / månad!!!

Ni i sverige har det verkligen bra som har så billiga uppkoppling

Visa signatur

www.tomodomo.org - indie spelstudio i Helsinfors
www.fatcatrush.com - en 3D runner för iPhone som vi gjort på Tomodomo

Permalänk
Medlem

570 kr blir det inte...du glömde att det är +10mbit kostnaden

Visa signatur

Elias

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Olmen
VA?! Hur i helsike kan ni kalla 570 kr MYCKET för en 100 mbits uppkoppling?! Jag bort i Finland, och här måste vi betala 570 kr för en 0.5 mbits uppkoppling. Vår 2mbits uppkoppling som vi har hemma kostar 17000 kr / månad!!!

Ni i sverige har det verkligen bra som har så billiga uppkoppling

månadskostnad är nästan 900kr
trafiktak på 300Gb
hastigheten är inte på något vis garanterad

det är mao en "halvbra" 100mbits-tjänst för privatpersoner som jag tror att få privatpersoner kommer finna värdefull jämfört med en obegränsad 10mbit-anslutning för en mer överkomlig månadskostnad.

Att din 2mbit-anslutning kostar så mycket beror på att hastigheten är garanterad - du betalar 17 tusen för att isp ska se till att du alltid har 2mbit till hela världen. företagsanslutning kan man också kalla det.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Avstängd

Bra hastighet men alldeles för dyrt. Dom skall inte ha någon begränsning heller tycker jag, men det är klart, så är det väl bara. Jag kör med Bostream xstream 2.5mbit/s ned och 0.768Mbit/s upp. Jag är helnöjd med mitt. Speciellt när man alltid får över den teoretiska maxhastighet som 2.5Mbit/s lina har. Jag tankar många gånger i över 450kbit/s. Har legat på 700Kbit/s också. Det är så när man klockar modemet ;). Kan inte Futuremark släppa modemmark istället för 3DMark? Jäklar va det ska klockas i så fall

[EDIT]: Många gånger har man inte användning av ens 10Mbit/s eftersom all information som du hämtar från andra datorer/serverar på internet inte kanske har 10Mbit/s. Oftast är det dom som begränsar. Fördelen är väl när många skall tanka från en eller om man tankar mycket från andra samtidigt.

Visa signatur

[ Athlon 1466 @ 2714Mhz / Zalman 7000b-CU ][ Abit NF7-S 2.0 @ 261FSB ][ 2*512MB KHX3000 BH-5 @ 2-2-1-5 1:1 (MemTest) ]
[ ATi 9800PRO @ 500/405Mhz Kylning
][ Win2003 Server Enterprise Edition ] [ Catalyst 4.12beta/nForce 2.45 ]
[ 3DMark2001: 20658P][ 3DMark2003: 7246p ][ Super-Pi: 39s ] ----- AMD San Diego/Venice FAQ! - Posta 3DMark05 resultat här!

Permalänk
Medlem

Några reflektioner...

ANGÅENDE TAK:
Jag tror tak i allmänhet kommer att bli vanligare än vad det är idag. Det känns ju som hårdvara (främst pris/GB för hårddiskar) på kundsidan utvecklas mycket snabbare än vad ISP:ernas tjänster gör. Många har flera 100GB lagringsutrymme+DVDbrännare och känner kanske behov av att omsätta flera 100GB data per månad. Den enda anledningen till att prestandan fortfarande är god nog är givetvis att den stora merparten av kunderna på en specifik tjänst, t ex BBB10MBit, inte utnyttjar bandbredden till fullo dag ut och dag in.

Varför skall "normala kunder" finansiera power users? I vilka andra sammanhang fungerar det på motsvarande sätt? Om din granne kör 100 mil om dagen i sin bil medan du själv kör 1 mil om dagen, skulle du acceptera ett högre flatrate bensinpris? Exemplet är kanske inte helt korrekt men är definitivt på god väg. Infrastrukturen kostar ju i sig och dessa kostnader måste alla kunder dela på, men visst uppstår behov av att byta/uppgradera utrustning mm oftare pga de som utnyttjar tjänsten maximalt.

Vad några personer i forumet inte verkar förstå är att de inte betalar för garanterad 10MBit (för t ex BBB10MBit) hem till bostaden. Du delar denna bandbredd med dina andra medkunder i t ex bostadsområdet (hur delningen ser ut kan förstås skilja sig beroende på anslutningsteknik, operatör, nätverksdesign etc). Du har en teoretisk bandbredd på 10MBit till skillnad från dyra företagsabbonemang där du abbonerar på en garanterad bandbredd av t ex 2MBit (se tidigare inlägg).

Jag tror som sagt att tak och/eller mätningar (dvs att du betalar för utnyttjandegrad) kommer att bli vanligare. Det är redan vanligt i många andra länder. En kompis från Sydney i Australien höll på att ramla av stolen när han fick ladda ner lite filer hos mig över BBB10MBit under ett besök för några år sedan. Det var för honom helt ofattbart att vi inte hade någon form av tak, visst de hade motsvarande snabba tjänster down under men alla tjänster hade tak och/eller du betalade för utnyttjandegrad (dvs datamängd).

ANGÅENDE BANDBREDDSTEST:
Det har funnits ett gratis svenskt bandbreddstest sedan 2001 framtagen av svenska IT-kommissionen, applikationen är ca 132KB och källkoden är öppen för den vetgirige.
Applikationen finns här: http://www.tptest.se
Källkoden finns här: http://sourceforge.net/projects/tptest/

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600X | Cooler Master Hyper 212 Black | Asus TUF B450M-Pro Gaming | Asus GeForce 1070Ti 8GB | HyperX Fury Black 32GB PC3200 | Samsung 970 EVO Plus SSD 500GB M.2 | Samsung 860 QVO SSD 1TB | Asus PCE-AC88 | Fractal Design Define Mini C Solid | Corsair RM750X V2 | PreSonus AudioBox iOne | Yamaha HS7 | Microsoft Precision Mouse | Microsoft Surface Keyboard | W10 Home

Commodore SX64, Amiga 500 & CD32

Permalänk
Medlem

Eftersom bandbredden är i princip gratis inom sverige så förstår jag inte varför det är nödvändigt med tak på tjänsten. Eller är dom rädda att alla 100Mbit ska sitta och maxxa till USA eller? Den mesta bandbredden antar jag håller sig inom sverige.

Visa signatur

"Alla barn hade stabila datorer förutom Lidia för hon hade chipset från nvidia"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av echo

Du menar 4-12 mbyte/s?

Annars var det ju inte så imponerande om det var inom nätet.
Eller, det beror ju på hur man ser det. Det är ju riktigt snabbt, men inom nätet borde man få bra mycket mer.

Japp, jag menade mbyte

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Poka64
Japp, jag menade mbyte

Nej jag tror faktiskt du menade Mbyte,

mB = Millibyte (En tusendels byte)
MB = MegaByte (En miljon byte)

Spread the word.

Visa signatur

A64 3400+ | Neo-FIS2R K8T800 | 2x 512mbmb DDR533 | Radeon X800 Pro |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fatalist
Nej jag tror faktiskt du menade Mbyte,

mB = Millibyte (En tusendels byte)
MB = MegaByte (En miljon byte)

Spread the word.

hehe, japp

Permalänk
Avstängd

vad folk whiinar om att 10 mb/s inte räcker... när man kan streama över 5 dvd-filmer SAMTIDIGT, och samtidigt ladda någorlunda fort ?
hehe, riktigt överklassigt...
aja. har inte BBB 10 mb/s en spärr på 300 gb med ?
dom hade det förut iaf...
fast 300 gb räcker somsagt inte alls.
laddar i genomsnitt 300 mb / dag, ca 9 gb / månad .
men jag har bara 2.0 mb/s... med 10 skulle jag väll ladda ca 4 ggr så mycket (och fortfarande kunna browsa websidor utan att det går i modemhastighet), vilket blir ca 35 gb. med 100 mb/s skulle jag väll gå på en sisådär 9 ggr så mycket, så man kan spela spel med riktigt bra ping. det blir 350 gb, och då är jag över dom där 300 gb... och sen ska ju folk ladda av mig med ? 700 gb där... fast jag skulle nog klara mig på ca 500 gb / månad upp/ner .

Visa signatur

P4 1,7 ghz - 512sdram - geforce 3 ti 500 - 17 tum - 60
*bort* Referallänkar ej tillåtna! /Najk

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ran4
vad folk whiinar om att 10 mb/s inte räcker... när man kan streama över 5 dvd-filmer SAMTIDIGT, och samtidigt ladda någorlunda fort ?
hehe, riktigt överklassigt...
aja. har inte BBB 10 mb/s en spärr på 300 gb med ?
dom hade det förut iaf...
fast 300 gb räcker somsagt inte alls.
laddar i genomsnitt 300 mb / dag, ca 9 gb / månad .
men jag har bara 2.0 mb/s... med 10 skulle jag väll ladda ca 4 ggr så mycket (och fortfarande kunna browsa websidor utan att det går i modemhastighet), vilket blir ca 35 gb. med 100 mb/s skulle jag väll gå på en sisådär 9 ggr så mycket, så man kan spela spel med riktigt bra ping. det blir 350 gb, och då är jag över dom där 300 gb... och sen ska ju folk ladda av mig med ? 700 gb där... fast jag skulle nog klara mig på ca 500 gb / månad upp/ner .

BBB har ínte och har aldrig haft någon 300 gb spärr på 10 mBit/s tjänsten. Men det betyder inte att de skulle godkänna att man maxar linan dygnet runt året om.

Bara för att du har 100 mbit så betyder det inte att du får bättre ping, och surfa med modemhastighet gör man knappt med de segaste bredbanden - även om man tankar för fullt.

Att surfa kräver inte mycket.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av moonroy
Köra en spelserver hemma är dessutom helt otänkbart, om man har tänkt sig att folk utanför ens eget nät ska få hyffsad ping. Innan de når din dator har de passerat så många routrar att pingen är närmare dubbelt så hög som man kan få hos riktiga spelservrar. Be nån att köra en "tracert din-ip" och se hur många noder det blir... Hörde jag nån ropa PINGRAPE?

Kanske kan funka om man bara låter andra svenskar spela, men försök med några från holland, tyskland eller än värre UK.

Att servern då kör 100mbit istället för 10 borde inte påverka pinghastigheten något märkbart.

Vad dillar du om. Jag och min klan satte upp en Wolfenstein: Enemy territory server på 10Mbit BBB i örebro, själv vistas större delen av klanen nere i skåne och har Telia adsl. Samtliga vi pingar 10-25.

Ni som tycker 10Mbits BBB inte räcker, ge er för tusan. Här sitter en annan med Telia adsl 500. x(

Visa signatur