Grantsdale stödjer inte äldre OS

Permalänk
Medlem

Kan någon förklara för mig varför de nya moderkorten inte kommer att stödja äldre versioner av Windows? Det jag tänker på är att hårdvaran och mjukvaran följer väl vissa standarder som tex x86. Om ett moderkort fungerar till XP så borde det ju också fungera till 98, hårdvarumässigt i alla fall. Eller är det så att moderkortstillverkarna endast kommer att skita i att släppa drivrutiner till moderkorten?

Visa signatur

Studerande på Fucking U.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hero
Kan någon förklara för mig varför de nya moderkorten inte kommer att stödja äldre versioner av Windows? Det jag tänker på är att hårdvaran och mjukvaran följer väl vissa standarder som tex x86. Om ett moderkort fungerar till XP så borde det ju också fungera till 98, hårdvarumässigt i alla fall. Eller är det så att moderkortstillverkarna endast kommer att skita i att släppa drivrutiner till moderkorten?

Jo, det är bara en drivrutinsfråga.

Men windows har ju sin WDM grej så att man bara skriver sin drivrutin en gång och sen kan man utifrån den lätt skapa en version för varje OS.
Men jag vet inte, ingen förlust att win9x inte stöds. Bara positivt för de som köper en såpass ny dator ska inte köra win9x, punkt.

Och vänta inte till Longhorn. Köp Win2k eller WinXP, NU (om du vill köra windows).

Hellre 2k/XP nu och aldrig longhorn än longhorn sen och win9x nu.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av echo

Hellre 2k/XP nu och aldrig longhorn än longhorn sen och win9x nu.

Varför inte 2k nu och longhorn sen?

Visa signatur

Nej är också service.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rushdie
Varför inte 2k nu och longhorn sen?

Var tänkt till den personen som tänkte skippa 2k/xp för att skaffa longhorn sen.

Själv kommer jag nog köra longhorn när det kommer ut om det är bra.

Permalänk
Avstängd

Har man lite minne så flyter en del spel bättre på Win98:an
Win2000/XP låser sig mycket oftare när man ska skriva in den sökväg man vill att programmet ska installeras på, trots senaste service pack. Detta händer aldrig i Win98
En annan sak är lite irriterande med Win2000/XP är att det är en startmeny för alla och en personlig, detta gör att en del genvägar hamnar där man inte vill, så man man får flytta över genvägarna till sin egen startmeny. Jag tycker det skylle vara en gemensam som i Win98

Annars är Windows 2000/XP bättre på det mesta

Visa signatur

AMD Phenom II 955BE x4 @3.61GHz|SamSung 2 x 500GB 7200 RPM|Asus M4A79T Deluxe|4GB OCZ Black Edition 12800@1600MHz|Sapphire HD5870 1GB RAM|OS varierar, men mest Win XP x64

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hunter(Swe)
Har man lite minne så flyter en del spel bättre på Win98:an
Win2000/XP låser sig mycket oftare när man ska skriva in den sökväg man vill att programmet ska installeras på, trots senaste service pack. Detta händer aldrig i Win98

Va?

Har aldrig låsts sig för mig och jag har kört och installerat en mängd datorer med win2k och winXP.

Permalänk
Medlem

sakta i backarna, artiklar om detta på andra nyhetssidor säger väll att man visst kan köra windows 98, men man kan inte använda alla nya funktioner. eller har jag missupfattat det?

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Petterk
Företag och skolor, men de kör det såklart inte nya datorer.
Det är inget ovanligt att det är dåligt eller inget stöd för 9x på nyare hårdvara.
Anledningen till att de flesta inte vill stödja det är för att marknaden är så liten och det krävs resurser för att skriva drivrutiner till alla operativsystem. ATi stödjer t ex bara de tre senaste OS:n från MS.

Alla skolor jag varit i använder NT4 eller 2k

Visa signatur

Light travels faster than sound. Is that why some people appear to be smart before they speak?
It's a big rock. I can't wait to tell my friends. They don't have a rock this big.

Permalänk
Avstängd

Då stödjer jag inte dom..

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kerberos
Alla skolor jag varit i använder NT4 eller 2k

Inte min iaf. Konstigt nog så fanns det 2000 men de bytte ner sig till 98.:confused:

Visa signatur

Amiga 500, Vampire 500 V2
Pentax K-1, Ricoh GR III, Dji Mini 2

Permalänk
Medlem

Enda nackdelen med 2k/XP mot Windows 9x/ME är att om man får ett finfint systemfel som t.ex BSOD vid boot så är man till större delen körd och får formatera. 9x/ME har fördelen med DOS att man kan fixa möjliga fel, vilket 2k/XP saknar totalt. Det har iofs en console-sak men jag vet ingen som vet hur denna hanteras.

Som tur var finns *nix/(MacOS X) med sina terminaler vilket är fruktansvärt trevligt. Känner mig handikappad utan dom.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fluffy
Enda nackdelen med 2k/XP mot Windows 9x/ME är att om man får ett finfint systemfel som t.ex BSOD vid boot så är man till större delen körd och får formatera. 9x/ME har fördelen med DOS att man kan fixa möjliga fel, vilket 2k/XP saknar totalt. Det har iofs en console-sak men jag vet ingen som vet hur denna hanteras.

Som tur var finns *nix/(MacOS X) med sina terminaler vilket är fruktansvärt trevligt. Känner mig handikappad utan dom.

Nog finns det ett felsäkert läge och går inte datorn in där så har man stökat till det ordentligt.
Då är det snarare ett virus som slagit till eller ett hårdvarufel.
Sen behöver du inte formatera utan kan installera en ny version eller reparera den gamla.

Nu var det ett tag sen jag ver i recovery-consolen men där finns det väl färdiga verktyg för att reparera windows?

Har aldrig varigt med om att man på ett NT system varigt tvungen att formatera.
Även trotts att en kompis höll på att rensa och tog bort alla filer som inte var associerat med nåt i system mapparna

Skillnaden är att i 2k/XP så behöver du bara formatera när man känner att man vill börja om medans man i win9x var tvungen att formatera om datorn betedde sig konstigt.

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

Utvecklingen går framåt Ut med det gamla o in med det nya.

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av echo
Va?

Har aldrig låsts sig för mig och jag har kört och installerat en mängd datorer med win2k och winXP.

Kanske beror på mitt ASUS A7V333 Moderkort då?
Jag tänker aldrig skaffa ett ASUS igen, dom kanske är först men inte bäst

Det sista BIOS:et dom släppte var BIOS v1.018 fast bara Beta, så jag antar att det finns problem fortfarande. Dom har lagt ner uppdateringen av BIOS:et för det moderkortet, vicka jävla losers, men pengar ska dom ha

Visa signatur

AMD Phenom II 955BE x4 @3.61GHz|SamSung 2 x 500GB 7200 RPM|Asus M4A79T Deluxe|4GB OCZ Black Edition 12800@1600MHz|Sapphire HD5870 1GB RAM|OS varierar, men mest Win XP x64

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hunter(Swe)
Kanske beror på mitt ASUS A7V333 Moderkort då?
Jag tänker aldrig skaffa ett ASUS igen, dom kanske är först men inte bäst

Det sista BIOS:et dom släppte var BIOS v1.018 fast bara Beta, så jag antar att det finns problem fortfarande. Dom har lagt ner uppdateringen av BIOS:et för det moderkortet, vicka jävla losers, men pengar ska dom ha

Ingen aning om vad det kan bero på, men tvivlar på att det är moderkortet.

Permalänk
Medlem

Kör med ICKE BETA-BIOS så ska det nog ordna sig. Och hur länge ska de igentligen behöva uppdatera sina BIOS?! A7V333 är ju *rätt* gammalt...

Visa signatur

O11D Evo | Aorus Z790 Elite AX | 13600K | Kingston 5200 CL40 32GB DDR5 | Galahad 360 | 7900 XTX Nitro+ | Kingston Fury Renegade 1TB & 2TB NVMe | 2 x 860 EVO 1TB @ RAID0 | Ironwolf 8TB | Asus PB278QR & VG27WQ1B

HP Microserver Gen8 1610 | Samsung 840 120GB | 2x WD RED 1TB RAID 1 | 1x WD RED 2TB | 1x WD Green 1TB

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BlackBird
Kör med ICKE BETA-BIOS så ska det nog ordna sig. Och hur länge ska de igentligen behöva uppdatera sina BIOS?! A7V333 är ju *rätt* gammalt...

Så gammalt är det väl inte?
Jag aktar mig för beta versioner. Jag testade en beta en gång då började knaka i CD drivarna, så det var bäst att stänga av datorn, just den verionen verkade rejält buggig (minns inte vilken version).

EDIT: Men du har ju inte ASUS vad jag kunde se

Visa signatur

AMD Phenom II 955BE x4 @3.61GHz|SamSung 2 x 500GB 7200 RPM|Asus M4A79T Deluxe|4GB OCZ Black Edition 12800@1600MHz|Sapphire HD5870 1GB RAM|OS varierar, men mest Win XP x64