Permalänk
Melding Plague

Megapixel-myten

<b class="red"><font style="font-size: 10pt">Megapixel-myten</b></font> <small class="small">söndag 2 maj av <a href="mailto:nyhet@sweclockers.com">Herman</a><br /></small>
<a href="http://www.thetechlounge.com/article.php?directory=beyond_meg..." target="_blank" >The tech lounge</a> har skrivit en mycket bra artikel för er som planerar att köpa en digitalkamera. Den är formad som en krönika och skribenten vill slå hål på megapixel-myten som har skapats om digitalkameror. Det fungerar som det mesta tekniskt, ju fler GHz datorn har, desto bättre är den vilket inte alltid stämmer. Samma gäller med digitalkameror, man satsar hellre på en 5-megapixelkamera som är lika dyr som en med fyra megapixlar .<br /><br /><I>With spring has come the release of several new 8 megapixel “prosumer” digital cameras. These new “digicams” sport the latest optics, metering, focusing systems and of course, sensor resolution. I would contend, however that in many cases the limitations imposed by capturing 8 million pixels on a 2/3” size sensor negate the assumed advantages of increased pixel output. There just might be more to look for when selecting your next camera than the number of megapixels listed in the specifications.</I><br /><br />Läs artikeln hos <a href="http://www.thetechlounge.com/article.php?directory=beyond_meg..." target="_blank" >The tech lounge</a>. Jag håller även med skribenten av denna krönika, det finns mer att titta på när man köper en digitalkamera än hur många megapixlar den har.<br /><br />Uppdatering: <a href="http://www.thetechlounge.com/article.php?directory=beyond_meg..." target="_blank" >Del två</a> finns nu att läsa på samma sajt.<p>
<table border="0" cellpadding="0" cellspacing="0" width="100%">
<tr><td width="50%"><small class="small"> </small></td>
<td width="50%"><p align="right"><a href="http://forum.sweclockers.com/showthread.php?threadid=279000">Diskutera nyheten</a></p></td></tr></table><p>

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Wow, någon mer som kommit fram till detta. Finns kammeror med 4Mpixel som är kassa och de med 2 som det inte är något som helst fel på. Detta är dock svårt att få folk att fatta.

Permalänk
Medlem

Japp håller med. Min Canon 2 MP tar bra mycket bättre kort än en kompis olympus 4 MP kamera.

Permalänk
Medlem

Jo, jag tar mycket hellre en klar bild med 2 megapixel än en suddig/grumlig bild i 4megapixel.
Lite kort artikel kanske men annars bra, skulle faktiskt ha föredragit ett par bildexempel också men får väll hoppas på att det kommer i del2 eller 3

Permalänk
Medlem

Ska bli intressant att läsa fortsättningen, när nu den kommer..

Visa signatur

Moderator på Sveriges största sida om saltvattensakvarier.

Permalänk

Det är ju inte direkt svår att förstå detta om man tänker efter lite ... antalet pixlar är ju bara storleken ... Jag tar helldre en kamera med ett skit bra CCD men 2 Mp en med en 4 Mp och ett skit CCD ... när man har bilder över 2048x1600 så är det ganska ointressant för en hemma användare tycker jag

Visa signatur

Programmer is an organism that turns coffee into software.

Permalänk
Medlem

Nu snackar de inte om några 2mp kameror i artikeln utan de kamerorna som de ökat till 8mp utan att utnyttja en större CCD, då är det rätt meningslöst att ha massa mp när CCDn är flaskhalsen.

Det är givetvis mkt viktigt att ha en bra optik på kameran men har man en kamera med bra optik och lite mp, som t.ex. 2mp, så kan man ju inte göra delförstoringar av bilder och större förstoringar och utnyttja optikens prestanda till fullo. Skall man bara knäppa bilder för att titta på datorn eller för att lägga ut på webben så räcker 2mp gott och väl.

Jag själv som skriver ut förstoringar och delförstoringar på bilder vill iaf ha kring 4-5mp för att inte bilden skall bli för pixlig. Det blir snart en Canon 300D med 6.3mp, vilket är fullt tillräckligt, och någon bra optik för mig snart och den har en betydligt mkt större CCD och det blir ruskigt bra bilder med den och jag har gjort några del förstoringar med bilder från en sådan och de blir otroligt bra kvalitet.

Visa signatur

Fractal Design Node 304, Asus Z170I Pro Gaming, Intel Core i5 6600K, Be-Quiet Pure Rock, Kingston HyperX Savage DDR4 300MHz, Gigabyte GeForce GTX1060 WF OC 3GB, 3st SSD + 1st 2TB WD Green, Corsair RM650x 650W

Permalänk
Avstängd

Bra att någon fattar och sedan skriver om det...

Och samma med att många GHz är inte alltid snabbast

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Medlem

Läser man kommentarerna hittar man del 2 också...:

http://www.thetechlounge.com/article.php?directory=beyond_meg...

Visa signatur

Moderator på Sveriges största sida om saltvattensakvarier.

Permalänk
Medlem

Knappast någon ny grej, men det är i alla fall bra att någon tar upp ämnet på nätet också. Jag jobbar i en fotobutik så jag är i alla fall praktiskt insatt i megapixelproblematiken. Nästan alla kunder frågar om megapixlarna verkligen har någon betydelse. Mitt svar brukar vara:
"Om du vill göra pappersfoton som är vanliga 10x15 eller 10x13 cm stora, räcker 2 megapixel mer än väl om digitalkamerans optik och övrig hårdvara är bra (Canon, Olympus och ibland även Nikon är jäkligt bra märken vad det gäller optik!). Vill du göra större pappersfoton kan man gå upp till 3-4 megapixel, och om man vet att man kommer att göra minst A4 storleks pappersfoton behöver man 5+ megapixlar."

Visa signatur

www.tomodomo.org - indie spelstudio i Helsinfors
www.fatcatrush.com - en 3D runner för iPhone som vi gjort på Tomodomo

Permalänk
Medlem

Håller med Wizard och vill ytterligare betona vikten av optiken! Visserligen är kombinationen Lins/CCD mkt viktig men ser ändå att CCD kommer i andra hand. Är optiken mindre bra så blir slutresultatet därefter. Även om dessa bilder ska läggas ut på webben så tror jag att alla vill ha en "bra bild". Nåväl, tekniken har ett högt tempo så det lär komma fler kameror med bra linser. Mitt tips är Sony DSC V1 :: http://www.dpreview.com/reviews/sonydscv1/ :: med optik från Carl Zeiss.

//popjosef

Visa signatur

<^> To Boldly Go Where No One Has Gone Before <^>

Permalänk
Medlem

min a60 med 2 megapixlar tar skitbra bilder (jag har haft bilder i fototidningar) så jag håller med fullt ut. ska man inte förstora bilderna räcker det tom med 1,3 megapixlar

Permalänk
Avstängd

Fler mp på samma yta ger mer brus också tänk på det kolla bara på sony 828 och den gammla modellen 717 eller vad den heter.

Visa signatur

intel atholn64 klockad, moderkort. sappfire 9800xt, dvd brännare 16x , soundblaster 16 och ett fett nätaggregat på 1023 watt

Permalänk
Medlem

Canon eos 300d kan jag varmt rekomendera! Blir mycket fina bilder...
Det här med megapixel, det spelade mer roll när det var väldigt få. tex, så är i princip alltid en 1 megapixelkamera bättre än en 0,2, eftersom då var det upplösningen som var flaskhalsen, så är det ju inte nu längre, nu ligger det, som många andra även sagt, i optiken mm....

Permalänk
Medlem

Uppdatering till Canon 300D

Någon som hört något om att det går att uppdatera Canon 300D???

Visa signatur

// Kolle

Permalänk
Medlem

Kolla med Canon. Firmwaren brukar väl gå att uppdatera.

Visa signatur

Fractal Design Node 304, Asus Z170I Pro Gaming, Intel Core i5 6600K, Be-Quiet Pure Rock, Kingston HyperX Savage DDR4 300MHz, Gigabyte GeForce GTX1060 WF OC 3GB, 3st SSD + 1st 2TB WD Green, Corsair RM650x 650W