RAID5 utan XOR-processor

Permalänk
Melding Plague

RAID5 utan XOR-processor

<b class="red"><font style="font-size: 10pt">RAID5 utan XOR-processor</b></font> <small class="small">måndag 3 maj av <a href="mailto:nyhet@sweclockers.com">Herman</a><br /></small>
<a href="http://www.lostcircuits.com/hdd/l5_compare/" target="_blank" >Lost Circuits</a> har skrivit en mycket intressant artikel som handlar om prestanda i RAID5. De testar ett SerialATA-kontrollerkort från Highpoint som heter 1640. RAID5 kräver XOR-operationer från en processor varje gång det skrivs till hårddisken och då Highpoint-kontrollerkortet ligger i budgetsegmentet för kontrollerkort har det inte en egen XOR-processor som på dyrare RAID5-kontrollerkort.
<br />
<br />Den låter istället processorn beräkna alla XOR-operationer vilket bäddar för ett test på hur mycket av processorn som krävs samt hur mycket prestanda man kan få på ett kontrollerkort som inte har en egen processor för till exempel XOR-operationer. Olika processorer jämförs också, vi ser bland annat en Athlon64 FX-53 i testbänken och som vanligt är Lost Circuits artiklar tekniskt inriktade.
<br />
<br /><I>Last, as mentioned, the raw calculation power of the CPU itself will be an issue here. In order to get to the bottom of these things, we took a number of different CPUs and platforms including different memory configurations and ran the four disc drive Level5 array in software configuration using the HighPoint RocketRAID 1640 controller with four Fujitsu MHT2060AH SA Serial ATA drives.</I>
<br />
<br />Läs artikeln hos <a href="http://www.lostcircuits.com/hdd/l5_compare/" target="_blank" >Lost Circuits</a>.<p>
<table border="0" cellpadding="0" cellspacing="0" width="100%">
<tr><td width="50%"><small class="small"> </small></td>
<td width="50%"></td></tr></table><p>

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Hedersmedlem

Jag har även testat ett Highpoint-kontrollerkort utan XOR-processor i RAID5 och fick cirka 10-20 Megabyte/sekund i till exempel HDTach på en Pentium 4E 2.8 GHz.

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk

Låter ganska meningslöst att köra raid5 på ett så billigt kort. Tur att promise kortet jag tänkte köpa inte funkade i min server så jag blev tvungen att skaffa ett med riktig hardware raidkort. Flyttar data snabbt och säkert utan att belasta cpun. Dyrt? Ja, men bra saker kommer inte billigt tyvärr...

Visa signatur

Mest prylar när han dör vinner!
Core i7 920, 12GB DDR3 PC12800, ASUS RAMPAGE II GENE X58, NOCTUANH-C12P-SE14, Nvidia Geforce GTX 1060 6GB, Fractal Design R2, 1 X INTEL SSD DC S3700 100GB, 2 X INTEL SSD DC S3700 200GB, Phillips 328P6VJEB/00 (32" 4K)

Permalänk
Avstängd

Kan väl intyga att vissa saker stämmer. Kör en hel software raid5 och hastigheten är likvärdig, dock ej på mindre filer (200mb eller mindre) där det går i nästan samma hastighet som skrivning till en enkel hårddisk. Mycket intressant läsning var det.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kr^PacMan
Jag har även testat ett Highpoint-kontrollerkort utan XOR-processor i RAID5 och fick cirka 10-20 Megabyte/sekund i till exempel HDTach på en Pentium 4E 2.8 GHz.

Vad jag vet är HDTach inte att föredra för prestadatest av raid, eller har jag helt fel nu?

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pro
Vad jag vet är HDTach inte att föredra för prestadatest av raid, eller har jag helt fel nu?

Det är ett enklare program än tex ATTO eller Intel I/O Meter, men den nya versionen (2.70) eller den nyaste betan (3.0) fungerar faktiskt utan probem på RAID-arrayer.

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk
Medlem

Någon som känner för att förklara hur RAID 5 fungerar?
Har aldrig förstått hur man kan ha full backup(?) med bara en extra disk.

Visa signatur

|[Till 78% kvävekylt system]|

Permalänk
Hedersmedlem

Xtreme-G, sök på XOR på lagringsmediaforumet. Ska finnas en tråd där vi skrev lite om det.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG