Sockel 939 försenad igen

Permalänk
Melding Plague

Sockel 939 försenad igen

<b class="red"><font style="font-size: 10pt">Sockel 939 försenad igen</b></font> <small class="small">tisdag 4 maj av <a href="mailto:nyhet@sweclockers.com">Herman</a><br /></small>
<a href="http://www.xbitlabs.com/news/cpu/display/20040503082903.html" target="_blank" >X-Bit Labs</a> rapporterar att det kommer bli ytterligare förseningar för AMD och sockel 939-plattformen. Datumet enligt källorna ska nu vara första juni, ungefär om en månad. Som rapporterat tidigare kommer sockel 939-processorerna i Athlon64-serien endast ha 512 Kilobyte Nivå 2-cache mot 1 Megabyte som dagens Athlon64-processorer har med ClawHammer-kärnan.
<br />
<br />Som bekant kommer processorer med sockel 939 (eller PGA939) ha en integrerad dubbelkanalig minneskontroller, något som bara dagens Athlon64 FX-processorer klarar med ECC-minne. Anton Shilov skriver även mycket om tillgängligheten på Athlon64-processorer. Här i Sverige har vi inte märkt något om tillgängligheten speciellt, återförsäljarna verkar i alla fall inte lida brist på dem.
<br />
<br />Troligen kommer dock PGA939-plattformen dröja ytterligare, vi har knappt sett några spår av sockel 939-moderkort på marknaden förutom <a href="http://www.sweclockers.com/index.php#newsitemEplFyEyZuyPVFIRs...">Abit AV8</a> som vi rapporterade om igår.<p>
<table border="0" cellpadding="0" cellspacing="0" width="100%">
<tr><td width="50%"><small class="small"> </small></td>
<td width="50%"></td></tr></table><p>

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Den som väntar på något gott

Permalänk
Medlem

Hmm, är det inte bättre med mer L2-cache än dubbelkanalig minneskontroller? Jag förstår att det är billigare för AMD att producera (mindre transistorantal) men kommer inte den nya AMD64:an att prestera aningen sämre än föregångaren vid samma klockfrekvens nu?

Visa signatur

Test

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gamblor
Hmm, är det inte bättre med mer L2-cache än dubbelkanalig minneskontroller? Jag förstår att det är billigare för AMD att producera (mindre transistorantal) men kommer inte den nya AMD64:an att prestera aningen sämre än föregångaren vid samma klockfrekvens nu?

Nej tror jag inte, minnet gynnas verkligen av den integrerade minneskontrollern så det kan bli riktigt intressant minnesprestanda som mer än väl väger upp för Nivå 2-cachen. Sedan har vi ju alltid Athlon64 FX-processorerna som fortfarande kommer ha 1 Megabyte.

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk
Medlem

Är inte minneskontrollern integrerad på budget-A64-prollarna som säljs idag? Jag har fått för mig att den var integrerad men bara enkelkanalig.

Visa signatur

Test

Permalänk

Har amd någonsin lanserat NÅGONTING utan förseningar? Jag tror tamejsjutton att de är försenade varenda jäkla gång, hur kommer det sig, är det inte konstigt? Jag hade ju tappat förtroende för dem om jag var t.ex. moderkortstillverkare, så jag förstår inte varför amd inte väljer mer realistiska lenseringsdatum...

Visa signatur

Dator: Dell inspiron 8600, 1.7 ghz Pentium M, 60Gb + 250 Gb externt, 9600 pro, DVD+RW
Kamera: IXUS 430

Permalänk
Hedersmedlem

Hur kan de vara försenade om de aldrig sagt när de ska lansera den?

De flesta ryktena sa att de skulle lansera S-939 den 25:e maj så även om man nu skulle säga att de är försenade är det bara en vecka.

Visa signatur

Nämen hej!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av EnbersBuskE
Har amd någonsin lanserat NÅGONTING utan förseningar? Jag tror tamejsjutton att de är försenade varenda jäkla gång, hur kommer det sig, är det inte konstigt? Jag hade ju tappat förtroende för dem om jag var t.ex. moderkortstillverkare, så jag förstår inte varför amd inte väljer mer realistiska lenseringsdatum...

Har man varit med ett tag så räknar man inte med att saker släpps på sagda datum. Sen känns det som det kvittar, bättre att dom fixar så att prylarna funkar stabilt än att dom släpper nåt junk som buggar satan.

Visa signatur

:: MAIN :: Asrock P67 Extreme4 :: 2500K :: 970 GTX :: HP W2207 :: Corsair 16GB :: TRUE :: Samsung 850 :: Logitech diNovo Edge :: HTPC :: ION :: Intel X-25 G2 :: Array R2 :: Samsung F4 ::

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av EnbersBuskE
Har amd någonsin lanserat NÅGONTING utan förseningar? Jag tror tamejsjutton att de är försenade varenda jäkla gång, hur kommer det sig, är det inte konstigt? Jag hade ju tappat förtroende för dem om jag var t.ex. moderkortstillverkare, så jag förstår inte varför amd inte väljer mer realistiska lenseringsdatum...

Att hårdvarutillverkare inte håller sina lanseringsdatum är ju snarare en regel än undantag, knappast nåt som är unikt för AMD.:rolleyes:

Visa signatur

Intel Core i5 12600K | MSI Pro Z690-A DDR4 Wifi | MSI RTX 3080 Ventus 3X Plus | 4x8 GB G.SKILL Trident Z RGB 3200MHz | Samsung 970 EVO 500GB | Seasonic Focus+ Gold 750W | Corsair Obsidian 500D | LG 34GN850

Permalänk
Medlem

Avvaktar 64-bit tills det verkligen behövs. Nöjer mig med 32-bit tills dess det börjar bli segt och man som alla andra MÅSTE gär över till 64-bit.

Med Longhorn kan det behövas - om 2 år.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jookeer
Avvaktar 64-bit tills det verkligen behövs. Nöjer mig med 32-bit tills dess det börjar bli segt och man som alla andra MÅSTE gär över till 64-bit.

Med Longhorn kan det behövas - om 2 år.

Kör 32 bitar på A64 då. Den presterar ju ändå bättre än P4:an (Prescott) i 32 bitar.

Permalänk
Medlem

Hmm, så om FX serien använder sig av dubbelkanalig minneskontroler och får ~5000mb/sec, så borde väl också system med sockel 939 få ett liknande värde....eller är jag helt ute o cyklar. Alltså kan även AMD konkurrera med Intel när det gäller minnesbandbredd.

Både FX o valiga AMD64 använder har väl en busshastighet på 800Mhz (1000Mhz??).
Lite jämförande tanke: Intels 875P chipset med 4x200mhz busshastighet och AMD64 (939, 1000Mhz Hypertransport)...

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jumbo
Hmm, så om FX serien använder sig av dubbelkanalig minneskontroler och får ~5000mb/sec, så borde väl också system med sockel 939 få ett liknande värde....eller är jag helt ute o cyklar. Alltså kan även AMD konkurrera med Intel när det gäller minnesbandbredd.

Stämmer bra det.

Citat:

Både FX o valiga AMD64 använder har väl en busshastighet på 800Mhz (1000Mhz??).
Lite jämförande tanke: Intels 875P chipset med 4x200mhz busshastighet och AMD64 (939, 1000Mhz Hypertransport)...

Går inte att jämföra sådär, det enda som direkt går att jämföra med Intels FSB sitter inbyggt i kärnan hos AMD64-processorerna och går i samma frekvens som resten av kärnan.

Visa signatur

Nämen hej!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av der_ko
Kör 32 bitar på A64 då. Den presterar ju ändå bättre än P4:an (Prescott) i 32 bitar.

Precis.. Exakt så säger jag till alla andra med. 64-bit ser jag bara som ett litet plus. Utan det är den fortfaranade bättre än alla andra i sin klass

Visa signatur

PSN: ZlimJim (adda gärna)
Live Olimp (adda gärna)
Wii Vetifan :P

Permalänk
Medlem

kommer man kunna köra både de "vanliga" typ 3200+ fast sockel 939 variant och fx cpu:erna på dessa moderkort?

Och om man köper ett mobo som stödjer 2xcpu, kan man köra med en tills man har råd med den andra??

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av trey
kommer man kunna köra både de "vanliga" typ 3200+ fast sockel 939 variant och fx cpu:erna på dessa moderkort?

Nej 940 socketen måste ha reggade minnen dessutom är (förmodligen) minnesadresseringen omdesignad i 939 socketen

Citat:

Ursprungligen inskrivet av trey
Och om man köper ett mobo som stödjer 2xcpu, kan man köra med en tills man har råd med den andra?? [/B]

Intressant fråga vad jag har förstått så är det BIOSET från respektive moderkorts tillverkare som avgör om du kan köra med en CPU så kolla med respektive tillverkare och/eller hör runt på olika forum

Visa signatur

"Would the last guy out of 32-bit land, please, turn out the lights. Thanks."

Permalänk
Medlem

Att just AMD brukar vara försenade tycker jag inte mna kan säga.. alla dator produkter idag verkar ju ha fått ett för optimistiskt realease datum.
Half-Life 2 någon??

Har kommit på att om man ska starta ett eget företag av någon sort ska man satsa på ett namn förkortat till 3 bokstäver. 3 bokstäver är nämnligen vad man får ha max i börslistan, annars såp förkortas namnet.
Det andra som är bra är att om man börjar namnet med A så kommer det garanterat bli framgångsrikt
se bara på AMD, ATI, AGA, ABB m.fl.

någon som instämmer??

Visa signatur

HP Pavilion dv5-1095eo

Permalänk
Avstängd

Det är ju ingen försening!

Den enda officiella tidpunkten dom gett är väl kvartal två.
Och det där är väl kvartal 2?
Bara för att lösa rykten inte stämmer så är det inte en försening?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av right
Intressant fråga vad jag har förstått så är det BIOSET från respektive moderkorts tillverkare som avgör om du kan köra med en CPU så kolla med respektive tillverkare och/eller hör runt på olika forum

Njae kör man inte med en dummy om man bara ska ha 1 processor?
Va iaf så på en dual dator jag plockade ihop..

Visa signatur

Antec SLK3000B | Tagan 480W | AMD A64 3000+ Winchester | Zalman CNPS7000B-CU | MSI RS480M2 | 1x512 A-data Vitesta PC4000 | Sapphire X700Pro 128mb | Seagate 120+200GB
var snäll och CITERA när du skriver till mig :)

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AMD dude
Njae kör man inte med en dummy om man bara ska ha 1 processor?
Va iaf så på en dual dator jag plockade ihop..

det behövs inte på nuvarande duals.. däremot är det rätt dumt att köpa ett dual-mobo och ens tänka köra en singel-processor i det - man kommer ju behöva köpa 2st prollar när man vill köra dual sen!

Visa signatur

Folding - bad in poker, good in real life

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Frostyfog
det behövs inte på nuvarande duals.. däremot är det rätt dumt att köpa ett dual-mobo och ens tänka köra en singel-processor i det - man kommer ju behöva köpa 2st prollar när man vill köra dual sen!

Går väl alldeles utmärkt att köpa en Opteron 2XX och köra ensam och därefter ytterligare en (bara man inte väntar så länge att exakt samma hinner utgå, förstås). Eller har jag extremt fel av någon konstig anledning?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jumbo
Hmm, så om FX serien använder sig av dubbelkanalig minneskontroler och får ~5000mb/sec, så borde väl också system med sockel 939 få ett liknande värde....eller är jag helt ute o cyklar. Alltså kan även AMD konkurrera med Intel när det gäller minnesbandbredd.

Både FX o valiga AMD64 använder har väl en busshastighet på 800Mhz (1000Mhz??).
Lite jämförande tanke: Intels 875P chipset med 4x200mhz busshastighet och AMD64 (939, 1000Mhz Hypertransport)...

AMDs HT är idag 800MHz full duplex 16 bit 3.2GBs åt båda riktningar samtidigt

P4ans buss är 800MHz single duplex 32 bit 6.4GBs åt en riktning så i teorin är båda lika snabba
men i praktiken så måste P4ans FSB dela med sig till minnesbandbredd och I/O processeande och tappar där 15-20% av sin teoretiska maximala FSB något man slipper med HT där I/O har en egen buss men den stora vinsten ligger i DUAL system och med den inbyggda minneskontrollern

Visa signatur

"Would the last guy out of 32-bit land, please, turn out the lights. Thanks."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av right
Nej 940 socketen måste ha reggade minnen dessutom är (förmodligen) minnesadresseringen omdesignad i 939 socketen

Det jag menar är att om det kommer att släppas både hemmaanvändare adm64, typ 3700+ om jag säger så och de dyra fx processorerna till 939, eller är det bara den troiligtvis dyra nya fx processorns som kommer gå att köra på denna sockel?

Hoppas ni fattar vad jag menar!

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av right
AMDs HT är idag 800MHz full duplex 16 bit 3.2GBs åt båda riktningar samtidigt

P4ans buss är 800MHz single duplex 32 bit 6.4GBs åt en riktning så i teorin är båda lika snabba
men i praktiken så måste P4ans FSB dela med sig till minnesbandbredd och I/O processeande och tappar där 15-20% av sin teoretiska maximala FSB något man slipper med HT där I/O har en egen buss men den stora vinsten ligger i DUAL system och med den inbyggda minneskontrollern

Hmm, nu blev jag konfunderad.

800 MHz full duplex betyder praktiskt 800 MHz åt båda håll samtidigt vilket betyder en effektiv klockfrekvens på sytembussen på 1600 MHz - vilket i sin tur betyder 6.4 GB/sek åt varje håll vilket lite halvt betyder att den har en praktisk bandbredd på 12.8 GB/sek. (Jobbig mening, jag vet )

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kr^PacMan
Hmm, nu blev jag konfunderad.

800 MHz full duplex betyder praktiskt 800 MHz åt båda håll samtidigt vilket betyder en effektiv klockfrekvens på sytembussen på 1600 MHz - vilket i sin tur betyder 6.4 GB/sek åt varje håll vilket lite halvt betyder att den har en praktisk bandbredd på 12.8 GB/sek. (Jobbig mening, jag vet )

Bara för att du kan flytta data i båda riktningarna samtidigt med en hastighet av 800MHz betyder ju inte det att systembussen har en hastighet av 1600MHz den verkliga speeden är ändå 800MHz och tänk på att HT länkarna endast är 16 bit (2 Bytes) 3.2Gbs i varje riktning annars kan man säga 1600 MHz 16 bit half duplex
P4an använder 32 bit (2 Bytes) 6.4 Gbs single duplex

Visa signatur

"Would the last guy out of 32-bit land, please, turn out the lights. Thanks."

Permalänk
Medlem

Jag har fortfarande inte fått svar på min fråga, kommer man kunna köra båda fx eller +(athlon64 för hemmaanvändare) på samma mobo, eller skiljer sig dem åt?

Permalänk
Avstängd

Athlon Fx kommer släppas för sockel 939 och likaså Athlon 64.
Eftersom båda kommer till samma sockel så går dom på samma mobo.

Permalänk
Medlem

ok va bra, kommer det gå att köra båda dem som dual, eller bara fx, eller ingen förresten, man kanske bara kan köra dual med opteron???

Permalänk
Avstängd

Dual kommer alltid kräva sockel 940.
Dualcores däremot funkar på alla sockets. Frågan är om det kommer komma så snart till alla sockets.

Nu:
754: Athlon 64
940: Athlon Fx, Opteron.

Framtiden:
754: Athlon 64 low-mid segmentet.
939: Athlon FX, Athlon 64 mid-highend.
940: Opteron.

Permalänk
Medlem

jaha....fan va synd, vill gärna ha smp! Men man kan ju inte få allt...