Intel effektmärkning på Sockel T

Permalänk
Melding Plague

Intel effektmärkning på Sockel T

<b class="red"><font style="font-size: 10pt">Intel effektmärkning på Sockel T</b></font> <small class="small">torsdag 6 maj av <a href="mailto:nyhet@sweclockers.com">Herman</a><br /></small>
<a href="http://www.xbitlabs.com/news/cpu/display/20040505161427.html" target="_blank" >X-Bit Labs</a> rapporterar att Intel kommer släppa två versioner av vissa lågbudget-processorer till Sockel T-plattformen (LGA775). Enligt en "Platform Compatibility Guide"-kod ska man kunna utläsa hur mycket värme som versionerna producerar. Koderna heter PGC 04A och PGC 04B där 04A kommer producera 84 watt värme medan 04B kommer producera 115 watt.<br /><br />Troligen kommer 04A-processorerna rikta sig till små OEM-system och barebone-system. Dagens Pentium 4E (Prescott) är extremt varm och många har haft problem med dem i barebone-datorer på grund av värmen, då kan detta vara ett mycket vettigt alternativ i framtiden. Frågan är vad haken är, hur kan det skilja 31 watt värme mellan likadana processorer?<br /><br />Läs mer hos <a href="http://www.xbitlabs.com/news/cpu/display/20040505161427.html" target="_blank" >X-Bit Labs</a>.<p>
<table border="0" cellpadding="0" cellspacing="0" width="100%">
<tr><td width="50%"><small class="small"> </small></td>
<td width="50%"><p align="right"><a href="http://forum.sweclockers.com/showthread.php?threadid=280773">Diskutera nyheten</a></p></td></tr></table><p>

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Hedersmedlem

Tack till Tommy för tipset!

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk
Hedersmedlem

Läge spänning på 04A helt enkelt, finns ju mobile-varianter av P4 som är exakt samma fast med lägre spänning. Skulle gissa på att 04A kommer kosta mer än 04B, precis som med P4 och P4-M.

Något annat skulle jag inte kunna tänka mig, till exempel att båda versionerna kommer säljas under samma namn på retail-marknaden osv.

Visa signatur

"En gång ingen gång, två gånger en gånggång"

Permalänk
Medlem

Ehhh, 115W? Kan det där verkligen stämma?

Permalänk
Medlem

fy fasen!!!

min lilla amd ligger på ca 33W

det är en JÄVLA skildnad....

Visa signatur

Har en fet ny dator

Permalänk

115 watt är inte lite att kyla

Permalänk
Medlem

Hm..är inte det lite mycket?

Permalänk
Medlem

Det där rimmar bra med Intels nya PR Rating där Intel ratar CPUerna efter egenskaper och funktioner snarare än speed vilket betyder att dom kan ta ut ett betydligt högre pris på dom högre ratade CPUerna

Visa signatur

"Would the last guy out of 32-bit land, please, turn out the lights. Thanks."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Thakrillo
115 watt är inte lite att kyla

Därför kom BTX in i bilden, som sockel T ska sitta på.
115W, är inte prescott runt 103-106W? Verkar som Intel ska ha varma proccesorer stämplen framöver...

Permalänk
Medlem

De får göra socklar i aluminium? Stackars alla OEM-tillverkare nu, krävs riktigt bra o dyrare kylning. Oundvikligt att Intel kommer låta mer än AMD. Blir intressant o se om de fortfarande är så Inteltrogna, försäljningen pekar på att AMD lyckats bra med Athlon64.

Permalänk
Medlem

115W, mysa framför brasan.

Visa signatur

För kass dator för rig in sig, m8.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nizenco
Läge spänning på 04A helt enkelt, finns ju mobile-varianter av P4 som är exakt samma fast med lägre spänning. Skulle gissa på att 04A kommer kosta mer än 04B, precis som med P4 och P4-M.

Något annat skulle jag inte kunna tänka mig, till exempel att båda versionerna kommer säljas under samma namn på retail-marknaden osv.

Men varför släppa processorer med lägre spänning som fungerar och de med högre spänning som producerar rejält mycket mer värme? Kan inte endast vara spänningen som spelar roll här, det måste vara något mer.

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kr^PacMan
Men varför släppa processorer med lägre spänning som fungerar och de med högre spänning som producerar rejält mycket mer värme? Kan inte endast vara spänningen som spelar roll här, det måste vara något mer.

Kan mycket väl stämma att det är enbart spänningen som är lägre. Titta bara på AMDs barton där en vanlig 2500+ @ 1,65V utvecklar ca: 75W värme och en M-2500+ @ 1,45V utvecklar 45W. Ganska stor skillnad för "bara" 0,2V tycker jag. Det är ju heller inget annat som skiljer dem åt.

I vilket fall som hällst så tycker jag att den "svala" varianten utvecklar på tok för mycket värme den med.

Permalänk
Medlem

Kr^PacMan: det är väl helt enkelt så att istället för att klocka ner de dåliga processorerna som man brukar göra, så kör de på samma klockfrekvens men drar upp spänningen istället.

Visa signatur

hmm

Permalänk
Medlem

Det är väl ints så att de släpper 2 versioner av sina processorer, utan att de endast kommer att märkas olika t.ex Celeron kommer att vara den som spottar ur sig max 84watt och P4(Prescott) 115watt?
Det är alltså inte frågan om 2 versioner av varje processor, om jag förstått det rätt.

Visa signatur

Amiga 500, Vampire 500 V2
Pentax K-1, Ricoh GR III, Dji Mini 2

Permalänk
Medlem

Kan det vara så att de tagit bort MMX från den svalare varianten?

Visa signatur

O11D Evo | Aorus Z790 Elite AX | 13600K | Kingston 5200 CL40 32GB DDR5 | Galahad 360 | 7900 XTX Nitro+ | Kingston Fury Renegade 1TB & 2TB NVMe | 2 x 860 EVO 1TB @ RAID0 | Ironwolf 8TB | Asus PB278QR & VG27WQ1B

HP Microserver Gen8 1610 | Samsung 840 120GB | 2x WD RED 1TB RAID 1 | 1x WD RED 2TB | 1x WD Green 1TB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BlackBird
Kan det vara så att de tagit bort MMX från den svalare varianten?

De tar inte bort MMX, det är bara onödigt.

Permalänk

Tänk på att det är 115 intel-watt.
Med andra ord är det 143 MAX-watt.

Visa signatur

Intel I5 4670K @ 4.4 ghz | Noctua NH-D14 | EVGA GTX 780 SC 3GB | MSI Z87-S02 "Inet edition" | Corsair XMS 8gb 1600 mhz |NZXT Hale90 1000W | Samsung 840 Pro 256 gb | OCZ Vertex 64 GB | Seagate 1 TB | Fractal Design Define R2

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kr^PacMan
Men varför släppa processorer med lägre spänning som fungerar och de med högre spänning som producerar rejält mycket mer värme? Kan inte endast vara spänningen som spelar roll här, det måste vara något mer.

P=U^2/R = I^2*R

De har mindre resistans i de som presterar bättre. Jepp CPUn e inget merän än fet resistor.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dr.Dead
Kan mycket väl stämma att det är enbart spänningen som är lägre. Titta bara på AMDs barton där en vanlig 2500+ @ 1,65V utvecklar ca: 75W värme och en M-2500+ @ 1,45V utvecklar 45W. Ganska stor skillnad för "bara" 0,2V tycker jag. Det är ju heller inget annat som skiljer dem åt.

I vilket fall som hällst så tycker jag att den "svala" varianten utvecklar på tok för mycket värme den med.

Vanlig Barton 2500+ 333MHz bussfrekvens, mobile 266MHz bussfrekvens.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730